معرفی بیماری های کاسکو

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۸

برخی از علائم هشدار دهنده ای وجود دارند که از طریق آن میتوانید متوجه شوید که طوطی کاسکوی شما احتمالاً به یک بیماری دچار شده است. در این قسمت از سایت با برخی از مهمترین علائم بیماری های کاسکو آشنا خواهید شد. به یاد داشته باشید در صورتی که کاسکوی شما دچار کسالت و بیماری شد قبل از انجام خود درمانی حتماً و حتماً با دامپزشک مشورت کنید.

علائم بیماری کاسکو

فعالیت : بی میلی ناگهانی پرنده به فعالیت روزانه ، خواب بیشتر از معمول ، ساکت شدن بیش از حد ، کاهش وزن یا کاهش بیش از حد خورد و خوراک

فضولات : هر نوع تغییر قابل مشاهده در فضولات که بیشتر از یک یا دو روز طول بکشد

اسهال : که بصورت های ذیل خود را نشان میدهد :

غذای هضم نشده - فضولات دارای سه قسمت اصلی هستند. در صورتی که فکر میکنید کاسکوی شما دچار اسهال شده باید سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.

کاهش وزن - زمانی که پرنده خود را برمیدارید حس میکنید که سبک تر شده است. استخوان " کیل " برجسته تر میشود.

پرها : پرها دارای ظاهر غیرعادی مانند پر ریزی های مداوم ، وجود جوانه پرها بر روی بدن پرنده ، رنگ غیر عادی پرها ، بال های خمیده شده و پرهای شکسته ، پف کردگی پرها و... می باشد.

عطسه کردن : کاسکوها به قدری باهوش هستند که صدای عطسه افراد را نیز تقلید میکنند. با اینحال آنچه که شما باید آن را بعنوان بیماری در نظر بگیرید عطسه واقعی مخاط و ترشحات می باشد.

معرفی بیماری های کاسکو

« معرفی بیماری های کاسکو »

استفراغ کردن : کاسکو ها و تمام پرندگان در صورت تغذیه دان های نامرغوب استفراغ میکنند. اگر استفراغ کاسکو به مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد میتواند نشانگر عفونت چینه دان تلقی شود.

تنفسی : علائم مشکلات تنفسی میتواند تغییر در صدای تنفس پرنده ، صدای خس خس و یا تلیک تلیک در زمان دم زدن باشد.

تعادل : ماندن در کف قفس و یا افتادن از میله نشیمن گاه

چشم : چشم های کاسکو بیمار لوچ بنظر میرسند.

پاها : زبری ، پوسته پوسته شدن ، بی مو شدن و جراحات کف پای پرنده

سر : لرزش بسیار زیاد طوطی کاسکو

کاسکوی بیمار

« کاسکوی بیمار »

بیماری های متداول کاسکو

کاسکو ها و تمامی طوطی ها مستعد بعضی از بیماری های خاص هستند و کاسکوها نیز از این موضوع مستثنی نمی باشند. بعضی از مشکلات رفتاری که در کاسکوها مشاهده میشود میتوانند عوارض بدی بر روی پرنده داشته باشند و بلعکس. به همین علت لازم است تا همواره مراقب پرنده باید و نسبت به علائم رفتاری هشیار باشید.

کمبود کلسیم و ویتامین دی

یکی از بیماری های رایج طوطی های کاسکو بیماری هیپوکلسمی است. معضلی که به کمبود سطح کلسیم در خون مربوط میشود. هیپوکلسمی متداول ترین بیماری حملات عصبی و بیماری اعصاب مرکزی در پرنده می باشد و به این جهت باید در مورد آن اطلاعات کاملی داشته باشید. علائم این بیماری شامل عدم هماهنگی اعضای بدن ، عدم تعادل ، حساسیت شدید به صداها و تشنج می باشد.

بهترین روش درمان چنین بیماری مراجعه به دامپزشک است. در چنین شرایطی دامپزشک انواع مکمل های کلسیم را به پرنده تزریق خواهند کرد که آثار سریعی بر روی بهبودی پرنده دارد. با این حال بهتر است پیشگیری های لازمه را انجام دهید و ویتامین دی را به جیره غذایی کاسکوی خود اضافه کنید. همچنین دسترسی مستقیم پرنده به نور خورشید بسیار پر اهمیت است ؛ چرا که پرنده ویتامین را از نور خورشید دریافت میکند.

کمبود ویتامین D منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن ، نرمی استخوان ها ، عارضه پای باز ، رشد غیرعادی منقار و مشکلات دیگری مانند نابارور بودن جنسیت ماده و عدم توانایی در تشکیل پوسته و ... می باشد.

مداوای کاسکوی بیمار

« مداوای کاسکوی بیمار »

مشکلات مربوط به پر کاسکو

مشکلات زیادی مربوط به پرهای کاسکوها وجود دارند که میتوانند پرنده را تحت تاثیر خود قرار دهند. از نمونه مشکلاتی که در کاسکوها شایع است قرمزی پرهای پرنده می باشد. بدین صورت که ابتدا هیچ پر قرمزی بر روی بدن کاسکو وجود ندارد ؛ اما به مرور زمان پرهای قرمز شروع به رشد میکنند. این موضوع میتواند نشانگر آسیب دیدن فولیکول پرها باشد. همچنین میتواند نشانگر مشکلات کبدی و یا کلیه ای باشد.

پرکنی به تنهایی یک مشکل اساسی بوده و میتواند علامت یک بیماری دیگر باشد. در صورتیکه پرکنی کاسکو به بدرفتاری مرتبط باشد میتواند ناشی از استرس ، ملالت و حتی مکان قرارگیری قفس باشد. علاوه بر این پرکنی میتواند نشانه بیماری خاصی نیز باید. برای مثال ممکن است که کاسکو در بخشی از بدن خود درد داشته باشد و آن قسمت را نوک بزند و اقدام به پرکنی کند.

پرکنی حتی میتواند نشانه بیماری پسیتاکوس باشد. مسمومیت پسیتاکوس زمانی بوجود می آید که کاسکو میله های قفس را میجود. برخی فلزات فوق العاده سمی بوده و ممکن است که پرنده را از پای درآورد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت