روش و شیوه مراقبت از جوجه قناری

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۲۰

قناری از جمله پرندگان زینتی و بسیار جذاب و دوست داشتنی میباشد که در اکثر خانه های ایرانی وجود دارد، این پرنده دارای آوازی بسیار آرامش بخش و دل پذیر می باشد و هر کسی با شنیدن آواز این پرنده آرزوی داشتن آن را دارد، ولی برای داشتن یک قناری زیبا و سالم که همیشه بتواند برای شما آواز بخواند، باید یک سری قوانین و اصول را رعایت کنید و از این مهم تر مراقبت از قناری ها به نحو احسن می باشد.

شاید شما نیز جزو کسانی باشید که علاقه مند به جوجه کشی و پرورش جوجه قناری هستید و برای آشنایی با نحوه صحیح مراقبت از جوجه قناری و پرورش آن به سایت ایزی باتور مراجعه کرده اید، مطمئنا شما را دست خالی نخواهیم گذاشت و برای بزرگ شدن جوجه قناری شما برنامه داریم.

مراقبت از جوجه قناری

« مراقبت از جوجه قناری »

مراقبت از جوجه قناری از لحظه تولد تا یک هفتگی

جوجه ها در لحظه تولد بسیار ضعیف و ناتوان هستند و شما باید لحظه به لحظه اوضاع آنها را بررسی کنید. محیط آنها باید کاملا گرم باشد و دمای محیط تا یک هفته اول باید حدود ۳۷ درجه سانتی گراد باشد برای این منظور می توانید از یک لامپ افتابی استفاده نمایید و اگر جان جوجه ها برای شما اهمیت زیادی دارد می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده نمایید که امنیت بیشتری دارد.

برای تغذیه آنها در روز اول می توانید از آب شکر استفاده کنید، از روز دوم به بعد می توانید از ارزن خرد شده، گندم خرد شده و پلت خرد شده یا خیس شده با آب برای تغذیه جوجه قناری استفاده کنید. هم چنین از تخم مرغ آب پز شده نیز می توانید برای تغذیه جوجه استفاده کنید، باید تخم مرغ پخته شده را کاملا خرد نمایید و بدون نمک در اختیار جوجه یا جوجه ها قرار دهید، لطفا توجه نمایید که باید از ماندن و فاسد شدن تخم مرغ جلوگیری نمایید تا منجر به بیماری پرنده نشود و همیشه باید غذای تازه در اختیارش قرار دهید و ظرف آب و غذای او را روزانه ۲ الی ۳ مرتبه بشورید.

محیط پرورش قناری باید کاملا تمیز باشد تا از بروز بیماری در پرنده جلوگیری به عمل آید، اگر جوجه قناری شما درون لانه قرار دارد، بهتر است کف لانه را با دستمال کاغذی یا روزنامه بپوشانید تا بتوانید روزانه فضولات پرنده تا دور بریزید، فضولات عامل مهم در بروز بیماری است زیرا ماندن فضولات در محیط پرنده باعث رشد باکتری ها شده و در نتیجه غریزی قناری ها از فضولات خودشان باعث انتقال این باکتری ها به بدن پرنده می شود و در نهایت بیماری هایی زیادی را در پی خواهد داشت.

در برخی مواقع امکان دارد جوجه از لانه بیرون آمده و در کف قفس یا محیط ولو شده باشد، برای جلوگیری از مرگ جوجه باید سریعا او را در میان دستان خود قرار دهید با دمیدن هوای گرم بدن او را کاملا گرم نموده سپس در لانه اش قرار دهید، به همین دلیل می گوییم که هفته اول بسیار مهم می باشد و شما باید مداما به آنها سر بزنید. در برخی مواقع دیگر نیز امکان دارد جوجه در اثر بیماری، سرما یا سایر عوامل در لانه بمیرد، شما باید جوجه مرده را سریعا از سایر جوجه ها دور کنید تا فاسد شدن آن باعث بیماری سایر جوجه ها نشود.

مراقبت از جوجه قناری ها از هفته اول تا هفته هشتم

پس از گذر از هفته اول جوجه ها مقاوم تر شده و می توانید لامپ را بردارید و در این دوره رشد پرها در پرنده افزایش خواهد یافت. گاهی اوقات قناری مادر اقدام به کندن پرهای جوجه ها می کند، این کار دو دلیل می تواند داشته باشد یا قناری مادر دچار بیماری شده است یا نیاز به ساخت لانه برای تخم گذاری دارد، برای جلوگیری از این کار باید سریعاً علایم بیماری را در پرنده پیدا کنید، در صورتی که پرنده نیاز به لانه سازی داشته باشد باید برای او لانه ای از پر مرغ یا پر سایر پرندگان بسازید تا از کندن پر جوجه ها جلوگیری شود.

برای تغذیه جوجه قناری های یک هفتگی می توانید از مخلوط تخم مرغ آب پز شده، گندم یا جو پودر شده، ارزن پودر شده، شاهدانه پودر شده و ... استفاده نمایید، فقط باید دقت کافی را در تغذیه جوجه ها داشته باشید تا خوردن غذای مانده باعث بیماری در آنها نشود. هم چنین پلت های آماده غذای کاملی برای پرنده می باشد، با توصیه دامپزشک می توانید از پلت برای تغذیه پرنده بهره ببرید.

جوجه ها پس از رسیدن به سن ۸ هفتگی وارد دوره تولک خواهند شد، یعنی دچار پر ریزی خواهند شد و این کاملا طبیعی است زیرا پر های قبلی پرنده با پر های جدید و رنگانگ تر جایگزین می شود، دوره تولک پرنده به مدت 4 هفته به طول می انجامد و در این دوره شما باید در تغذیه پرنده دقت کافی را به عمل آورید، از مواد غذایی کامل و دارای پروتئین و انواع ویتامین ها و مواد معدنی بهره ببرید تا پرهای پرنده کاملا محکم و خوش رنگ شوند، لطفا توجه فرمایید که در دوره تولک به هیچ عنوان نباید از سبزیجات برای تغذیه پرنده استفاده کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت