آموزش سخنگو کردن کاسکو

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

طوطی خاکستری آفریقایی و یا کاسکو یکی از با ارزش ترین گونه های طوطی می باشد که در نقاط مختلف جهان بعنوان حیوان خانگی نگهداری میشود. این طوطی در بین تمام پرنده های زینتی، به دلیل هوش و ذکاوت بالا، لقب سلطان سخن گویی را به یدک میکشد. کاسکوها استعداد بی نظیری در تقلید صدا و گفتار انسانی دارند. همچنین آنها بسیار باهوش بوده و می توانند کلمات زیادی به حافظه خود بسپارند. حتی با تکرار و آموزش میتوان به کاسکوها جمله گفتن را یاد داد. این پرندگان علاوه بر سخنوری می توانند حرکات نمایشی بسیار جذاب و شیرین نیز از خود به نمایش بگذارند. اما برای شکوفایی این استعداد در کاسکوها نیاز است که یک برنامه منظم و طولانی مدت برای پرنده خود تدارک ببینید. با ما همراه باشید تا در این پست تمامی فوت و فن های لازم برای سخنگو شدن کاسکو را به شما آموزش دهیم.

رابطه سن و جنسیت کاسکو با سخنگو شدن آن

اگر قصد دارید به کاسکو سخنگویی را آموزش دهید بهتر است که به فکر خرید جوجه کاسکو باشید. پرورش دهندگان معمولا با استفاده از دستگاه جوجه کشی حرفه ای و یا به روش طبیعی اقدام به جوجه کشی از این پرنده ها نموده و جوجه ها را با قیمت مناسب به فروش می رسانند.

کاسکویی که سخنگو شده است مطمئنا قیمت بالایی خواهد داشت، چراکه قیمت گذاری این پرندگان اصولا بر اساس تعداد کلمات یاد گرفته مشخص میشود. همچنین کاسکوی بالغی که سخنگو شده احتمالا کلماتی را یاد گرفته که ممکن است برای شما چندان جذاب نباشد.

آموزش سخنگویی کاسکوی دم سیاه را میتوان از 3 الی 4 ماهگی شروع کرد. اما جوجه کاسکوهای دم قرمز از سن 4 الی 5 ماهگی به بعد برای آموزش دیدن آمادگی دارند.

سخن گویی کاسکوها ربطی به جنسیت آنها ندارد و نر و ماده این پرنده در صورت آموزش دیدن میتوانند سخنگو شوند. در حالیکه در برخی طوطی ها همچون عروس هلندی ، فقط گونه های نر شانس سخنگویی دارند. البته ذکر این نکته نیز مهم است که کاسکوی ماده بعد از آنکه به سن بلوغ نزدیک میشود بیشتر درگیر مسائلی همچون تنش های جنسی، تخمگذاری، جفت خواهی و ... میشود که این مسائل میزان سخنگویی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد.

سخنگو کردن کاسکو

« سخنگو کردن کاسکو »

نکات مهم حین آموزش سخنگو کردن کاسکو

سخنگو کردن کاسکو، مرغ مینا و یا هر طوطی دیگر نیاز به صرف زمان زیاد و تکرار دارد. در طول آموزش باید صبر و حوصله داشته باشید و نکات مهمی که در ادامه این مقاله ذکر میشوند را اجرا کنید.

انتخاب کلمات ساده و تکرار آنها

اینکه چه کلماتی را برای آموزش میخواهید به کاسکو یاد بدهید کاملا به شما بستگی دارد. ولی بهتر است که کلمات ساده را انتخاب کنید. در ضمن باید این نکته را هم بدانید که حافظه کاسکو محدود است و شما باید کلمات هدف خود را گلچین کنید. کلمات ابتدایی که برای آموزش انتخاب میشوند باید تک بخشی باشند. مثلا میتوانید با کلمه پرکاربرد و ساده "سلام" آموزش را شروع کنید.

زمان مناسب برای آموزش سخنگو کردن کاسکو

زمانیکه میخواهید به کاسکو سخن گفتن را یاد دهید در یادگیری او بسیار تأثیرگذار می باشد. شما باید زمانی را انتخاب کنید که اولا ذهن پرنده بیشترین آمادگی را داشته باشد، ثانیا وضعیت جسمانی پرنده بایستی سالم بوده و پرنده درگیر کار دیگری نباشد. صبح هنگام و اوایل روز، شب هنگام و اواخر روز زمان هایی هستند که پیشنهاد میشود آموزش در آن ساعات اجرا شود. همچنین در زمان آموزش باید حواس پرنده کاملا به سمت شما باشد. اگر پرنده شما درگیر بازی، غذا خوردن و ... میباشد، آموزش دادن به او بی فایده است. زیرا پرنده به حرکات و گفتار شما توجهی نخواهد داشت.

همانطور که گفتیم اوایل و اواخر روز زمان خوبی برای آموزش می باشد. اما تمام آموزش در طول روز نباید در یک و یا دو جلسه گنجانیده شود. بهتر است که آموزش های روزانه را به 5 الی 6 جلسه در روز تقسیم کنید. زمانهای معینی را انتخاب نکنید، چون ممکن است کاسکو به این ساعات شرطی شود و فقط در این ساعات سخن بگوید.

کاسکوی سخنگوی نر

« کاسکوی سخنگوی نر »

کلمات را هر بار با وضوح و با صدای رسا تکرار کنید

راز موفقیت شما در سخنگو کردن طوطی خاکستری، تکرار مکررات میباشد. نباید از انجام این کار خسته شوید. کلمه هدف در هر تکرار باید با لحن رسا و واضح گفته شود. اگر با زبان شیرین و کودکانه مثل شلام و ... به پرنده آموزش دهید، پرنده نیز دقیقا همین کلمه را یاد خواهد گرفت. بنابراین سعی کنید کلمات را به شکل صحیح و هر سری با همان تن و همان لحن اجرا کنید.

خیلی از پرورش دهنده های کاسکو معتقد هستند که این پرنده بین سلام مرد و سلام زن تفاوت قائل است و آنها را به شکل دو کلمه کاملا متفاوت درک میکند. بنابراین آموزش دهنده باید یک نفر باشد. تحقیقات نشان داده است که این پرندگان صدای زنان و کودکان را بهتر از صدای مردها یاد میگیرند. زیرا لحن و تن صدای زنان و کودکان در مقایسه با صدای مردان لطیف تر بوده و پرنده با وضوح بیشتری میتواند آن را تقلید کند.

کلمات را هر بار با وضوح و با صدای رسا تکرار کنید

راز موفقیت شما در سخنگو کردن طوطی خاکستری، تکرار مکررات میباشد. نباید از انجام این کار خسته شوید. کلمه هدف در هر تکرار باید با لحن رسا و واضح گفته شود. اگر با زبان شیرین و کودکانه مثل شلام و ... به پرنده آموزش دهید، پرنده نیز دقیقا همین کلمه را یاد خواهد گرفت. بنابراین سعی کنید کلمات را به شکل صحیح و هر سری با همان تن و همان لحن اجرا کنید.

خیلی از پرورش دهنده های کاسکو معتقد هستند که این پرنده بین سلام مرد و سلام زن تفاوت قائل است و آنها را به شکل دو کلمه کاملا متفاوت درک میکند. بنابراین آموزش دهنده باید یک نفر باشد. تحقیقات نشان داده است که این پرندگان صدای زنان و کودکان را بهتر از صدای مردها یاد میگیرند. زیرا لحن و تن صدای زنان و کودکان در مقایسه با صدای مردان لطیف تر بوده و پرنده با وضوح بیشتری میتواند آن را تقلید کند.

مدت زمان آموزش کوتاه باشد

در هر جلسه که قصد آموزش به کاسکو دارید باید، زمان آموزش کوتاه باشد. 5 الی 15 دقیقه زمان خوبی برای آموزش خواهد بود. اگر هر سری آموزش بیش از 15 دقیقه طول بکشد، حوصله کاسکو سر خواهد رفت و او از تکرار کلمات خسته خواهد شد. همچنین در هر بار تکرار کلمه سعی کنید 4 ثانیه مکث نمایید و سپس کلمه هدف را مجددا تکرار کنید. این کار باعث میشود تا به پرنده فرصت دهید کلمه را به حافظه خود بسپارد. اما اگر تند تند و پشت سر هم کلمه را در حضور پرنده تکرار کنید، او گیج شده و چیزی یاد نخواهد گرفت.

کاسکوی سخنگوی نر و ماده

« کاسکوی سخنگوی نر و ماده »

شرطی سازی پرنده با جایزه و تشویق

بعد از اتمام هر تمرین ، جایزه کاسکو را فراموش نکنید. زیرا این کار باعث میشود که کاسکوی شما برای سخن گفتن و تقلید صدای شما ترغیب و تشویق شود. همچنین زمانیکه میبینید کاسکوی شما برای سخن گفتن تلاش میکند به او جایزه بدهید. جایزه کاسکو میتواند یک تیکه میوه و یا آجیل مورد علاقه پرنده باشد. با این کار پرنده یاد میگیرد که اگر صدای شما را تقلید کند، جایزه خوشمزه ای در انتظار اوست. بنابراین پرنده برای جایزه گرفتن از شما، اقدام به سخن گویی میکند.

با پرنده خود ارتباط عاطفی برقرار نمایید

کاسکوها پرندگان عاطفی و اجتماعی بوده و نسبت به صاحب خود احساس دارند. بنابراین میتوان با این پرنده یک احساس عاطفی قوی برقرار نمود. در این صورت توجه پرنده کاملا به صاحبش معطوف میشود و او بهتر به آموزش گوش فرا میدهد. در نظر داشته باشید که این پرندگان همچنین به راحتی از دست صاحب خود دلخور میشوند. بنابراین نباید با صدای بلند، لحن خشن و تند با آنها رفتار کنید. همیشه و در همه حالات با پرنده خود مهربان باشید.

به آموزش تنوع دهید

تنوع نیز میتواند سخنگو شدن کاسکوها را سرعت ببخشد. برای تنوع دان به آموزش میتوانید از صدای ضبط شده خود استفاده کنید. همچنین برای اینکه طوطی شما با گفتار انسانی آشنا شود میتوانید برای او رادیو، موزیک و تلویزیون پخش کنید. اما توصیه میشود که بخش عمده آموزش را به شخصه اجرا کنید. چون در غیر اینصورت به احتمال بسیار قوی پرنده شما کلمه ناخواسته ای را یاد خواهد گرفت.

به پرنده بیش از حد فشار وارد نکنید

قانون مشخصی وجود ندارد که همه کاسکوها باید سخنگو شوند. سخنگو شدن کاسکو به عوامل مختلفی همچون شخصیت پرنده، تغذیه، آب و هوا، نژاد، هوش پرنده و اقدامات آموزش دهنده بستگی دارد. برخی کاسکوها خیلی زود سخن گو میشوند، برخی دیگر بیش از 3 الی 4 سال طول میکشد تا اولین کلمه را یاد بگیرند. بنابراین برای سرعت دادن به آموزش، به پرنده بیش از حد فشار وارد نکنید. اگر به صورت اصولی پیش بروید و هوش پرنده شما خوب باشد، او در مدت زمان کوتاهی اولین کلمه را یاد خواهد گرفت. بعد از آن شما میتواند کلمات جدیدتر و حتی کلمات چند بخشی و سپس جمله به او آموزش دهید.

کلمات و صداهای زشت را به کاسکو یاد ندهید

البته این مورد به شما بستگی دارد ولی بهتر است که در حضور کاسکو کلمات زشت و فحش های رکیک و همچنین صداهای زشت همچون آروغ زدن و ... را ادا نکنید. چون او میتواند این کلمات و صداها را یاد بگیرد و بی موقع باعث آبروریزی شما در جمع شود.

کاسکوی نر تربیت شده

« کاسکوی نر تربیت شده »

سایر نکات مهم به هنگام آموزش دان به کاسکو

در زمان آموزش دادن به کاسکو هرگز با صدای بسیار آرام و درگوشی حرف نزنید. چون طوطی کلمه را به طور کامل نمیتواند دریافت کند و شما قادر به فهمیدن او نخواهید بود.

برای یادگیری بهتر لازم است که پرنده را به صورت تکی پرورش دهید. اگر کاسکوی شما جفت دارد او درگیر جفتش خواهد شد و کمتر به آموزش ها توجه خواهد کرد.

کاسکوها نباید در معرض سوت ها و صداهای ناهنجار قرار گیرند. زیرا آنها میتوانند این صداها را تقلید نموده و باعث آزار و اذیت شما شوند.

در حین تمرین همیشه روبروی کاسکو قرار بگیرید، همچنین ارتفاع محل نشستن طوطی بهتر است هم سطح و کمی پایین تر از صورت شما باشد. اگر کاسکو از ارتفاع بالاتری به شما نگاه کند پس از مدتی حس برتری نسبت به شما پیدا خواهد کرد.

بهتر است که کلمه اول را به مدت یک هفته و کمی بیشتر تکرار کنید و در هفته های بعدی کلمه دوم و سوم نیز به تمرین اضافه کنید.

محل آموزش بایستی ساکت و آرام باشد. اگر پرنده و یا حیوان دیگری در منزل دارید نباید در حضور او به کاسکو آموزش دهید.

در زمان تمرین بهتر است که پشت قفس کاسکو به سمت دیوار باشد، اگر بتواند سمت چپ و راست قفس را با پارچه ای سفید بپوشانید، کاسکو فقط به شما توجه خواهد کرد.

در زمان اموزش سخنگویی میتوانید پرنده خود را نسبت به برخی کارها شرطی کنید و به او کارهای متفاوت یاد دهید. بعنوان مثال با فرمان "برقص" به دور خود بچرخید. کاسکو حرکات شما را زیر نظر داشته و قصد تقلید کردن آن را خواهد داشت.

هرگز پرنده خود را سرزنش و یا تنبیه نکنید. این کار بیشتر باعث افسردگی کاسکو میشود.

برای آموزش کلمات دو بخشی عجله نکنید. بهتر است این نوع کلمات را به صورت جداگانه به او یاد داده و سپس کلمه اصلی را به طور کامل میتوانید به پرنده آموزش دهید.

فراموش نکنید پرورش کاسکو و دیگر پرنده های زینتی نیاز به حساسیت بیشتری دارد. زمانیکه قصد پرورش این پرندگان را دارید حتما اصول تغذیه و بهداشت آنها را رعایت کنید. یک کاسکوی مریض و یا کاسکویی که دچار سوء تغذیه شده توانایی یادگیری بسیار پایینی خواهد داشت و آموزش دادن به او در این شرایط بی فاید است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت