آموزش روش تشخیص جنسیت کاسکو

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۸

تعیین جنسیت بسیاری از پرندگان به راحتی و از روی ظاهری که دارند، امکان پذیر است، چون پرنده نر ظاهر جذابتری نسبت به ماده دارد و رنگبدی پرهایش متفاوت است ولی در مورد کاسکوها چنین تشخیصی امکان پذیر نسیت .برای اینکه بدانید کاسکوی شما نر است یا ماده می توانید از روش های مختلفی چون: استفاده از روش جراحی ، تعیین جنسیت بر اساس مشخصات فیزیکی، تست دی ان ای و ... استفاده کنید. پس همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این باره به شما بدهیم.

تشخیص جنسیت جوجه کاسکو

« تشخیص جنسیت جوجه کاسکو »

تشخیص جنسیت کاسکو

بهترین روش برای تشخیص نرینگی و مادینگی کاسکو ها این است که در مراکز مخصوص، افراد متخصص از زیر پرهای آنها تست خون بگیرندخون کاسکو است البته فراموش نکنید که نتیجه گیری از این روش هم قطعی و صد در صد نیست.

در این میان می توان به روش هایی دیگری هم اشاره کرد که بر گرفته از تجربه افراد متحخصص است که هیچ سندی بر درست و غلط بودن آن ها ارائه نشده است و عبارتند از:

دقت در مشخصات ظاهری جوجه کاسکو

  • به قد کاسکویی که دارید توجه کنید. قد کاسکوی نر بین ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر است در حالی که قد کاسکوی ماده از 30 سانتی متر تجاوز نمی کند.
  • فرم بدن کاسکوهای ماده گرد و تقریبا تپل است در حالی که نرها بدن کشیده و بلندتری دارند.
  • سر کاسکوی نر صاف و کوچک است و گردنشان نسبتا کوتاه دیده می شود ولی ماده ها سری گرد و گردنی دراز دارند.
  • منقار کاسکوی نر بزرگ و بلند است ولی منقار کاسکوی ماده کوچکتر و کوتاه تر از نر است.
  • فرم پاها و ران های کاسکوی نر کشیده و صاف است ولی در پاهای کاسکوی ماده کمی خمیدگی وجود دارد تا در زمان جوجه کشی بتواند بر روی تخم ها بخوابد.
  • عدسی چشم کاسکوی نر بیضی شکل است و داخل آن، دقیقا جایی که به سمت منقار است، یک لکه سیاه وجود دارد در حالی که عدسی کاسکوی ماد گرد است و چنین لکه ای در داخل چشم آنها وجود ندارد.
  • به خاطر ملانین بیشتری که در پر های کاسکوی نر وجود دارد، رنگ آنها تیره تر از ماده ها دیده می شود حتی سرخی دمشان بیشتر است.

ولی همه این راه های تشخیص زمانی امکان پذیر است که پرنده شما به پایان سن 18 ماهگی رسیده است و اولین پر ریزی آنها اتفاق افتاده و پرهای جدید رشد کرده اند.

دقت در مشخصات دمگاه

رنگ دم کاسکوی کنگو (دم قرمز) ماده همانند نر سرخ است ولی در لبه های دمش رنگی از خاکستری هم به چشم می خورد و رنگ پرهای سینه تا شکم، از خاکستری تیره به خاکستری روشن متمایل می شود در حالیکه رنگ پرهای کاسکوی کنگوی نر سرخ بوده و هیچ اثری از رنگ خاکستری در لبه های دمش دیده نمی شود حتی رنگ پرهای سینه و شکمش ، خاکستری تیره است.

روش تشخیص جنسیت جوجه کاسکو

« روش تشخیص جنسیت جوجه کاسکو »

درست است که استفاده از چنین روشی نیاز به تجربه خاصی دارد ولی افراد خبره تر با لمس کردن کمر پرنده و منعطف نبودن آن نر بودن پرنده کاسکو را تایید می کنند و معتقدند کمر کاسکوی ماده انعطاف پذیر است و به راحتی خم می شود

روش سوزن و نخ

یک روش کاملا تجربی است و باید با اصول خاصی انجام پذیرد به این صورت که:

یک سوزن خیاطی را با یک نخ پلاستیکی و به اندازه ۴ تا ۶ سانتیمتر نخ می کنند و از امتداد آن، طوری که سوزن به حالت معلق در بیاید می گیرند سپس پرنده را به پشت و روی دست چپ می خوابانند. سوزن را به فاصله ۱ سانتیمتر به مقعد پرنده نزدیک می کنند اگر کاسکو ماده باشد، حرکت سوزن دورانی خواهد بود ولی اگر به طرفین « چپ و راست » در حالت رفت و برگشت باشد کاسکو نر است. البته به زمان نگهداری سوزن معلق هم توجه کنید. کمتر از 20 الی 30 دقیقه نمی تواند قطعیت و درستی این روش را ثابت کند و حتی برای اطمینان بیشتر چند بار باید تکرار شود

استفاده از روش اندوسکوپی

یک روش کاملا تخصصی است که از طریق دستگاه آندوسکوپی امکان پذیر است. در این روش که نیاز به یک دامپزشک متخصص دارد باید پرنده بی هوش شود تا دامپزشک بتواند برشی کوچک، در ناحیه تهیگاه چپ آن ایجاد کند و قادر به رد کردن دستگاه میکرو اندوسکوپ از داخل سوراخ باشد. با استفاده از میکرو اندسکوپ تمامی اعضای تناسلی پرنده قابل روئیت است. اگر در حفره داخلی بدن کاسکو، تخمدان دیده شود، قطعا کاسکو شما ماده است ولی روئیت بیضه، نر بودن پرنده را ثابت می کند.

بعد از انجام چنین عملی « استفاده از دستگاه آندوسکوپ » مراقب بهبود زخم کاسکوی خود باشید گرچه زخم ایجاد شده آنقدر کوچک است که نیاز به بخیه و مراقبت های دیگر ندارد.

استفاده از کاریوتیپ کروموزومی

در این روش، با استفاده از مورد آزمایش قرار دادن یک قطره از خون کاسکو، به راحتی می توان جنسیت آن را تشخیص داد.نرینگی و مادینگی کاسکو را از روی ژن ها و ظاهر کوروموزون هایی که دارند، تشخیص می دهند به این صورت که؛ با ایجاد نقشه کوروموزومی یا کاریوتیپ ، می توان موقعیت جفت کوروموزوم جنسی آنها را مشخص کرد. چون ظاهر جفت های کروموزوم، نر با ماده متفاوت است. در نرها تعداد کروموزوم جنسی برابر است ولی یک کروموزم در ماده اضافه است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت