لانه مناسب برای پرورش فنچ

بروز شده در : ۱۴۰۱٫۰۶٫۱۰

بدون فراهم کردن لانه در قفس نگهداری فنچ نمی توان این پرنده را پرورش داده و از آن جوجه کشی کرد. اصولا یکی از نشانه های جفت شدن فنچ های نر و ماده زبرا این است که پس از گذشت مدت کوتاهی که در داخل قفس قرار گرفتند ، با استفاده از تکه های چوب یا کاغذ قرار داده شده در داخل قفس شروع به لانه سازی کرده و در داخل آن می خوابند.

همچنین وجود لانه برای تخم گذاری فنچ های زبرا ضروری است زیرا پرنده ماده پس از جفت گیری فقط در داخل لانه تخم گذاری می کند. لانه مورد نیاز برای پرورش و نگهداری فنچ ها را می توانید از پرنده فروشی ها تهیه کنید. در خرید این تجهیزات باید حتما به اندازه آن ها توجه کنید.

لانه فنچ

« لانه فنچ »

لانه فنچ مناسب چه ویژگی هایی دارد ؟

1- لانه فنچ باید قابل ضدعفونی باشد.

بهداشت پرندگان در نگهداری و پرورش آن ها نقش بسیار مهمی ایفا می کند. ضدعفونی کردن لانه فنچ از موارد بسیار مهمی است که در پرورش این پرنده باید به آن توجه کنید. لانه ای که برای پرورش فنچ خریداری می کنید بهتر است فلزی باشد زیرا لانه های پلاستیکی و چوبی به راحتی قابل ضدعفونی نیستند. لانه های حصیری هم یک بار مصرف هستند و نمی توان آن ها را شست و یا ضدعفونی کرد بنابراین پس از دوره تخم گذاری و جوجه کشی باید لانه مناسبی برای آن ها جایگزین شود.

 

2- از مواد غیر سمی ساخته شده باشند.

در خرید لانه برای پرورش فنچ توجه داشته باشید که برخی چوب برای فنچ ها سمی هستند و استفاده از آن ها می تواند باعث ایجاد مشکل در فرایند پرورش این پرندگان شود. بهتر است از لانه های فلزی ، پلاستیکی ، سفالی و چوبی مناسب برای پرورش این پرندگان استفاده کنید.

 

3- از لانه هایی استفاده کنید که سقف کشویی داشته باشد.

گاهی اوقات اطلاع از وضعیت پرندگان در داخل لانه ضروری است. بنابراین در پرورش فنچ ها بهتر است از لانه هایی استفاده کنید که سقف کشویی داشته باشد.

 

4- لانه را به صورت محکم در داخل قفس نصب کنید.

لانه پرورش فنچ باید به صورت محکم در داخل دستگاه نصب شود. اگر لانه پرورش فنچ به صورت شل در داخل قفس نصب شود احتمال دارد در داخل قفس کج شده و یا بیفتد.

 

5- لانه را در محل مناسبی از قفس قرار دهید.

لانه باید در محل مناسبی از قفس قرار گیرد تا ورود و خروج به پرنده به داخل آن به آسانی انجام پذیرد. بهتر است لانه پرنده طوری در داخل قفس قرار بگیرد که درب آن در قسمت جلویی قفس قرار بگیرد. بهترین مکان برای لانه فنچ بالاترین قسمت قفس است.

 

6- بستر مناسبی برای لانه تعبیه کنید.

در قسمت کف دستگاه بستر مناسبی را قرار دهید تا تخم های حاصل از پرنده های ماده در داخل لانه دچار شکستگی نشده و از بین نروند.

 

7- لانه باید اندازه مناسبی داشته باشد.

فنچ ها در هر دوره تخم گذاری یک تا 10 عدد تخم نطفه دار تولید می کنند. کیفیت این تخم ها به عوامل مختلفی نظیر تغذیه و سن فنچ ها بستگی دارد و همه آن ها به جوجه تبدیل نمی شوند.

به همین دلیل لانه مناسب برای پرورش فنچ باید حداقل فضای لازم برای نگهداری شش عدد جوجه فنچ تا سه هفته را داشته باشد.

برخی از صاحبنظران پرورش پرندگان بر این عقیده هستند که لانه مناسب برای پرورش فنچ ها باید ابعادی به اندازه 11*15*15 سانتی متر داشته باشد.

 

8- در خارج از محیط پرورش فنچ حتما دو عدد چوب نشیمن قرار دهید.

فنچ ها پرندگان فعالی هستند و دوست دارند که در داخل قفس پرواز کنند. به همین دلیل اندازه قفس باید به اندازه کافی بزرگ بوده و چند عدد چوب نشیمن در داخل آن ها نصب شود. فنچ ها در داخل قفس از چوبی به چوب دیگر پرواز می کنند.

ساخت لانه مخصوص فنچ

« ساخت لانه مخصوص فنچ »

راهنمای ساخت لانه فنچ

برخی از افراد دوست دارند تا شخصاً نسبت به ساخت قفس برای فنچ های خود اقدام کنند. در صورتیکه شما نیز یکی از این افراد هستید این بخش از مطلب برایتان مفید خواهد بود.

الف. تخمین اندازه قفس فنچ

ابتدا قفس مد نظر خود را بر روی کاغذ رسم کنید. به جهت سهولت در کار پیشنهاد ما این است که قفس مکعبی شکل کشیده و ابعاد آن را در هر طرف یادداشت کنید. این کار سبب میشود تا شما طرح نهایی را بهتر بتوانید درک کنید و رویه ساخت قفس برای شما آسان تر میشود.

در صورتیکه میخواهید تعداد زیادی فنچ را پرورش دهید باید بدانید که آن ها را در چه فضایی با چه ابعادی نگه داری کنید. در مورد ابعاد ، اندازه قفس باید به حدی باشد که فنچ ها داخل آن دچار آسیب دیدگی نشوند. همچنین آنها می بایست به هوای تازه ، آب و غذا دسترسی داشته باشند. در صورتیکه میخواهید تعداد زیادی فنچ را پرورش دهید. در کل باید در هنگام پرورش فنچ باید به تراکم و تعداد فنچ ها در یک قفس توجه ویژه ای داشته باشید. فنچ ها باید داخل قفس فضای کافی برای فعالیت و پرواز داشته باشند. بدین منظور شما می بایست در صورتیکه یک پرنده را درون قفس قرار میدهید آن را بزرگتر در نظر بگیرید. اگر دو فنچ دارید، ابعاد را در ۲ و اگر ۳ فنچ دارید ابعاد را در ۳ ضرب کنید.

ب. جمع آوری و آماده سازی لوازم مورد نیاز

پس از تخمین اندازه قفس فنچ ها دومین عملیات مهم آماده سازی لوازم مورد نیاز ساخت قفس است. بدین منظور شما به ۶ ورق توری مش نیاز خواهید داشت. بهتر است که توری ها از فلز ضد زنگ ساخته شده باشند ؛ چرا که برخی از فلزات برای پرندگان سمی بوده و استفاده از آنها ممکن است سبب از بین رفتن آنها شوند. توصیه میکنیم تا از مفتول فولاد ضد زنگ استفاده کنید ؛ چرا که استفاده از مفتول های رنگ شده و یا روکش دار ممکن است برای فنچ ها مضر باشد. ضخامت مفتول نیز یکی دیگر از موارد مهم در ساخت قفس فنچ می باشد. معمولاً برای ساخت قفس فنچ ضخامت مفتول را حدود ۲ میلیمتر در نظر میگیرند. موضوع مهم بعدی فاصله بین دو مفتول می باشد. بدین منظور فضای بین توری ها نباید این قدر زیاد باشد که فنچ پرواز کند و نه اینقدر تنگ باشد که پرنده در آن احساس راحتی نداشته باشد.

دقت کنید هرگز نبایست مفتول ها را رنگ آمیزی کنید ؛ چرا که در محتویات مواد تشکیل دهنده رنگ مواد سمی وجود داشته و درصورتیکه پرنده علاقه مند به جویدن اشیاء باشد ممکن است به سموم مختلف دچار شود. برای دریافت نتیجه بهتر پیشنهاد میکنیم تا مفتول ها را آبکاری کنید.

از دیگر مواردی که برای ساخت قفس نیاز خواهید داشت میخ معمولی و میخ دو سر است. مورد سوم الوارهای چوب هستند. الوارهای چوبی ۱۰*۵ سانتی متر برای ساخت قفس فنچ مناسب می باشد. برای ایجاد فریم قفس حدوداً به ۲۴ الوار نیاز دارید.

ج. ساخت چارچوب قفس فنچ

در صورتیکه قصد دارید تا قفس مربعی بسازید از چهار قطعه چوب هم اندازه استفاده کنید و آن ها را با میخ به هم متصل کنید. همچنین در صورتیکه قفس مستطیل شکل می خواهید دو قطعه چوب باید کمی کوتاه تر از دو قطعه دیگر باشد. در کل شما به شش فریم نیاز دارید که این فریم ها برای کناره های بالا و پایین قفس است. مطمئن شوید که میخ ها به طور کامل چکش خورده و در چوب فرو رفته اند تا به بدن یا پای پرنده لطمه ای وارد نشود.

ساخت چارچوب لانه فنچ

« ساخت چارچوب لانه فنچ »

پس از ایجاد چارچوب کلی ، توری را به اندازه فریم بالا ببرید و میخ دو سر آنها را به فریم متصل کنید. در مرحله اول چهار گوشه توری را به فریم متصل کنید. به جهت اطمینان از استحکام توری بهتر است تا هر ۲٫۵ سانتی متر آن را به کمک یک میخ یا منگنه کوب به چوب محکم کنید. این کار را برای هر شش قاب تکرار کنید.

برای ایجاد درب پرنده ، سوراخی مربعی شکل در حدود ۱۰ سانتی متری را در یکی از فریم ها ایجاد کنید. برای برش مفتول ها نیز از سیم چین استفاده کنید.

اتصال توری به فریم

« اتصال توری به فریم »

به جهت ایجاد درب قفس ، یک تکه مربعی شکل با ابعاد ۲۵ سانتی متری را به سوراخی که بریده اید متصل کنید. بدین منظور سعی کنید تا سوراخ دقیقاً در وسط این تکه مش قرار بگیرد. به کمک یکعدد کابل قسمت بالایی قطعه را به سوراخ توری مش متصل کنید و در قسمت تحتانی میبایست از قفل آویز استفاده کنید. هنگامی که می خواهید پرنده را از قفس بیرون بیاورید و یا در قفس بگذارید باید قفل را باز کنید.

ایجاد درب لانه فنچ

« ایجاد درب لانه فنچ »

شش قاب را بصورت یک قفس مکعب شکل به یکدیگر متصل کنید. قابی درب قفس بر روی آن تعبیه شده میبایست یکی از قاب های جانبی باشد. هنگامی که می خواهید قاب ها را به یکدیگر متصل کنید باید احتیاط زیادی به خرج دهید. در هر گوشه از هر قاب باید از یک عدد میخ استفاده کنید، در کل به ۲۴ میخ نیاز دارید.

بهتر است قفس فنچ ها را در کدام قسمت خانه نصب کنیم؟

فنچ ها دوست دارند که لانه آن ها در بالاترین قسمت قفس نصب شود. لانه این پرندگان را می توانید در گوشه قفس و در قسمت بالایی قرار دهید. لانه ها را باید در ارتفاعی قرار دهید که به راحتی بتوانید داخل لانه را مشاهده کرده و فنچ ها را کنترل کنید. البته گونه هایی از فنچ را می توان یافت که دوست دارند لانه در کف سالن یا قفس قرار بگیرد مانند سهره بلدرچینی.

در پرنده خانه ها نیز بهتر است لانه ها در ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۸۰ سانتی متری از روی زمین قرار بگیرند. یک پرنده خانه مناسب برای ۴۰ جفت فنچ باید مساحتی حدود ۸ متر مربع داشته باشد. اما می توان پرنده خانه ای را در نظر گرفت که ابعادی به طول ۲٫۳ متر و عرض ۵٫۲ متر داشته باشد.

لانه ها را بهتر است به فاصله ۲۰ سانتی متری از هم قرار دهید. دیواره عقبی پرنده خانه فنچ ۲٫۳ متر طول دارد بنابراین می توانید ۵۵ لانه را در ۱۱ ردیف قرار دهید.

- چگونه از کثیف شدن سقف لانه ها جلوگیری کنیم؟

گاهی اوقات مشاهده می شود که فنچ ها برای نشستن بر روی لانه ها علاقه زیادی از خود نشان می دهند. آن ها با نشستن بر روی لانه ها ، فضولات خود را بر روی سقف ها دفع کرده و باعث کثیف شدن آن ها می شوند.

برای جلوگیری از این مساله می توان لانه ها را در داخل قفس هایی با اندازه مناسب قرار داد تا فنچ ها نتوانند بر روی سقف بنشینند. همچنین می توان در قسمت جلویی لانه ها میله هایی با طول مناسب قرار داد تا پرنده ها بر روی آن ها بنشینند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت