آموزش پرورش غاز و جوجه کشی از تخم غاز

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۱

غاز از جمله پرندگان آبدوست و از دسته مرغابی سانان است. با توجه به این که پرنده و تخم های غاز قیمت مناسبی در بازار دارند افراد بسیاری به پرورش این پرنده روی می آورند. در پرورش این پرنده باید دقت کنید که حتما باید در محیط نگه داری استخر وجود داشته باشد. زیرا جفت گیری غازها در آب انجام می گیرد. عمق استخر با توجه به جثه غازها نباید کمتر از یک متر باشد.

تشخیص جنسیت با توجه به آواز خواندن جنس نر این پرنده و صرفه اقتصادی پرورش آن اهمیت دارد. جنسیت جوجه غازهای یک روزه را می توانید از روی رنگ منقارشان تشخیص دهید. جوجه غازهای نر یک روزه منقار زرد یا نقره ای و جوجه غازهای ماده منقار خاکستری سبزه یا تیره دارند.

در ۳ هفته اول حیات ، جوجه های غاز به سرما بسیار حساس هستند. در ۳ روز اول باید دما در حدود ۳۴ تا ۳۶ درجه سانتیگراد تنظیم شود. و در پایان هفته اول به ۳۲ درجه سانتی گراد کاهش یابد. در پایان هفته دوم دما محیط را می توانید تا ۲۴ درجه کاهش دهید.

چکیده مقاله

غازها را می توانید در محیط های بسته و یا باز پرورش دهید. این پرنده در مناطق شمالی ایران مانند شالیزارها به راحتی قابل پرورش است. همچنین می توانید این پرنده را همراه با سایر جانداران مانند ماهی ها پرورش دهید. باید دقت کنید که اگر در محیط بسته غازها را پرورش می دهید تهویه مناسب هوا را در آن تعبیه کنید.

در پرورش غاز باید نکات بهداشتی را رعایت کنید. وجود رطوبت در بستر محل نگه داری ، پرورش غیر همسن و دادن جیره غذایی در محیط باز می تواند منجر به بروز بیماری در این پرنده شود. رعایت بهداشت در پرورش توام با ماهی ضروری است زیرا بروز بیماری های انگلی در این نوع پرورش بسیار شایع است.

معمولا غازها در محیط های طبیعی از علوفه ، کاه ، حشرات و غذاهای محلی تغذیه می کنند. در سه هفته اول پرورش جوجه کشی می توانید از جیره های غذایی پیش دان به صورت کرامبل یا پلت ریز استفاده کنید. مقدار این جیره ها حدود ۲٫۵ تا ۲٫۷ کیلوگرم و مقدار آب ۷ تا ۸ لیتر است. پس از هفته چهارم مقدار کنسانتره ۲۵ درصد کاهش و مصرف علوفه افزایش پیدا می کند. جیره استاندارد غاز شامل ۱۸ تا ۲۰ درصد پروتئین و ۲۸۰۰ تا ۳۰۵۰ کیلوکالری انرژی در هر کیلوگرم جیره است.

شاید سوالی که در ذهن بیشتر شما خوانندگان عزیز باشد این است که چرا پرورش غاز؟ چون :

۱- هر چقدر که برای پرورش غاز گوشتی پول خرج کرده باشید تماما بعد از سه ماه به شما باز می گردد.

۲- سرعت رشد هر جوجه غاز ۴۰ گرمی آنقدر زیاد است که در پایان دو ماهگی به ۲۵۰۰ گرم می رسد یعنی ۶۰ برابر وزن اولیه رشد می کند.

۳- هر غاز تخمگذار تا پایان سال می تواند نزدیک به ۲۸۰ عدد تخم تولید کند. وزن تخم به ۶۰ گرم می رسد و گرم ارزش غذایی بسیار زیادی زیادی دارد.

۴- مقاومت بدنی غازها به حدی است که اگر به بهداشت محل زندگی آنها رسیدگی کنید، درگیر بیماری خاصی نمی شوند .

۵- مهمترین ویژگی تغذیه غاز نسبت به سایر پرندگان خانگی چون مرغ این است که می توانند از جیره‌هایی با الیاف خام چون انواع سبزیجات و علف ها یا هر مواد غذایی از قبیل جلبک، گیاهان آبزی که در آب هم یافت می شوند، هم تغذیه کند یعنی لازم نیست هزینه زیادی را برای جیره غذایی آنها صرف کنید. البته این به خاطر این است که قدرت چشایی و بویایی غاز آنقدر ضعیف است که طعم و مزه غذا او را از نخوردن باز نمی دارد.

پرورش و جوجه کشی غاز

« پرورش و جوجه کشی غاز »

آموزش جوجه کشی غاز

غاز از جمله پرندگانی است که در محیط باز تخم گذاری نمی کند و در زمان تخم گذاری باید مکان های مناسبی را به صورت آشیانه برای آن درست کنید. با توجه به این که غاز به کاه علاقه دارد می توانید داخل این آشیانه ها کاه بریزید. غازها با استفاده از کاه و علوفه برای خود لانه می سازند و تخم ها را در داخل آن ها قرار داده و مخفی می کنند.

در هنگام تخم گذاری غازها باید تغذیه آن ها را با کلسیم و ویتامین ها تقویت کنید که همین امر باعث سفتی پوسته تخم این پرنده می شود. به همین دلیل در جوجه کشی طبیعی نیز غاز مادر با رفتن به داخل آب پرهای خود را مرطوب کرده و آب را به روی تخم ها منتقل می کند. در جوجه کشی مصنوعی نیز رطوبت دستگاه بسیار بیشتر از رطوبت جوجه کشی سایر پرندگان می شود.

افراد با تجربه در مورد جوجه کشی غاز توصیه می کنند که تخم ها را ۲۴ ساعت پس از تخم گذاری در داخل دستگاه قرار دهید. به این ۲۴ ساعت خواب نطفه گفته می شود. همچنین می توانید تخم ها را با استفاده از نانوسل ضدعفونی کنید. بر اساس تجربه این افراد نگه داری بیش از ۴۸ ساعت باعث کهنه شدن تخم های نطفه دار شده و راندمان را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

طول مدت جوجه کشی برای انواع غازها حدود ۳۰ روز است. حرارت مرحله ستر حدود ۳۷٫۸ درجه سانتی گراد و رطوبت بین ۵۵ تا ۶۵ درصد است. در مرحله هچر حرارت تا ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد کاهش یافته و رطوبت به ۸۰ تا ۹۰ درصد می رسد.

تغذیه غازها چگونه انجام می پذیرد؟

جوجه غازها همانند جوجه های سایرپرندگان در اولین روز زندگی نیازی به تغذیه ندارند زیرا می توانند از ذخیره زرده که در داخل بدن آن ها باقی مانده است استفاده کنند. اما هنگامی که به سالن های سربسته برای پرورش منتقل می شوند جیره غذایی آن ها هم تغییر پیدا می کند.

یک نکته مهم در پرورش غازها این است که جوجه ، نیمچه و پرنده های بالغ غاز را می توان به صورت تلفیقی هم پرورش داد اما باید برای هر کدام جیره های غذایی خاصی را در نظر گرفت. پرورش تلفیقی را می توان در سالن ها یا چراگاه ها هم انجام داد.

جیره های غذایی انواع مختلف غازها در سنین مختلف چه تفاوتی باهم دارند؟ اصلی ترین تفاوت آن ها به مواد تشکیل دهنده آن ها یعنی چربی ، پروتئین و غیره بستگی دارد که از لحاظ کیفی وکمی باهم تفاوت دارند.

تغذیه غازها در دوران جوجه کشی همانند سایر پرندگان اهلی مثل بوقلمون و اردک متفاوت است. نگهداری غازها زمانی صرفه اقتصادی دارد که این پرنده را بتوان در مراتع پر آب وعلف نگهداری کرد زیرا با این کار پرنده می تواند مواد غذایی مورد نیاز خود را به صورت طبیعی به دست بیاورد. لازم به ذکر است که هزینه مواد غذایی از اصلی ترین هزینه های مربوط به نگهداری و پرورش غاز است. این پرندگان آبدوست قادر هستند در همه فصول سال به غیر از زمستان که دمای هوا به شدت کاهش پیدا می کند ، در چراگاه ها زندگی کنند. اما در زمستان باید آن ها را در سالن ها که دمای مناسبی دارند نگهداری کرد و تغذیه آن ها را به صورت دستی انجام داد.

هنگامی که غازها در مراتع و چراگاه های سرشار از علوفه نگهداری می شوند لزومی به تغذیه دستی آن ها وجود ندارد. اما اگر در مزرعه هایی که علوفه در آن ها کم است باید باید به صورت دستی هم تغذیه شوند.

در هفته نخستی که جوجه غازها از تخم ها خارج شده اند می توان از جیره های غذایی مخصوص جوجه ماکیان برای تغذیه آن ها استفاده کرد. جوجه های غاز رشد سریعی دارند و در هر هفته بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ گرم رشد می کنند. بنابراین با توجه به رشدی که دارند باید جیره غذایی آن ها افزایش پیدا کند.

یک نکته مهم در در نظر داشته باشید. اگر می خواهید جوجه هایتان سریع تر رشد کنند بهتر است آن ها را در سالن ها نگهداری کنید. زیرا جوجه هایی که به صورت متمرکز در سالن ها نگهداری می شوند رشد بیشتری نسبت به جوجه غازهایی دارند که در چراگاه ها پرورش داده می شوند. اما در این صورت هزینه مواد غذایی مورد نیاز برای پرورش جوجه ها به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

در زمستان هایی که دما شدیدا کاهش پیدا می کند و چاره ای جز نگهداری جوجه غازها در سالن وجود ندارد می توان از علوفه خشک و دانه هایی نظیر گندم ، ذرت وجو برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد. جوجه غاز ها برخلاف جوجه های سایرماکیان هیچ علاقه ای به خوردن علوفه سیلو شدن ندارند و جز در مواقع اضطراری نباید از علوفه سیلو شده در تغذیه آن ها استفاده کرد.

در تغذیه غازها باید مقدار مواد غذایی استفاده شده را هم در نظر داشته باشید. ۶۰ قطعه غاز در هر هفته ۵۰ کیلوگرم علوفه می خورند. به علاوه این که هر قطعه غاز کوچک در ۲۴ ساعت به ۲۵۰ گرم کنسانتره نیاز دارد. به یک نکته اساسی باشد توجه کنید.

غازها دوست دارند که در روزها استراحت کنند و شب ها چرا کنند به همین دلیل باید چراگاه مورد نظر را به نورافکن تجهیز کنید. و اما یک نکته دیگر که باید حتما آن را رعایت کنید این که برای هر ۴۰۰ قطعه غاز باید یک سیلوی 2 تنی برای نگهداری مواد غذایی کنسانتره شده ایجاد کنید. از سنگ ریزه ها می توانید برای تامین کلسیم مورد نیاز جوجه غازها استفاده کنید. به همین دلیل باید سنگریزه های سخت را در ظرف های دیگری هم بریزید و در اختیار جوجه غازها قرار دهید.

تغذیه غازها

« تغذیه غازها »

برای پرورش غاز در خانه چه محلی مناسب است؟

غازها دوست دارند در فضای باز به چرا مشغول باشند این کار باعث می شود تا به هنگام جوجه کشی تخم های نطفه دار بیشتری تولید کنند ولی اگر مجبور به نگهداری آنها در فضای بسته هستید، حتما در ترکیب غذایی آنها از مولتی ویتامین استفاده کنید تا بنیه قوی تری داشته باشند و در برابر ویروس های بیماری زا آسیب پذیر نباشند.

یک جای سرپوشیده که بتواند از پرنده در برابر نور مستقیم خورشید یا هوای خیلی گرم تابستان، برف و باران و هوای سرد زمستان محافظت کند کافی است. نکته بسیار مهم در مورد مکان استراحت غازها خشک بودن آشیانه است یعنی سعی کنید هر چند روز یک بار محل زندگی آنها را ضدعفونی کنید چون اگر جایشان مرطوب و هوا گرم باشد ، عوامل ویروسی باعث تکثیر باکتری های بیماری زا می شوند و سلامت آنها را به خطر می اندازند.

البته برای ضدعفونی کردن محل نگه داری غازها ، می توانید هر چند روز یک بار هم پس از اطمینان نسبت به خشک بودن بستر مقداری آهک بپاشید و روی آن را با علوفه های خشک بپوشانید تا هیچ اثری از رطوبت و بستر سازی باکتری ها باقی نماند.

جوجه کشی به روش طبیعی از غاز

در جوجه کشی طبیعی از خود مولدین برای گرم کردن تخم های نطفه دار استفاده می کنند و بعد از گذشت ۲۸ الی ۳۵ روز « با توجه به نژادی که نگهداری می کنید » جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند.

بستر تخم گذاری غاز باید چه شرایطی داشته باشد؟

برای تخم گذاری تهیه لانه های کوچک که داخل آن با پوشال گندم یا سایر علف های خشک پر شده است کفایت می کند. توجه داشته باشید که اگر غازها جایی برای تخمگذاری نداشته باشند علاقه ای برای تولید تخم نخواهند داشت.

شرایط لازم برای جوجه کشی طبیعی غاز

  • بستر غاز ها باید خشک و عاری از رطوبت باشد.
  • خوراندن داروی ضد انگل به مولدین قبل از جفتگیری و تولید تخم
  • استفاده از پودرهای ضد عفونی کننده برای انگل های خارجی
  • گذاشتن همه تخم ها در یک زمان مشخص به زیر پرنده مادر تا فاصله بیرون آمدن جوجه ها از تخم زیاد نباشد در غیر این صورت پرنده مادر بعد از به دنیا آمدن جوجه ها ، علاقه ای برای ماندن در لانه و خوابیدن روی تخم های دیگر را نخواهد داشت.
  • گذاشتن آب و غذای کافی در اطراف لانه

نکته ای که قابل توجه است، پایین آمدن راندمان تخمگذاری و ادامه چرخه جوجه کشی است چرا که اگر خود مولدین درگیر جوجه کشی باشند تا چندین ماه مشغول بزرگ کردن جوجه ها خواهند بود و تمایلی به تولید مثل و تخمگذاری نخواهند داشت.

دسته غاز

« دسته غاز »

سود پرورش غاز

همانطور که متوجه شدید غازها به دلیل مقاومت بالا در برابر دماهای سرد و گرم و همچنین پایین بودن هزینه نگهداری آنها از جمله اقتصادی ترین طیور برای پرورش می باشند. به خصوص نژاد غاز چینی، اوکراینی و آفریقایی که به قوغاز هم معروف هستند به دلیل وزن گیری سریع، گوشت خوش طعم و تخمگذاری بالا بیشتر مورد توجه می باشند. از طرفی امکان صادرات گوشت غاز و یا فروش جوجه غاز به کشورهای همسایه ممکن است. کشور عراق یکی از مشتریان اصلی برای خرید گوشت و یا جوجه غاز از ایران میباشد. بنابراین با توسعه این کار می توان به درامدهای قابل توجهی رسید. در امر پرورش غاز به روش های مختلفی میتوان کسب درامد نمود. در این مقاله میخواهیم سود پرورش غاز و روش های کسب درامد از این پرنده را توضیح دهیم.

روش های کسب درامد با پرورش غاز

تخم غاز مصرف خوراکی بسیار پایینی دارد و لذا با فروش تخم خوراکی غاز نمیتوان کسب درامد نمود. این پرنده به طور متوسط در طول سال ۵۰ عدد تخم میگذارد. البته نژادهای محلی کمتر از ۳۰ عدد تخم میگذارند. به همین دلیل تخم غاز قیمت بالایی دارد و خرید آن به منظور مصرف خوراکی برای قشر وسیعی از جامعه مقرون به صرفه نیست.

اما برعکس؛ گوشت غاز به دلیل خواص مفید این پرنده بیشتر مصرف میشود و هدف اصلی از پرورش غاز تولید گوشت و تخم نطفه دار آن میباشد. به طور کلی در زمینه پرورش غاز به روش های زیر میتوان درامد کسب کرد:

  • جوجه کشی غاز
  • فروش تخم نطفه دار غاز
  • فروش گوشت غاز بالغ

افرادی که به شکل حرفه ای میخواهند به پرورش غاز مشغول شوند معمولا از تمامی روش های فوق کسب درامد میکنند. این نوع افراد هم گله مولد تشکیل میدهند و هم با جوجه کشی از تخم های نطفه دار، جوجه ها را تا سن کشتار و یا جایگزینی با گله مولد پرورش میدهند.

بررسی سود جوجه کشی

جوجه کشی غاز یکی از راه های سریع برای کسب درامد از این پرنده میباشد. چرا که کل دوره جوجه کشی غاز با توجه به نژاد معمولا ۲۸ الی ۳۵ روز طول میکشد. سپس میتوان جوجه های یک روزه را به فروش رساند هرچند بیشتر آنها پیش فروش میشوند.

در صورتیکه گله مولد غاز تشکیل داده باشید و پرنده های شما بالغ باشند، در فصل پاییز و زمستان میتواند از این پرنده جوجه کشی کنید. چون تخمگذاری غاز در فصل های سرد انجام میگیرد. در صورتیکه گله مولد ندارید برای تهیه تخم نطفه دار باید به سراغ پرورش دهندگان غاز بروید و از انها تخم نطفه دار تازه تهیه کنید.

با توجه به اینکه پرورش غازهای محلی صرفه اقتصادی ندارد، بیشتر غازهای تجاری نظیر نژاد اوکراینی و آفریقایی پرورش داده میشوند. برای جوجه کشی از این پرنده به ماشین جوجه کشی غاز نیاز خواهید داشت. همچنین جوجه کشی از غاز ترفندهایی دارد و باید در این زمینه به اندازه کافی تجربه کسب کنید.

ناگفته نماند که غاز یک پرنده سنگین وزن می باشد به همین دلیل در یک گله مولد حتی با بهترین شرایط نگهداری و تغذیه ، برخی از تخم ها بدون نطفه خواهند بود. چون ممکن است جفت گیری بین غاز نر و ماده به تعداد کافی یا به خوبی صورت نگیرد. به همین دلیل در زمان خرید تعداد زیادی تخم نطفه دار غاز دور از انتظار نیست که درصدی از آنها به جوجه تبدیل نشوند یا اینکه اصلا نطفه نداشته باشند. اگر پروش دهنده شرایط خوبی برای گله مولد فراهم نموده باشد و به خوبی از تخم های نطفه دار نگهداری کند، سهم این نوع تلفات معمولا کمتر از 15 درصد است.

سود پرورش غاز

« سود پرورش غاز »

فرض کنیم که قصد دارید از ۴۰۰ عدد تخم نطفه دار غاز جوجه کشی کنید. برای این کار به یک دستگاه جوجه کشی صنعتی نیاز خواهید داشت که با توجه به ظرفیت مد نظرتان میتوانید قیمت دستگاه جوجه کشی با این ظرفیت را در صفحه مربوطه مشاهده نمایید.

در حال حاضر قیمت تخم نطفه دار غاز با توجه به نژاد آن بین ۸٫۰۰۰ الی ۱۵٫۰۰۰ متغیر می باشد. با توجه به قیمت فعلی تخم نطفه دار غاز، برای خرید ۴۰۰ عدد از آن باید حدودا ۴ میلیون تومان هزینه کنید.

برای خرید دستگاه جوجه کشی نیز که ظرفیت ۴۰۰ عدد تخم غاز داشته باشد حدودا ۷ الی ۸ میلیون تومان باید هزینه کرد. کیفیت دستگاه جوجه کشی بسیار مهم بوده و اگر دستگاه مناسب و با کیفیت را انتخاب نکنید، تلفات زیادی خواهید داشت.

در نظر میگیریم که ۱۵ درصد از تخم های نطفه دار به دلیل عدم نطفه و یا نطفه ضعیف تلف شده باشند. بنابراین از ۴۰۰ عدد تخم نطفه دار حدودا ۶۰ تای آن به جوجه تبدیل نخواهند شد. اما ۳۴۰ عدد تخم نطفه دار تحت شرایط مناسب به جوجه تبدیل خواهند شد.

در حال حاضر قیمت جوجه یک روزه غاز با توجه به نژاد آن بین ۲۵ الی ۴۰ هزار تومان میباشد که ما به طور متوسط آن را ۳۰ هزار تومان در نظر میگیریم:

لذا با فروش ۳۴۰ عدد جوجه یک روزه غاز میتوان حدودا ۱۰ میلیون تومان پول به دست آورد. با کسر هزینه خرید تخم نطفه دار از این مبلغ تقریبا بین ۵ الی ۶ میلیون تومان سود خالص باقی می ماند. البته ما هزینه خرید دستگاه جوجه کشی را در نظر نگرفتیم؛ زیرا فقط یکبار برای خرید دستگاه جوجه کشی هزینه خواهید کرد و برای دوره های بعدی میتوانید مجددا از همین دستگاه استفاده کنید.

نکته: تمامی اعداد ارقام این مثال صرفا جهت آشنایی شما با شود جوجه کشی غاز بود. در نظر داشته باشید که برای موفقیت در این زمینه باید با اصول جوجه کشی غاز آشنا باشید و آنها را رعایت کنید. اگر از تخم نطفه دار تازه و با کیفیت و دستگاه جوجه کشی مرغوب استفاده نمایید مطمئنا سود شما از این کار بیش تر از ارقام نوشته شده خواهد بود. همچنین برعکس در صورت عدم پایبندی به اصول این کار، به جای سود فقط هزینه ها بر دوش شما باقی خواهد ماند.

غاز و جوجه هایش

« غاز و جوجه هایش »

بررسی سود حاصل از پرورش غازهای گوشتی

دوره پرورش غاز گوشتی با توجه به بازار هدف و همچنین نژاد مد نظر شما میتواند متفاوت باشد. بعنوان مثال در برخی از مناطق سن ۳ ماهگی برای فروش غازهای گوشتی مناسب است. اما به طور کلی دوره پرورش غاز گوشتی تقریبا ۴٫۵ الی ۵ ماه بوده و پس از این زمان غازها آماده کشتار هستند. غازهای گوشتی معمولا در زمان عرضه به بازار ۴ کیلوگرم وزن دارند. قیمت غاز گوشتی نیز با توجه به نژاد متفاوت است. ارزان ترین آنها نژاد محلی بوده ولی نژادهای اکراینی یا چینی قیمت بیشتری دارند. اگر بخواهیم حدودی قیمت هر عدد غاز گوشتی را بیان کنیم در حال حاضر بین ۲۵۰ الی ۳۵۰ هزار تومان متغیر است. لذا با پرورش تعداد زیادی غاز گوشتی میتوان به درامدهای بالایی رسید.

از طرفی هزینه پروش غاز در مقایسه با مرغ کمتر بوده و حاشیه سود بیشتری دارد. چون این پرنده در فضای باز نیز پرورش داده میشود و درصد زیادی از جیره غذایی آن شامل گیاهان می باشد. همچنین تجهیزات مرغداری لازم برای پرورش غاز شامل آبخوری و دانخوری و مادر مصنوعی برای جوجه ها است. آنها در برابر دمای سرد و گرم تحمل بالایی دارند و در بیشتر مناطق سالن پرورش غاز نیازی به سیستم سرمایشی و یا گرمایشی ندارد.

دوره پرورش گله مولد غاز طولانی است چراکه این پرنده ها در سن ۲ سالگی به بلوغ کامل جنسی می رسند. همچنین غازهای محلی برای تشکیل گله مولد انتخابی درستی نبوده چون تخمگذاری پایینی دارند. لذا پرورش غاز محلی برای تولید تخم نطفه دار صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اما نژادهای تجاری غاز مثل غاز چینی یا آفریقایی برای تولید تخم نطفه دار بسیار ایده آل هستند. به خصوص که این نوع غازها در سال دوم تخمگذاری بالای ۱۰۰ عدد تخم میگذارند.

تخم های نطفه دار غاز نیز قیمت بالایی دارند؛ همانطور که گفته شد به طور متوسط قیمت تخم نطفه دار غاز در حال حاضر ۱۰ هزارتومان می باشد. بنابراین با پرورش تعداد زیادی غاز مولد میتوان در فصل تخمگذاری سود فراوانی از محل فروش تخم نطفه دار این پرنده به دست آورد. از طرفی پرورش دهنده گله مولد میتواند از تخم های نطفه دار گله خود جوجه کشی کند و جوجه یک روزه با قیمت بیشتری به بازار عرضه نماید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت