معرفی انواع نژادهای قناری

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

قناری (Canary) یکی از پرنده های زینتی است که از قدیم الایام مورد توجه بسیاری از انسان هاست. قناری صدای دلنشین و زیبایی وصف ناپذیری دارد. حضور چنین پرنده ای در منازل، باعث شادابی و آرامش خیال افراد خانه می شود حتی از نظر بسیاری از روانشناسان، این پرنده همدم بسیار خوبی برای افراد تنها و افسرده است مخصوصا اگر مراقبت از این پرنده را به عهده چنین افرادی بگذارید.

از این رو پرورش انواع نژادهای قناری، به یک کار پرسود در دنیا تبدیل شد افراد زیادی هستند که با فروختن قناری، قفس و لوازمات مورد نیاز برای نگهداری این پرنده ها صاحب درآمد های قابل توجهی هستند. در این قسمت از مقاله شما را با چند نژاد برتر از این پرنده آشنا خواهیم کرد.

چکیده مقاله

قناری ها جزو آن دسته از پرندگانی هستند که به زیبایی و سر دادن آوازهای دلنشنین شهرت دارند. تنوع و رنگ بندی قناری آنقدر زیاد است که نژادهای متفاوتی از این پرنده در سراسر دنیا پراکنده شده است البته بسیاری از آنها با تلاقی نژاد های دیگر تکثیر شده اند. نگهداری از قناری خیلی لذت بخش است و افرداد بسیار زیادی هستند که دوست دارند قفسی از این پرنده در خانه های خود داشته باشند.

قناری نژاد موزاییک

سال 1950 آوازه یکی از نژادهای قناری با بال و پر سفید و قرمز متمایل به نارنجی خوش رنگ با نام موزاییک، در بین مردم هلند پیچیده بود. این نژاد نتیجه جفتگیری دو قناری سفید و سرخ است و ترکیب همین رنگ ها، بال، پر و دم این نژاد از قناری را پوشش داده است با این تفاوت که گویی ماسکی از رنگ قرمز روی صورت قناری نر کشیده شده ولی قناری ماده بدون ماسک است و رنگ قرمز کمتر در آن دیده می شود.

قناری موزاییک

« قناری موزاییک »

قناری لیزارد

در سال 1945 پرورش یکی دیگر از نژادهای برتر قناری با نام لیزارد ( به معنی مارمولک) در کشور انگلستان رونق گرفت . مشهور شدن این نژاد از قناری به لیزارد به خاطر ترکیب رنگ پرهای این پرنده است که به صورت فلس های تیره و روشن و کاملا مرتب در کنار هم ردیف شده اند. البته گونه های دیگری از این نژاد وجود دارد که در قسمت سرش، هلالی از رنگ های نارنجی، سفید و زرد به چشم می خورد و جلوه زیباتری به پرنده بخشیده است.

قناری لیزارد

« قناری لیزارد »

قناری گلاستر

سرمنشاء و گستردگی قناری گلاستر هم همانند قناری لیزارد در سال 1960 از کشور انگلستان آغاز شد. گلاستر جزو قناری های ریز جثه است که طول آن نهایتا به 13 سانتی متر می رسد. این قناری از تلاقی دو گونه گلاستر کاکل دار و بدون کاکل تکثیر شده است.

قناری گلاستر

« قناری گلاستر »

قناری کرست

کرست هم یکی دیگر از نژادهای قناری است که از نظر ظاهری، شبیه قناری گلاستر است منتها کمی بزرگتر است و پرهای زیادتری نسبت به گلاستر دارد. تغذیه این نژاد از قناری ها شبیه به نژادهای دیگر قناری نیست و کمی فرق می کند. پرهای کاکل و ابروی این پرنده آنقدر زیاد است که دید آن را دچار مشکل می کند.

قناری کرست

« قناری کرست »

قناری لانکشایر

قناری لاکشایر یکی دیگر از نژادهای قناری است که خواستگاه اصلی آن یکی از نواحی هلند به نام لاکشایر است که در کشور انگلستان تکثیر و پرورش داده شد. فرم بدن آن کشیده تر از سایر قناری هاست و تا 23 سانتی متر هم می رسد. رنگ های این نژاد از قناری بیشتر زرد و سفید رنگ است . کاکل پرنده نر به حالت چتری روی چشم هایش ریخته شده است و کاملا حالت پذیر است.

قناری لانکشایر

« قناری لانکشایر »

قناری یورکشایر

قناری یورکشایر هم تقریبا جثه بزرگتری دارد و طول آن به 20 سانتی متر می رسد. فرم نشتن این نژاد بر روی شاخه و یا میله قفس کاملا عمودی است و در این حالت برجستگی سینه اش بیشتر به چشم می خورد. سر این نژاد از قناری کاملا گرد است و ابروهای نسبتا پهنی دارد. در گذشته افراد زیادی بودند که دوست داشتند از این نژاد نگهداری کنند ولی با ورود نژادهای برتر به ایران طرفداران خود را از دست داده است.

قناری یورکشایر

« قناری یورکشایر »

قناری فری پاریسی

این نژاد از قناری متعلق به کشور فرانسه است که جثه بزرگتری دارد و طولش به 20 الی 25 سانتی متر هم می رسد. شکل و فرم گیری پرهای قناری فری پاریسی کاملا پفی شکل است و چند پر به حالت سیخ شده از لابه لای پرهای پف کرده بیرون زده است و از نظر ظاهری جلوه خاصی به این نژاد بخشیده است ولی متاسفانه قناری فری پاریسی هم ممکن است، بینایی اش را از دست بدهد.

قناری فری پاریسی

« قناری فری پاریسی »

قناری نژاد جیبر ایتالیایی

این نژاد از قناری طرفداران زیادی در ایران دارد ولی اصلا ظاهر زیبایی ندارد و کمی متفاوت تر از سایر نژادهای قناری است چون در قسمت پاها و سینه اش هیچ کرک و پری وجود ندارد. طول آن به 15 الی 16 سانتی متر می رسد.هنگامی که روی میله قفس می نشیند پاهایش کاملا عمود است. زاویه سر با بدنش 45 درجه و به شکل 7 لاتین در می آید. قناری جیبر آنقدر پر انرژی است که مدام در حال جست خیز از گوشه ای به گوشه دیگر قفس است. ادامه نسل آن در گرو نور و دمای زیاد است. آنها والدین خوبی نیستند و باید از قناری پرستار برای مراقبت از تخم و جوجه های این قناری استفاده کرد.

قناری جیبر ایتالیایی

« قناری جیبر ایتالیایی »

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت