بررسی علت بیماری های قناری و درمان آنها

بروز شده در : ۱۴۰۱٫۰۴٫۱۶

متاسفانه بیماری پرندگان بدترین اتفاقی است که می تواند زندگی آنها را تحت الشعاع قرار دهد مخصوصا قناری ها که از محبوبیت زیادی برخوردارند و در هر خانه ای قفسی از این پرندگان وجود دارد حتی می تواند فرایند پرورش این پرنده دوست داشتنی را با مشکل مواجه کند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع بیماری هایی که ممکن است زندگی قناری ها را به خطر بیندازد آشنا کنیم پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

چکیده مقاله

بهترین روش برای پیشگیری از بیماری قناری ها این است که به تغذیه آنها رسیدگی کنید و نهایت دقت خود را به کار ببرید تا محیط پرورشی آنها عاری از هر نوع الودگی و باکتری های بیماری زا باشد. چون وقتی یکی از آنها به بیماری دچار می شود ممکن است بمیرد و یا بیماری را به سایر پرندگان انتقال دهد.

یبوست

علایم :

وقتی که قناری ها دچار یبوست می شوند، پرهایشان را پف می دهند و ساکت و بی تفاوت در گوشه قفس می مانند. گویا تلاش آنها برای دفع فضولاتشان بی فایده است. شکل بیماری شبیه به گرفتگی مجرای تخمگذاری است به گونه ای که علائم سستی، بی اشتهایی، کسالت در ظاهر آنها نمایان می شود. زمانی که قصد دفع کردن فصولاتشان را دارند، قادر به حرکت نیستند چون فضله ای که دفع می شود آنقدر خشک و سیاه رنگ است که ممکن است به مقعدشان آسیب برساند.

 

علت بیماری:

بلعیدن اشیاء غیر مجاز یا تغذیه از خوراکی که قابل مصرف نیستند.

 

مداوای بیماری :

در این حالت بهتر است از روغن خوراکی مایع به مخرج پرنده بمالید و یا یک قطره روغن کرچک یا روغن پارافین مایع، در منقار پرنده بچکانید. به آب اشامیدنی آنها مقدار بسیار کمی سولفات دومنیزیم اضافه کنید و مادامی که بهبود نیافته اند، در جیره غذایی آنها از میوه و سبزی های تازه استفاده کنید.

غذای پرنده باید ترید شده نان تست با شیر خام و مقدار زیادی کاهو باشد البته به شرطی که ماندگاری آن بیشتر از دو ساعت نباشد چون خیلی زود فاسد می شود.

یبوست
« یبوست »

بیماری لاغری و تحلیل رفتن وزن بدن

این بیماری بیشتر گریبان جوجه هایی که در سن 5 الی 12 هفتگی هستند را می گیرد.

 

علایم:

وقتی قناری به این این بیماری گرفتار می شود، در کمتر از 24 الی 36 ساعت وزن بدن خود را از دست می دهد و دچار افسردگی،بی خوابی، رنگ پریدگی نوک و پاها، لرزش شدید بدن می شود آنقدر که، درخشانی و براقی رنگدانه های چشمهایش از بین می رود و دچار تشنج می شود. ولع خاصی برای خوردن آب و غذا دارد. دردهای شدیدی را متحمل می شود و زمانی که بیماری بهبود یابد به خواب عمیقی فرو می رود.

 

علت بیماری:

هنوز علت این بیماری را تشخیص نداده اند ولی گرازشات حاکی از این است که، اگر قناری غذای آلوده ای را مصرف کند، به این بیماری مبتلا می شود.

 

درمان:

وقتی قناری به این بیماری دچار می شود باید آن را از قفس بیرون آوردید تا سایر پرندگان درگیر چنین بیماری نشوند. اول از هر چیزی یک قطره روغن زیتون و یا روغن کرچک به او بخورانید سپس سعی کنید، دانه های سفت و خشک را از دانخوری آنها بردارید و با دانه های نرم و خیس شده جاگزین کنید. ترید نان و شیر با یک دوم زرده تخم مرغ که آن را با آب ترکیب کرده باشید، برای تغذیه قناری بیمار مناسب است حتی می توانید چند قطره از شربت خولان و مقدار کمی دانه خشخشاس روی ترکیب آب و تخم مرغ اضافه کنید تا به خورد پرنده بیمار رود. استفاده از داروی ضد عفونی مثل شربت دایانیمول و شربت ت.ث.پ را به اندازه 10 قطره با آب آشامیدنی آنها ترکیب کنید و در آبخوری آنها بریزید.

 

در طول روز و تا زمان بهبود قفس پرنده را به بیرون انتقال دهید و اجازه بدهید که نور آفتاب، کاملا بر روی آن بتابد و شب هنگام دیواره و سقف قفس را بپوشانید تا پرنده احساس سرما نکند ضمن اینکه گرما نقش مهمی در بهبود آن خواهد داشت. شاید بعد از گذشت دو روز، حال پرنده رو به بهبودی باشد در این صورت نیازی به استفاده از داروهای ضد عفونی کننده نیست به جای آن می توانید 5 قطره مساوی ازاسید سولفوریک معطر ، جنتیانا ، و کلمبو را به غذای مخلوط شده و آب آشامیدنی آنها اضافه کنید.

هشدار: منظور از پنج قطره مساوی این نیست که از هر کدام پنج قطره استفاده کنید بلکه 1.5 تا 2 قطره از هر کدام کفایت می کند.

بیماری لاغری
« بیماری لاغری »

تنفس صدا دار

علت این بیماری تنها دو دلیل می تواند داشته باشد.

یا قناری از دانه های کثیف و آلوده به فضولات سایر پرندگان تغذیه کرده است و یا در اثر افت شدید دمای هوا، دچار شک دمایی شده است.

در چنین حالتی، قناری بیمار مدام منقارش را باز می کند تا نفس بکشد و یا آن را به حالت نیمه باز نگه می دارد. صدای نفس کشیدنش با خس خس همراه است و بریده بریده نفس می کشد.

 

درمان:

شربت های سینه و داروهای ضد سرفه برای درمان مناسب است حتی می توانید، الکل طبی را به اندازه یک قاشق چایخوری به همراه دو قطره گلیسیرین به آب آشامیدنی آنها اضافه کنید تا بخورند.

حل کردن یک قرص ۵۰ میلیگرمی ترامایسین در یک فنجان آب هم پیشنهاد خوبی است چون این محلول برای بهبود برونشیت ، سرما خوردگی و اسهال پرنده مورد استفاده قرار می گیرید و بسیار موثر است.

تولک بی موقع

در اثر عدم رعایت بعضی از موارد مهم یا تحت تاثیر یک بیماری خاص قناری بی موقع دچار تولک یا پر ریزی می شود که به سه دلیل مهم اشاره می کنم:

بر هم زندن نظم زندگی آنها با خاموش و روشن کردن بی موقع چراغ، بالا و پاین بردن دمای محیط، وجود آلودگی های صوتی، حملات انگل های خارجی مثل کنه به بدن پرنده، تابش نور مستقیم آفتاب بر روی قفس پرنده، عدم تغذیه از پروتئین، نشاسته و مواد معدنی ترس و استرسی که ناشی از وجود حیوانات خانگی مثل سگ و گربه است، و بسیاری از موارد دیگر که منجر به اختلالات روانی در قناری می شود. شرایط زندگی طبیعی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

درمان:

جیره غذایی پرنده باید از نظر پروتئین، نشاسته، املاح معدنی و مواد مغذی غنی باشد. تحت نظر پزشک متخصص انگلها را از بدن آنها دفع کنید و تمام تلاش خود را نسبت به رعایت تمام مواردی که در بالا به آن اشاره کردم به کار ببرید تا قناری از هر نوع استرس و شک روانی دور باشد.

 

در کنار جیره غذایی آنها استفاده از مخلوط دانه هایی چون : دانه خشخاش، منداب، بلغور و شاهدانه نیز در بهبود پرریزی قناری مفید است.

بهتر است قناری ها در طول روز حمام کنند تا از شر کنه و شپش ها در امان باشند.

تولک رفتن طوطی
« تولک رفتن طوطی »

بیماری کوکسیدوز

زمانی که قناری سستی ، کم اشتها و اسهال است به وجود بیماری کوکسیدوز مشکوک شوید مخصوصا در فصل های گرمی چون تابستان، قدرت تکثیر ویروس های بیماری کوکسیدوز بیشتر از سایر فصل هاست. قناری ها در اثر عدم رعایت بهداشت و برخورد با فضله های خود به این بیماری گرفتار می شوند.

با اضافه کردن سولفونامید یا فوراسولیدون به آب آشامیدنی قناری ها می توانید آنها را درمان کنید.

گرفتگی مجرای تخم گذاری پرنده

زمانی که قناری ماده به این بیماری گرفتار می شود پرهای خود را پف داده و بی حرکت سر جای خود باقی می ماند. شدت درد آنقدر زیاد است که بعد از چند ساعت خواهد مرد.

احتمال اینکه پرنده نمی تواند تخم تشکیل شده را از مخرج خود دفع کند بسیار زیاد است ولی دلیل دیگر آن این است که پوسته تخم هنوز تشکیل نشده است. قناری هایی که تازه به بلوغ رسیده اند بیشتر با این بیماری درگیر می شوند.به دفع تخم آماده از مخرج نمی باشد. ماده های جوان اغلب دچار این ناراحتی می شوند. در این مواقع بهتر است مقداری روغن خوراکی به مقعد پرنده بمالید و در جای گرمتری از آنها مراقبت کنید. حتی می توانید اطراف مخرج قناری را به آرامی ماساژ دهید. در صورت رویت تخم آن را به سمت داخل مخرج فشار ندهید.

بیماری میلبه

قناری مبتلا برای خوابیدن احساس نا آرامی می کند. مدام در حال جستجوی پر های خود است و یا برای تمیز کردن لانه اش دچار وسواس شده است. با گذشت زمان بدن پرنده ضعیف تر می شود.

در این حالت مطمئن باشید که از وجود جانور کوچکی به نام میلبه قرمز (شپشک) در عذاب است. این بیماری به سایر پرندگان هم سرایت می کند. میلبه دو نوع است : میلبه قرمز رنگ که شب هنگام به پرنده حمله می کند و میلبه کیسه هوا که در پرهای پرنده پنهان شده و مشغول تغذیه از بدن اوست.

اطراف قفس پرنده را با اسپری های حشره کش ضد عفونی کنید. اگر بتوانید مانع نفود مواد حشره کش به منقار و چشم پرنده شوید و سایر قسمت های بدن پرنده به حشره کش آغشته شود این جانور کوچک از بین خواهد رفت.

نرمی استخوان

ممکن است پاها ، انگشتان و بالهای پرندگان جوان نامتعادل و کج به نظر بیاید که در این حالت به بیماری نرمی استخوان مبتلا شده اند. این عارضه زمانی بروز می کند که قناری ها دچار افت شدید ویتامین ها مخصوصا ویتامین دی هستند.

در این مواقع می توانید به آب اشامیدنی آنها ویتامین دی، ویگانتول یا تریگانتول اضافه کنید.

ورم زیر شکم

اگر قناری ها از غذای مانده، تحریک کننده و فاسد شده دانخوری ها تغذیه کنند به این بیماری مبتلا می شوند که در اثر آن زیر شکم قناری ورم می کند. رنک پوست اطراف مقعد آنها در حالت خفیف بی رنگ است ولی زمانی که شدت پیدا کند تیره و سیاه رنگ می شود.

در این حالت قفس پرنده را به جای گرمتری انتقال دهید و از ایجاد هر نوع سر و صدا در اطراف قفس آنها جلوگیری کنید. ترید شیر و نان با مقداری کربنات دوبیسموت برای آنها مفید است. اگر آنها دچار یبوست هم باشند مقداری روغن زیتون به آنها بخورانید.در آن ریخته شده باشد داده شود. بعد از رویت بهبودی در آب آشامیدنی آنها مقداری شربت هیپوفسفیت اضافه کنید. تخم کلم خیس شده همراه با دانه های خشخاش می تواند نقش موثری در بهبودی کامل قناری داشته باشد.

ورم زیر شکم
« ورم زیر شکم »

غش و بیهوشی

این اتفاق زمانی پیش می آید که قناری ها به زندگی در کنار انسان ها عادت ندارند و زمانی که با آنها روبه رو می شوند دچار ترس و غش می شوند حتی زمانی که قفس آنها را به جای دیگری انتقال می دهید، ممکن است دچار شوک شده و در کف قفس بیفتند.تابش نور شدید آفتاب و وارد شدن ضربه های ناگهانی ترس آنها را افزایش می دهد. در این شرایط روان پرنده آنقدر آسیب شده است که ممکن است، خارج از فصل تولک پرهایش بریزد.

 

درمان:

اگر چنین حالتی را مشاهده کردید، مقداری آب سرد بر روی گردن و سر پرنده به چکانید. تا مادامی که به شما عادت نکرده است از ایجاد سر و صدا در اطراف قفس و انتقال آن به جای دیگر مطلقا خود داری کنید حتی در مواقعی روی قفس آنها را بپوشانید. انتقال قفس آنها به جای گرم تر بهتر است چون همه این موارد دست به دست هم می دهند تا حالت روحی پرنده بهبود یابد در غیر این صورت و با تداوم حالات غش ممکن است، بال و پاهای آن ها فلج شود چنانچه حالات غش در قناری تکرار شد و آثاری از بهبودی رویت نشد، وضعیت خطرناکی به وجود می آید.

غش و بیهوشی
« غش و بیهوشی »

زخم پا

این بیماری زمانی بروز می کند که پوست پای پرندگان جوان در اثر نشتن بر روی میله های سفت ساییده شده است چون پوست آنها نسبت به پرنده های بالغ نازک تر است. در این موارد، دقت کنید که چوب نشیمن قناری ها از چوبها ی نرم ساخته شود و آثاری از ناهمواری بر روی میله های نشیمن وجود نداشته باشد در غیر این صورت و به خاطر تداوم نشستن آنها بر روی میله وسط پای آنها سابیده شده و شکاف بر می دارد به طوری که منجربه بروز زخم می شود. حتی در شرایط سخت تر، این زخم ها به میخچه تبدیل می شوند که در این حالت و در اثر شدت درد روان پرنده آسیب پذیر می شود. هنگامی که پای آن ها به فضولات و آلودگیهای کف قفس برخورد کند زخم بزرگتر می شود و شرایطی اتفاق می‌افتد که پشه ها به زخم پرنده هجوم می آورند. در این موارد سعی کنید نظافت قفس را رعایت کنید و پرندگانی که دچار چنین زخم هایی هستند باید در جای امن و دور از هر نوع حشره ای ایام بهبود را سپری کنند حتی سعی کنید روی قفس آنها را با توری های پشه بند بپوشانید و هر روز زخم پای آنها را با آب گرم بشورید و با مقداری ید پانسمان کنید.

بیماری درد چشم

بیماری درد چشم ممکن است در اثر سرماخوردگی، تماس چشم پرنده با اشیای کثیف و یا به خاطر عفونت بروز کند. این بیماری را جدی بگیرید چون به سایر پرنده هایی که در قفس قناری ها هستند هم منتقل می شود. وقتی قناری به بیماری چشم درد مبتلا می شو،د پلک هایش زخم میزند و ترشحات عفونی از گوشه ی چشم بیرون می آید به طوری که موجب چسبندگی پلکان می شود. هوای آلوده، وجود میکروب های بیماری زا و اتاق پر از دود، شدت این بیماری را چند برابر می کند.

چنانچه این علائم را مشاهده کردید، با قطره های شستشو دهنده محلول بابونه ،مانند آب بور و پمادهای آنتی بیوتیک، چشم قناری ها را شتشو دهید. البته از روش دیگری هم می‌توانید استفاده کنید و آن این است که یک قطره روغن کرچک در داخل چشم پرنده بریزید. قدرت ضد عفونی این روغن با ۱۰% آرژیرول برابری است.

عفونت روده

هر وقت متوجه پاشیده شدن فضله سبز رنگ پرنده به بیرون از مخرج شدید، به وجود بیماری عفونت روده مشکوک شوید. در این شرایط سعی کنید دمای محیط بیش از 30 تا 32 درجه سانتی گراد نباشد. استفاده از چای معمولی، ذغال پرنده و تاباندن اشعه مادون قرمز در بهبود این بیماری موثر است اگر متوجه زخم های ویروسی در مقعد پرنده هم شدید، برای درمان آن می توانید از آنتی بیوتیک ها یا سولفونامید استفاده کنید.

اسهال

وقتی قناری به اسهال مبتلا می شود، فضله آن آبکی شکل است و اطراف مخرج همیشه کثیف است. اشتهایی به خوردن غذا ندارند و نسبت به محیط اطراف بی تفاوت است. در شرایطی قناری به این بیماری مبتلا می‌شود که دچاره ترس، هیجان و استرس های دمایی است حتی غذای مانده و فاسد شده هم می‌تواند شدت بیماری را افزایش دهد.پس مراقب تغذیه آن ها باشید. اگر غذای مانده و کثیف در دان خوری آنها وجود داشته باشد و یا از آب کثیف، سبزی‌های گندیده شده تغذیه کنند، صدمات جبران ناپذیری به بدن آنها وارد می شود چون در اثر اسهال مداوم، آب بدن آنها تحلیل می رود و به خاطر بی اشتهایی تلف می شوند.

چاقی: مراقب تغذیه پرندگان خود باشید چون تغذیه غلط و خوراندن دانه های پرچرب مثل تخم آفتابگردان، دانه کتان یا شاهدانه که سرشار از چربی است، موجب چاق شدن بیش از اندازه آن ها می شود. در این شرایط قناری آنقدر چاق شده است که میلی به جست و خیز و پرواز ندارد و شکل نفس کشیدن آن بریده بریده می شود. پس بهتر است که سعی کنید، غذاهای سالمی تری چون ارزن و میوه و سبزی تازه به آنها بخورانید. حضور مداوم آنها در قفس وقتی که به چاقی گرفتار شدند، جایز نمی باشد پس قفس شان را به جای سر بسته ای انتقال دهید و آنها را وادار به پرواز کنید. هرگز به فکر گرسنگی دادن به آنها نباشید چون قناری های چاق ولع خوردن دارند که باید به مرور زمان از وعده های غذایی آنها کاسته شود در غیر این صورت آنها تحمل گرسنگی را نخواهند داشت و اگر ساعت ها تغذیه نکنند دچاره حملات عصبی و حتی مرگ می شوند.

بیماری آسم

تمام علائم سرماخوردگی در این بیماری رویت می شود. قناری بیمار به سختی نفس می کشد و دهانش را به حالت نیمه باز نگه می دارد به طوری که هر وقت از کنار قفس پرنده رد شوید، متوجه خس خس سینه و صدای نفس کشیدن او خواهید شد. در این شرایط بهتر است، دو قطره ید خوراکی را در28 الی 30 گرم آب آشامیدنی آنها حل کرده وهر روز در وعده های صبح، ظهر و غروب آفتاب به خورد آنها برسانید . توجه داشته باشید که قناری های بیمار باید در جای گرمتری زندگی کنند. بخور اوکالیپتوس اتاقی که قفس پرنده در آن آویزان است هم می‌تواند به بهبود بیماری کمک کند به شرطی که شدت و تداوم آن بیش از حد اعتدال نباشد چون ممکن است قناری خفه شود. مراقب تغذیه آن ها باشید قناری ها در ایام بیماری به غذاهای مقوی تری احتیاج دارند. اگر مخلوطی از شیر و نان را تهیه کنید که به آن ۲ یا ۳ قطره روغن ماهی اضافه کرده باشید، تاثیر بهتری در بهبود بیماری خواهد داشت.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت