معرفی فنچ جاوا ، نرگسی یا مصری

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

فنچ جاوا ، نرگسی یا مصری با نام علمی Padda oryzivora پرنده‌ای بسیار زیبا است که به راحتی می توان آن را در منزل نگهداری کرد. طول بدن آن بین 15 الی 18 سانتی متر است. فنچ جاوا با وجود اینکه بسیار پرنده بی آزاریست، هر وقت احساس خطر کند با منقار تیز و برنده اش می تواند شرایط سخت تری را برای دشمنانش ایجاد کند.

چکیده مقاله

جالب است بدانید که روحیات جفتگیری این پرنده با مساعد بودن هوا مطابقت دارد. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به شما اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط نگهداری، تغذیه، لانه سایز و هر موضوعی که مربوط به فنچ جاوا است، بدهیم.

مشخصات ظاهری نر و ماده فنچ جاوا یا نرگسی

درست است که نرها و ماده‌ها شباهت نزدیکی به یکدیگر دارند ولی چند راه متفاوت برای تشخیص نرینگی و مادینگی آنها وجود دارد.مثلا نرهای این خانواده( فنچ نرگسی) مثل همه‌ اعضای خانواده‌ی لانچورا ( که شامل مونیا‌ها و مانیکین‌ها و بعضی فنچ‌ها می شود) ، علاقه زیادی به رقص و آوازخوانی دارند. درست است که شاید کسی متوجه ابراز وجود این پرنده با رقص و آواز نباشد ولی برخلاف بسیاری از مانیکین‌ها، آواز آنها از فاصله های دور هم قابل شنیدن است.

پس اگر دوست دارید بدانید که کدام یک از پرنده های شما نر است، صبورانه و با لذت هر چه تمام،به صدای آواز آنها گوش فرا دهید.

از دیگر نشانه های تشخیص نر و ماده بودن فنچ های جاوا این است که به هنگام جفتگیری، ناحیه کولمن پرنده نر، درست جایی که محل اتصال نوک پرنده به سرش است، متورم تر و به رنگ قرمز تیره در می آید. برخی از افراد با تجربه مدعی این هستند که در زمان جفت گیری یک حلقه تیره نیز، دور تا دور چشم پرنده نر به وجود می آید ولی متورم شدن برجستگی نوک آنها بیشتر به چشم می خورد.

فنچ‌‌های نرگسی جاوا در مقایسه با سایر فنچ های ریز جثه بزرگتر دیده می شوند ولی این روحیات اجتماعی و خونگرم بودن آنها را تغییر نمی دهد چرا که به راحتی خود را با سایر گونه هایشان، تطبیق می دهند و می توانند بدون هیچ دعوا یا درگیری خاصی در کنار هم به زندگی طبیعی خود ادامه دهند ولی با سایر هم نوعان خود، رفتار خصمانه تری دارند یعنی اگر در جای دیگری، گروهی از این پرنده های هم نوع و هم شکل را مشاهده کنید، بدون شک درگیری شدیدی بین شان اتفاق افتاده است و دعوا ی بین آنها با سر و صدای زیادی همراه است. به طوری که می توانند با نوک قدرتمندی که دارند، آسیب های جدی و خطرناک تری را به یکدیگر وارد کنند.

فنچ جاوا

« فنچ جاوا »

رنگ‌های فنچ جاوا

این پرنده ها در طبیعت وحشی به رنگ خاکستری دیده می شوند گرچه نمونه هایی از آنها با رنگ حنایی، ابلق ( که از دو یا چند رنگ متفاوت ترکیب شده است) و سفید نیز در کشور آمریکا وجود دارد و در کشورهای اروپایی، نمونه های خاکستری کم رنگ که بیشتر به نقره ای می زند، مشاهده شده است در کنار همه این ها لازم می دانم از یک نمونه استثنایی به نام اگیت(Agate) هم یاد کنم ولی خرید جاوای اگیت در کشور آمریکا کاملا غیر قانونی است.

غذای فنچ جاوا

عادت های غذایی این پرندها چندان پیچیده نیست و با یک میکس غذایی ساده هم می توان آنها را تغذیه کرد. اگر از برنامه غذایی طوطی ها اطلاع داشته باشید، متوجه خواهید شد که غذای فنچ ها نرگسی، دقیقا مطابق غذایی است که به طوطی ها می دهند. مغز آفتابگردان و دانه‌های فشرده شده بذر ها ، انواع ارزن و هر دانه مغذی دیگری می تواند، فاکتور غذایی مناسبی برای فنچ های نرگسی باشد.جالب است بدانید که اگر در دانخوری جاواها انواعی از ارزن‌های کوچک و درشت مثل ارزن پروسو سفید (White proso millet) بزرگ را بریزید، آنها را به ارزن های کوچکتر، ترجیح خواهند داد که پیشنهاد می کنم، هر کدام از آنها را در ظرف های جداگانه ای ریخته و در اختیار پرنده ها بگذارید تا به میل خود از هر دوی آنها تغذیه کنند.

فنچ های نرگسی علاقه زیادی به خوردن جو های دو سر دارند. اگر از غذای میکس شده طوطی ها مقابل آنها بگذارید، تمام آن را زیر و رو می کنند تا بتوانند فقط از جوهای دو سر تغذیه کنند.

سعی کنید شکل دانخوری آنها استوانه‌ای شکل و یا اتوماتیک نباشد چون اولین کاری که خواهند کرد این است که دانخوری استوانه ای را سر و ته کنند و به جستجوی جوی دو سر،تمام دانه ها را بیرون بریزند.

اگر قصد دارید به آنها تخم مرغ هم بخورانید، سعی کنید، آن را آبپز کرده و سفیده و زرده را از همدیگر جدا کنید ( سفیده بدون زرده ). سفیده تخم مرغ باید کاملا له شود تا فنچ ها بتوانند به راحتی آن را بلع و هضم کنند.

میوه‌ و سبزی جات تازه هم می تواند در لیست غذایی جاوا ها نقش مهمی داشته باشد البته به شرطی که آنها را قبل از مصرف پرنده ، بشورید و ضد عفونی کنید تا موجب مسمومیت آنها نباشد.

بدن آنها به کلسیم هم احتیاج دارد گرچه فنچ نرگسی علاقه ای به خوردن کف دریا ندارد ولی سعی کنید، پلتی آماده کنید که در آن پوست تخم مرغ خرد شده یا کف دریا نیز وجود داشته باشد. جالب است بدانید که یکی دیگر از نام های فنچ جاوا گنجشک برنج است و این نامگذاری به خاطر علاقه شدید آنها به خورن جوانه های تازه برنج است نه خود برنج.

فنچ جاوا نر و ماده

« فنچ جاوا نر و ماده »

لانه فنچ جاوا

فنچ‌های نرگسی (جاواها) از هر چیزی برای لانه سازی استفاده می کنند پس گذاشتن چوب، کاغذهای خرد شده، چوب های تیز و نازک جارو، براده های چوب را در داخل قفس فراموش نکنید. پنبه یا پارچه نرم چیزی نیست که انها برای ساختن لانه از آن استقبال کنند چون ظاهر بافت لانه کاملا زمخت است. آنها لانه هایی شبیه به کلاچ بزرگ درست می کنند که در هر دوره تخم گذاری، داخل آن بین 5 عدد تخم می گذارند ( البته تعداد تخم های آنها بین 5 الی 8 عدد است ولی آنها زمانی می توانند از تخم هایشان به خوبی مراقبت کنند که تعداشان از 5 عدد تجاوز نکند ) شاید لانه آنها در ایام تخمگذاری بزرگ به نظر برسد ولی وقتی جوجه ها سر از تخم بیرون بیاورند و رشد کنند، ظرفیت لانه برای جا دادن آنها تکمیل می شود.

اگردر طبیعت لانه سازی این پرنده ها را مشاهده کنید، متوجه خواهید بود که آنها از هر چیز زبر و خشک برای لانه سازی خود استفاده می کنند در قسمتی از ساخت لانه علف خشک شده و در قسمتی دیگر پرهای پروازی بزرگ و پرهای دمی بلدرچین‌های کوهستانی را به کار می برند. در نهایت با فیبرهای مویی دور نارگیل بافت پیچیده آن را به پایان می رسانند.

جفت گیری فنچ جاوا

همانطور که در پارگراف اول به ان اشاره کردم فنچ های نرگسی روحیات متفاوتی برای جفت گیری دارند. اگر هوا مساعد باشد، حس جفت گیری آنها تحریک می شود و پرنده نر با رقص و آواز هر فنچ ماده ای را می تواند به سمت خود جذب کند. آنها هیچ علاقه ای به سرمای شدید زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان ندارند ولی وقتی هوای خانه و محل نگهداری قفس آنها معتدل و نیمه گرم باشد، بی وقفه و در هر زمان که فرصت کنند، می توانند جفتگیری کرده و به جوجه آوری مشغول باشند. پس اگر تمایل زیادی به جوجه آوری آنها ندارید سعی کنید بعد از هر دوره از تخمگذاری و دنیا آمدن جوجه ها، مولدین آنها را از همدیگر جدا کنید و گر نه بعد از چند ماه با یک خانواده پر جمعیت مواجه خواهید بود و سلامت مولدین هم به خطر می افتد.

جوجه فنچ جاوا

فنچ ماده بعد از گذاشتن چهار یا پنجمین تخم خود به لانه می رود و تا زمان تولد جوجه ها یعنی بین 13 الی 15 روز به خوبی از آنها مراقبت می کند .ظاهر جوجه‌های متولد شده شبیه لانچورا‌ها ست ولی بدون کرک. آنها مدت زیادی( 6 الی 7 هفته) را در لانه خواهند ماند تا پرهای اصلی در بدنشان رشد کند و برای پرواز و مستقل شدن آماده باشند. رنگ بال و پر‌ فنچ نرگسی جوان‌و حتی رنگ نوکشان خاکستری تیره‌ است و این رنگ ها بعد از پر ریزی کامل ( دو الی سه ماه دیگر ) تغیییر خواهند یافت.

جوجه فنچ جاوا

« جوجه فنچ جاوا »

خطر انقراض فنچ نرگسی

از آنجایی که گنجشک جاوا به عنوان یکی از آفت های مزارع برنج شناخته می شود، گویا مزرعه داران تدابیر بیشتری برای مقابله با آنها اندیشیده اند به طوری که در طبیعت تعداد کمی از این پرندگان وجود دارد و طبق گزارشی که از طرف محیط زیست جهانی نشر شده است، این پرنده در لیست CITES (قرار داد تجارت بین المللی گونه‌های در خطر انقراض جانوران و گیاهان) وارد شده است.ولی آمار جمعیت آنها در اسارت بیشتر است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت