پرورش و نگهداری قناری در خانه و منزل

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۴٫۲۲

قناری از جمله پرندگان بسیار زیبا است که بسیاری از افراد به نگهداری آن در خانه علاقه مند هستند. اولین کاری که پس از خرید قناری باید انجام دهید این است که آن را به صورت کاملاً مطمئن به محل نگهداری در خانه منتقل کنید. برای انتقال قناری از پرنده فروشی به خانه می توانید از یک جعبه استفاده کنید. منتهی قبل از انتقال جعبه خانه ، باید تمامی لوازم و وسایل مورد نیاز برای نگهداری پرنده را تهیه کرده باشید تا پرنده به مدت زیادی در داخل جعبه نماند.

چکیده مقاله

پرورش دهندگان حرفه ای معمولا قناری نر را با ۲ تا ۳ ماده ی مختلف که همیشه جوجه آوری کرده اند، جفت می اندازند. اگر تخمی که این قناری ها ماده می گذارند به جوجه تبدیل شود، بدون شک پرنده نر قابلیت جفتگیری را دارد در غیر این صورت هیچ نطفه ای برای بارور کردن پرنده ماده ندارد.

در هنگام انتقال پرنده باید مواظب باشید که به هیچ عنوان ضربه به جعبه وارد نشود چون که ممکن است باعث ناراحتی و استرس پرنده شود. حتی الامکان سعی کنید خرید و انتقال قناری از پرنده فروشی به خانه را در روزهای سرد انجام ندهید چون که وزش باد و رطوبت هوا باعث افزایش احتمال ابتلای پرنده به بیماری ها می شود.

بهترین زمان برای انتقال پرنده به خانه از اوایل روز تا پیش از تاریک شدن هواست. اگر قناری را در این مدت به خانه منتقل کنیم ، قادر خواهد بود که با محیط خانه و قفس تطبیق پیدا کند.

توصیه می‌کنیم قبل از اینکه پرنده را به خانه ببرید آن را به دامپزشک نشان دهید. باید با پرنده فروش توافق کنید که در صورت ابتلای قناری به بیماری آن را برایتان تعویض کند.

روش مست کردن و جفتگیری کاسکو

« روش مست کردن و جفتگیری کاسکو »

روش پرورش قناری

همانطور که میدانید قناری ها پرندگانی کوچک بوده و روحیه اجتمایی دارند. این پرنده ها به سرعت اهلی و دست آموز میشوند و به این موضوع سبب گردیده تا بسیاری از افراد در منازل خود نسبت به نگهداری پرنده اقدام کنند. مانند تمامی پرندگان نگهداری قناری نیز ملزم به رعایت برخی جوانب بوده و باید تمامی آنها در نظر گرفته شوند.

تهیه پرنده سالم یکی از مهمترین موضوعاتیست که شما بعنوان پرورش دهنده باید به آن توجه کنید. پیشنهاد میکنیم که هیچ گاه قناری را از شهر ها و مسافت های دور تهیه نکنید. خرید باید باید از فروشندگان و پرورش دهندگان معتبر صورت بگیرد.

در زمان تهیه قناری باید به ظواهر پرنده خوب دقت کنید. معمولاً افراد باهوش پرندگانی جوان را انتخاب میکنند و پیشنهاد ما نیز این است که قناری های سالم و جوان را جهت پرورش انتخاب کنید. قناری های سالم پرتحرک بوده و انرژی زیادی از خود به نمایش میگذارند. علاوه بر این قناری های سالم پرهایی درخشان داشته و به سادگی میتوانند بر روی میله بنشینند. همچنین کف پای پرنده سالم هیچگونه زخمی ندارد.

شروع پرورش قناری

به هنگام تهیه و خرید قناری در ابتدا باید به ظاهر پرنده دقت نمایید. برای پرورش می بایست پرنده های سالم و جوان را انتخاب کنید. قناری های سالم و جوان پر انرژی بوده و تحرک زیادی از خود نشان می دهند. پرها و پاهای پرنده را بررسی کنید. قناری سالم ، پرهایی درخشان و چشمانی تیز دارد و به راحتی می تواند بر روی میله بنشیند. دقت کنید که پاهای قناری نباید لنگی داشته باشد. کف پای پرنده را بررسی کنید که هیچ نوع زخم و میخچه ای نداشته باشد. انتخاب پرنده سالم در امر پرورش آن از ابتدایی ترین و مهمترین مراحلی است که هر پرورش دهنده باید به آن آشنایی داشته باشد. حتما خرید پرنده ها را به صورت حضوری انجام دهید تا بهداشت و کیفیت محیط پرورش آن را از نزدیک بررسی کنید. خرید می بایست از فروشندگان و پرورش دهندگان معتبر صورت بگیرد.

قفس مناسب پرورش قناری

پرورش قناری بایست در قفس انجام شود. به همین علت پرورش دهنده باید قبل از تهیه پرنده نسبت به قرید قفس اقدام کند. در زمان خرید قفس توجه کنید که قفس حتماً به میله نشیمن ، آبخوری ، دانخوری ، لانه و ... مجهز باشد. نشیمن گاه قناری بهتر است ابعادی به اندازه ۵۰*۵۰*۵۰ داشته باشد و این ابعاد نهایتاً میتواند دو قناری بر روی خود جای دهد. قبلا در مطلب ویژگی های قفس قناری توضیحات مفصلی در این مورد ارائه گردیده است.

پرورش قناری در منزل

« پرورش قناری در منزل »

غذاهای مناسب قناری

تغذیه صحیح در هنگام پرورش پرنده در سالم ماندن آنها نقش پر رنگی را ایفا میکند. یک تغذیه خوب باید تمامی مواد ویتامینی و پروتئینی را در بر گیرد. جهت تغذیه قناری میتوان از انواع میوه جات و سبزی جات استفاده کرد. از تغذیه های مناسب قناری ها میتوان به تخم مرغ آب پز ، سیب زمینی آب پز ، تخم کتان ، جوانه گندم ، شاهدانه ، سیب و هلو و هویچ و شلغم رنده شده ، کاهو و ... اشاره کرد. علاوه بر ی انواع مولتی ویتامین ها ها باید در سبدغذایی پرنده وجود داشته باشد. توجه کنید که قناری ها از جیره غذایی یکنواخت متنفر می باشند و به همین علت سعی کنید که برنامه غذایی متنوعی را برای پرنده های خود در نظر بگیرید. قبلا مطلب مفصلی در مورد تغذیه قناری ذکر شده که با مطالعه آن میتواید به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید.

بهداشت محل نگهداری قناری

جهت حفظ سلامتی قناری ها باید قفس و محل نگهداری پرنده ها بصورت روزانه نظافت شود. بدین منظور میتوانید برای ساده تر شدن فرایند نظافت به کف قفس پرنده روزنامه اضافه کنید و آنها را عوض کنید. علاوه بر این نشیمنگاه پرنده نیز باید تمیز و خشک باشد.

چه زمانی نباید به علائم بیماری های قناری توجه کنید؟

ممکن است پس از انتقال به خانه ، حرکات غیر عادی توسط پرنده مشاهده شود. در این صورت حتما با پرنده فروش تماس بگیرید چون که احتمال بروز بیماری در پرونده وجود دارد. اما اگر چند روز مشاهده کردید که پرونده کم جنب و جوش است یا به اندازه کافی حرکت نمی کند ، ممکن است به دلیل عکس العمل های طبیعی پرنده به دلیل تغییر محیط باشد. معمولاً پرنده ها پس از چند روز عادت کردن به محیط جدید در داخل قفس حرکت می‌کنند و مصرف غذا را افزایش می دهند.

همچنین ناآشنایی پرنده با رابطه با انسان هم می تواند باعث بروز برخی رفتارها شود که شبیه به علائم بیماری باشد. برای مثال زمانی که پرنده هنوز اهلی نشده است اگر به آن از نزدیک نگاه کنید ، دچار استرس می شود و بدنش می لرزد. به همین دلیل به پرنده ای که تازه خریداری کرده اید آرام‌آرام نزدیک شوید و اجازه دهید که پرنده در گذر زمان به شما عادت کند. قبلاً مطلب مفصلی در مورد بیماری های قناری ذکر شده که با رجوع به صفحه آن میتوانید اطلاعات مفیدی کسب کنید.

قناری بیمار

« قناری بیمار »

قناری را چگونه در دستتان بگیرید؟

افراد بی تجربه در گرفتن قناری به دستشان دچار تردید می شود اما انجام این کار به هیچ وجه سایه نگرانی ندار. این افراد به دلیل ترسی که دارند این کار را انجام نمی‌دهند. اما باید توجه داشته باشید که پرنده ها بیشتر از شما ترس دارند.

اگر قناری به داخل قفس نمی رود می توانید از یک شاخه چوب برای هل دادن آن به داخل قفس استفاده کنید. پرنده را باید طوری در دستتان بگیرید که تمام وزن بدن آن به دست شما منتقل بشود. اگر آن را از ناحیه دم بگیرید خواهید دید که فقط پرهای پرنده به دستان آید.

زمانی که پرنده در داخل قفس است و قصد خارج کردن آن را دارید باید کف دستتان را به پشت پرنده گذاشته و با انگشتانتان بال و پرهای پرنده را احاطه کنید. اگر پرنده به صورت اتفاقی از دست شما خارج شد و شروع به پرواز کرد ، برای گرفتن آن می توانید از یک تکه پارچه ، دستمال یا تور استفاده کنید. در هنگام گرفتن پرنده به هیچ عنوان آن را محکم فشار ندهید چون که ممکن است باعث خفگی و یا حتی شکستگی استخوان هایش بشود.

در روزهای اول سعی کنید که پرنده را با دست نگیرید و فقط برای ارتباط برقرار کردن به آرامی با آن صحبت کنید یزار بر هم زدن آرامش پرنده و مزاحم شدن به آن باعث وحشت قناری می شود. ممکن است پرنده در عکس العمل به این مسئله به صورت آرام و بی حرکت در داخل قفس بنشیند و یا دچار بیقراری شود.

قناری قبل از انتقال به خانه در پرنده فروشی به صورت گروهی با پرنده های دیگر زندگی کرده و به این شکل از زندگی عادت کرده است. اما وقتی که آن را به خانه منتقل می کنید تنها می شود. برای رهایی قناری از تنهایی می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • از تخم های نطفه دار پرنده خودتان به صورت طبیعی یا با استفاده از دستگاه جوجه کشی کنید
  • خودتان با پرنده ار تباط برقرا کنید و توجه آنها را جلب کنید
  • زمان هایی که پرنده نیاز به برقراری ارتباط با شما دارد را شناسایی کنید و آن را با دستانتان بگیرید.
  • برای پرورش قناری باید برنامه طولانی مدت در نظر داشته باشید تا پرنده بتواند به راحتی پیشرفت کرده و با شما خو بگیرد.

سوال و جواب های پرورش و نگهداری قناری

سوال پرورش دهنده: از کجا بفهیم که قناری برای برای جفت گیری آماده است؟

پاسخ کارشناس: به خاطر داشته باشید که قناری نرهمیشه در فصل جفت گیری مست می شود و شروع به آواز خوانی می کند.جالب است بدانید که صدای آوازش با روزهای قبل کاملا فرق می کند. از نظر فیزیکی کاملا برای جفتگیری آماده است و برای جذب کردن جفتش به صورت متداوم آواز خوانی می کند.

 

سوال پرورش دهنده: مدت زمانی که برای جفت اندازی قناری ماده با قناری نری که به تازگی خریداری کرده ایم چقدر است؟

پاسخ کارشناس: توصیه کارشناسی من به شما پرورش دهندگان عزیز این است که اصلا قناری مست شده را خریداری نکنید چون هر تغییر مکانی می تواند پرنده را به سمت تولک رفتن پیش ببرد.

 

سوال پرورش دهنده: اگر بخواهیم ماده جیبر و نر رسمی معمولی را با یکدیگر جفت کنیم، غالب برتر برای جوجه آنها، کدامشان خواهد بود؟

پاسخ کارشناس: هر دوی آنها ژن برتری دارند و جوجه های خوشگلی متولد می شود.

 

سوال پرورش دهنده: قدرت آوازخوانی قناری جیبر و رسمی معمولی چگونه است و کدام یک از آنها آواز قشنگتری دارند؟

پاسخ کارشناس: نژاد قناری هر چقدر بهتر باشد به همان اندازه آواز قشنگتری خواهد داشت و در این میان اواز خوانی قناری رسمی بهتر از قناری جیر است.

 

سوال پرورش دهنده: آیا قدرت آواز خواندن قناری ارثی است یعنی می تواند، ربطی بهقدرت آواز خونی پدر یا قبل از آن داشته باشد؟

پاسخ کارشناس: افرادی که در این کار حرفه هستند، معمولا قناری نر را صدای قشنگ و دلشین تری دارد، را در میان جوجه ها قرار می دهند تا آنها هم با تقلید از صدای آو آواز قشنتری داشته باشند. ولی ارثی بودن صدای خوش یک قناری هم قابل انکار نیست.

 

سوال پرورش دهنده: آیا تمام نژادهای قناری های نر ، زمانی که قصد جفتگیری دارند، مست می شوند؟ در این میان تکلیف قناری هایی که اصلا اهل آواز خواندن نیستند، چیست؟

پاسخ کارشناس: تحقیقات و مطالعات که در این باره انجام داده ایم، صحت این ادعا را اثبات می کند ولی فراموش نکنید هیچ نژادی از قناری، بی صدا یا به قولی بدون سر دادن آواز نیست مگر اینکه دست به دست چرخیده باشد و در شرایط خوبی برای تقلید آواز خوانی قرار نگرفته باشد.

 

سوال پرورش دهنده: بهترین سن برای جفتگیری قناری چه زمانی است؟

پاسخ کارشناس: به طور متوسط هر قناری که در سن 6 الی 8 ماهگی قرار گرفته باشد، آمادگی بهتری برای جفتگیری دارند ولی باز هم بسته به شرایط روحی و تغذیه ای که دارند، می تواند بیشتر از این زمان هم طول بکشد.

 

سوال پرورش دهنده: آیا جوجه های که در فصل بهار سر از تخم بیرون آورده اند می توانند تا آبان ماه برای جفتگیری آماده شوند؟

پاسخ کارشناس: اگر تغذیه و شرایط روحی مناسبی داشته باشند، اواخر آبان برای جفتگیری مناسب هستند.

 

سوال پرورش دهنده: آوازخوانی منقطع و گاه مداوم قناری ماده به خاطر چیست؟

پاسخ کارشناس: بدون شک به قناری نر اعلام آمادگی می کند.

 

سوال پرورش دهنده: زمانی که قناری نر پری به دهان می گیرد، نشانه چیست؟

پاسخ کارشناس: آنقدر مست شده است که، می خواهد به قناری ماده نشان دهد، کاملا برای لانه سازی و جفتگیری آمادگی دارد.

 

سوال پرورش دهنده: آیا قناری ابلق با قناری زرد قابل جفتگیری است و اینکه آیا جوجه های آنها زرد می شود؟

پاسخ کارشناس: به شرطی که قسمتی از پرهای قناری ابلق، سبز باشد.

 

سوال پرورش دهنده: حاصل جفت گیری قناری زرد یورکشایر با قناری جیبر چه نژادی می شود؟

پاسخ کارشناس: پیشنهاد من به شما عزیزان این است که؛ اجازه بدهید،نژاد های همسان را با یکدیگر جفت کنید یعنی باید خبره اینکار باشید تا بدانید چگونه قناری ها را با نژادهای مختلف جفت کنید. چون علاوه بر زمان و پولی که در این میان هدر می رود، ممکن است نتیجه دلخواه تان را به دست نیاورید.

 

سوال پرورش دهنده: آیا نژادی که برای جفت زدن قناری ها انتخاب می کنیم، مهم است؟

پاسخ کارشناس: بله حتی رنگ آمیزی پرهای آنها برای این منظور خیلی مهم است.

 

سوال پرورش دهنده: فصل تابستان هم برای جوجه کشی از قناری مناسب است؟

پاسخ کارشناس: بله به شرطی که حواستان به تغذیه و سلامت آنها باشد و آنها دچار تولک نشده باشند.

 

سوال پرورش دهنده: دلیل گذاشتن تخم مصنوعی در زیر پای قناری ماده چیست؟

پاسخ کارشناس: همانطور که می دانید، قناری هر روز فقط یک عدد تخم می گذارد و بعد گذاشتن سومین تخمش تصمیم به نشتن بر روی آنها می گیرد. در این فاصله ممکن است تخم های بارور آسیب ببیند و بهتر است بدون برهم زدن قناری تخم های بارور را با تخم مصنوعی عوض کنید و بعد از گذاشتن سومین تخم دوباره آنها را جایگزین کنید تا همه جوجه ها در یک روز متولد شوند. از مزایای اینکار می توان به یک اندازه تغذیه کردن جوجه ها هم اشاره کرد چون هر تخمی که از بین می رود قناری تخمگذاری را ادامه می دهد تا تعداد آنها به سه عدد برسد و در این میان جوجه ای که زودتر سر از تخم بیرون می آورد برای تغذیه کردن زورگو تر و بزرگتر از جوجه های دیگر می شود.

 

سوال پرورش دهنده: دلیل اینکه قناری ماده بعد از جفت گیری هنوز تخم نمی گذارد، چیست؟

پاسخ کارشناس: دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد. شاید یکی از آنها برای جفت شدن آماده نبوده یا در اطراف قفس آنها سر و صدای زیادی وجود دارد. تغذیه نامناسب و وجود سر و صدای زیاد در اطراف آنها می تواند استرس زا باشد.

 

سوال پرورش دهنده: از کجا بفهیم قناری ماده تخم بارور گذاشته است؟

پاسخ کارشناس: معمولا شکم قناری ماده کمیی متورم می شود و یا اطراف مقعدشان ورم می کند.

 

سوال پرورش دهنده: چرا قناری هایی که یکدوره جفتگیری کرده اند برای دفعات بعد، کمتر آمادگی دارند؟ آیا مناسب است که آنها را از هم دیگر جدا کنیم؟

پاسخ کارشناس: بله حتما اینکار را بکنید تا بتوانند به خوبی استراحت کنند و دچار تولک شوند. معمولا در طول سال، دو یا نهایت چهار بار می توان، از آنها جوجه

کشی کرد.

 

سوال پرورش دهنده: اگر قناری ماده برای جفت گیری آماده باشد در حالی که قناری نر رغبتی برای اینکار ندارد، چکار کنیم؟

پاسخ کارشناس: از مکمل های تقویتی استفاده کنید تا هر دوی آنها همزمان برای جفتگیری آماده شوند.

 

سوال پرورش دهنده: شرایط آماده سازی قناری ها برای جفت گیری چگونه است؟

پاسخ کارشناس: بلوغ، تغذیه، نور و بسیاری از موارد دیگر مهمترین مسئله در جفت شدن قناری ها با یکدیگر است مخصوصا بعد از پایان فصل تولک باید با تغذیه مناسب از آنها مراقبت کنید تا انها برای مست شدن و جفتگیری مجدد آمادگی داشته باشند. حتی پیشنهاد می کنم از داروهای تقویتی استفاده کنید و آنها را با دان گرم تغذیه کنید.

 

سوال پرورش دهنده: از کجا بفهیم که قناری ماده آمادگی لازم را برای جفتگیری پیدا کرده است؟

پاسخ کارشناس: پرنده ماده رفتار های به خصوصی انجام می دهد مثلا شروع به پاره کردن کاغذهای کف قفس می کند.

 

سوال پرورش دهنده: چرا قناری ماده برای جفت گیری با پرنده نر راغب نیست؟

پاسخ کارشناس: شاید هنوز به طور کامل مست نشده باشد.

 

سوال پرورش دهنده: آیا همزمان با بزرگ شدن جوجه ها می توان از والدین آنها مجددا جفتگیری کرد؟

پاسخ کارشناس: بله ولی اجازه بدهید حتما یک دوره کوتاه برای استراحت داشته باشند و در این فاصله آنها را با جیره های مغذی تقویت کنید.

 

سوال پرورش دهنده: مدت زمان مستی قناری ها چقدر طول می کشد؟

پاسخ کارشناس: اگر تغذیه و شرایط روحی مناسبی داشته باشند، تا دو ماه می توانند در حالت مستی باقی بمانند.

 

سوال پرورش دهنده: چگونه می توان فهمید قناری نر نطفه دار است؟

پاسخ کارشناس: پرورش دهندگان حرفه ای معمولا قناری نر را با ۲ تا ۳ ماده ی مختلف که همیشه جوجه آوری کرده اند، جفت می اندازند. اگر تخمی که این قناری ها ماده می گذارند به جوجه تبدیل شود، بدون شک پرنده نر قابلیت جفتگیری را دارد در غیر این صورت هیچ نطفه ای برای بارور کردن پرنده ماده ندارد.

 

سوال پرورش دهنده: اگر قناری ماده آنقدر ضعیف باشد که نتواند در برابر مستی نر پاسخگو شود، می توان آن را( قناری نر) با ماده دیگری جفت زد؟

پاسخ کارشناس: اولا سعی کنید قناری ماده را تقویت کنید. اگر نتیجه ای از اینکار نگرفتید و مستی پرنده نر به حدی بالا بود که نیاز به جفتگیری داشت، می توانید آن را با ماده دیگری جفت بزنید.

 

سوال پرورش دهنده: چرا بعضی وقت ها قناری ماد تخم کمتری می گذارد و همان تخم ها لق و بی نطفه هستند؟

پاسخ کارشناس: بدون شک شرایط سنی آنها برای جفتگیری مناسب نبوده است یعنی آنقدر پیر شده اند که دیگر نطفه ای برای بارور کردن تخم هایشان ندارند. البته می توانید آنها را با قناری ها جوانتر جفت بزنید، شاید نتیجه بخش باشد.

 

سوال پرورش دهنده: مدت زمان جوجه آوری از تخم های نطفه دار قناری چقدر است؟

پاسخ کارشناس: در حالت طبیعی باید بعد از گذشت ۱۴ روز تخم ها به جوجه تبدیل شوند اگر بیشتر از این زمان طول بکشد، بدون شک هیچ نطفه ای در داخل تخم وجود ندارد و باید آنها را از زیر قناری ماده بردارید، چون ممکن است مایع داخل تخم دچار فساد شود و قناری ماده را بیمار کند.

 

سوال پرورش دهنده: قناری ماده می تواند در روزهای نزدیک به بیرون آمدن جوجه ها، حمام کند؟

پاسخ کارشناس : بله با این کار پوسته تخم ها هم نازک می شود و جوجه ها راحت تر می توانند تخم را شکسته و از آن بیرون بیایند. چون وقتی قناری با پرهای مرطوب روی تخم ها می نشیند، گرمای حاصل از تخم ها رطوبت پرها را می گیرد و پوسته آنها نازک تر می شود.

 

سوال پرورش دهنده: ۱۴ روز انتظار برای بیرون آمدن تخم ها از چه زمانی شروع می شود؟

پاسخ کارشناس: طبیعتا از روزی که آخرین تخم را گذاشته است.

 

سوال پرورش دهنده: برای تخم گذاری بهتر قناری ماده از چه نوع غذایی استفاده کنیم؟

پاسخ کارشناس: غذاهایی که کلسیم بیشتری دارند و دارای ویتامین D هستند

بازدهی و باروری تخم را افزایش می دهند.

 

سوال پرورش دهنده: چرا بعضی وقتها قناری ماده تخم را که گذاشته است به بیرون می اندازد؟

پاسخ کارشناس: اگر از مطلوب بودن عمق لانه تخمگذاری آنها مطمئن هستید، بدون شک قناری به بی نطفه بودن تخمش آگاهی پیدا کرده است در غیر این صورت ممکن است عمق لانه طوری باشد که با بلند شدن قناری تخم به بیرون پرتاب می شود.

 

سوال پرورش دهنده: علت عدم واکنش قناری ماده با وجود آماده بودنش برای جفتگیری نسبت به قناری نر حتی با وجودی که قناری نر برایش آواز می خواند، چیست؟

پاسخ کارشناس: چند روز منتظر باشید ( حداقل 4 الی یا 5 روز) اگر قناری ماده همچنان عکس العملی چون گود کردن لانه برای تخمگذاری را انجام نداد، مناسب است که آنها را از هم جدا کنید. گذشت زمان تمایل ماده را برای جفتگیری ترغیب می کند.

 

سوال پرورش دهنده: آیا احتمال دارد که هرگز این اتفاق نیفتد ( ماده تمایلی برای جفتگیری نداشته باشد )؟

پاسخ کارشناس: برخی از قناری های ماده برای جفتگیری تمایلی نشان نمی دهند. علت این امر می تواند خوش آیند نبودن قناری نر برای ماده باشد ولی معمولا پس از یک مدت کوتاه، ماده هم اعلام آمادگی می کند. از مواد مغذی و دان گرم برای تغذیه کردن آنها استفاده کنید اگر همچنان قناری ماده به رفتار خود ادامه دهد از قناری نر دیگر برای مست کردن ماده استفاده کنید.

 

سوال پرورش دهنده: چرا قناری ماده به جای تخمگذاری به لانه می رورد و در آنجا می خوابد؟

پاسخ کارشناس: مستی زیاد قناری ماده باعث این رفتار اوست. نگران نباشید او به زمان بیشتری احتیاج دارد.

 

سوال پرورش دهنده: آیا طبیعی است که بعد از تخمگذاری،قناری نر هم به لانه می رود و در کنار ماده می خوابد؟

پاسخ کارشناس: البته که طبیعی است چون می خواهد در گرم کردن و مراقبت از تخم ها به ماده کمک کند.

 

سوال پرورش دهنده: آیا قناری ماده بدون اینکه با قناری نر جفتگیری کند، قادر به تخمگذاری خواهد بود؟

پاسخ کارشناس: بله اگر قناری ماده مستی زیادی داشته باشد، می تواند تخمگذاری کند ولی فاقد نطفه خواهند بود.

 

سوال پرورش دهنده: چرا قناری نر با وجود آمادگی خودش و جفتش برای جفتگیری، رفتار تند و خصمانه ای با قناری ماده دارد ؟

پاسخ کارشناس: این رفتارها کاملا طبیعی است و در واقع نوعی ابراز وجود برای جفت خوردن است ولی اگر طولانی مدت باشد، خطرناک می شود و باید ماده را از قفس بیرون بیاورید.

 

سوال پرورش دهنده: چرا قناری نری که برای جفت گیری آواز می خواند، ساکت می شود و علاقه به جفتگیری نشان نمی دهد؟

پاسخ کارشناس: آنها بسته به شرایط روحی خود اقدام به جفتگیری می کنند، شاید کمی زمان بر باشد ولی اگر متوجه نوک دادن آنها به همدیگر شدید، مطمئن باشید هدف جفتگیری دارند.

 

سوال پرورش دهنده: چرا با وجود آمادگی نر وماده به جفتگری بازهم تخم های ماده بی نطفه است؟

پاسخ کارشناس: رسیدگی به تغذیه آنها مهمترین مسئله ای است که در این دوران حائز اهمیت است پس سعی کنید از غذاهای تقویتی مثل بادام رنده شده یا هفته ای یکبار از مولتی ویتامین استفاده کنید تا ماده بتواند تخم های باروری تولید کند.

 

سوال پرورش دهنده: آیا ممکن است قناری ماده ای که با قناری نر جفتگیری کرده است با وجود آمادگی جنسی که داشتند، بازهم تخم بدون نطفه تولید کند؟

پاسخ کارشناس: بله امکان دارد ولی این به خاطر عدم مستی آنها برای جفتگیری نیست بلکه ممکن است، قوای جنسی آنها در اثر کمبو ویتامین یا مواد مغذی دیگر تضعیف شده باشد.

 

سوال پرورش دهنده: دمای مناسب برای مست شدن قناری ها قصد جفتگیریدارند، چه مقدار است؟

پاسخ کارشناس: دمای محلی که قفس قناری ها در آنجاست باید حداقل 19 درجه سانتیگراد باشد تا آنها در اثر بالا و یا پایین رفتن دمای اتاق دچار استرس دمایی نشوند.

 

سوال پرورش دهنده: ایا امکان دارد که یک قناری نر معمولی با قناری ماده رسمی بلند، جفتگیری کند؟

پاسخ کارشناس: در جواب این دوست عزیزمان باید بگویم که؛ آنها از نظر جثه خیلی با یکدیگر تفاوت دارند و نمی توانند با هم جفتگیری کنند. پیشنهاد می کنم هر کدام از آنها را با هم نوع خودشان جفت بزنید.

 

سوال پرورش دهنده: تکلیف جوجه هایی که توسط والدینشان صدمه می بینند چیست؟

پاسخ کارشناس: اگر این رویه ادامه داشته باشد، سعی کنید جوجه ها را به قفس دیگری که نزدیک مادرشان است انتقال دهید.

 

سوال پرورش دهنده: آیا جوجه هایی که نسبت خونی باهم دارند را می توان با یکدیگر جفت زد؟ خواهر و برادر را می شود با یکدیگر جفت زد؟

پاسخ کارشناس: شاید برخی از پرورش دهندگان برای اصلاح نژاد قناری هایشان ، جوجه ها را با والدین جفت بزنند ولی در مورد خواهر و برادر هرگز این کار را نکنید چون بیشتر از 90 درصد آنها درگیر مشکلات ژنتیکی می شوند.

 

سوال پرورش دهنده: چرا قناری ماده ای که جفتگیری کرده، فقط یک تخم می گذارد؟

پاسخ کارشناس: نگران نباشید بعضی از قناری ها مخصوصا اگر اولین بار است که جفتگیری می کنند، ممکن است فقط یک عدد تخم بگذارند و بعد از چند روز، دوباره شروع به تخمگذاری کنند.

 

سوال پرورش دهنده: چرا قناری هایی که با یکدیگر جفت گیری کرده اند و تخم های آنها تبدیل به جوجه شده است، برای بار دوم تمایلی به جفتگیری نشان نمی دهند؟

پاسخ کارشناس: حداقل چند هفته بعد از استراحت کامل به آنها اجازه بدهید تا دوباره برای جفتگیری اقدام کنند ولی اگر همچنان واکنشی نشان ندادند، آنها را با جفت های دیگر هم آشیانه کنید.

 

سوال پرورش دهنده: چرا قناری نری که آواز خوانی می کند و از نظر سنی هم کاملا برای جفتگیری آماده است، رغبتی برای اینکار نشان نمی دهد؟

پاسخ کارشناس: آواز خوانی قناری نر هیچ ربطی به آمادگی او برای جفتگیری ندارد. باید باز هم منتظر گذر زمان باشید تا قدرت مستی و آواز اخوانی او به حدی برسد که بتواند با قناری ماده جفتگیری کند.

 

سوال پرورش دهنده: اگر در زمان جفتگیری، قناری ماده فاقد دم باشد، تخم ها بی نطفه می شوند؟

پاسخ کارشناس: مهم است که در زمان جفت گیری هر دو پرنده دم داشته باشند تا شرایط روحی آنها برای رفتار های جنسی تحریک شود، علت های پر ریزی و کنده شدن دم قناری را بررسی کنید شاید آنها به انگل های خارجی چون شپشک مبتلا شده اند که می تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد.

 

سوال پرورش دهنده: چرا با وجودی که قناری ماده لانه اش را برای تخمگذاری آماده کرده است، بازهم تخم نمی گذارد؟

پاسخ کارشناس: این رفتار غریزی آنهاست پس منتظر باشید تا شرایط روحی آنها برای این کار مهیا شود.

 

سوال پرورش دهنده: قناری ها در چه ساعتی از روز برای جفتگیری اقدام می کنند؟

پاسخ کارشناس: زمانی که هوا روشن تر می شود.

 

سوال پرورش دهنده: قناری ماده در چه ساعتی از روز تخم می گذارد؟

پاسخ کارشناس: معمولا اوایل صبح شروع به تخمگذاری هم می کنند ولی ممکن است چنین نباشد و در ساعت های متفاوتی شاهد تخمگذاری آنها باشید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت