به فنچ یا همان سهره غذا چه بدهیم؟ راهنمای تغذیه و غذای فنچ

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

شما به عنوان یک پرورش دهنده باید با ضروریات تغذیه صحیح فنچ ها آشنا شوید . فنچ ها پرندگان دانه خواری هستند که از خوردن هر نوع دانه ای لذت می برند ولی بهترین دانه ای که می تواند آنها را از نظر جسمی و انرژی زایی، مخصوصا در زمان جفتگیری تقویت کند، شاه دانه است. شاه دانه محبوبترین غذایی است که فنچ ها به خوردن آن علاقه مند هستند ولی باید حد اعتدال را نسبت به مصرف آن رعایت کنید.خوراندن تخم مرغ آب پز فقط ماهی یکبار توصیه می شود چون اگر به صورت مدام در اختیار آنها بگذارید متابولیسم بدن فنچ ها را به هم می ریزد. ولی زمانی که فصل جفتگیری آنها آغاز می شود، می توانید هفته دو الی سه بار نه بیشتر، تخم مرغ آب پز را در اختیار فنچ ها بگذارید تا قوای جنسی آنها برای جفتگیری و بارور کردن تخم هایشان تقویت شود. در کنار غذاهای فنچ حتما از ماسه های نرم و کاملا ضد عفونی شده ( حتما ماسه ها را با استفاده از حرارت و آب ضدعفونی کنید) استفاده کنید تا به هضم غذای آنها کمک کند.

چکیده مقاله

اگر هوا رو به سردی رفت، آن را با تخم شلغم و تخم کتان قاطی کنید ولی از آنجایی که این دانه طبیعت گرمی دارد، باید در فصل های گرم، نوع مصرف آن را تغییر داده و با مخلوطی از تخم ارزن و کاهو در اختیار فنچ ها بگذارید. از میان سبزیجات و میوه ها هم می توان به کلم و کاهو، برگ ترب، هویج، سیب و گلابی اشاره کرد.

غذای فنچ چیست؟ چه غذاهایی را باید برای فنچ فراهم کرد؟

غذای فنچ مهم ترین موضوعی که برای نگهداری و پرورش فنچ حائز اهمیت است، توجه به غذاییست که در اختیار آنها می گذاریم در غیر این صورت رشد خوبی نخواهند داشت و سلامتشان به خطر می افتد.

مخاطبین زیادی هستند که برای تغذیه فنچ های خود دچار مشکل شده اند و برخی از آنها نمی دانند که چه غذایی باید در اختیار پرنده های خود بگذارند، آیا فنچ می تواند از سبزیجات، تخم مرغ آب پز ، تخم کتان و ... تغذیه کند و یا اینکه چه ارزنی برای تغذیه فنچ مناسب است. همه این ها و چندین سوال متداول دیگر ما را بر آن داشت تا در این مقاله صرفا غذای فنچ را مورد بررسی قرار دهیم تا با مطالعه آن هر کسی که خواننده این مطلب است، جواب سوال خود را دریافت کند پس در ادامه همراه ما باشید.

 

از آنجایی که فنچ به خوردن هر نوع دانه ای علاقه مند است ولی مقوی ترین دانه ای که می توان در اختیار آنها قرار داد، شاه دانه است. فنچ ها به هیچ عنوان از خوردن آن امتناع نمی کنند و جزو محبوب ترین غذای آنها به شمار می رود. این دانه ارزشمند چربی و انرژی زیادی دارد و طبیعت گرم آن باعث می شود که فنچ همیشه سر حال و مدام در حال جنب و جوش باشد.

اگر بخواهیم در باره میانگین ارزش غذایی این دانه مقوی صحبت کنیم باید به ۲/۳۲ درصد چربی، ۳/۱۶ درصد پروتئین و ۳/۴ درصد املاح معدنی که دارد، اشاره کنیم. آنها در زندگی طبیعی خود و زمانی که هنوز وارد دوره جفتگیری و تخمگذاری نشده اند، از هر نوع دانه ای تغذیه می کنند ولی در فصل جفتگیری ضمن خوردن انواع دانه ها، حشرات هم سهم بزرگی در تغذیه آنها دارد تا با پروتئین و چربی که از خوردن آنها به دست می آورند، انرژی لازم را برای جفتگیری و بارور کردن تخم ها داشته باشند.

لذا شما هم می توانید انواع دانه ها مثل تخم شلغم،تخم کاهو، تخم آفتاب گردان، تخم ارزن و ... را در اختیار فنچ های خود بگذارید ولی مهمترین دانه ای که باید در فاکتور غذایی آنها گنجانده شود، شاه دانه است.

در جواب سوال مخاطب عزیزمون که پرسیده بودند آیا می توانم به فنچ هایم تخم کتان بدهم؟ باید عرض کنم، البته که می توانید در تغذیه فنچ های خود از تخم کتان هم استفاده کنید ولی به شرطی که زیاده روی نکرده و تعادل فاکتور غذایی آنها را بر هم نزنید.

غذای فنچ

« غذای فنچ »

تغذیه ی تابستانه ی فنچ ها چیست؟

طبیعتا با گرم شدن هوا متابولیسم بدنی فنچ ها نیز افزایش می یابد و از آنجایی که شاه دانه طبیعت گرمی دارد لذا سعی کنید، همراه با دو قاشق غذا خوری شاه دانه ،نصف قاشق غذا خوری تخم کاهو را با نصف قاشق غذا خوری ارزن مخلوط کرده و در اختیار فنچ ها بگذارید.

 

تغذیه ی زمستانه فنچ ها چیست؟

با سرد شدن هوا هم مخصوصا در فصل زمستان، دو قاشق غذا خوری شاه دانه را با نصف قاشق غذا خوری تخم شلغم و نصف قاشق غذا خوری تخم کتان مخلوط کرده و در اختیار فنچ ها بگذارید.

فنچ هایی که در طبیعت زندگی می کنند، به خاطر علاقه زیادی که به خوردن تخم آفتابگردان دارند، بیشتر در مزارع آفتاب گردان به سر می برند.

دوستی دیگری سوال کردند که آیا می توانم به فنچ هایم تخم مرغ آب پز بدهم یا خیر؟

به پاسخ این سوال توجه کنید. شکی نیست که تخم مرغ آب پز یک غذای ایده آل و پر انرژی برای پرندگان است ولی در مورد فنچ کمی فرق می کند چون اصلا غذای مناسبی نیست و اگر به صورت روزانه یا هر چند روز یکبار تکرار شود، می تواند متابولیسم دفاعی آنها را دچار اختلال کند. پس اندازه نگه دارید چون اگر ماهی یکبار هم به انها تخم مرغ آب پز بخورانید،کفایت می کند. تنها زمانی که می توانید، دو یا سه بار در هفته به آنها تخم مرغ آب پز بدهید، فصل جفتگیری این پرندگان است تا انرزی لازم در آنها تقویت شود و تخم های باروری تولید کنند.

در جواب دوست عزیزی که پرسیده بودند، آیا می توانم به فنچ هایم سبزی بدهم یا خیر؟ باید بگویم: سبزیجات چیزی نیست که فنچ نسبت به خوردن آن ترغیب شود ولی به جای سبزی می توان از جوانه ی گندم و یا جوانه ی جو استفاده کرد. همچنین آنها علاقه مند به خوردن کاهو، هویج و کلم هستند مخصوصا که در بین آنها، هویج از همه محبوب تر است. پس می توانید هویج را قطعه قطعه کرده و در اندازه های کوچک لای میله های قفس بگذارید تا فنچ ها به راحتی از آن تغذیه کنند. سیب و گلابی هم جزو میوه هایی است که فنچ از خوردن آن، همیشه استقبال می کنند.

از ماسه ی نرم برای هضم غذای فنچ استفاده کنید.

در کنار غذای هایی که در اختیار فنچ ها می گذارید، می توان از ماسه نرم هم استفاده کرد چون در هضم بهتر غذای آنها بسیار کار ساز است البته به شرطی که از ماسه های ضدعفونی شده استفاده کنید چون ماسه ها همیشه با انگل ها و باکتری ها بیماری زا الوده هستند و می تواند مکانیزیم دفاعی فنچ ها را بر هم ریخته و انها را در گیر بیماری های عفونی کند.

آیا می خواهید بدانید که چطور می توان ماسه های آلوده را ضد عفونی کرد؟

برای اینکار به تخصص خاصی نیاز ندارید فقط کافی است که ماسه های نرم را در یک ظرف فلزی ریخته و مقداری به آن آب اضاف کنید سپس ظرف را روی شعله بگذارید تا آب داخل آن تماما تبخیر شود. حرارت شعله و بخاری که حاصل می شود، باعث از بین رفتن تمام میکروب و باکتری های عفونی داخل ماسه می شود و با خیال راحت می توانید پس از سرد شدن، آنها را در کنار غذای فنچ ها استفاده کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت