روش های درمان اسهال قناری

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

در قناری شایع ترین بیماری که قناری ها به آن مبتلا می شوند ، اسهال است که عواملی چون تجمع زیاد میکروبها در روده پرنده یا مصرف بیش اندازه کاهو و تخم مرغ، باعث به وجود آمدن چنین عارضه ای می شود که به آن میروبی هم می گویند.

چکیده مقاله

شایع ترین بیماری که در بین قناری ها وجود دارد و می تواند پرنده را تا پای مرگ بکشاند، بیرون روی زیاد (اسهال) است. عوامل زیادی چون تغذیه نامناسب، تجمع باکتری های روده ای، عفونت، خوردن میوه و سبزجات آلوده و ... ممکن است مکانیزم دفاعی پرنده را تحت تاثیر قرار دهد که با گذشت زمان خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

البته نوعی اسهال هم وجود دارد که در اثر عفونی شدن روده قناری به آن مبتلا می شود و به کوکسیدوز مشهور است. این بیماری خطرناک تر است و برای مداوای آن حتما باید از داروهای ضد این بیماری ( داروروی ضد کوکسیدوز) استفاده کرد. اگر شما جزو کسانی هستید که از پرنده مراقبت می کنید بهتر مدفوع قناری را به یک دامپزشک نشان دهید تا تشخیص مناسب تری در مورد نوع اسهال قناری تان به شما ارائه کند. در چنین شرایطی بهتر است پرنده خود را در معرض عوامل بهبود دهنده چون: گرما، (نور خورشید) لامپ مادون قرمز قرار دهید و ، چای و ذغال مخصوص پرندگان به آنها بخورانید چنانچه بیماری التیام نیافت بهتر است از آنتی بیوتیک هایی که قبلا آنها را در آب جوشانده اید، به خورد آنها برسانید البته در کنار آنتی بیوتیک حتما از ویتامین B هم استفاده کنید.

درمان بیماری اسهال در قناری

« درمان بیماری اسهال در قناری »

آنتی بیوتیک های التیام دهنده اسهال قناری

  • ترامایسین
  • فورازولیدون
  • آیرومایسین
  • کوردینال

البته می توانید از کایولین وپکتین که بصورت پودری قابل تهیه هم است، استفاده کنید و طبق شرایط مصرف به اندازه 10% آن را رقیق تر کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد ولی زمانی که اسهال قناری کمتر است بهتر به آنها غذا و میوه هایی بدهید تا بخورند که دارای پکتین هستند.

توجه: خوراندن تخم خلفه برای بر طرف کردن اسهال قناری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

راه تشخیص اسهال در قناری

  • اگر فضله آبکی دارند.
  • اطراف مخرج الوده به مدفوع است.
  • به محیط اطراف خود بی تفاوت هستند.
  • ضعف جسمانی شدید تری دارند.

علت اسهال و راه درمان

سرماخوردگی قناری

اگر پرهای قناری پف کند و مدفوع آبکی و سبز رنگ داشته باشد، بدون شک سرما خورده است.

روش درمان:

جایی که قفس پرنده در آن قرا گرفته است گرم باشد.

خوراندن تخم کتان و تخم کاهو ، آب جوشیده سرد شده به همراه آنتی بیوتیک .

هر دو روز یکبار آب آشامیدنی پرنده را عوض کنید.

 

تغذیه بعضی سبزیجات و میوه ها

وقتی مدفوع قناری زیاد، کم رنگ و نسبتا شل تر از روزهای عادی است، امکان دارد در اثر مصرف سبزی و میوه های آلوده مسموم شده باشد.

راه درمان:

به آنها داروهای ضد اسهال بدهید تا بخورند.

 

مصرف دانه های تقویتی و داروهای مقوی

زمانی که از مخرج پرنده آب دفع می شود، نشان می دهد که در اثر بیماری تمایل زیادی به خوردن آب دارد. اگر چنین شرایطی را مشاهده کردید حتما به پزشک مخصوص پرندگان مراجعه کنید تا هر چه سریع تردرمان شود .

راه درمان:

در این حالت خوراندن تخم کتان، تخم کاهو و برگ اسفناج تازه در طول روز توصیه می شود.

 

استفاده از غذا یا مواد سردی مثل خیار و کاهو

در این حالت مدفوع قناری نسبتا شل و آبکی است و رنگ پاهایش کم رنگ تر می شود .

راه درمان :

اضافه کردن مقداری تخم کلم ،شلغم ، شاهدانه در جیره غذایی آنها می تواند در بهبود اسهال موثر باشد.حتی می توانید ازمقداری نخود پخته له شده هم استفاده کنید و آن را به اندازه دانه های عدس گرد کنید تا پرنده قادر به بلع کردن آن باشد گرچه مصرف آب نخود پخته مهم بسیار موثر است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت