چرم شترمرغ و کاربرد های آن

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

شترمرغ به عنوان بزرگترین پرنده غیر قابل پرواز روی زمین دارای خواص زیادی در گوشت و تخم خود و کاربرد های زیادی در پوست و پر خود می باشد، به همین دلیل در بسیاری از کشور های آفریقایی، اروپایی و آمریکایی پرورش شترمرغ بیش از پیش مورد توجه بوده است، در کشور ایران نیز چند سالی است که کارگاه های کوچک پرورش شترمرغ راه اندازی شده است.

شترمرغ دارای گوشت قرمز رنگ و بسیار لذیذی می باشد که مصرف آن برای هر کسی وسوسه انگیز می باشد. گوشت شترمرغ بر خلاف گوشت گاو از میزان کلسترول خیلی کمتری برخوردار است هم چنین میزان پروتئین موجود در گوشت شترمرغ با پروتئین موجود در گوشت گاو و گوسفند برابری می کند، بنابراین بسیاری از افرادی که از چاقی، چربی خون و فشار خون بالا رنج می برند می توانند با تغذیه گوشت شترمرغ نیاز های پروتئینی، معدنی و ویتامینی بدن خود را رفع نمایند.

هم چنین پر و پوست این پرنده دارای خواص زیادی می باشد و هدف از نوشتن این مقاله بررسی نحوه ساخت چرم شترمرغ و کاربرد های آن می باشد، لذا مطالب فوق مقدمه ای جهت آشنایی بیشتر شما با شترمرغ بود. لطفا با ما همراه باشید.

چرم شترمرغ

« چرم شترمرغ »

چرم شترمرغ نیز نسبت به چرم گاو از ارجحیت برخوردار است زیرا هم از تراکم بیشتری برخوردار است و هم اینکه میزان تولید بیشتری نسبت به چرم گاو دارد. زیرا یک گاو پس از 9 ماه حاملگی تولید مثل نموده و تنها یک گوساله به دنیا می آورد، در حالی که شترمرغ در این مدت 9 ماهه حدود 30 الی 40 عدد تخم تولید نموده و همه تخم ها با هم و در یک دوره 42 روزه به دنیا می آیند.

یک گوساله در مدت یک الی دو سال بالغ شده و آماده کشتار می شود در حالی که یک جوجه شترمرغ پس از 10 الی 14 ماه از تولد خود آماده کشتار و بهره برداری می شود. از همه مهم تر اینکه شترمرغ ها نسبت به گاو میزان خوراک کمتری نیز مصرف می نمایند. از هر شترمرغ می توان حدود یک و نیم متر مربع چرم با کیفیت برداشت نمود.

ویژگی های چرم شترمرغ

چرم شترمرغ نسبت به چرم گاو یا سایر حیوانات قیمت نسبتا بالاتری دارد و در رده چرم های لوکس و گران قیمت مانند چرم کروکودیل و مار قرار می گیرد. زیرا هم از تراکم و استحکام بیشتری برخوردار است و هم اینکه نسبت با سایر چرم ها نازک تر می باشد و از آن برای ساخت انواع کیف و کفش و لباس و کیف پول های زنانه و مردانه، قاب موبایل و دستبند و جاکلیدی و ... استفاده می کنند.

مورد دیگری که چرم شترمرغ را نسبت به چرم سایر حیوانات برتر نشان می دهد، زیبایی خاص آن در نقاط فولیکول دار می باشد که برجستگی هایی را در چرم شترمرغ پدیدار ساخته و این برجستگی ها به دلیل فولیکول ها یا غدد رشد پر ایجاد شده است. البته ذکر این نکته لازم است که قسمتی از چرم شترمرغ که دارای نقاط برجستگی است نازک تر و محکم تر از سایر نقاط می باشد و چرم سایر نقاط مانند ران و ساق پا فاقد این برجستگی ها بوده و ضخیم تر می باشند.

جذابیت و معروفیت بیشتر چرم شترمرغ به دلیل همین برجستگی ها و چین و چروک های زیبا و بدون الگوی روی چرم می باشد که در چرم سایر حیوانات به ندرت دیده می شود، همین چین و چروک و برجستگی ها امتیاز دیگری نیز محسوب می شود به عبارت دیگر در تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی بسیار کمک کننده خواهد بود و وجود همین ویژگی خاص در چرم شترمرغ احتمال تولید محصولات تقلبی را به صفر رسانده است.

کاربرد های چرم شترمرغ

امروزه چرم شترمرغ جزو گرانترین و با دوام ترین چرم ها به شمار می رود و دارای عمر بالاتری نیز می باشد به همین دلیل محصولات تولید شده از محبوبیت بالایی برخوردار است. همانطور که در بالا نیز ذکر شد محصولات چرم شترمرغی در رده کالاهای لوکس قرار دارد و هر کسی قدرت خرید این کالا ها را ندارد به همین دلیل اکثرا محصولات تولید شده با چرم شترمرغ شامل کالاهای لوکس می باشد و این کالا ها عبارتند از: کیف پول، کیف اداری، کفش، پالتو، کاپشن، بوت و چکمه، روکش موبایل، جاکلیدی، کلاه آفتابی و کلاه زمستانه و... می شود.

کیف چرمی شترمرغ

« کیف چرمی شترمرغ »

نحوه ساخت چرم شترمرغی

پرورش دهندگان پس از برش و ضد عفونی پوست آن را به کارگاه های مخصوص دباغی پوست می فروشند، آنها با استفاده از روش های صنعتی اقدام به پاک سازی، خشک سازی و چربی زدایی و تمیز سازی می کنند. پس از عبور از این مراحل کیفیت و دوام چرم باید به صورت قابل توجهی افزایش یابد تا در برابر حرارت، اب جوش و ضربه هیچ تغییراتی در آن ایجاد نشود. بدین منظور از روﺷﻬﺎی ﮔﯿﺎﻫﯽ، ﮐﺮوﻣﯽ، آﻟﺪﺋﯿﺪی، ﺳﯿﻨﺘﺘﯿﮏ و آﻟﻮمینیومی استفاده می کنند که در مقاله ای جداگانه توضیحات کامل روش ساخت خدمت تان توضیح داده خواهد شد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت