نکات مهم در زمینه قفس و محیط نگهداری کاسکو

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

قفسی که برای نگهداری کاسکو یا طوطی خاکستری در نظر گرفته می شود باید محیطی امن برای زندگی پرنده باشد. در واخل قفس باید اسباب بازی ، میله نشیمن و ابخوری و داخوری مخصوص این پرنده قرار بگیرد. قفس باید جایی باشد که پرنده بتواند به راحتی در آن استراحت کند و به هیچ عنوان به آن استرس یا فشار وارد نشود.

محیط نگهداری کاسکو هم باید کاملا امن باشد زیرا کاسکوهای دارای اعتماد به نفس و خوش رفتار در محیط های امن و ارام به راحتی پرورش داده می شوند و یاد دادن کلمات به آن ها هم به آسانی انجام می پذیرد.

قفس کاسکو

« قفس کاسکو »

قفس نگهداری کاسکو

به نظرتان پرنده ای گزان قیمت و ارزشمند مانند کاسکو این ارزش را ندارد که قفسی مجهز و مجلل برای آن خریداری شود؟ قفس های جدید کاسکو میله های فولادی ضد زنگ دارند و دوام مناسبی برخوردارند. از طرف دیگر در کف این قفس ها ورقه های کاغذی قرار گرفته است که نظافت قفس را برای پرورش دهنده بسیار آسان می کند.

قفس های گران قیمت کاسکو علاوه بر امکاناتی که دارند دارای چرخ در قسمت تحتانی خود هستند که پرورش دهنده با استفاده از آن ها به راحتی می تواند فعس را جابجا کند. این قفس ها دارای تعداد بیشتر از سه عدد آبخوری و داخوری در درون خود هستند.

در نگهداری کاسکو باید حتما از قفس استفاده کنید زیرا محیطی که انسان در آن زندگی می کند برای پرنده خطر آفرین است. پرنده ممکن است شروع به جویدن سیم برق کند یا به داخل توالت بیفتد. بنابراین نباید در پرورش پرنده آن را به حال خود بگذارید بلکه با استفاده از یک قفس مناسب شرایط لازم برای زندگی راحت پرنده را فراهم کنید.

اگر با جوجه کشی کاسکو یک جوجه به دست آوردید و یا یک جوجه کاسکو خریداری کرده اید و قصد پرورش آن را دارید به هیچ عنوان از قفس بزرگ برای نگهداری استفاده نکنید چون که ممکن است جوجه به کف قفس بیفتد.

اگر مشاهده کردید که جوجه کاسکو پس از چند روز تمایل به خوردن غذا به صورت دستی دارد و یا پرهای خود را می جود باید بدانید که کاسکو در درون قفس احساس آرامش نمی کند. کاسکوهای جوان به ندرت در درون قفس های بزرگ احساس امنیت می کنند بنابراین برای نگهداری آن ها باید از قفس های کوچک استفاده کرد. همچنین قفس هایی که میله های افقی کمی دارند برای کاسکوهای جوجه مناسب نیستند زیرا این کاسکوها تمکز کافی برای بالا رفتن از قفس را ندارند.

برای نگهدای جوجه های کاسکو از قفسی استفاده کنید که دارای ابعاد 51×51×71 باشد. در واقع این ابعاد یک قفس استاندارد برای نگهداری جوجه کاسکو است. اگر ارتفاع قفس کمتر از 46 سانتی متر باشد پرنده در داخل آن نمی تواند به راحتی حرکت کند و احساس ناامنی و اسارت می کند.

قفس کاسکو های بالغ

پس از یک سال از تولد ، کاسکو به اندازه کافی بزرگ شده است و آن را می توان به قفس دائمی خود منتقل کرد. کاسکوهای بالغ به راحتی یادر هستند از قفس بالا بروند چون به اندازه کافی رشد کرده اند و دارای اعتماد به نفس هستند.

برای نگهداری یک کاسکو بالغ قفسی با ابعاد 61×91×122 سانتی متر مناسب است. اگر قفسی می خواهید که کاسکو فقط شب ها را در آن بگذراند ، می توانید از قفس های کوچک تر استفاده کنید اما اگر اهل مسافرت هستید و قرار است پرنده برای مدت زمان طولانی در داخل قفس بماند باید از قفس های بزرگتر استفاده کنید.

سعی کنید قفسی را خریداری کنید میله های افقی داشته باشد زیرا در این صورت کاسکو از میله ها بالا می رود در غیر این صورت پرنده جنب و جوش آنچنانی نخواهد داشت. اگرچه برخی از کاسکوها با محرک های قوی از میله های عمودی هم بالا می روند. اما در هر صورت نشیمنگاه های جلو و عقب مکان مناسبی تفریح پرنده هستند.

در خرید قفس کاسکو باید به چه مواردی توجه کنیم ؟

اولین مسئله ای که باید به آن توجه کنید جنس موادی است که در ساخت قفس به کار رفته است. بهتر است قفسی را خریداری کنید که از جنس استیل ، کروم یا برنج باشد زیرا این مواد ضد زنگ هستند و در اثر رطوبت با زنگ زدگی مواجه نمی شوند. همچنین روی سمی بوده و استفاده از آن برای آبکاری میله های قفس کاسکو خطرناک است.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید میله های قفس است. میله ها نباید به اندازه خیلی زیاد از هم فاصله داشته باشند که سر پرنده از بین آن ها خارج شود. در مقابل نباید به اندازه خیلی کم از هم فاصله داشته باشند که چنگال های کاسکو در بین آن ها گیر کند. همچنین نباید میله ها تیز و برنده باشند چون که ممکن است به پاهای پرنده آسیب برساند.

معمولا در داخل قفس های کاسکو نشیمن گاه هایی وجود دارد که البته گاها مشاهده می شود که برای کاسکوهای دم مناسب نیستند. جنس نشیمنگاه ها بهتر است از جنس چوب آلو یا یا مرکبات باشد. اما در ساخت نشیمنگاه برای این پرنده به هیچ عنوان از پلاستیک یا pvc استفاده نکنید چون ممکن است به پاهای پرنده آسیب برساند. و اما نکته آخر این که نشیمنگاهی هم بر روی سقف قفس قرار دهید زیرا کاسکو به نشستن بر روی سقف خیلی علاقه مند است.

مطلب مفید و مرتبط : آموزش پرورش کاسکو

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت