عملیات پس از جوجه کشی تخم شترمرغ

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

جوجه های شترمرغ را پس از خارج شدن از تخم باید به مدت سه تا چهار ساعت در داخل دستگاه جوجه کشی نگه داشت تا خشک شوند. البته برخی از پرورش دهندگان شترمرغ دارای اتاقک مخصوصی هستند که در آن ها با استفاده از اشعه مادون قرمز پرندگان را خشک می کنند.

برخی از پرورش دهندگان از جعبه های پلاستیکی برای نگه داری جوجه ها استفاده می کنند. کف جعبه هایی که از آن ها برای نگه داشتن جوجه ها استفاده می شود باید زبر باشد تا جوجه ها در داخل آن ها سر نخورند. اگر کف جعبه ها صاف باشد احتمال دارد که جوجه ها سر خورده و به پای آن ها آسیب وارد شود.

یک نکته مهم که باید حتما به آن توجه کنید این است که ناف جوجه ها را پس از خشک شدن تا دو روز ضدعفونی کنید. جوجه های هچ شده را از دستگاه خارج کنید. پوسته و تخم های هچ نشده را برای بررسی ضخامت پوسته جدا کنید.

12 ساعت پس از ترک برداشتن اولین تخم ، جوجه ها از تخم ها خارج می شوند. اگر جوجه ها پس از گذشت 20 تا 30 ساعت از تخم ها خارج نشدند می توان با استفاده از دستگاه تکه هایی از پوسته تخم را برداشت و به خارج شدن راحت جوجه از تخم کمک کرد.

میزان رطوبت از عوامل بسیار مهم در محیط نگهداری جوجه های شترمرغ است که باید به دقت و درستی تنظیم شود. رطوبت بسیار بالا می تواند منجر به بی تحرکی و کوتاهی پاها شده و رطوبت بسیار کم می تواند دهیدراته شدن جوجه ها و خشک شدن بند ناف را در پی داشته باشد.

 

تعیین جنسیت از مسائل بسیار مهمی است که باید در پرورش شترمرغ به آن ها توجه کرد. از سن 8 تا 14 ماهگی علائم جنسی در شترمرغ ها نمایان می شود. در این مدت شاه پرهای شترمرغ های نر به رنگ سیاه در می آید در حالی که پرهای شترمرغ های ماده به رنگ قهوه ای باقی می ماند. همچنین از سن ده ماهگی نوک شترمرغ های نر به رنگ صورتی در می آید در حالی که رنگ نوک شترمرغ های ماده سیاه می شود.

تا زمان بلوغ اندام های جنسی شترمرغ های نر و ماده کوچک می مانند اما در زمان جفت گیری بیضه های پرنده نر به اندازه یک مشت انسان بالغ در می آید. معمولا در زمان ادرار و دفع فضولات اندام جنسی شترمرغ نر قابل مشاهده است که با این روش می توانید نر و ماده بودن پرنده را تشخیص دهید.

عملیات بعد از جوجه کشی شترمرغ

« عملیات بعد از جوجه کشی شترمرغ »

تشخیص جنسیت شترمرغ

تشخیص جنسیت از راه مقعد : با افزایش وزن شترمرغ ها به 6 تا 15 کیلوگرم می توان تشخیص جنسیت آن ها را انجام داد. برای این کار باید به کمک یک یا دو نفر دیگر شترمرغ ها را به صورت نشسته یا ایستاده نگه داشت و انگشت را وارد مقعد پرنده کرد. در این صورت اگر انگشت با زائیده مخروطی برخورد کرد ، جنس پرنده نر است ولی اگر زائیده در داخل دستگاه وجود نداشته باشد ، جنس پرنده ماده است.

تشخیص جنسیت از راه جراحی : در این روش پرنده را بیهوش کرده و یک آندوسکوپ را به درون بدن پرنده می فرستند. در صورت مشاهده غدد جنسی در داخل بدن پرنده ، جنس پرنده نر است. اما اگر غدد جنسی مشاهده نشود جنس پرنده ماده است. این روش مستلزم بیهوشی پرنده است که البته می تواند خطرات مرگ را در پی داشته باشد.

 

تشخیص جنسیت به روش DNA : در ین روش از تست DNA برای تشخیص جنسیت شترمرغ استفاده می شود که فرایندی کاملا تخصصی است.

شستن و ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی از جمله مواردی است که باید مورد توجه جوجه کشان شترمرغ قرار بگیرد. پس از جوجه کشی تمامی تجهیزات دستگاه جوجه کشی را با آب شسته و در مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شود. برای ضدعفونی کردن دستگاه می توانید از ترکیب فرمالین و پتاسیم پرمنگنات استفاده کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت