مشکلات و ناهنجاری های پای شترمرغ

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

یکی از موضوعاتی که در مزارع پرورش شترمرغ دیده میشود ناهنجاری ها و مشکلات مربوط به غیر طبیعی بودن پای شترمرغ ها است. بعنوان نمونه میتوان به مشکلاتی مانند کوتاه بودن استخوان ، در رفتگی پا ، پیچ خوردگی انگشتان ، کمانی بودن حالت پا ، نرمی استخوان و ... اشاره کرد.

تغییرشکل پاها معمولاً در بین جوجه شترمرغ ها بیشتر دیده شده و حدود ۳۵ درصد از تلفات را به خود اختصاص میدهد. به دلیل اهمیت ویژه این موضوع در وبسایت رسمی ایزی باتور به معرفی و شرح مشکلات پای جوجه شترمرغ ها خواهیم پرداخت.

عوامل موثر در تغییر شکل پای شترمرغ

همانطور که میدانید شترمرغ ها پاهای درازی دارند و پاهای آنها نسبت به سایر پرندگان بیشتر در معرض آسیب قرار میگیرد. به همین علت هر نوع ناهنجاری در پای جوجه های این پرنده باید به سرعت مورد بازبینی قرار گرفته و برای درمان اقدام شود. برخی از این ناهنجاری ها مربوط به مشکلات ژنتیکی بوده و از والدین به جوجه ها منتقل میشود اما عموم مشکلات پای شترمرغ مربوط به مدیریت ناصحیح در نگهداری و تغذیه این حیوانات است. استخوان پای جوجه شترمرغ ها در بدو تولد نرم بوده و به همین دلیل زمین خوردن این پرندگان در اثر لغزندگی زمین و یا برخورد با حصار ممکن است به پای آنها آسیب جبران ناپذیر وارد کند.

ناهنجاری های پای شترمرغ

« ناهنجاری های پای شترمرغ »

مشکل پارانتزی بودن پاهای شترمرغ

این عارضه بیشتر در جوجه کشی غیر اصولی از شترمرغ ها به کمک دستگاه جوجه کشی ایجاد میشود ؛ چرا که جوجه کشی شترمرغ در مقایسه با سایز پرندگان متفاوت بوده و ماشین های جوجه کشی شترمرغی با سایر دستگاه های جوجه کشی متفاوت می باشد. اگر رطوبت ماشین جوجه کشی بالا باشد جوجه شترمرغ های مرطوب متولد میشوند و مشکل پارانتزی بودن پای آنها حدود ده روز بعد پدیدار میشود. سندرم پای کمانی در جوجه شترمرغ ها از نمونه مشکلاتی است که قابل رفع نیست.

مشکل پیچ خوردگی پای باز شترمرغ ها

این ناهنجاری در هفته های اولیه تولد جوجه ها و در اثر آسیب دیدن مفصل لگنی ایجاد میشود. عواملی مثل لغزنده بودن کف بستر و یا کف دستگاه جوجه کشی و حتی بزرگ بودن بیش از حد کیسه زرده موجب بروز این عارضه در شترمرغ های تازه متولد شده میشود.

برای رفع این مشکل باید به سرعت پاهای باز حیوان را با کش مهار کرد تا پرنده بتواند قدم های آهسته و کوتاه بردارد. همچنین استفاده از پابند به دور پای جوجه ها نیز باعث رفع این مشکل میشود.

 

شترمرغهای بالغ شده بیشتر دچار این مشکل میشوند. برخی اوغات نیز دیده شده که یک و یا دو انگشت شترمرغ بصورت افقی به هم پیچ میخورند. دلایل مختلفی میتواند باعث بروز این عارضه گردد ؛ عواملی مانند ژنتیک ، سفت و یا لغزنده بودن بستر ، مشکلات جوجه کشی و یا برخورد با جسم سخت می تواند باعث بروز این عارضه شود.

برای رفع این مشکل میتوان انگشت را صاف کرده و با اتل های L آنها را بست. در زمان درمان این مشکل در شترمرغ ها باید ناخن های پرنده کوتاه شود ؛ چرا که وجود ناخن های بلند مانع صاف شدن انگشتان میشود.

مشکلات پای جوجه شترمرغ

« مشکلات پای جوجه شترمرغ »

پیچش انگشتان پای شترمرغ

شترمرغهای بالغ شده بیشتر دچار این مشکل میشوند. برخی اوغات نیز دیده شده که یک و یا دو انگشت شترمرغ بصورت افقی به هم پیچ میخورند. دلایل مختلفی میتواند باعث بروز این عارضه گردد ؛ عواملی مانند ژنتیک ، سفت و یا لغزنده بودن بستر ، مشکلات جوجه کشی و یا برخورد با جسم سخت می تواند باعث بروز این عارضه شود.

برای رفع این مشکل میتوان انگشت را صاف کرده و با اتل های L آنها را بست. در زمان درمان این مشکل در شترمرغ ها باید ناخن های پرنده کوتاه شود ؛ چرا که وجود ناخن های بلند مانع صاف شدن انگشتان میشود.

پیچ خوردگی پای شترمرغ ها

پچ خوردگی در پای شترمرغان معمولاً به دلیل انحراف مفصل بین استخوان درشت با مچ پا ایجاد میشود. این عارضه در میان جوجه های جوان بیشتر دیده شده است. مشکل پیچ خوردگی در کوتاه مدت میتواند باعث چرخش نود درجه ای پاهای شترمرغ شود. عواملی مانند کلسیم کم ، وزن گیری ناگهانی جوجه ها و ژنتیک می تواند باعث پیچ خوردگی پای شترمرغ ها شود. زمین خوردن های بیش از حد و یا سفت بودن بستر و تراکم بسیار زیاد جوجه ها در یک قفس نیز میتواند باعث پیچ خوردگی پای شترمرغ شود.

برای درمان این مشکل باید فوراً اقدام کرد ؛ اگر مقدار انحراف بیش از ۱۵ درجه نباشد میتوان از داروهای ضد التهاب استفاده کرد. چرخش های بیش از حد نیز با جراحی قابل درمان هستند اما بیشتر پرورش دهندگان شترمرغ ناچاراً به حذف این جوجه ها اقدام میکنند.

پوکی استخوان پای جوجه شترمرغ

جوجه شترمرغ ها در بدو تولد بصورت طبیعی دارای پوکی استخوان نیز هستند ؛ چرا که کلسیم و فسفر بدن آنها کم بوده و به همین علت استخوان های نرمی دارند. از طرف دیگر استخوان های این پرنده رشد سریعی دارند و اگر غذای مصرفی آنها دارای پروتئین زیادی باشد استخوان های پرنده با سرعت بسیار بالاتری رشد کرده و بیشتر در معرض تغییر شکل قرار میگیرد. نرمی استخوان بر اثر تغذیه غیر اصولی نیز میتواند در جوجه شترمرغ ها ایجاد شود. بعنوان نمونه کمبود کلسیم و ویتامین D3 ، کمبود فسفر باعث نرمی استخوان این پرندگان میشوند.

برای پیشگیری از این عارضه ، ترکیب غذایی آنها باید تمامی مواد پروتئینی و معدنی و ویتامینی را در بر گیرد. سطح مصرف غذای آنها نیز باید پیوسته کنترل شود.

جوجه های شترمرغ سالم

« جوجه های شترمرغ سالم »

در رفتگی تاندون پای شترمرغ

در رفتگی تاندون از محل مفصل استخوان درشت نی و مچ پرنده اتفاق می افتد و در تمامی سنین شترمرغ ها ممکن است ایجاد شود. این مشکل برای شترمرغان بسیار دردآور بوده و در موارد خفیف میتواند منجر به پاره شدن کامل تاندون شود. درمان این عارضه در مراحل اولیه ایجاد آن قابل انجام است. برای درمان آن معمولا با جایگزینی تاندون در شیار استخوان درشت نی انجام میگیرد ؛ سپس برای جلوگیری از پارگی محل آسیب دیده را بانداژ می نمایند.

در صورتیکه این عارضه در زمان مناسب شناسایی نشود درد آن برای پرنده بسیار زیاد بوده و بهترین کار حذف پرنده می باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت