آموزش مست کردن ، جفت زنی و جفتگیری کاسکو

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۵٫۳۱

همانطور که میدانید کاسکو از نمونه پرندگان بسیار با ارزش است که از طریق جفت زنی جنسیت نر و ماده میتوان جوجه های کاسکو را تولید کرده و از این طریق میتوان به کسب درآمد پرداخت. جوجه کاسکوها قیمت بالا دارند و مشتریان دست به نقد زیادی نیز دارند. در صورتیکه نسبت به پرورش و نگهداری پرندگان زینتی علاقه مند هستنید و میخواهید به یک منبع درآمد خوب و مناسب برسید ما جوجه کشی از کاسکو را به شما پیشنهاد میکنیم.

در صورتیکه دارای یک جفت کاسکوی نر و ماده بالغ و جوان هستید بهترین روش برای تهیه تخم استفاده از جفت موجود است ؛ چرا که اولاً تخم نطفه دار رایگان بدست خواهید آورد ، ثانیاً از اصالت تخم موجود مطمئن خواهید بود.

روش مست کردن و جفتگیری کاسکو

« روش مست کردن و جفتگیری کاسکو »

دلایل جفت انداختن کاسکوها

دلایل مختلفی برای جفت اندازی کاسکوها وجود دارد. شاید با خود بی اندیشید که مردم کاسکوها را برای آموزش و سخنگو بودن خریداری میکنند و چه نیازی به جفت اندازی و تولید تخم آنها وجود دارد؟ برای درک این موضوع بهتر است بدانید که پرورش دهندگان کاسکو به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول افرادی هستند که پرنده ها را برای تفریح و سرگرمی پرورش میدهند. این افراد هدفی برای کسب درآمد از کاسکو ندارند. دسته دوم افرادی هستند که ضمن سرگرمی ، با جفت انداختن کاسکوها تخم های نطفه دار تولید کرده و با فروش جوجه های یکروزه و تخم های نطفه دار به درآمد خوبی میرسند. این سیستم درآمدزایی نیازمند کمترین سرمایه خواهد بود و ریسک کمتری نیز دارد.

بنابرین میتوان عنوان کرد که اصلی ترین دلیل جفت انداختن کاسکوی نر و ماده درآمدزایی از آنها می باشد. بنابرین برای دستیابی به موفقیت در این زمینه نیاز است تا نکات زیر را با دقت مطالعه کنید.

تهیه مولدهای مناسب

عموماً افرادی که به دنبال تهیه تخم از کاسکو هستند یک جفت کاسکوی جوان که به تازگی به سن بلوغ رسیده اند را خریداری میکنند. چرا که کاسکوهای مولد و جوان در سریعترین زمان ممکن تخمهای نطفه دار را تولید خواهند کرد. برای تولید تخم ها نیز شما باید شرایط جفتگیری را برای طوطی ها فراهم کنید. در ادامه مطلب به این شرایط پرداخته خواهد شد.

تهیه لوازم مورد نیاز

بعد از خرید یک جفت کاسکو باید قفس ، اسباب بازی و ملزومات مورد نیاز برای زندگی آنها را فراهم کنید. بدین منظور میتوانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید :

  • کاسکوها اندامی درشت دارند. به همین علت قفس آنها باید به اندازه ای باشد که پرنده در آن به راحتی بتواند پرواز کرده و جفتگیری کند. اگر دارای حیاط خلوت هستید میتوانید به کمک توری های فلزی برای آنها حصار ایجاد کنید و کاسکوها را در حیاط منزل خود پرورش دهید. در صورت نداشتن حیاط خلوط ، میتوانید با محیا کردن شرایط پرنده ها را در اتاق منزل خود پرورش دهید ؛ در صورت نداشتن اتاق اضافه نیز میتوانید پرنده را در قفس هایی با سایز یک متر و به بالا استفاده کنید.
  • در محل نگهداری کاسکوها یک فن تهویه نصب کنید تا هوای تازه را به داخل اتاق وارد کند. توجه کنید که استفاده از عطر و اسپری در محل نگهداری کاسکوها به هیچ وجه توصیه نمیشود ؛ چرا که احتمال مسمومیت در بین پرنده ها وجود دارد.
  • دقت کنید که باید تمامی لوازم جویدنی ، تیز و شکستنی را دور از دسترس کاسکوها قرار دهید. این طوطی ها بسیار کنجکاو بوده و علاقه زیادی به بازی با وسایل مختلف دارند. مهمترین نکته این است که جنس میله های قفس ، آبخوری و دانخوری باید از استیل باشد تا توسط پرنده ها جویده نشود.
  • مقدار دما و رطوبت محیط نگهداری کاسکو باید به اندازه مناسب باشد. معمولاً مقدار دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و رطوبت ۳۰ تا ۵۰ درصد برای پرورش کاسکوها ایده آل است.
  • برای حفظ سلامتی و جلوگیری از سرماخوردن کاسکوها در فصول سرد ، حتماً باید از لوازم و تجهیزات گرمایشی مانند بخاری های برقی و یا فسیلی استفاده کنید. جهت تامین رطوبت محیط نیز میتوانید از رطوبت های التراسونیک استفاده کنید.
جفتگیری کاسکوی نر و ماده

« جفتگیری کاسکوی نر و ماده »

روش مست کردن کاسکوی نر

اگر شما آب و دان کافی در اختیار کاسکو قرار داده و دما و رطوبت را بین ۱۸ الی ۲۵ درجه و ۴۰ الی ۵۰ درصد تنظیم کنید احتمال تحریک شدن کاسکوی نر برای جفتگیری وجود دارد.

ایجاد یک محیط آرام و بی سر و صدا و استرس شرایط را برای تولیدمثل پرنده ها ایجاد میکند. برای آماده سازی کاسکوی ماده نیز حتماً باید لانه مناسبی برای آن ایجاد کنید و مقدار زیادی پوسته تخم مرغ جهت تامین کلسیم در اختیار پرنده قرار دهید. استفاده از انواع داروهای تقویت و افزایش میل جنسی نیز تماماً باید تحت نظر دامپزشک به پرنده داده شود.

مقدار تخمگذاری و طول دوره جوجه کشی کاسکو

عموماً کاسکوهای ماده ۱ الی ۲ هفته بعد از جفتگیری اقدام به تخمگذاری میکنند. این پرنده ها حدود ۲ الی ۵ تخم میگذارند و برای جوجه شدن آنها بر روی آنها خواهد خوابید. البته بعضی از کاسکوها که برای اولین بار است تخم میگذارند ممکن است که تخم ها را بخورند و یا آنها را به بیرون از لانه بیندازند. در این صورت بهتر است که برای عدم اتلاف تخم های نطفه دار از یک دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ و یا ۲۴ تایی آرکام برای جوجه کشی استفاده کنید. مدت زمان جوجه کشی کاسکو حدود ۲۸ الی ۳۰ روز می باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت