به قناری غذا چه بدهیم؟ راهنمای تغذیه و غذای قناری

بروز شده در : ۱۴۰۱٫۰۴٫۰۸

قناری پرنده ای دانه خوار است. آنها در طبیعت وحشی از جوانه درختان گرفته تا میوه های جنگلی و دانه انواع گیاهان ، کرم ها و حشرات تغذیه می کنند ولی تغذیه و تامین نیازهای غذایی قناری های داخل قفس بر عهده صاحبینشان است. آنها برای اینکه رشد مناسبی داشته باشند، نیاز دارند تا از تغذیه ای خوبی برخوردار باشند چون متقابلا در رشد و پرورش آنها تاثیر گذار خواهد بود.

چکیده مقاله

اگر قصد راه اندازی سالن پرورش قناری را دارید، باید بتوانید از فیتلرینگ های تعیین شده به راحتی عبور کنید. البته زیاد سخت نیستند و به طور خلاصه همه آنها را در هفت مرحله خدمت شما دوستان عزیز شرح خواهم داد.

تغذیه ی مناسب برای پرورش قناری چیست؟

در میان شما پرورش دهندگان عزیز هستند کسانی که همیشه با من در ارتباطند و چنانچه در پرورش قناری با مشکلی مواجه شوند، شرایط تغییر رژیم و فاکتور غذایی که باید در اختیار آنها بگذارند، پرس و جو می کنند. مطمئنا شما هم با چنین مسائلی مواجه خواهید شد پس تا انتهای مقاله همراه من باشید، تا مثل همه این دوستان عزیز ضمن به دست آوردن اطلاعات کافی، پاسخ مناسبی برای سوال های خود را به دست آورید.

تغذیه قناری

« تغذیه قناری »

مناسب ترین تغذیه برای پرورش قناری چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، تغذیه مناسب رابطه مستقیم و بسیار حیاتی با رشد و تکثیر قناری ها دارد. این مسئله دغدغه بسیاری از پرورش دهندگان است چون اگر غذایی که در اختیار آنها می گذارند مطابق با فاکتور رشد و پرورش قناری ها نباشد با گذشت زمان سلامتی آنها به خطر می افتد و متعاقبا ، با کاهش دوره تخمگذاری،راندمان تولید هم پایین می آید.

یک برنامه غذایی مناسب علاوه بر داشتن ارزش غذایی باید تمام احتیاجات رشد پرنده را تامین کند و به راحتی قابل هضم باشد.اگر نتوانید یک فاکتور غذایی مناسب برای پرنده های خود در نظر بگیرید و به جای آن از دانه یا غذاهای نامناسب استفاده کنید، بیماری های روده ای و یبوست بزرگ ترین مشکلی خواهد بود که قناری ها به آن مبتلا می شوند و با گذشت زمان دچار ضعف جسمانی شده و حتی جانشان را از دست می دهند.

برنامه ی غذایی متداول و همیشگی قناری ها چیست؟

بسیاری از پرنده فروش ها برای متقاعد کردن خریدار تنها غذایی که برای تغذیه قناری ها پیشنهاد می کنند، ارزن است در حالی که ارزش غذایی ارزن آنقدر پایین است که نه تنها برای قناری غذای مناسبی نیست بلکه مکانزیم دفاعی پرنده را در برابر انواع بیماری ها پایین می آورد. به جای آن می توانید مخلوط تخم کتان را که یک غذای کامل است، به طور مداوم، در فاکتور غذایی قناری ها بگنجانید چون جایگزین مناسبی برای انواع دانه ها مخصوصا ارزن است. تخم کتان که به دانه قناری مشهور است ، طبیعتی گرم دارد و حاوی انواع ویتامین، املاح معدنی و ترکیبات کربوهیدرات است .به راحتی یافت می شود و قناری می تواند در تمام فصول سال از آن تغذیه کند. اگر بگویم این مخلوط برای رشد و پرورش قناری آنقدر کامل است که می تواند به عنوان یک برنامه غذایی ثابت( یعنی تمام سال هایی که قناری عمر می کند) به خورد قناری ها برود، در گفته خود اغراق نکرده ام حتی با وجود این مخلوط، می توانید ارزن را برای همیشه از فاکتور غذایی قناری خود حذف کنید.

روش تهیه مخلوط تخم کتان سخت نیست. شما با در اختیار داشتن موادی چون ۵۰ درصد تخم کتان ، ۲۰ درصد کلزا یا همان ماندا ، ۲۰ درصد بذرک و ۱۰ درصد هفت تخم بدون ارزن به راحتی می توانید از پس تهیه آن بر بیایید. اگر در ترکیب این دانه ها توازن را رعایت نکنید، ممکن است قناری شما به بیماری های خاصی گرفتار شود ولی دقت در تنظیم این رژیم غذایی متعادل که بسیار هم مفید است، می تواند در رشد پرنده تاثیر گذار باشد. پیشنهاد می کنم از ظروف انگشتی مخصوصی که در فروشگاه ها نیز عرضه می شود برای اندازه گیری مقادیر گفته شده استفاده کنید.

البته در کنار مخلوط تخم کتان می توانید از یک تخم مرغ رنده شده ،انواع سبزیجات، میوه های فصلی هم استفاده کرده و جلوی قناری هایتان بگذارید تا بخورند فقط یادتان باشد که تخم مرغ رنده شده نباید بیش از یک ساعت جلوی پرنده باشد چون خیلی زود فاسد می شود و قناری شما را دچار مسمومیت می کند.

درست است که تخم ارزن یک منبع غنی از ویتامین A و فسفر است ولی طبیعتی سرد و خشک دارد. تغذیه دانه ارزن زمانی برای قناری ها سودمند است که آن را با مخلوط کتان در اختیار آنها بگذارید چون:

۱- ارزش غذایی کمی دارد

با بررسی های انجام گرفته توسط متخصصین غذای پرندگان، ثابت شده است که چربی و پروتئین دانه ارزن، بسیار کمتر از دانه های دیگر است و ارزش غذایی آن به اندازه ای نیست که بتواند باعث رشد قناری شود. حالا تصور کنید به صورت مدام از ارزن برای تغذیه قناری ها استفاده شود. تنها اتفاقی که می افتد این است که با گذشت زمان پرنده ها نه تنها رشد نمی کنند بلکه روز به روز لاغرتر می شوند طوری که توان جسمی آنها برای مقابله با انواع بیماری ها آنقدر ضعیف است که با کم پتانسیل ترین بیماری از پا در می آیند. قدرت جسمی پرنده زمانی تامین می شود که از غذای چرب و پرورتئین دار تغذیه کند.

 

۲- ارزش غذایی کمی داردارزن دانه ایست که به سختی هضم می شود

از آنجایی که ارزن دانه ای پوسته دار و سفت است لذا کندن پوسته آن برای قناری ها سخت خواهد بود و سفت بودن آن باعث می شود تادستگاه گوارشی پرنده، تحت تاثیر قرار بگیرد چون خیلی دیر هضم می شود و قناری ها را دچار یبوست، ورم معده و مشکلات روده ای می کند.

غذای قناری

« غذای قناری »

از کلسیم و ویتامین های طبیعی استفاده کنید

غذاهای کلسیم دار و ویتامینی یکی دیگر از منابع مورد نیاز برای رشد قناری است. شما می توانید با انواع دانه ها، پروتئین و چربی مورد نیاز بدن قناری را تامین کنید اما برای رساندن کلسیم ، بهتر است از کف دریا،سنگریزه یا صدف خرد شده که شامل مواد معدنی و عناصر مورد نیاز برای بدن قناری است، استفاده کنید. زمانی که سنگریزه یا صدف خورد شده در سنگدان قناری ذخیره می شود به عنوان یک عامل کمکی می تواند در هضم غذا، اللخصوص دانه ها تاثیر گذار باشند. کف دریا هم سرشار از کلسیم است و باعث استحکام نوک و پوسته تخم های آنها می شود ضمن اینکه پرنده به هنگام استفاده از کف دریا، نوک خود را به آن می مالد و این کار مانع رشد بیش از اندازه نوکش می شود. سبزیجات و میوه های فصلی هم برای جذب انواع ویتامین ها مفید هستند. نگران نباشید چون استفاده از این مواد طبیعی تمام کمبود های ویتامینی، کلسیمی و مواد معدنی مورد نیاز بدن قناری را تامین خواهد کرد.

نکته: اگر برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن آنها از دارو های شیمیایی استفاده کنید ممکن است در نسل های بعدی که از آنها جوجه کشی می کنید با جهش های ژنتیکی مواجه شوید پس اکیدا توصیه می کنم که حتما غذاها و دانه های طبیعی را در فاکتور غذایی آنها بگنجانید استفاده کنید.

در تغییر رژیم غذایی عجله نکنید

پرندگان موجودات بسیار حساسی هستند و شما پرورش دهندگان موظف به رعایت رژیم غذایی آنها هستید. درست است که که در فصل پر ریزی باید تغییراتی در فاکتور غذایی آنها داد ولی تغییر نابهنگام رژیم غذایی غیر از فصل تولک، چیزی نیست که پرندگان بتوانند به راحتی با آن کنار بیایند چون ممکن است قناری دچار شوک شده و مجددا شروع به پر ریزی کند. اکیدا توصیه می کنم هرگز در این کار عجله نکنید. اگر چنین قصدی داشتید حتما توازن و گذر زمان را رعایت کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت