بهترین نوع آب و هوا و جایگاه برای پرورش شترمرغ

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۸

در صنعت پرورش طیور پرورش شترمرغ از نمونه پرنده های بسیار مهم برای کسب درآمد می باشد. اصالت این پرنده قاره آفریقا بوده و نژاد وحشی این پرنده اغلب با شرایط آب و هوایی گرم و خشک سازگار است. معمولاً شترمرغان از چند جهت سودآوری داشته و میتوان از آنها برای تولید گوشت ، تخم ، چرم و ... استفاده کرد. به همین جهت در سال های گذشته پرورش این پرنده در مناطقی از کشور رواج پیدا کرده است. قبلاً در مورد پرورش شترمرغ اطلاعات کاملی ذکر کرده ایم ؛ در این مطلب نیز ما در مورد آب و هوا و جایگاه مناسب پرورش شترمرغان برای شما اطلاعات کاملی ذکر خواهیم کرد که میتوانید آنها را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

اهمیت انتخاب جایگاه مناسب پرورش شترمرغ

قبل از هر چیز ذکر این موضوع ضروریست که شترمرغ هایی که برای پرورش انتخاب میشوند اهلی بوده و با شترمرغان وحشی تفاوت زیادی دارند. نژادهای اهلی این پرنده ها بدلیل اصلاح نژاداز قدرت متابولیسمی بالا برخوردار بوده و به سرعت رشد میکنند. همچنین شترمرغان اهلی مقاومت بیشتر و بالاتری در مقابل شرایط آب و هوایی دارند.

با اینکه در غالب مناطق میتوان مزرعه پرورش شترمرغ را راه اندازی کرد ولی با این حال بعضی از مناطق هستند که آب و هوای آنها با شرایط نگهداری این پرنده سازگارتر می باشد. در صورتیکه آب و هوای منطقه با خلق و خوی پرنده سازگار باشد هزینه های تولید نیز در مزرعه پایین تر خواهد بود و این موضوع سبب خواهد شد که نگهداری و پرورش شترمرغ سودآوری بیشتری داشته باشد.

بهترین آب و هوا پرورش شترمرغ

« بهترین آب و هوا پرورش شترمرغ »

شترمرغان اهلی شده معمولاً با چه نوع آب و هوا سازگارند؟

شترمرغ ها میتوانند دمای زیر صفر تا ۵۰ درجه بالای صفر را تحمل کنند ؛ اما ین پرنده ها بیشتر با آب و هوای گرم و نیمه خشک سازگار هستند. به همین دلیل مناطق کویری و حاشه ای برای پرورش شترمرغ ایده آل خواهد بود. بنابرین بهتر است که برای پرورش این پرنده بیشتر استانهای گرم در اولویت باشند. در هنگام انتخاب منطقه پرورشی باید موارد دیگری نیز در نظر گرفته شوند مانند:

تراکم واحدهای پرورشی

در صورتیکه در یک نقطه تعداد واحدهای پرورشی شترمرغ زیاد باشد ممکن است که بیماری گریبان گیر گله ها شود. همچنین در نقاطی که تراکم مزارع پرورش شترمرغ در آنجا کمتر از معمول باشد امکانات رفاهی کمتری در اختیار خواهند داشت.

امکانات در دسترس

در جهت کاهش هزینه های تولید بهتر است تا مزرعه شترمرغ به امکاناتی مانند کشتارگاه ، انبار تامین خوراک طیور و ... دسترسی داشته باشد.

مزرعه پرورش شترمرغ

« مزرعه پرورش شترمرغ »

دسترسی به آب و برق

مزرعه پرورشی باید به آب و برق و گاز و سایر منابع فسیلی دسترسی داشته باشد. همچنین سوخت مصرفی نیز باید در آن منطقه قابل تامین باشد.

دسترسی به راه های ارتباطی

بهتر است که محل پرورشی شترمرغ به راه های ارتباطی و شاهراه ها نزدیک باشد تا در صورت نیاز بتوان به هدف رسید.

استان های مناسب برای پرورش شتر مرغ

مهمترین استان هایی که برای شترمرغ مناسب هستند میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد :

سمنان - مرکزی - قزوین - اصفهان - تهران - زنجان - یزد - کرمان - شیراز - خراسان و ...

استان های شمالی و جنوبی که آب و هوای شرجی دارند جهت احداث پرورشگاه شترمرغ مناسب نیستند و رطوبت تاثیر مخربی بر روی سلامتی شترمرغ ها دارد. شترمرغ ها در مناطقی که رطوبت هوا در آنجا کم باشد بهتر رشد میکنند. در صورت بالا بودن رطوبت هوا پرنده دچار بیماری های مختلف شده و درصد جوجه آوری آن کاهش پیدا میکند.

پرورش شترمرغ در هوای گرم و خشک

« پرورش شترمرغ در هوای گرم و خشک »

میزان ارتفاع از سطح دریا

هرچه قدر که ارتفاع از سطح دریا در یک منطقه بیشتر باشد شرایط جوی برای پرورش شترمرغ نامساعدتر میشود. بلخصوص که جوجه کشی از شترمرغ ها به کمک دستگاه جوجه کشی یا بصورت طبیعی در بخش هایی که ارتفاع آن با سطح دریا بیش از ۱٫۰۰۰ متر باشد درصد جوجه آوری کمتری دارد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت