دلایل فلج شدن غاز ها + راه درمان

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

با اینکه غازها در مقابل بیماری ها مقاوم هستند اما در صورت نگهداری ناصحیح آنها ممکن است به بیماری های مختلف دچار شوند. عموماً غازها در مناطق سردسیر زندگی میکنند و به همین علت مقابل آنفولانزا و سایر بیماری های آب و هوایی دارند. با این حال بیماری هایی نیز وجود دارد که این پرنده ها در مقابل آنها دوام کافی ندارند. برای نمونه بیماری فلج پای غاز یکی از این بیماری هاست که اغلب در جوجه های تازه متولد شده این پرنده ها رخ میدهد. در این مطلب قصد داریم تا به علل فلج شدن پای غاز بپرداهیم و روش های پیشگیری و درمان این بیماری را ذکر کنیم. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

علل و درمان فلجی پای غاز

« علل و درمان فلجی پای غاز »

دلایل ایجاد فلجی در پای غاز

در بعضی از مواقع بروز یک بیماری عوامل متعددی میتواند دخیل باشد و در انتها به بیماری فلجی پا منجر شود. از دلایل بوجود آمدن فلجی در پای جوجه غازها میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد :

۱- ویروس آنتریت

این ویروس ممکن است که از طریق خوراک و یا آشامیدن آب غیر بهداشتی به پرنده منتقل شود. ویروس آنتریت علائمی مانند تشنگی ، فلجی پاها ، کاهش اشتها ، اسهال و... به همراه دارد.

برای جلوگیری از بروز این بیماری بهتر است تا در تغذیه جوجه غازها نهایت دقت بعمل آید و از آب و دان سالم برای تغذیه آنها استفاده شود. علاوه بر این جوجه غازها را در یک مکان بهداشتی و به دور از حیوانات موذی مانند موش و... نگهداری کنید.

۲- بیماری عفونت استخوان

این نوع بیماری از ویروس هایی نظیر پلی آرتریت ، استئیت ، استئومیلیت شکل میگیرد و عموماً پاهای جوجه ها را به خود درگیر میکند. از علائم این بیماری میتوان به زخم شدن پای پرنده ، فلجی ، التهاب تاندون ها ، التهاب روده و ... اشاره کرد.

معمولاً جوجه های کم سن و سال غاز در صورت مواجه شدن با این بیماری به سرعت تلف میشوند. در جوجه های بیش از دو هفته نیز باعث ایجاد اسهال شده و گاهاً دچار کاهش اشتها خواهد شد. اگر پرنده از روی بیماری تلف نشود مداوا خواهد شد اما در طول مدت درمان لنگان خواهد بود.  برای درمان قطعی این بیماری نیز روشی تا کنون یافت نشده ، اما برای پیشگیری باید جوجه های سالم را از بیمار جدا کرد و آنها را بصورت انفرادی نگهداری کرده و درمان کرد. برای بهبود شرایط جوجه های بیمار از آنتی بیوتیک های مناسب مانند پنی سیلین استفاده کنید و از مشورت دامپزشک بهره ببرید.

درمان غاز فلج شده

« درمان غاز فلج شده »

۳- ویروس بوتولیسم

این ویروس نیز بسیار کشنده بوده و در صورت انتقال به پرنده میتواند آنها را فلج کند. این ویروس عموماً در خاک ، سبزیجات آلوده ، غذای فاسد و ... وجود دارد. به همین علت برای در امان ماندن جوجه ها بر بروز چنین فلجی باید از آب و غذای سالم و ضدعفونی شده استفاده کنید. برای جلوگیری از بروز بیماری بهتر است که بستر پرنده ها را در زمان های منظم عوض کنید و آبخوری و دانخوری پرنده ها را در زمان مقرر ضدعفونی کنید.

۴- جفت اندازی مولدهای هم خانواده

درصورتی که غازهای مولد رابطه خانوادگی داشته باشند احتمال فلج شدن جوجه های تازه مولد شده بسیار زیاد است. از این رو برای جفت اندازی پرنده ها از غازهای غیر خانواده در پرنده ها استفاده کنید.

۵- تنظیم ناصحیح دما و رطوبت جوجه کشی

اگر از دستگاه جوجه کشی برای جوجه گیری از تخم های نطفه دار غاز استفاده کرده باشید ممکن است در صورت تنظیم ناصحیح دما و رطوبت غازهایی فلج را به دنیا بیاورید. به همین علت پیشنهاد میشود تا از ماشین های جوجه کشی دقیق ، معتبر و ایده آل برای این کار استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که قبل از انجام فرآیند جوجه کشی حتماً مقاله آموزش پرورش و جوجه کشی غاز را مطالعه کنید.

۶- پرورش غازها در بستر شیب دار

پاهای جوجه های یکروزه غاز بسیار ظریف و ضعیف بوده و حالت عضروفی مانند دارد. به همین علت در صوتی که این پرنده ها را در بستر کج و شیب دار قرار دهید احتمال کج شدن پاهای آنها به مرور زمان وجود دارد. به همین علت بهتر است که پرنده ها را در یک بستر نرمال پرورش دهید.

غاز فلج تحت درمان

« غاز فلج تحت درمان »

۷- بیماری مارک و یا نیوکاسل

بیماری های ویروسی نیوکاسل و یا مارک نیز سبب فلج شدن جوجه ها میشود. این دو ویروس علائم مشابهی در آنها ایجاد میکند و کاهش اشتها ، بی حالی و خواب آلودگی و از همه مهمتر فلج شدن پا و گردن از علایم آن است.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت