معرفی مشخصات و خصوصیات فنچ پاکستانی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

فنچ ها که اندازه ای در حدود 4 اینچ دارند (بین 10 الی 16 سانتی متر)، جزو محبوب ترین پرندگان در بین انسانها به شمار می روند. این پرندگان گرچه به نام فنچ پاکستانی مشهورند ولی زیستگاه اصلی آنها به کشور هندوستان، چین و مالزی بر می گردد. بر خلاف طبیعت آرامی که دارند، هیچ علاقه به گرفته شدن در دست و یا رها شدن در فضای خارج از قفس ندارند چون هر لحظه دوست دارند در حال جست و خیز باشند و از یک گوشه قفس به گوشه دیگر بپرند.

چکیده مقاله

فنچ پاکستانی یا فنچ چاشنی که با نام علمی Lonchura punctulata شناخته می شود، نام های دیگری هم دارد که در مناطق مختلف دنیا به آن معروف است. فنچ جوز هندی ، فنچ ادویه ، ‌ایمونیای خالدار ، مونیای سینه صدفی از دیگر نام های فنچ پاکستانی است.

مشخصات ظاهری فنچ پاکستانی

ظاهر این پرنده ها (نر و ماده) کاملا شبیه یکدیگر است. تنها راهی که می توان نرینگی و مادینگی آنها را از هم تشخیص داد این است که در زمان جفت خواهی به حرکات پرنده نر توجه کنید. سر دادن آوازهای ضعیف و رقص‌ های مخصوص جفت گزینی،را پرنده نر انجام می دهد تا توجه پرنده ماده را به خود جلب کند. البته بعضی از افراد که تجربه زیادی در نگه داری از فنچ ها دارند، معتقدند که شکل منقار و یا اندازه سینه پرنده ها با یکدیگر متفاوت است.

نژاد فنچ پاکستانی

فنچ های پاکستانی بیش از دوازده زیر گونه‌ دارند که از میان آنها نرینگی و ماده بودن نژاد فلیپینی به راحتی قابل تشخیص است گرچه این نژاد هم با نژادهای دیگر آمیخته شده است و این روزها نمی توان در یک پرنده فروشی نژادهای اصیل را پیدا کرد و مهمتر از همه اینکه نژاد فلیپینی اصل اگر در اسارت به سر برد به سختی می توان از آن جوجه کشی کرد.

فنچ پاکستانی یک نژاد آرام ، زیباست که صدایش بسیار دلنشین تر از نژاد های دیگری چون زبراست. با توجه به روحیاتی که دارد، می تواند با انسانها ارتباط خوبی برقرار کند. هر کسی که کمترین تجربه ای در باره نگهداری و جوجه کشی از آنها داشته باشد، می تواند آن را با نژادهای دیگر بیامیزد و از تخم های نطفه دار آنها جوجه هایی با نژادهای متفاوت تکثیر کند البته به شرطی که یک محیط کاملا آرام و به دور از هیاهیو برای آنها تدارک ببیند .

تغذیه فنچ پاکستانی

۶۰ الی ۷۰ درصد جیره غذایی آن‌ها را پلت‌هایی که مختص این پرنده است تشکیل می دهد. پلت شامل دانه‌های غنی شده است که سرشار از چربی است ولی مواد مغذی موجود در این پلت ها کمتراز دانه های تازه است. پیشنهاد ما به شما این است که در طول هفته (چند بار) باه آنها سبزی های تازه بدهید تا بخورند. پرتقال و سیب، هویچ و سیب زمینی رنده شده هم توصیه می شود البته به شرطی که قبل از مصرف آنها را خوب بشورید و در اختیار فنچ هایتان بگذارید. چیزی که بیشتر اهمیت دارد این است که هر نوع میوه و سبزی که در اختیار فنچ ها می گذارید بعد از 24 ساعت آن را از داخل قفس بردارید. آبی که فنچ ها می خورند باید تازه و از آب تصفیه شده باشد و سعی کنید هر روز آبخوری آنها را شسته و از آب تازه پر کنید. آووکادو، دانه‌های میوه، شکلات، الکل و یا مواد کافئین دار به آنها نخورانید چون شرایط فیزیکی آنها را به هم می ریزد و ممکن است جسما با مشکلات جدی تری مواجه شوند.

فنچ پاکستانی

« فنچ پاکستانی »

محل نگهداری و شرایط قفس فنچ پاکستانی

اگر یک قسمت از خانه را برای قرار دادن قفس فنچ در نظر گرفته اید نگران عادت های دمایی آنها نباشید چون این پرندگان به راحتی می توانند خود را با دمای محیطی که در آن زندگی می کنند تطبیق دهند. البته فراموش نکنید که تغییرات ناگهانی دما می توانند سیستم دفاعی هر موجود زنده ای را تحت تاثیر قرار دهد، مخصوصا پرندگان و فنچ ها هم مستثنی نیستند.بهتر است قفس پرنده را در جای نسبتا مرتفعی جاسازی کنید. اتاق باید به اندازه کافی نورگیر باشد. اگر شما جزو افرادی هستید که سیگار می کشید به هیچ عنوان در محیطی که قفس پرنده قرار دارد آن را استعمال نکنید چون دود ناشی از سیگار ریه انها را تحت تاثیر قرار می دهد. یک قفس مستطیل شکل (طول ۶۱ و عرض ۵٫۳۵ با ارتفاع ۷٫۴۵ سانتیمتر) که پرنده به راحتی در آن جست و خیز کند و از گوشه ای به گوشه دیگر پرواز کند، مناسب ترین قفس برای نگهداری فنچ است. باشد.

مناسب ترین فاصله بین میله‌های فلزی قفس حدودا یک سانتیمتر است که با اندازه هایی که در پارگراف قبلی به آن اشاره کردم، می توانید سه فنچ بالغ را در آن نگهداری کنید. اگرمیله‌های نشیمنگاه غیر استاندارد باشد به طوری که خمیده یا شکل نامتعارفی داشته باشد می تواند باعث فشار آوردن بر روی مفاصل پرنده شود.

بهتر است یک توری مشبک بر روی سینی فضولات پرنده بگذارید تا آنها با فضولات خودشان تماس نداشته باشند. برای راحتر تمیز کردن سینی فضولات هم می توانید کف آن را با کاغذ های باطه بپوشانید تا هر بار مجبور به شستشوی آن نباشید. جایی از دیواره قفس را برای آبخوری و دانخوری آنها در نظر بگیرید چون اگر مستقیما آنها را داخل قفس بگذارید ممکن است با فضولات آنها امیحخته شده و موجب مسمومیت شود.

موارد ضروری برای نگهداری فنچ

۱- کاغذ یا پوشش کف قفس.

۲- قفس و کاور قفس.

۳- پلت و دانه غنی شده.

۴- ظرف‌های آب و غذا.

۵- اسپری ارزن و نگه دارنده.

۶- غذا و سنگ‌ریزه.

۷- اسپری نظافت.

۸- ظرف حمام پرنده.

۹- ناخن گیر.

۱۰- ویتامین‌های مکمل.

۱۱- شاخه‌های درخت متنوع.

۱۲- ژل بند آوردن خون.

۱۳- کتاب نگهداری فنچ.

۱۴- میله‌های نشیمن متنوع.

موارد مهم برای پرورش فنچ پاکستانی

رفتار و تعاملات: فنچ ها فقط زمانی را در لانه سپری می کنند که قصد خواب و استراحت داشته باشند در غیر این صورت شاخه ها بلند درختان محل پرواز و جست و خیز این پرندگان پر جنب و جوش است.

وضعیت زندگی: فنچ ها پرنده هایی هستند که در طبیعت به صورت گروهی زندگی می کنند پس فراموش نکنید که در اسارت انها را به صورت جفت نگهداری کنید.

محل سکونت و نگهداری: قفس و میله‌هایی که پرنده روی آن می نشیند و سینی دفع فضولات آنها باید یکبار در طول هفته تمیز و ضدعفونی شوددر غیر این صورت سلامت آنها به خطر می افتد.

نظافت و بهداشت: هر چند وقت یکبار، داخل قفس آب ولرم و تصفیه شده بگذارید تا پرنده ها در آن به آبتنی و حمام مشغول شوند. بعد از پایان استحمام کاسه آب را از داخل قفس بردارید.

- ناخن‌های آنها را هر چند وقت یکبار و در صورت لزوم کوتاه کنید اگر تجربه ای در این کار ندارید بهتر است از یک فرد کار بلد کمک بگیرید.

- سعی کنید هر چند وقت یکبار با یک دامپزشک متخصص در ارتباط باشید تا با مشورت گرفتن از او، آگاهی کاملی در باره تغذیه، سلامت جسمی و روحی پرنده ،داشته باشید.

غذا و آب باید و لوازم بازی: سعی کنید هر روز دانخوری و آبخوری آنها را از آب و غذای تازه پر کنید و قبل از اینکه آب و غذایی داخل انها بریزید حتما از تمیز بودنشان مطمئن باشید.

- بهتر است ظرف‌ غذا،آبخوری، میله‌های نشیمنگاه و هراسباب بازی‌ که انها با آن مشغول بازی می شوند را بعد از چند ماه تعویض کنید.

- از جنس میله های قفس و رنگی که به آن زده اند مطمئن باشید چون اگر از گالوانیزه و یا روی باشد و با رنگ های سربی و غیر استاندارد رنگ شده باشد، می تواند شرایط جسمی پرنده را به خطر بیندازد.

علائم پرنده سالم: فنچ پاکستانی اگر سالم باشد، مدام در حال فعالیت و جست خیز است. در مورد هر چیزی می تواند هوشیار و کنجکاوانه برخورد کند. برای اطلاع از سلامت جسمی فنچ پاکستانی به این موارد مهم توجه کنید: خشک و روشن بودن سوراخ‌های بینی ، چشم‌های براق و تمیز، عدم چسبندگی فضولات در مخرج پرنده، پرهای مرتب و آراسته، عدم تغییر رنگ پوست منقار و پاهای آن و بسیاری از موارد دیگر که می تواند سر حال و سر زنده بودن فنچ پاکستانی را گزارش کند.

مسایل عمومی در مورد سالم بودن فنچ

اگر مخرج پرنده به فضولاتش آلوده شود بدون شک متابولیسم دفاعی آن تحت تاثیر عواملی چون تغییر در رژیم غذایی، وجود انگل های داخلی است یا در اثر مصرف بیش اندازه میوه و سبزی ( الوده ) دچار مسمومیت شده است.ضمن رعایت رژیم غذایی پرنده، حتما آن را به یک دامپزشک متخصص نشان دهید.

 

پرکنی

پرکنی هم یک نوع بیماری است که تاثیر مستقیم خود را بر روی عصب پرنده می گذارد آنقدر که او را وادار به کندن پرهایش می کند. در چنین شرایطی پرنده را به یک دامپزشک متخصص نشان دهید و درمان های لازم را به پایان برسانید.

 

بی اشتهایی، عدم آراستگی پرها و ترشحات بینی

زمانی که فنچ های پاکستانی اشتهای خود را برای خوردن غذا از دست می دهند یا پرهایشان به صورت کرکی شکل دیده می شود و ترشحات بینی آنها زیاد شده است بدون شک درگیر نوعی بیماری عفونی به نام Psittacosis است که در این صورت باید آن را به یک دامپزشک متخصص نشان دهید.

نکته: Psittacosis نوعی بیماری عفونی مشترک بین پرندگان و انسان است.

 

وجود رسوبات سفید رنگ در پشت پلک یا پوست ران، ساق پاها و پنجه‌ها

اگر رسوبات سفید رنگی بر روی چشم، ساق پاها، ران، و پنجه‌ها پرنده مشاهده کردید، مطمئنا پرنده شما به نوعی بیماری کنه ( بیماری فلس دار) که تاثیر خود را روی صورت و پاهای فنچ می گذارد شده است. در این شرایط مداوا توسط یک دامپزشک اجباری است.

عکس فنچ پاکستانی

« عکس فنچ پاکستانی »

بیماری‌های رایج در فنچ پاکستانی

  • داشتن پرهای کثیف
  • پرکنی
  • پرهای کرکی شکل
  • چشم های متورم یا قرمز
  • ترشحات چشم یا بینی
  • تورم یا انباشتگی در ناحیه منقار
  • خس خس سینه یا سرفه
  • اسهال یا تغییر رنگ مدفوع
  • نشستن در کف قفس
  • روی یک پا ایستادن
  • بی اشتهایی
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت