روش ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

در سالیان اخیر پرورش شترمرغ به دلیل تهیه انواع فراورده های مختلف مانند تخم، پر، چرم ، گوشت و ... در ایران رواج یافته است. اگر شما نیز میخواهید به یک پرورش دهنده شترمرغ خبره و با تجربه تبدیل شوید نیاز است تا در مرحله اول با نیازهای پایه ای این پرندگان آشنا شوید. یکی از گزینه های اصلی پرورش شترمرغ دانستن اصول مربوط به تغذیه پرنده می باشد ؛ چرا که این پرندگان مصرف غذای بالا داشته و غذای آنها بر روی رشد و نمو آنها تاثیر مستقیم دارد. این پرنده ها برای تخمگذاری ، تولید مثل و ... باید مقدار بسیار زیادی آب و غذا مصرف کنند. برای اینکه شترمرغان بتوانند به منابع غذایی دسترسی داشته باشند باید آبخوری و دانخوری آنها استاندارد باشد. در این مطلب از سایت ما به شما توضیحات کاملی را در مورد آبخوری و دانخوری این پرندگان خواهیم داد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آموزش ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ

« آموزش ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ »

امروزه انواع سیستم های آبخوری و دانخوری دستی و اتوماتیک شترمرغ توسط کارخانه ها و کارگاه ها ساخته و به بازار ارائه میشوند. با این حال شما میتوانید به هزینه کمتر و به کمک لوازم ساده خود نسبت به ساخت دانخوری و آبخوری اقدام کنید. این مطلب تنها به ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ اشاره داشته و پیشنهاد میکنیم مقاله قبلی ما با عنوان آموزش پرورش شترمرغ را نیز مطالعه کنید.

نکات ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ

الف. ابعاد و ارتفاع آبخوری و دانخوری : اولین نکته مورد توجه اعد و ارتفاع مناسب ظروف آبخوری و دانخوری است. دقت کنید که ارتفاع و ابعاد دانخوری و آبخوری این پرنده ها باید متناسب با جثه آنها در سنین مختلف باشد. معمولاً ارتفاع ظروف آبخوری و دانخوری شترمرغ مولد یک متر بوده و برای جوجه شترمرغ ها نیز بیست سانت در نظر گرفته میشود. ظروف دانخوری شترمرغ بالغ نبایست مستقیماً بر روی زمین قرار داده شود ؛ چرا که در اینصورت شترمرغها برای غذا خوردن مجبور به خم کردن گردن خود هستند و این کار به مرور باعث کاهش اشتهای پرنده میشود. ابعاد و دهانه ظروف نیز باید متناسب با منقار پرنده باشد ؛ چرا که شترمرغان در مقایسه با غالب پرنده ها منقار بزرگتری داشته و برای خوردن و آشامیدن منقار خود را بصورت قاشق مانند درون ظرف فرو میکند. به همین علت برای ظروف آبخوری و دانخوری باید دهانه حداقل ۴۰ سانتی در نظر گرفته شود.

ب. جنس ظروف : ظروف آب و غذای شترمرغ باید از مواد قابل ضدعفونی مانند پلاستیک و یا از فلزات ضد زنگ مانند استیل ساخته شود.

ج. محل قرارگیری ظروف دانخوری و آبخوری : ظرف آب و دان شترمرغ باید به دور از نور آفتاب و یا بارش باران قرار داده شود. علاوه بر این ظروف نیز باید با رعایت حدفاصله از هم قرار بگیرند ؛ چرا که شترمرغان بر حسب عادت بعد از تغذیه آب میخورند. بنابرین باید فاصله مناسبی در بین این دو در نظر گرفته شود تا در طی مسافت بین آنها غذا بتواند از گردن بلند شترمرغ عبور کند و به آبخوری برنگردد.

دانخوری شترمرغ

« دانخوری شترمرغ »

د. محل ظروف آبخوری و دانخوری : ظرف آب و غذای شترمرغ، باید در محلی امن و به دور باد و بارش باران قرار داده شود. همچنین بین ظروف آبخوری و دانخوری شترمرغ، حتماً باید یک فاصله معین در نظر گرفته شود. زیرا شترمرغ ها عادت دارند پس از غذا خوردن، آب بنوشند. پس باید فاصله مناسبی بین این دو، در نظر گرفته شود تا در مسیر بین آنها، غذا فرصت کافی برای عبور از گردن بلند شترمرغ داشته و به داخل آب باز نگردد. معمولاً حد فاصله مناسب مابین آبخوری و دانخوری در شترمرغهای بالغ حداقل شش متر بوده و برای جوجه شترمرغ ها حداقل ۲ متر می باشد.

روش ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ

ظرف آبخوری و دانخوری شترمرغ همانطور که در ابتدا نیز بدان اشاره شد میتواند به روش های مختلف و با استفاده از مواد اولیه مختلفی ایجاد شود ؛ اما پیشنهاد ما این است که بدین منظور از بشکه پلاستیکی استفاده کنید ، چرا که بشکه پلاستیکی سبک بوده و قابل شستشوست. علاوه بر این این نوع ظروف در زمان خرابی به سادگی قابل تعویض هستند. برای ساخت آبخوری و دانخوری شترمرغ کافیست تا بشکه های پلاستیکی را بصورت طولی و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس میتوانید هر کدام از آنها را بعنوان آبخوری و یا دانخوری استفاده کنید.

ظروف آبخوری و دانخوری را باید در جایگاه مناسب ارتفاع با زمین قرار دهید. همچنین میتوانید این ظروف را بصورت یکطرفه نیز نصب کنید. همچنین امکان نصب این ظروف به صورت دو طرفه نیز وجود دارد. جایگاه نیز میتواند یک چهاردیواری آجری با ارتفاع یک متر و با ارتفاع ۲۰ سانت برای جوجه ها باشد. قسمت های داخلی محفظه نیز باید به گونه ای باشد که ظروف آب و غذا به راحتی در آن جای بگیرند. علاوه بر این می توانید از جایگاه و پایه های فلزی هم برای قرار دادن دانخوری و آبخوری استفاده کنید. فراموش نکنید که ارتفاع جایگاه ها باید متناسب با سن پرنده ها باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت