مهمترین واکسن های مورد نیاز شترمرغ

بروز شده در : ۱۴۰۱٫۰۲٫۳۱

برای کاهش ریسک بیماری و تلفات ناشی از بیماری های ویروسی و عفونی لازم است که شترمرغ ها واکسن های مهم را حتما دریافت کنند. برنامه واکسیناسیون شترمرغ ها الزاما باید توسط دامپزشک منطقه تعیین شود. هدف از این نوشته در وبلاگ ایزی باتور معرفی مهمترین واکسن های مورد نیاز شترمرغ و ارائه یک برنامه پیشنهادی برای واکسن زدن به این پرنده ها میباشد.

پرورش شترمرغ پتانسیل درامد زیایی بالایی دارد اما متأسفانه همانند پرورش دیگر طیور، این صنعت نیز با تهدیدهایی از جمله بیماری نیوکاسل، آنفولانزا، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی و گوارشی درگیر می باشد. برای کاهش تلفات و به منظور پیشگیری از بیماری های ویروسی و عفونی، شترمرغ ها باید واکسن های مختلف را در چندین نوبت و در سنین مختلف دریافت کنند. مهمترین این واکسن ها شامل موارد زیر میباشد:

واکسن آنفولانزا برای شترمرغ

بیماری خطرناک و کشنده آنفولانزا میتواند تلفات سنگینی در یک مزرعه پرورش شترمرغ به جای بگذارد. در مقاله شناخت بیماری های شترمرغ، مهمترین بیماری های مربوط به این پرنده را مورد بررسی قرار دادیم. بیماری ویروسی آنفولانزا تنها از طریق واکسن قابل پیشگیری است و اگر شترمرغی درگیر آنفولانزا شود، درمان موثری نخواهند داشت. همچنین تجویز واکسن آنفولانزا به شترمرغی که درگیر این بیماری است اثر درمانی نخواهد داشت.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

نام واکسن: واکسن کشته روغنی AI

زمان دریافت اولین دوز: 9 یا 10 روزگی

نحوه تزریق: زیر جلدی گردن

دوز مصرفی: 1 سی سی

دوز دوم واکسن آنفولانزا در سن 5 هفتگی تجویز می شود. دوز دوم نیز 1 سی سی خواهد بود. بعد از دوز دوم هر 6 ماه یکبار 2 سی سی از واکسن آنفولانزا به شکل زیر جلدی گردن به شترمرغ ها تزریق میگردد. شترمرغ های مولد و تخمگذار دوره پرورش طولانی مدتی دارند و نیاز است که برنامه واکسیناسیون آنها هر سال به طور جد پیگیری و انجام شود.

واکسیناسیون شترمرغ

« واکسیناسیون شترمرغ »

واکسن نیوکاسل برای شترمرغ

بیماری نیوکاسل نیز فقط از طریق واکسیناسیون قابل کنترل است و اگر شترمرغی درگیر این بیماری باشد درمان خاصی نخواهد داشت.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

  • نام واکسن: واکسن لاسوتا
  • سن تزریق: 10 الی 14 روزگی
  • روش تزریق: قطره چشمی (یک سی سی)

دوز دوم واکسن نیوکاسل با واکسن کشته روغنی در سن 3 الی 4 هفتگی انجام میشود. دوز دوم بصورت تزریق زیر جلدی گردن بوده و مقدار آن نیز 1 سی سی است.

برای تکمل واکسیناسیون در برابر بیماری نیوکاسل جوجه شترمرغ ها بعد از دوز اول و دوم، باید در سن کمتر از 6 ماهگی یک سی سی واکسن کشته روغنی زیر جلدی نیز دریافت کنند.

تکرار واکسیناسیون نیوکاسل نیز هر 6 ماه یکبار بوده که از سن 6 ماهگی شروع میشود. دوز مصرفی برای تکرار واکسن نیوکاسل 2 سی سی است که آن نیز به شکل زیر جلدی گردن تزریق خواهد شد.

واکسن آبله شترمرغ

جهت مصونیت شترمرغ ها در برابر بیماری خطرناک آبله، واکسن FOWELL POX استفاده میشود. شترمرغ ها در سن 4 تا 6 هفتگی واکسن آبله را باید دریافت کنند. دوز مصرفی این واکسن 1 سی سی بوده و ان هم به زیر بال جوجه ها تزریق میشود. ناگفته نماند که با واکسن آبله، شترمرغ ها یکبار برای همیشه در برابر این بیماری ایمن میشوند و نیازی به تکرار واکسیناسیون نیست.

واکسن آنتروتوکسمی

شترمرغ ها پرنده هایی گیاه خوار بوده و بخش زیادی از غذای آنها فیبر می باشد. برای همین شترمرغ ها نیز همانند گوسفند و بز در معرض بیماری های روده ای مثل قلوه نرمی (آنتروتوکسمی) می باشد. واکسن کشته روغنی Enterotoxemia Vaccine برای پیشگیری از سویه C بیماری آنتروتوکسمی در سن یک هفتگی به جوجه شترمرغها تزریق میشود. دوز مصرفی 5 سی سی و نحوه تزریق به شکل زیر جلدی گردن خواهد بود.

برای پیشگیری از سویه D بیماری قلوه نرمی نیز واکسن هیدرو اکسید آمونیوم با دوز 1 سی سی به جوجه ها در سن 4 هفتگی تزریق میشود. این واکسن نیز بصورت زیر جلدی گردن خواهد بود.

نکته مهم: جهت پیشگیری از بیماری قلوه نرمی نوع غذای شترمرغ و کیفیت آن نیز بسیار مهم می باشد. نکات مهم مربوط به تغذیه شترمرغ را در مقاله غذای مناسب برای شترمرغ بخوانید.

واکسن بیماری شاربن و سیاه زخم شترمرغ

بیماری سیاه زخم برای شترمرغ ها نیز خطرناک و کشنده میباشد. واکسن Anthrax spore Vxccine داروی لازم برای مبارزه و پیشگیری با بیماری سیاه زخم بوده که فقط یکبار تزریق میشود. جوجه شترمرغ ها این واکسن را در سن 3 الی 5 ماهگی با دوز یک سی سی و تزریق زیر جلدی گردن دریافت میکنند.

بد نیست بدانید که واکسن سیاه زخم شترمرغ ها را در برابر بیماری عفونت گوارشی باسیلوس آنتراسیس نیز تا حدود زیادی ایمن میسازد.

شترمرغ های واکسینه شده

« شترمرغ های واکسینه شده »

واکسن بیماری بوتولیسم

سویه c بیماری بوتولیسم برای شترمرغ ها بسیار خطرناک می باشد. این بیماری که سیستم عصبی پرنده را مورد هدف قرار میدهید با واکسن مخصوص قابل پیشگیری است.

واکسن Vaccine Botulinum c.botulinum در سن 3 تا 5 ماهگی در دو مرحله و هر بار با فاصله 4 هفته ای به زیر پوست گردن شترمرغ ها تزریق میشود. دوز دریافتی هر نوبت نیز 1 سی سی خواهد بود.

واکسن بیماری بوتولیسم

در زمان واکسیناسیون شترمرغ ها رعایت برخی نکات منجر به تأثیر بهتر واکسن ها خواهد شد. این نکات عبارتند از:

  • واکسن زدن به شترمرغ ها الزاما باید توسط یک متخصص دامپزشک و بر اساس یک برنامه منظم انجام گیرد.
  • بعد از واکسن زدن، سیستم ایمنی شترمرغ حداقل 10 الی 14 روز طول میکشد تا پاسخ لازم را دریافت کند. لذا اگر یک بیماری در منطقه شایع شد جوجه ها حداقل 2 هفته زودتر از شیوع بیماری باید واکسن را دریافت کرده باشند.
  • در مورد واکسیناسیون شترمرغ ها، تزریق دسته جمعی از طریق اب آشامیدنی تأثیر کمتری دارد. برای همین تجویز واکسن به شکل تکی و زیر جلدی گردن می باشد.
  • عصب های زیادی در ران شترمرغ وجود دارد و واکسن زدن به این ناحیه میتواند باعث اسیب به عصب ها و مشکلات حرکتی شود. پس به ران شترمرغ واکسن نزنید.
  • اگر شترمرغ های مزرعه به دلایل مختلف درگیر استرس هستند، واکسن زدن به آنها را به تأخیر بیندازید تا واکسن تأثیر لازم را داشته باشد.
  • واکسن زدن به جوجه ها میتواند استرس زیادی به آنها وارد کند. برای کاهش استرس بعد از واکسن، تجویز برخی داروهای ضد استرسی توسط دامپزشک متخصص امکان پذیر است.
  • برای بررسی تیتر آنتی بادی شترمرغ ها توصیه میشود که از یکسالگی به بعد هر سال از شترمرغ ها تیتر خون گرفته شود.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت