به کاسکو غذا چه بدهیم؟ راهنمای تغذیه و غذای کاسکو

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

یکی از مهم ترین مواردی که در بحث نگهداری و پرورش پرنده های زینتی و اهلی باید مورد توجه قرار داده شود تغذیه می باشد. کاسکو یکی از پرنده های محبوب زینتی می باشد که به دلیل ظاهر زیبا و قابلیت سخن گفتن توسط افراد مختلف در سراسر دنیا پرورش داده می شود. چنانچه برای تغذیه کاسکو از مواد غذایی مناسب و غنی بهره گیری کنید پرنده شما در بهترین حالت و با سرعت رشد کرده و به شما وابسته خواهد شد.

کاسکو یک پرنده زینتی خجالتی و با رفتار های فوق العاده جالب است. این پرنده ناز در صورت عصبانی شدن اگر فرصت پیدا کند گاز گرفته و صدمه می زند. توجه داشته باشید که کاسکو قدرت پرواز خوبی دارد ولی اگر از لانه خود دور شود، دیگر قادر به یافتن آن نخواهد بود چرا که نمی تواند جهت ها را تشخیص دهد. از این رو باید پرورش دهنده در محیط های باز مراقب پرنده خود باشد چرا که به راحتی می تواند آن را از دست بدهید.

ویژگی های پرنده کاسکو باعث شده تا نگهداری از آن بسیار لذت بخش باشد. البته برای این کار باید حتماً اطلاعات و دانش کافی درباره خود پرنده و رژیم غذایی آن داشته باشید. ما در ادامه این مقاله به بررسی تغذیه کاسکو خواهیم پرداخت؛ با ماه همراه باشید.

چکیده مقاله

کاسکو پرنده ای است که از هر چیزی تغذیه می کند. تمام گیاهان ، غلات ، گوشت ، لبنیات و ... بخشی از غذای مورد علاقه این پرنده خاص و دوست داشتنی است. البته فراموش نکنید که غذاهایی هم هستند که برای آنها مناسب نیست و می تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد...

غذاهای با ارزش برای تغذیه کاسکو کدامند؟

گوشت، پروتئین، میوه و انواع سبزیجات به عنوان خوراکی ها و غذاهای مورد علاقه کاسکو شناخته می شوند. در حالت کلی تغذیه این پرنده متشکل از چند پارت می باشد که در ادامه هر یک از آنها توضیح داده می شود.

غذای کاسکو آفریقایی

« غذای کاسکو آفریقایی »

انواع میوه ها و سبزیجات

استفاده از انواع میوه ها چه به صورت خام و چه به شکل پخته برای پرنده کاسکو بسیار مناسب و مفید می باشد. برای نمونه هویج با توجه به طعم شیرین و رنگ جذابی که دارد یکی از انواع سبزیجات مورد علاقه کاسکو است. توجه داشته باشید که اگر پرنده شما قابلیت سخن گفتن داشته باشد باید از دادن انواع میوه های ترش به آن خودداری کنید چرا که می تواند این قابلیت را در پرنده تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی ایجاد کند.

این درحالیست که میوه های شیرین می تواند کاسکو یا همان طوطی خاکستری را بیشتر به سخن گفتن ترغیب نماید. از دادن انواع سبزیجات تند و مهمتر از همه فلفل به پرنده جداً خودداری کنید، چرا که باعث صدمه دیدن سیستم گوارشی یا ایجاد سوء هاضمه در پرنده می شود.

دقت کنید که میوه ها و سبزیجاتی را که مدت زمان طولانی در یخچال بوده و کهنه هستند را در اختیار کاسکو قرار ندهید؛ چرا که به راحتی می تواند باعث بیماری این پرنده شود. سعی کنید تنها از یک میوه استفاده نکنید چرا که کاسکو زود به آن عادت می کند و شما در فصل های مختلف سال برای تامین آن دچار مشکل می شوید. قبل از دادن میوه ها باید آنها را پوست بکنید.

بهره گیری از پروتئین و تخم مرغ

استفاده از غذاهای سرشار از پروتئین و کلسیم مانند استخوان ران مرغ و گوشت برای پرنده بسیار مفید می باشد. یکی از بهترین غذا ها این است که استخوان ران مرغ را به همراه اندکی گوشت بر روی آن بدون اضافه کردن کم ترین ادویه و تنها با کمی نمک بپذیر و به عنوان یک غذای غنی به کاسکوی خود بدهید. این نوع غذا با توجه به موادی که در آن نهفته است، باعث بهبود شرایط استخوان پرنده، بالا رفتن مقاومت نوک و ناخن و در افزایش کیفیت پرها می شود. برای تامین نیز کامل کاسکو به کلسیم تنها بهره گیری از نصف تخم مرغ کفایت می کند.

استفاده از انواع غلات

از دیگر غذاهایی که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و برای تغذیه کاسکو مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به انواع غلات همانند برنج، عدس، ذرت، نخود و گندم اشاره کرد. قرار دادن برنج در رژیم غذایی این پرنده امری پر اهمیت می باشد، چرا که منبع بزرگی از ویتامین B بوده و پرنده را در برابر انواع بیماری های خطرناک مانند نیوکاسل ایمن می کند. توجه داشته باشید که برنج را نباید به شکل خام و بلکه به صورت نیم پز به همراه کمی نمک و روغن در اختیار پرنده قرار دهید.

ماکارونی یکی از غذا های مورد علاقه این پرنده می باشد که دارای مواد ارزشمند بوده و همانند گندم مفید می باشد. جالب است بدانید که گندم در حالت های خشک، خیس و یا حتی به شکل جوانه برای تغذیه کاسکو مناسب است. ذرت را نیز در هر دو نوع پخته شده یا خشک می توانید به پرنده بدهید ولی در هر دو نوع باید آن را کاملاً خورد و ریز نمایید. عدس و دیگر حبوباتی که در رژیم غذایی این پرنده قرار می دهید را می توانید در هر دو حالت خیس و جوانه در اختیار کاسکو قرار دهید.

غذای کاسکو

« غذای کاسکو »

بهره گیری از آجیل و دانه های گیاهی برای تغذیه کاسکو

افرادی که به نگهداری و پرورش کاسکو اهمیت می دهند، باید توجه داشته باشند که آجیل خام به عنوان مهم ترین و غنی ترین غذای این پرنده در نظر گرفته می شوند. پراهمیت ترین و پرمصرف ترین غذای کاسکو تخمه آفتاب گردان است که در حالت کلی حدود 65 درصد از کل رژیم غذایی آن را تشکیل می دهد. تخمه آفتاب منبع بزرگی از وتامین بوده و بهره گیری از آن به عنوان غذا گزینه بسیار مناسبی است. البته برای این کار توصیه می شود که از تخمه های خام و باکیفیت استفاده کنید چرا که تخمه های ناسالم و تلخ می توانند مشکلات و بیماری های خاصی در این پرنده به وجود بیاورند.

استفاده از مایعات

تمامی پرنده ها و موجودات از جمله ما انسان ها برای بقا و ادامه زندگی به آب نیاز داریم و طوطی کاسکو نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. یکی از اصل های مهم در پرورش هر پرنده از جمله کاسکو این است که آب به مقدار کافی در اختیار آن قرار دهید تا پرنده هیچ کمبودی احساس نکند. حتماً از آب معدنی یا آب تصفیه شده آن هم 3 یا 4 بار در هر 24 ساعت استفاده کنید. علاوه بر این آبمیوه ها سرشار از ویتامین بوده و شما می توانید به عنوان مکمل برای جذب بهتر مواد در اختیار پرنده قرار دهید.

تغذیه از فراورده های لبنی

برای تغذیه طوطی کاسکو بهره گیری از فراورده های لبنیاتی چندان توصیه نمی شود، چرا که این پرنده با توجه به سیستم گوارشی خود نمی تواند لاکتور را که پایه تمامی فراورده های لبنی است هضم کند. البته شما می توانید ماست آن هم در مقدار بسیار کم و محدود در اختیار طوطی کاسکو قرار دهید تا بدین شکل از فواید آن بهره مند شود.

تغذیه کاسکو

« تغذیه کاسکو »

کدام غذا های برای طوطی کاسکو ممنوع می باشند؟

برخی از مواد غذایی خوراکی ها برای طوطی کاسکو مضر می باشند، از این رو نباید آن را در اختیار پرنده قرار دهید. این موارد عبارت اند از:

نوشیدنی ها الکل دار ، نوشیدنی های کافئین دار ، هسته سیب ، آووکادو ، ادویه جات ، فلفل ، کنگر ، ریواس ، روغن ، کاکائو ، گوشت ، پنیر ، سیر ، قارچ ، پیاز خام و کرفس

در ادامه با مهمترین غذاهای ممنوعه کاسکوها آشنا خواهید شد :

غذاهای ممنوعه کاسکو

آووکادو : تمامی محصولات اووکادو مانند گواکامولی باید در دسترس کاسکو قرار نگیرد. پوسته و هسته این میوه باعث ایجاد حمله قلبی و سکته پرنده میشود.

شکلات : به کاسکوی خود شکلات ندهید. مصرف شکلات توسط کاسکوها باعث ایجاد مسمومیت میشود. این مسمومیت در مرحله اول وارد سیستم گوارشی شده و باعث ایجاد اسهال در پرنده میشود. در صورت پیشروی مسمومیت به سیستم عصبی کاسکو آسیب رسانده و در انتها باعث مرگ پرنده میشود.

بوته ، ساقه و برگ گوجه فرنگی : گوجه فرنگی از غذاهای مورد علاقه کاسکوها می باشد ؛ اما برگ و بوته و ساقه آن به شدت برای پرنده مضر می باشد. برای تغذیه کاسکو باید ابتدا گوجه فرنگی را ضدعفونی کنید ؛ سپس قسمت های سبز رنگ را از میوه جدا کرده و بعد از خرد کردن به کاسکوی خود بدهید.

نوشیدنی های حاوی کافئین : قهوه ، چای ، نسکافه ، نوشابه و تمامی نوشیدنی های دارای کافئین به شدت برای سلامتی کاسکوها خطرآفرین می باشند. مصرف کافئین توسط پرنده باعث اختلال در عملکرد قلب شده و باعث ایجاد تپش قلب ، آریتمی ، پیش فعالی و در نهایت ایست قلبی میشود. بجای استفاده از کافئین پیشنهاد میشود تا مقداری آبمیوه جات و سبزیجات به پرنده خود بدهید.

نوشیدنی های حاوی الکل : همه ما میدانیم که نوشیدنی های الکلی برای جانداران مضر می باشد. مصرف الکل توسط پرندگان نیز بسیار مضر بوده و باعث مرگ پرنده میشود. پرندگان معمولاً بدلیل کنجکاوی خود عادت دارند که از انواع مواد خوراکی و نوشیدنی تغذیه کنند. مصرف الکل باعث میشود تا اندام های حرکتی کاسکو از کار بیفتد و باعث مرگ پرنده شود.

لوبیای خشک : لوبیای خام و خشک برای کاسکو مضر می باشد. معمولاً لوبیای نپخته دارای هماگلوتین بوده و بسیار سمی است. از این رو برای تغذیه کاسکو باید لوبیا را کاملاً بپزید ؛ سپس آن را به کاسکوی خود دهید.

غذاهای ممنوعه کاسکو

« غذاهای ممنوعه کاسکو »

هسته میوه جات : برای تغذیه کاسکوی خود به هیچ وجه از هسته و یا دانه میوه هایی مانند گلابی ، زردآلو و ... استفاده نکنید. هسته این میوه ها حاوی سینور بوده و نباید توسط کاسکو مصرف شوند. شما باید تنها میوه را به پرنده خود بدهید. از آنجا که احتمال دارد میوه سمی باشد باید ابتدا بصورت کامل ضدعفونی شود ؛ سپس هسته از آن جدا شده و برای سرو کاسکو استفاده شود.

ریواس ‌: برگ های ریواس برای طوطی ها مضر هستند. این گیاه دارای مقادیر زیادی اکسالیک اسید بوده که مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد سوزش در معده میشود. اکسالیک اسید در دز های بالا کشنده است.

تغذیه های شور ، شیرین ، پرچرب و ... : تغذیه های معرفی شده میتوانند تاثیرات بدی را بر روی سلامتی کاسکو بگذارند. غذاهای شور و یا شیرین میتوانند باعث دهیدراسیون ، تشنگی مفرط ، معلولیت و عدم کار کلیه ها و مرگ شوند. غذاهای پر چرب نیز باعث ایجاد چاقی مفرط در پرنده شده و میتوانند باعث ایجاد تومور ، چربی خون و در نهایت مرگ پرنده شوند.

ماشروم : برخی از تنوع قارچ ها باعث بروز مشکلات گوارشی در پرندگان میشود. سر و ساقه برخی از ماشروم ها میتوانند باعث از کار افتادن کبد شوند.

پیاز : در حالت کل تغذیه مقدار کمی پیاز برای طوطی اشکالی ندارد ؛ اما مصرف بی رویه پیاز باعث ایجاد عارضه هایی مانند اسهال ، استفراغ و سایر مشکلات گوارشی در پرنده میشود. همچنین اثباط شده که در صورت مصرف مداوم پیاز توسط کاسکو پرنده به عارضه خونی به نام آنمی هیمولیتیک و تنگی نفس دچار میشود.

جوز هندی : ادویه نامبرده حاوی ماده ای بنام مایریستیکن می باشد که در صورت مصرف آن توسط پرنده مشکلاتی نظیر سرگیجه ، تهوع و استفراغ در آن بوجود می آید.

بادام زمینی : برخی از بادام زمینی ها به آفلاتوکسین آلوده می باشند. آفلاتوکسین یک نوع سم قارچی بوده و باعث ایجاد آسیب های کبدی و سرطان در حیوانات و پرندگان میشود. برشته کردن بادام زمینی اغلب باعث نابودی آفلاتوکسین میگردد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت