تخم نطفه دار شترمرغ

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۲۳

قبل از پرداختن به موضوع تخم نطفه دار شتر مرغ دوست دارم شما عزیزان را با محتویات داخل تخمی که نطفه دار است، آشنا کنم

نطفه تنها عضو زنده ی تخم است که بر روی زرده قرار می گیرد..زرده تمام مواد مغذی را در خود ذخیره کرده است تا نطفه در تمام مراحل رشد از آن تغذیه کند.آلبومین سا یا همان سفیده تخم در واقع یک پوشش آبکی است که اطراف نطفه را احاطه کرده است. با وجود این مایع شفاف که خواص ضد میکروبی هم دارد ، نطفه داخل تخم خشک نمی شود و تا پایان ایام جوجه کشی زنده می ماند. شالاز، یک لایه محافظ است که می تواند زرده را در وسط تخم نگه دارد. اگر شالاز تخم پاره شود ، زرده به سمت پوسته آهکی حرکت می کند و باعث چسبیده شدن نطفه به پوسته تخم و متعاقبا مرگ آن می شود.

شترمرغ های ماده قدرت تخمگذاری بسیار بالایی دارند به طوری که قبل از جفتگیری با نرها هم می توانند وارد فصل تولید مثل شوند ولی بدون شک تخم هایی که تولید کرده اند فاقد نطفه خواهد بود ولی در فصل جفتگیری شترمرغ نر جفت خود را به مدت دو هفته همراهی می کند و پس از گذشت 10 الی 14 روز از زمان جفتگیری ، پرنده ماده تولید تخم های بارور خود را آغاز می کند . تخم های نطفه دار باید در کمترین زمان ممکن(حداقل دو بار در روز) از آشیانه تخمگذاری برداشته شوند در غیر این صورت شترمرغ ماده با غرایز مادرانه خود عمل خوابیدن روی تخم ها را آغاز می کند و این وظیفه را در شب به پرنده نر واگذار می کند حتی تولید تخم را تا مادامی که جوجه ها به سن 4 الی 5 هفتگی برسند، متوقف می کند. طبیعتا این عمل خسارت مالی زیادی را در پی خواهد داشت. طبق بررسی های انجام پذیرفته پرورش دهندگان حرفه ای سالی یکبار اجازه می دهند که شترمرغ ماده روی تخم های خود بخوابد در غیر این صورت میزان تخمگذاری در سال های آتی پایین می آید و بعد از رسیدن به سن 6 تا 7 سالگی کاملا متوقف می شود.

تخم نطفه دار شترمرغ

« تخم نطفه دار شترمرغ »

پرورش شتر مرغ ها برای به دست آوردن تخم نطفه دار

  • پرورش دهندگانی که در فارم های صنعتی به پرورش و نگهداری از شترمرغ مشغولند معمولا بعد از رسیدن پرندگان به سن 18 ماهگی ، آنها را با جیره های مولد تغذیه می کنند تا بتوانند در دوره تولید مثل تخم های با درصد نطفه داری بالاتری تولید کنند . جیره های مغذی می تواند پرنده را به بالاترین توانایی برای تولید مثل می رساند .اگر مواد مغذی در جیره کم باشد، هیچ تاثیری در وزن و اندازه تخمی که پرنده ماده تولید می کند، به وجود نمی آید٬ ولی از آنجایی که شتر مرغ نر توانایی تولید اسپرم را ندارد نمی تواند تمام تخم ها را نطفه دار کند و ممکن است بسیاری از تخم ها بی نطفه باشند.
  • کلسیم مستقیما روی ارگان های تولید مثل پرندگان تاثیر می گذارد. کم کاری و ناتوانی بیضه های پرنده نر با کلسیم تقویت می شود و شتر مرغ ماده هم برای تولید تخم با پوسته مناسب به آن احتیاج دارد.
  • ویتامین A,E و سلنیوم در نطفه دار بودن تخم تاثیر دارد.
  • سلامت پرنده های مولد برای تولید تخم های نطفه دار بسیار حائز اهمیت است. اگر مولدین به کرم های انگلی گرفتار شوند، دیگر اشتهایی برای خوردن غذا ندارند و با کمبود مواد مغذی مواجه می شوند. آسیب دیدگی هر یک از قسمت های بدن مثل بال ها می تواند مهمترین عامل در عدم تولید مثل باشد.
  • عوامل محیطی هم نقش مهمی در بارور کردن تخم های شترمرغ می گذارند . با روشن شدن هوا میل جنسی شترمرغ ها برای شروع جفت گیری تحریک می شود چون متابولیسم بدن آنها تغییر می کند و شرایط بهتری برای تولید تخم و اسپرم مهیا می شود. همچنین دمای بسیار بالا یا پایین و حتی روزهای بارانی زیاد باعث کم شدن اشتهای پرنده های مولد می شود.
  • حیوانات شکارچی که در اطراف مزرعه پرسه می زندد رفتار جفتگیری پرندگان تحت تاثیر قرار می دهد.
  • فضای مناسبی برای جفتگیری پرنده های مولد پیدا کنید چون ازدحام بیش از حد باعث بروز تاثیرات منفی در عمل جفت گیری آنها خواهد بود.

اهمیت ذخیره سازی تخم های شترمرغ

در فارم های صنعتی تخم شترمرغ ها تا پایان فصل تخمگذاری جمع آوری می کنند و نسبت به ظرفیتی که دستگاه جوجه کشی دارد آن را ذخیره سازی می کنند البته فراموش نکنید که دوره ذخیره سازی تنها 3 تا 4 روزه آن هم در دمای 17 درجه سانتی گراد برای تخم های شتر مرغ کفایت می کند که اگر بیشتر از این ایام باشد معیار زنده ماندن جنین هم پایین می آید مثلا تخم هایی که به مدت 15 روز نگهداری می شوند تا 50 درصد قابلیت تبدیل شدن به جوجه را از دست می دهند.

  • عدم جمع آوری تخم ها باعث وارد آمدن آسیب های جدی می شود ، تابش آفتاب و یا له شدن در زیر پای سایر شترمرغ ها همیشه سلامت تخم های نطفه دار را تهدید می کند.
  • مناسب است که تخمهای جمع آوری شده را هر روزه دو مرتبه بچرخانید تا از چسبیدن جنین به پوسته داخلی تخم محافظت کنید.
  • مناسب ترین پوزیشن برای ذخیره سازی تخم های نطفه دار این است که آنها را در وضعیت افقی قرار دهید به طوری که کیسه هوا در بالا یا پایین قرار بگیرد.
  • نگهداری صحیح تخم ها قبل از قرار گرفتن در دستگاه به اندازه خود عملیات جوجه کشی اهمیت دارد . تخمهایی که از جای دیگری خریداری شده است باید قبل از انتقال به دستگاه جوجه کشی به مدت 24 ساعت تمام استراحت کنند. چون جابه جایی های شدید و بی دقتی در حمل و نقل باعث می شود ساختار داخلی تخم آسیب بیند و حتی به جنین صدمه بزند.
  • آلودگی های ناشی از برخورد با مدفوع پرنده یا عوامل دیگر که بر روی پوسته تخم ایجاد می شود، باکتری های فعالی در خود دارند که می توانند از منافذ و روزنه های کوچک روی تخم عبور کرده و به داخل آن نفوذ کنند. مناسب ترین روش برای تمیز کردن آنها استفاده از یک برس بسیار نرم است . به هیچ عنوان در غیر تخم کثیف را نشورید چون با خیس شدن سطح پوسته باکتری ها سرعت بیشتری برای نفوذ پیدا می کنند.

ماشین جوجه کشی

بعد از رعایت اصول و نکاتی که در باره سلامت جسمی وشرایط جمع آوری تخم های نطفه دار شترمرغ مطرح کردم باید به فکر تهیه یک دستگاه مناسب برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار باشید.

لازم به یادآوری است که هیچ دستگاه جوجه کشی معمولی نمی تواند برای جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ مناسب باشد چرا که دستگاه های جوجه کشی مخصوص تخم شترمرغ مرغ در اندازه و ظرفیت های متناسبی ساخته شده اند که شرایط بهتری را برای نطفه ها ایجاد می کنند. ضمن بازدهی مطلوب ، راندمان و میزان جوجه درآوری از تخم های نطفه دار را در این نوع دستگاه ها بیشتر عملی می شود.

نطفه برای رشد و ادامه حیات در خارج از تخم به رطوبت مناسب ،دما کافی و اکسیژن رسانی نیاز دارد و این امر در گرو تهیه یک دستگاه جوجه کشی مطمئن، با کیفیت و حرفه ای ت است. دستگاه هایی که مجهز به سیستم جوجه کشی تمام اتوماتیک و هوشمند هستند، تمام پارامترهای ضروری مثل رطوبت، دما ، اکسیژن رسانی را دارند که در کنار هم می توانند شرایط بهتری را برای رشد جنین ایجاد کنند.

برای خرید دستگاه های جوجه کشی مخصوص جوجه کشی از تخم شترمرغ به وب سایت فروشگاهی گروه صنعتی ایزی باتور مراجعه کنید ضمن اینکه می توانید قبل از خرید دستگاه با کارشناسان این وب سایت فروشگاهی معتبر تماس گرفته و در باره عملکرد دستگاه و شرایط جوجه کشی مصنوعی از تخم نطفه دار شترمرغ مشاوره رایگان دریافت کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت