ویژگی ها و خصوصیات اصلی تخم شترمرغ

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

شترمرغ از بزرگ جثه ترین پرندگان موجود در کره زمین است. تخم این پرنده هم علاوه بر این که ارزش غذایی بالایی دارد از وزن و اندازه بزرگتری نسبت به تخم های سایر پرندگان برخوردار است به طوری که وزن آن حدود 25 برابر تخم 60 گرمی یک پرنده معمولی است. به طور معمول یک تخم شترمرغ حدود 1000 تا 1200 گرم وزن ، 17 تا 19 سانتی متر طول و 14 تا 15 سانتی متر عرض دارد.

محتویات درون تخم نطفه دار شترمرغ از سه قسمت زرده ، سفیده ، نطفه و زرده بند تشکیل شده است.

ویژگی ها و خصوصیات تخم شترمرغ
« ویژگی ها و خصوصیات تخم شترمرغ »

ویژگی های تخم شترمرغ

نطفه در داخل تخم نطفه دار شترمرغ بر روی زرده قرار می گیرد و در فرایند جوجه کشی از آن تغذیه می کند. نطفه تنها عضو زنده تخم است که در داخل تخم نطفه دار وجود دارد. کیفیت نطفه به عوامل مختلفی از جمله تغذیه ، سن ، نژاد و ضریب نر به ماده در مزرعه پرورش شترمرغ بستگی دارد.

زرده قسمتی از محتویات درون تخم است که مواد غذایی تخم نطفه دار در درون آن قرار دارد. جنین در حین رشد در داخل تخم نطفه دار از محتویات درون زرده تغذیه می کند و پس از این که جوجه به اندازه کافی رشد کرد و آماده خروج از تخم است ، انرژی لازم برای نوک زدن جوجه به پوسته تخم را فراهم می کند.

سفیده یا آلبومین یک ماده آبکی است که اطراف زرده را پوشانده است. این ماده باعث مرطوب شدن جنین شده و از خشک شدن آن جلوگیری می کند. سفیده خاصیت ضد میکروبی دارد و تاحدودی از رشد باکتری و میکروب در داخل تخم شترمرغ جلوگیری می کند. سفیده از سه قسمت رقیق داخلی ، رقیق خارجی و غلیظ تشکیل شده است.

اما یک قسمت دیگر در داخل تخم نطفه دار شترمرغ وجود دارد که به شالاژ یا زرده بند معروف است. زرده بند در اطراف زرده قرار می گیرد و آن را در قسمت وسطی تخم شترمرغ نگه می دارد. زرده بند یا شالاژ نقش بسیار مهمی در تخم نطفه دار دارد زیرا از جابجا شدن زرده و چسبیدن آن به پوسته جلوگیری می کند.

ویژگی های پوسته تخم شترمرغ

پوسته شترمرغ از سه قسمت پوسته آهکی ، کوکیتل و غشا تشکیل شده است. پوسته آهکی رنگی شبیه به سفید مایل به زرد دارد و بر روی آن خلل و فرج موجود است. عناصر سازنده پوسته تخم شترمرغ دقیقا مشابه عناصری است که در پوسته مرغ وجود دارد و از ضخامتی به اندازه 2 تا 3 میلی متر برخودار است. این امر باعث شده است که تخم شترمرغ از استحکام نسبتا بالایی برخوردار باشد به طوری که وقتی انسان بر روی آن می ایستد دچار شکستگی نمی شود.

یکی از اصلی ترین وظایف پوسته تخم شترمرغ جلوگیری از وارد شدن ضربه به داخل محتویات درون آن است. همچنین پوسته تخم از وارد شدن عوامل میکروبی و باکتریایی به داخل تخم جلوگیری می کند. پوسته تخم شترمرغ دارای سوراخ هایی بر روی سطح خود است که وظیفه ورود و خروج اکسیژن ، دی اکسید کربن و آب به داخل تخم را بر عهده دارد.

اگرچه از تخم های نطفه دار شترمرغ برای جوجه کشی استفاده می شود ، می توان از تخم های بدون نطفه آن برای تولید و ساخت نیمرو و کیک استفاده کرد. تخم شترمرغ از لحاظ داشتن چربی و کلسترول وضعیت بهتری نسبت به تخم مرغ دارد.

نیمروی تخم شترمرغ
« نیمروی تخم شترمرغ »

خواص تخم شترمرغ

  • استفاده و تغذیه از تخم شترمرغ برای خان های باردار و کسانی که از کم خونی رنج می برند بسیار مفید می باشد.
  • میزان آهن ، اسیدفولیک و همچنین کالری موجود در تخم شترمرغ بیشتر از تخم مرغ می باشد و این در حالی است که میزان روی در تخم مرغ بیشتر از تخم شتر مرغ است.
  • نقطه عطف تفاوت بین تخم مرغ و تخم شترمرغ سایز و وزن آنها می باشد . وزن تخم شترمرغ در حدود 1 تا 2 کیلوگرم می باشد و وزن تخم مرغ حداکثر 900 گرم است . از نظر سایز و اندازه نیز تخم شترمرغ دارای حدوداً 18 سانتی متر ارتفاع و 14 سانتی متر عرض می باشد و این در حالی است که ارتفاع و عرض تخم مرغ به ترتیب 7 سانتی متر و 5.2 سانتی متر می باشد.
  • تخم مرغ و شترمرغ هر دو از نظر مقدار چربی و کلسیم به هم برابر هستند.
  • جالب است بدانید که میزان ویتامین A و همچنین ویتامین E در تخم مرغ بیشتر می باشد ولی در دست دیگر تخم شترمرغ دارای مقدار زیادی فولیک اسید می باشد.
  • تخم شترمرغ سرشار از آهن می باشد بطوری که مقدار آهن موجود در آن بیشتر از تخم مرغ می باشد و این در حالی است که تخم مرغ نیز دارای مقدار زیادی روی و مس بوده و از این نظر از تخم شترمرغ پیشی می گیرد.
  • شایان ذکر است که تخم شترمرغ همانگونه که از اندازه و وزن آن پیداست می تواند در حدود 10 تا 12 نفر را سیر نماید . وزن این تخم در حدود 1.5 تا 2 کیلوگرم بوده و دارای دو هزار کیلو کالری انرژی می باشد به طوری که یک تخم شترمرغ با 20 عدد تخم مرغ برابری می کند.
  • از جمله نقاط مشترک تخم شتر مرغ و تخم مرغ می توان به مقدار چربی ، میزان پروتئین و همچنین طعم آنها اشاره کرد . علاوه بر این تخم شترمرغ دارای میزان کلسترول نسبتاً پایین بوده و دارای اسید های چرب از نوع غیر اشباع در مقدار بالا می باشد.
  • همواره مقدار ویتامین B5 و ویتامین E در تخم مرغ بیشتر از تخم شتر مرغ می باشد.
  • تخم شترمرغ دارای مقدار قابل توجهی سلنیوم می باشد که که تاثیر بسزایی در تولید و تکثیر اسپرم دارد . تخم شترمرغ از نظر مقدار مس ، آهن ، روی و کلسیم وابسته به نوع و کیفیت تغذیه شترمرغ می باشد.

ویدیو طرز تهیه نیمروی شترمرغ

« طرز تهیه نیمروی شترمرغ »
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت