شناخت بیماری در جوجه شترمرغ ها

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۱٫۱۸

شترمرغ ها از نمونه پرندگانی هستند که هم از گوشت ، پوست و تخم آنها استفاده کرد. این پرندگان در بسیاری از کشورهای سرد و گرم بلخصوص آفریقای جنوبی پرورش داده میشوند. در حال حاظر هیچ گونه از نظر منطقه مکانی در پرورش آنها وجود ندارد.

شترمرغ ها معمولاً مستعد ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی زیادی هستند و در صورت عدم پرورش صحیح ممکن است به بیماری های مختلف دچار شوند. از نمونه بیماری هایی که ممکن است این پرنده ها به آن دچار شوند میتوان به عفونت کیسه زرده ، تغییر شکل پاها ، ورم روده ، نیوکاسل ، آبله ، آنفولانزا ، آنژیت ، آنتریت نکروتیک ، کوکسیدیوز ، عفونت چشم، مایکوپلاسموز ، بیماری های قارچی و انگلی اشاره کرد. در این مطلب از سایت بصورت کامل و جامع به بیماری های شترمرغ اشاره شده است.

انگل های داخلی

شترمرغ ها ممکن است به انگل هایی مانند کرم آسکاریس دچار شوند. عموماً در روده کوچک کرم آسکاریس وجود دارد و تغذیه آن مواد مغذی درون روده کوچک می باشد و باعث میگردد تا شترمرغ به مرور زمان تلف شود. این بیماری بعنوان بیماری انگل بسیار شایع است و با استفاده از جیره غذایی صحیح بهمراه داروهای ضد انگل میتوان از این بیماری جلوگیری کرد.

از دیگر انگل های داخلی کرم نخی شکل است. این انگل در جوجه های چند روزه بیشتر خودنمایی کرده و مثل نخ ساده هستند. این انگل ها مانع از ترشح مواد شده و سد راه غدد ترشحی معده هستند و با این حرکت باعث تلفات بیش از 80 درصد جوجه ها شوند.

بیماری های شترمرغ

« بیماری های شترمرغ »

انگل های خارجی

برخی از انگل ها مانند کنه ، شپش و مگس میشود و اغلب در خارج از بدن شترمرغان فعالیت دارند و در بال و در زیر پرهای پرنده ها ساکن هستند. تغذیه آنها از خون و پوست شترمرغ می باشد که باعث خارش پوست حیوانات می شود. به مرور زمان باعث آزار و اذیت شترمرغ ها شده و بطبع مشکلات زیادی را برای آنها بوجود می آورد. برای جلوگیری از این مشکل میتوان از داروهای ضد انگل استفاده کرد.

عفونت کیسه زرده

از بیماری های رایج شترمرغ میتوان به عفونت بند ناف و کیسه زرده اشاره کرد. در کشورهای اروپایی بعد از تولد جوجه ها از انواع مواد ضدعفونی کننده برای جلوگیری از ورود میکروب ها به روده جوجه شترمرغان استفاده میکنند.

مواردی مانند آلوده بودن ماشین جوجه کشی ، عدم نظافت تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی از عوامل بروز بیماری کیسه زرده در جوجه ها خواهند شد و حتماً بدان باید توجه ویژه شود.

برای رفع این مشکل جوجه ها باید تا ۲۴ ساعت بعد از تولد باید در داخل ماشین جوجه کشی بمانند سپس با محلول آب و شکر تغذیه شوند. تا محتویات کیسه زرده توسط جوجه کاملاً مصرف شوند و سپس نسبت به دادن مواد غذایی به جوجه ها اقدام شود. جوجه ها را باید در یک بستر تمیز و بدون آلودگی پرورش دهید و دما را تا ۳۰ درجه سانتیگراد بالا ببرید بتوانید تلفات را به به صفر برسانید. استفاده از انواع لامپ های مادون قرمز برای این کار لازم هستند.

گله شترمرغ

« گله شترمرغ »

عفونت چشم

از بیماری های شایع در بین شترمرغ ها عفونت چشم است. این معضل بر اثر ورود گرد و غبار به چشم شترمرغ ها ایجاد میشود و در صورت عدم توجه به آن سبب بوجود آمدن آبسه در روی قرینه چشم میشود. برای جلوگیری از این نوع فونت باید همیشه شترمرغ ها را تحت نظر قرار داد.

نیوکاسل

بیماری نیوکاسل نه تنها شترمرغان بلکه تمامی پرندگان را درگیر به خود میکند. خوشبختانه نیوکاسل دارای واکسن بوده و میتوان آن را به پرندگان تزریق کرد.

تغییر شکل استخوان ها

درصورتیکه جیره غذایی جوجه شترمرغ ها بصورت صحیح انجام نشود امکان تغییر شکل استخوان شترمرغ ها در آینده وجود خواهد داشت. اگر کلر موجود در جیره غذایی نسبت به پتاسیم و سدیم بیشتر شود تغییر شکل استخوان جوجه ها را شاهد خواهیم بود. کمبود کلسیم و فسفر نیز در وعده های غذایی مورد دیگریست که باعث وجود اشکال در استخوان های پرنده خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد این عارضه حتماً باید با مشورت گرفتن از یک جیره نویس مواد غذایی بصورت استاندارد برای شترمرغ جیره نویسی شود.

انسداد معده و روده

جوجه های شترمرغ به سادگی هر غذایی را هضم نمیکنند. به همین علت در استفاده از مواد غذایی درشت مخصوصاً مواد معدنی باید دقت لازم را بعمل آورد. بایستی به کمک دستگاه های آسیاب و میکسر جیره غذایی جوجه ها را قابل هضم کرد تا مشکلات انسدادی برای آنها بوجود نیاید.

پای باز

درصورت نگهداشتن جوجه ها در بستر غیراستاندارد و شیب دار شاهد کجی پا و پا باز بودن شترمرغان خواهید شد.بدین منظور حتماً باید از بستر صاف و بدون زاویه برای نگهداری شترمرغ ها استفاده کنید و از خاک اره و پوشال برای کف سالن استفاده کنید.

علاوه بر بستر ، بالا بودن مقدار رطوبت بستر نیز سبب بروز انواع عارضه پا در شترمرغ ها میشود. کنترل رطوبت به کمک فن های تهویه در فصول گرم میتواند بر ایجاد این مشکل جلوگیری کند.

عفونت چشم

از بیماری های شایع در بین شترمرغ ها عفونت چشم است. این معضل بر اثر ورود گرد و غبار به چشم شترمرغ ها ایجاد میشود و در صورت عدم توجه به آن سبب بوجود آمدن آبسه در روی قرینه چشم میشود. برای جلوگیری از این نوع فونت باید همیشه شترمرغ ها را تحت نظر قرار داد.

بیماری جوجه شترمرغ ها

« بیماری جوجه شترمرغ ها »

کوکسیدیوز

از دیگر بیماری های ویروسی که میتواند جوجه ها را به خود درگیر کند بیماری کوکسیدیوز است. این بیماری بیشتر در اثر نگهداری شترمرغ ها در بستر آلوده ایجاد میشود. کوکسیدیوز از بیماری های شایع طیور بوده و در بین سایر طیور نیز بسیار شایع است. برای جلوگیری از ایجاد این بیماری میتوان واکسن های لازم را در زمان های مقرر به پرنده تزریق کرد. البته توجه کنید که داروی ضد کوکسیدیوز به نام کوکسیدیو استات اینوفور برای شترمرغ ها سمی بوده و از درمان خودسر پرنده ها اکیدا پرهیز کنید.

بیماری های پوستی و قارچی

بیماری های پوستی معمولاً با خارش ، التهاب و پر ریزی همراه است. در صورت وجود کمبود ویتامین در جیره غذایی و پرورش در محیط های آلوده این عوارض بوجود خواهند آمد و راه حل آن استفاده از انواع داروهای ضد قارچ ، تنظیم جیره و نظافت مرتب محل پرورشی می باشد.

پیشنهاداتی برای جلوگیری از بیمار شدن شترمرغ ها

بهترین و ساده ترین راهکار برای جلوگیری از ابتای شترمرغ ها به بیماری استفاده از آب و غذای سالم است. بنابرین لازم است تا حتماً جیره غذایی آنها در مکان تمیز ، خنک و با رطوبت پایین نگهداری شوند. همچنین از آب تمیز و با سختی کم باید در تغذیه شترمرغان استفاده شود.

دومین راهکار نظافت مداوم محل پرورشی شترمرغ ها است. دقت کنید که جوجه های شترمرغ بیشتر از پرنده های به بلوغ رسیده در معرض بیماری هستند و باید بیشترین توجه بر روی جوجه ها معطوف شود و حتماً پیشنها میشود تا از واکسن های لازم بهره گیری شود.

شترمرغ هایی که در مراتع آزاد پرورش داده میشوند این احتمال وجود دارد که از گیاهان آلوده تغذیه کنند. به همین علت باید آنها را تحت نظر بگیرید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت