آموزش پرورش فنچ ( سهره ) و جوجه کشی از تخم فنچ

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۰۴

اگر به سراغ پرورش دهندگان فنچ » نام دیگر : سهره « بروید و در مورد شرایط کسب کار از آنها پرس و جو کنید بدون شک جوابی که در یافت می کنید این است که؛ یکی از پر درآمدترین پرورش ها در حوزه ی پرندگان زینتی، کسب درآمد از پرورش فنچ است. کاری که نیاز به سرمایه آن چنانی ندارد. فقط کافی است با جستجو در سایت های اینترنتی به تجربیات خود اضافه کنید و نسبت به کار پرورش فنچ علاقه مند باشید.

این مقاله مختص افرادی است که در جستجوی کار و در آمد عالی هستند. پس تا انتها همراه ما باشید و در مورد مزیت ها و شرایط پرورش فنچ اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چکیده مقاله

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که می توانید با پرورش فنچ به سود و درآمدهای هنگفت برسید؟ نگهداری از پرندگان زینتی با هدف تکثیر و فروش پرنده های مولد، جوجه و تخم هایش یک شغل قابل قبول و پر منفعت به شرطی که در کنار چنین هدف بزرگی، تجربه مهارت های لازم را تا حدودی یاد گرفته باشید. فقط کافی است شامه اقتصادیتان کار کند، تا اولین قدم را برداشته باشید . بدون شک پرورش پرندگان زینتی مثل فنچ که زاد و ولد زیادی هم دارند، یک درآمد پرمنفعت و سرگرم کننده خواهد بود.

آیا پرورش فنچ پر درآمد است؟

حقیقت این است که قبل از راه اندازی سالن های پرورش هر پرنده ای در باره علاقه خود، مزیت ها و وضعیت بازار پرنده مد نظر خود به اندازه کافی تحقیق کنید یعنی صرفا هدف خود را مبنی بر کسب درآمد و گفته های افراد بی تجربه سازمان دهی نکنید این نشان می دهد که شما بی گدار به آب زده اید و زمانی که باید نتیجه زحمات خود را ببینید، هنوز با کسادی بازار در محل زندگی خود مواجه هستید و هر چقدر که زمان می گذرد به تعداد فنچ های پرورشی شما افزوده می شود و دلسردی شما نسبت به نتیجه کار بیشتر می شود. از همین رو در ابتدای مقاله قصد دارم راجع به ویژگی ها و وضعیت بازار فنچ با شما صحبتی داشته باشم که مطمئنا آگاهی از این دلایل برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

پرورش و جوجه کشی فنچ

« پرورش و جوجه کشی فنچ »

ویژگی های اصلی فنچ ها

فنچ ها به راحتی نمی میرند

بدن پرندگان از حساسیت و ظرافت خاصی برخوردار است به طوری که اگر نسبت به پرورش،شرایط زندگی، بهداشت و تغذیه بی توجه باشید و انها را به حال خودشان رها کنید مطمئنا با بیماری و مرگ آنها روبرو خواهید شد. شاید به همین دلیل است که کمتر کسی به سراغ پرورش پنده های زینتی می رود مخصوصا افراد تازه کار جرات راه اندازی چنین کسب و کاری را ندارند ولی جالب است بدانید که سهره بر خلاف سایر پرنده ها و با داشتن جثه ظریف تر، پرنده ای است که کمتر آسیب پذیر است و به راحتی به بیماری گرفتار نمی شود.

 

نگهداری از فنچ آسانتر است

هر پرنده ای به روش خاصی قابل پرورش و نگهداری است و این کار از عهده هر تازه کاری بر نمی آید. تا مادامی که در باره پرورش پرندگان زینتی تجربه و آگاهی کافی ندارید هرگز نسبت ب راه اندازی سالن های پرورشی با گله های مولد اقدام نکنید چون هر اشتباهی که از عدم تجربه و آگاهی شما نشات گرفته باشد، بدن ظریف و حساس آنها را به خطر می اندازد.

نگهداری و پرورش پرندگان زینتی فوت و فن های زیادی دارد و بدون زحمت سودی از این کار عاید پرورش دهندگان نخواهد شد. حتما تا اینجا که مقاله را مطالعه کرده اید، به سختی کار پرورش فنچ هم فکر می کنید ولی بر خلاف تصور بسیاری از شما ، پرورش فنچ راحت تر از سایر پرندگان زینتی است و هیچ زحمت خاصی ندارد. اگر بگویم پرورش فنچ بهترین گزینه برای افراد بی تجربه استف اغراق نکرده ام.

 

زاد و ولد زیادی دارد

کسانی که در کار پرورش و نگهداری از پرندگان زینتی هستند، می دانند که زمانی از پرورش پرندگان به سود آوری می رسند که آنها در هر دوره جفتگیری تخم های زیادی بگذارند و جوجه های زیادتری به دنیا بیاورند و زمان زیادی برای به دست آوردن سود و درآمد متحمل نباشند.

 

خبر خوب این است که فنچ جزو پرندگانی است که در هر دوره از جفتگری بالاترین زاد و ولد را دارد. این پرنده کوچک قادر است در هر دو ماه یکبار 7 عدد تخم نطفه دار بگذارد. یعنی شما اگر چند مولد داشته باشید به راحتی می توانید در این کار به پول و درامد زیادی دست پیدا کنید.

 

فنچ یک منبع غذایی مهم برای کشوهای عربی است

درست است که فنچ یک پرنده زینتی است ولی گزارش هایی که به گوشمان رسیده است، خلاف این ادعا را می رساند: گویا فنچ یکی از پرندگانی است که از آن برای تهیه غذا های خاص هم استفاده می کنند مثلا از گوشت و کله پرنده نر غذایی درست می کنند که برای افزایش قوای جنسی مردان بسیار سودمند است مخصوصا در کشورهای عربی طرفداران زیادی دارد به طوری که کارخانه های کنسرو سازی فنچ در این کشورها راه اندازی شده است البته نسبت به صحت این ادعا مطمئن نیستم و فقط در حد یک گزارش حاشیه ساز از آن مطلع هستیم ولی از آنجیی که بیشترین صادرات فنچ به کشورهای عربی است، بارور این موضوع دور از انتظار نیست. 

خوشبختانه چنین کارخانه ای در ایران وجود ندارد و پرورش دهندگان صرفا فنچ ها را به قصد پرورش پرنده های زینتی تکثیر می کنند. از آنجایی که بازار صادرات این پرنده به کشورهای عربی بسیار گسترده است، به عنوان یکی از درآمدهای غیر نفتی هم محسوب می شود.

 

بازار صادرات فنچ داغ است

عربستان یکی از مشتریان بالقوه برای خرید فنچ هستند و شما به راحتی می توانید از طریق کشور عراق فنچ های پرورشی خود را به آنجا صادر کنید و قسمت بزرگی از واردات کشور عربستان را پوشش بدهید. این کار ریسک کمتری دارد و با 500 قطعه فنچ و سرمایه ای کمتر از 10 میلیون به راحتی امکان پذیر است.

جوجه کشی فنچ

« جوجه کشی فنچ »

لانه سازی فنچ ها

آنها لانه های خود را در بالاترین جای قفس خواهند ساخت پس باید ظرف غذا و آب را در نزدیک ترین نقطه ای که می تواند برای آنها قابل دسترس باشد، قرار دهید و میله ای نزدیک لانه که فنچ نر روی آن بنشیند چون در طول دوران تخم گذاری و لانه سازی دوست دارند که کنار یکدیگر باشند.

فنچ های جفت مدام در حال جمع آوری چوب، کاغذ، علف خشک هستند تا قبل از گذاشتن تخم، لانه مشترکشان آماده باشد. پس گذاشتن برگ های خشک درختان، تکه های کاغذ، پنبه، چوب های نازک و خشک را به داخل قفس آنها فراموش نکنید.

با دیدن آنها فنچ نر شروع به لانه سازی می‌کند و فنچ ماده در آوردن چوب ، پنبه، علف و هر چیزی که در لانه سازی آنها لازم است، با پرنده نر همکاری می‌کند. البته لانه سازی به معنای این است که فنچ‌های شما برای جفت گیری آماده هستند. زمانی متوجه می شوید که آنها بعد از اتمام کار لانه، برای خواب و استراحت باهم دیگر به لانه می روند ولی اگر چنین نباشد و فقط یکی از آنها در لانه باقی بماند به معنی این است که هنوز با یکدیگر جفت نشده اند.

تخم گذاری فنچ

همانطور که در توضیحات قبلی به آن اشاره کردم، شب هنگام و بعد از اتمام کار لانه‌ سازی جفت بودن فنچ ها مشخص می شود. وقتی آنها با یکدیگر در لانه زندگی کنند می توان از جفت بودن آنها مطمئن شد. اگر این مرحله با موفقیت به پایان برسد پرنده ماده برای تخمگذاری آماده می شود. اینکار هم بین 7 تا 40 روز به طول می انجامد چون شرایط حیاتی و حساس تری وجود دارد که کمک شما برای تخمگذاری فنج ماده بی تاثیر نخواهد بود.

در این مدت از تغذیه فنچ غافل نشوید. تخم مرغ آب پز به آنها انرژی لازم را می رساند. فنچ ماده در هر دوره می تواند 10 الی 12 عدد تخم بگذارد ولی به شرطی که تغذیه بسیار مناسبی داشته باشد.

آب را هر روز و به اندازه کافی در اختیار فنچ بگذارید ولی در طول دوره تخمگذاری هرگز به آنها اجازه آبتنی ندهید چون ممکن است به شنا و لذت بردن از آب مشغول شوند و تخم ها را فراموش کنند و یا اینکه با پرهای خیس روی تخم ها بخوابند و موجب خراب شدن آنها شوند.

در طول دوره ی تخم گذاری به نکات زیر توجه کنید:

  • اصلا قفس پرنده را حتی برای چند ثانیه هم که شده،جا به جا نکنید،
  • بچه ها را دور از دسترس قفس آنها نگه دارید.
  • اگر تخمی را در کف قفس دیدید در صدد دست زدن و یا گذاشتن آن به داخل لانه نباشید چون چنین تخمی از طرف فنچ ها و به خاطرخراب بودنش به کف قفس انداخته شده است.
  • آب و تغذیه مناسب مهمترین چیزی است که آنها در دوره تولید مثل به آن احتیاج دارند.
  • در دوران جوجه کشی نباید هیچ کاسه را که از آب پر است داخل قفس آنها بگذارید.
  • فقط برای آب و غذا رساندن دستتان را به قفس بزنید و حتی الامکان سعی کنید از تماس زیاد با دیواره های قفس اجتناب کنید.
  • از روشن کردن چراغ در محلی که قفس وجود دارد خود داری کنید و سعی کنید حدالامکان از نورهای کمتری استفاده کنید چون آنها به استراحت و خواب نیاز دارند.

نگهداری از جوجه فنچ

والدین به نوبت روی تخم‌ها می خوابند و جوجه‏ ها در فاصله های متعدد و بعد از 14 الی 16 روز تخم هایشان را می شکنند و بیرون می آیند. در این میان ممکن است یک یا دو تا از تخم ها، فاقد جوجه باشند که البته برای تغذیه جوجه ها غذای خوبی محسوب می شود.

3 تا 4 هفته بعد از دنیا آمدن جوجه‏ ها فرصت دارند تا از لانه بیرون بیایند و پرواز کردن را یاد بگیرند. والدین آنها با میل و اشتیاق از آنها مراقبت می کنند تا به خوبی بتوانند از ارزنی که در اختیارشان می گذارید، تغذیه کرده و پرواز را ید بگیرند.

برای رشد بهتر جوجه و تقویت والدین شان حتما از تخم مرغ آب پز استفاده کنید تا پرنده ها( فنچ مادر و پدر) بخورند سپس با خارج کردن آن از چینه دان شان، به حلق جوجه‌هایشان بریزند. هرگز خودتان به فکر تغذیه جوجه ها نباشید چون ممکن است والدین دیگر میلی به فرآیند جوجه کشی نداشته باشند.

بعد از 20 تا 28 روز جوجه‌ها می توانند از لانه خارج ‌شوند ولی پرهایشان کامل رشد نکرده است.

تا زمانی که جوجه‌ها نتوانند دانه بخورند به کمک والدین خود احتیاج دارند و این مدت ممکن است بین 2 تا 6 ماه به طول بینجامد. بلوغ آنها زمانی است که کاملا شبیه والدینشان هستند و می توانند به تنهایی از پس خود بر بیایند.

فنچ معمولی

« فنچ معمولی »

آوازها و صداهای فنچ ها

این پرنده‏ های سر و صدا های متفاوتی دارند و آواز آنها تا دوره بلوغ قابل تغییر است اما پس از آن و تا پایان عمرش به یک اندازه و ریتم باقی می ماند.

جوجه های نر زودتر از ماده ها شروع به آواز خواندن می کنند علت این امر رشد متفاوتی است که آنها در دوران نطفگی دارند . نطفه جوجه های نر استروژن تولید می‏ کند که این هورمون در مغزشان شبیه تستسترون می‏ شود و تاثیر مستقیمی بر سیستم عصبی آنها می گذارد که موجب تقویت آواز خوانی آنها می شود. آواز آنها در ابتدا نا مفهوم است ولی آنقدر تلاش می کنند تا تقویت شود و با صدای پدرشان مطابقت کند.

چطور می توان از پرورش فنچ میلیونی کسب درآمد کرد؟

تعیین هدف

باز ار فنچ پتانسیل های مثبتی دارد که در گرو هدف سازی پرورش دهندگان فنچ است. پس هدف خود را تعین کنید مادامی که دلیل شفاف و موجهی برای شروع کار نداشته باشید و از فرصت های که پیش رویتان قرار می گیرد به نحو احسن استفاده نکنید هرگز نمی توانید انتظار داشته باشید که نتیجه کار مثبت و به نفع شما باشد. اجازه بدهید چند سوال تخصصی مطرح کنم تا اهداف قابل اجرا را برای شما شفاتر جلوه دهم.

 

آیا می خواهید یک تامین کننده ی قدرتمند و قابل اطمینان در شهر خودتان باشید؟

یا نه یک تامین کننده ی حرفه ای و سرشناس در سراسر ایران ؟ البته اگر بخواهید می توانید به پرورش یک دهنده ای حرفه ای در کل منطقه خاورمیانه هم تبدیل شوید و صادرات خود را به سراسر دنیا پوشش دهید؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که منتظر موفقیت سایر پرورش دهندگان هستید و بعدا به فکر راه اندازی سالن های پرورش ی خودتان، صادقانه می گویم که شما هنوز جرات ریسک پذیری این کار را ندارید و بهتر است هیچ اقدامی انجام ندهید چون ممکن است بعدها از این کار دلزده شوید و از ادامه کار باز مانید.

شفاف سازی کردن اهدافی که پیش رویتان قرار می گیرد به شما کمک می کند که، تمامی شرایط، امکانات، اقدامات و برنامه های کاری شما سازماندهی شود و مطابق با اهداف پرورشی و چیزی که انتظارش را دارید پیش برود در غیر این صورت نتیجه کار به نفع شما و هرکسی که نمی تواند اهداف خود را به مرحله اجرا درآورد نخواهد بود.

 

آموزش ببینید و امکانات اولیه را برای پرورش فنچ فراهم کنید

اگر می خواهید اهداف خود را سازمان دهی کنید پس با توجه به انتظاری که از راه اندازی سالن های پرورشی دارید، به فکر کسب اطلاعات کافی از اینترنت و مجله های دنیای پرندگان باشید. آموزش ببینید و در شرف تامین امکانات و تجهیزاتی که برای شروع کار لازم است باشید.

سهل انگاری و عدم توجه به تمامی این موارد نه تنها به شکست و عدم موفقیت شما منتهی می شود بلکه نمی توان منکر ضررهای مالی و از دست فرصت هایی که می توانست به سود و سرمایه تبدیل شوند را نیز نادیده گرفت.

از شروع چنین کار پر سود و درآمدی واهمه نداشته باشید فقط کافی است اراده به خرج دهید و روحیات خود را با آن سازگار کنید. بدون شک، انگیزه قوی داشتن و تلاشی که با جان و دل انجام می پذیرد شما را به در رساندن به قله های موفقیت یاری خواهد کرد.

 

کار پرورش فنچ را به مرحله اجرا در بیاورید

کسب آموزش های اصولی و فراهم کردن امکانات ضروری مقدمه ای برای شروع پروش فنچ است . البته قرار نیست حتما در این کار حرفه ای باشید ولی اگر اطلاعات و آموزش های خود را توسعه دهید قطعا موفقیت شما در این کار صد در صد خواهد بود. به حرف ها و پیشنهادات کسانی که در این کار هیچ سر رشته ای ندارند گوش نکنید شاید آنها به اندازه شما دل و جرات و قدر ریسک پذیری نداشته باشند. مطمئن باشید، گوش دادن به حرف چنین آدم هایی در کار شما وقفه ایجاد خواهد کرد و ممکن است ماه ها وقت شما برای آموزش و حرفه ای شدن در این کار گرفته شود در حالی که به جای اینکار می توانید تعدادی مولد فنچ بگیرید و تجریبات و توانایی های خود را برای ادامه کار محک بزنید.

حرفه ای شدن در کار پرورش پرندگان نیاز به آموزش و تجربه دارد ولی آموزش هایی هم هستند که به درستی اجرا نمی شوند و ممکن است عملا با آنها هیچ برخوردی نداشته باشید تا به درستی و غلط بودن آن پی ببرید ولی با گذشت زمان و آشنا شدن با جزییات کار، می توانید آموزش های لازم و تجربیات کافی را به دست بیاورید و به یک پرورش دهنده ای حرفه ای تبدیل شوید.

آموزش جوجه کشی فنچ

طول مدت جوجه کشی از فنچ 14 روز است که 11 روز آن مربوط به مرحله ستر و 3 روز آن مربوط به مرحله هچر است. بنابراین باید از روز 12 ام چرخاندن تخم ها را متوقف کرد. دمای مناسب برای مراحل ستر و هچر 37.5 و 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب نیز 58 تا 63 درصد است.

برای جوجه کشی مصنوعی از فنچ باید از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنید. این دستگاه ها با توجه به ظرفیتشان به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. ظرفیت نوع خانگی معمولا کمتر از 150 عدد تخم و ظرفیت نوع صنعتی بیشتر از 150 عدد تخم است. شما باید با توجه به فضا و بودجه ای که در اختیار دارید دستگاه مورد نظرتان را خریداری کنید.

معرفی انواع نژادهای فنچ در ایران

در ایران نژادها و گونه های مختلف فنچ یا همان سهره وجود دارد. در این میان بیشترین امار نژاد و تکثیر مربوط به فنچ معمولی است. این گونه تقریباً در تمامی نواحی کشور به جز در نواحی محدودی از جنوب شرق دیده میشود و میزان آن نسبتاً فراوان است. این گونه پرنده به طور طبیعی زاد و ولد میکند و بسیاری از شکارچیان پس از اخذ مجوز صید از سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به سید و فروش آنها در بازار میکنند.

فنچ جنگلی

فنچ جنگلی در زمستان ها تکثیر میشوند. این پرندگان بیشتر در استان های آذربایجان غربی ، اردبیل ، کردستان ، کرمانشاه ، گیلان ، مازندران ، گلستان و خراسان شمالی دیده میشوند.

فنچ جنگلی

« فنچ جنگلی »

فنچ سر سیاه

فنچ سر سیاه پرنده ای است که زمستان ها در شمال ایران از پراکندگی نسبتاً فراوانی برخوردار است و گاهی به سمت جنوب تا ناحیه مرکزی فارس و همچنین استان سیستان و بلوچستان دیده میشود.

فنچ سر سیاه

« فنچ سر سیاه »

فنچ پیشانی سرخ

فنچ پیشانی سرخ نیز از وسعت پراکندگی فراوانی برخوردار است. پراکندگی این پرنده شبیه پراکندگی سهره جنگلی بوده و علاوه بر پراکندگی ذکر شده در کرمان ، کهکلویه و بویر احمد ، چهار محال و بختیاری ، اصفهان و سیستان و بلوچستان یافت میشود.

فنچ پیشانی سرخ

« فنچ پیشانی سرخ »

فنچ سبز

فنچ سبز نیز فقط در چهار استان شمالی ایران مانند آذربایجان شرقی ، اردبیل ، مازندران و... دیده میشود و به تعداد کم در ایران زاد ولد میکند.

فنچ سبز

« فنچ سبز »

فنچ زرد

فنچ زرد پراکندگی زیادی دارد و بیشتر در استان های شمالی و شرقی کشور دیده شده و علاوه بر آن در تهران ، البرز ، قزوین و خوزستان نیز وجود دارد.

فنچ زرد

« فنچ زرد »

فنچ کوهی

فنچ کوهی از جمله پرندگان بومی بوده و در شمال ایران از پراکندگی نسبتاً فراوانی برخوردار است. این نژاد در زمستان نیز در نواحی شرقی ایران دیده میشود.

فنچ کوهی

« فنچ کوهی »

فنچ سینه سرخ

فنچ سینه سرخ از جمله پرندگان نیمه مهاجر ایران است و از پراکندگی نسبتاً فراوانی نیز برخوردار است.

فنچ سینه سرخ

« فنچ سینه سرخ »

فنچ بال سرخ

سهره بال سرخ از جمله پرندگان نوی ایران است که در تمامی استان های شمالی از آذربایجان غربی تا خراسان شمالی پراکنده است. این پرنده از پراکندگی نسبتاً فراوانی برخوردار است.

فنچ بال سرخ

« فنچ بال سرخ »

فنچ صورتی

فنچ صورتی از پرندگان بومی ایران است که در گذشته نه چندان دور از پراکندگی نسبتاً فراوانی برخوردار بوده است ؛ ولی در حال حاظر اطلاعات دقیق و مستندی از تعداد وضعیت کنونی آن در دسترس نیست. این گونه در شمال ایران دیده نشده و بیشتر در نیمه جنوبیایران وجود دارد.

فنچ صورتی

« فنچ صورتی »

فنچ دمگاه زرد

فنچ دمگاه زرد پرنده ای مهاجر است و بنابر گزارش های مستند در طی بیست سال اخیر تنها دو بار از غرب ایران گزارش شده است ولی در حال حاضر گزارش مستندی مبنی بر مشاهده مجدد و یا زادآوری آن در ایران وجود ندارد.

فنچ دمگاه زرد

« فنچ دمگاه زرد »

فنچ مغولی

فنچ مغولی نیز از پرندگان بومی ایران است که فقط در استان های شرقی وجود دارد و در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی ، مازندران، سمنان ، سیستان و بلوچستان دیده شده است.

فنچ مغولی

« فنچ مغولی »

فنچ بیابانی

فنچ بیابانی نیز بومی ایران است و در تمامی استان های کشور بجز مازندران ، اردبیل و آذربایجان شرقی دیده شده است.

فنچ بیابانی

« فنچ بیابانی »

فنچ سرخ

فنچ سرخ تابستان ها فراوان است و بصورت مهاجر عبوری در همه جای ایران دیده میشود.

فنچ سرخ

« فنچ سرخ »

فنچ نوک قیچی

فنچ نوک قیچی پرنده ای است که در پاییز و زمستان به تعداد کم و نامنظم و بیشتر در شمال ایران دیده میشود. این پرنده در جنوب ایران تا مرکزی ، فارس و همچنین استان سیستان و بلوچستان نیز گزارش شده است.

فنچ نوک قیچی

« فنچ نوک قیچی »

فنچ دمگاه سفید

فنچ دمگاه سفید بومی ایران است و دارای جمعیت کمی می باشد. این پرنده در شمال استان های اردبیل و آذربایجان شرقی و مازندران و گیلان دیده میشود.

فنچ دمگاه سفید

« فنچ دمگاه سفید »

فنچ سیاه

فنچ سیاه نیز بومی ایران است ولی به تعداد بسیار کم وجود دارد.

فنچ سیاه

« فنچ سیاه »

گالری عکس

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت