معرفی انواع نژادهای غاز

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، نژادهای متفاوتی از غازها وجود دارد. در کشورهای بزرگی مثل ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته که جمعیت نسبتا زیادی هم دارند، نژادهای متفاوت را از نظر ژنتیکی اصلاح کرده اند تا بتوانند از گوشت و تخم آنها در صنعت غذایی استفاده کنند. در واقع این غازهای اصلاح شده، از نظر بسیاری از پرورش دهندگان سراسر دنیا، در حکم نژادهای اقتصادی هستند که جایگاه ویژه و سهم بزرگی در تامین منابع گوشتی کشورهای توسعه یافته دارند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نژادهای برتر غاز در سراسر دنیا آشنا کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چکیده مقاله

غازها جزو آن دسته از پرندگانی هستند که قادرند با هر شرایط آب و هوایی خود را وفق دهد . مقاومت در برابر بسیاری از بیماری ها ، تحمل سرمای منفی 10 درجه سانتیگراد و گرمای زیاد، صرفه اقتصادی بسیار مناسب برای پرورش آنها، از خصوصیات این پرندگان است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت ماشین آلات کشاورزی و دامی، پرورش و نگهداری از غازها به کاری پر سود و درآمد زا تبدیل شده است.

غاز آفریقایی

غاز آفریقایی یک از سنگین وزن ترین نژادهای غاز است که پرورش آن از سال 1874 میلادی در بسیاری از کشورها شروع شد. این نژاد اصلاح شده در دو رنگ قهوه ای و سفید تکثیر شده است. شباهت بسیار زیادی به نژاد چینی دارد منتها بدن غاز آفریقایی پهن تر از نژاد چینی است و گردن کلفت و دراز تری دارد. غاز آفریقایی هنگام راه رفتن جناغ سینه اش را راست می کند. یک زائیده گوشتی دکمه مانند، بر روی منقار این نژاد خودنمایی می کند. جالب است بدانید که؛ غاز آفریقایی وقتی عصبانی شود و یا احساس سرما کند، این زائده گوشتی رنگش عوض می شود.

غاز آفریقایی

« غاز آفریقایی »

غاز کانادایی

غاز کانادایی یکی دیگر از نژادهای غاز است که گردنی داز و کشیده تری دارد. رنگ پرهای سرش سیاه است و یک لکه سفید همانند کراوات در زیر گلویش خودنمایی می کند به خاطر وجود همین لکه به آن غاز کراواتی هم می گویند. وحشی بودن این نژاد به خاطر این است که با غازهای وحشی آمریکای شمالی تلاقی شده است از این رو بسیاری از پرورش دهندگان ترجیح می دهند که این غاز ها را در محیط های بسته نگهداری کنند و حتی بسیاری از آنها برای اینکه این غاز پرواز نکند نوک بال های آنها را قیچی می کنند. شاید با گذشت زمان آنها خوی وحشیگری خود را کنار بگذارند و به زندگی در کنار آدم ها عادت کنند. وزن این غازها از 1.5 تا 6 کیلوگرم قابل تغییراست .

غاز کانادایی

« غاز کانادایی »

غاز سفید نروژی

غاز سفید نروژی یکی از غازهای کمیاب است و همانطور که از اسمش پیداست، خواستگاه آن به کشور نروژ بر می گردد. از آنجایی که گوشت نسبتا خوبی دارد جزو نژادهای گوشتی محسوب می شودبه طوری که میانگین گوشت غاز نر در حدود 9 کیلوگرم و ماده ها 8 کیلوگرم وزن دارند. این نژاد از غاز ها قادرند به تنهایی و در هر شرایط آب و هوایی زندگی کنند. اگر از غاز ماده نروژی برای جوجه کشی استفاده نکنند می تواند در طول سال 100 عدد تخم بگذارد.

غاز سفید نروژی

« غاز سفید نروژی »

غاز تولوز

غاز تولوز هم یکی دیگر از نژاد های سنگین وزن است که با نژاد امبدن رابطه خونی دارد. خواستگاه آن به کشور فرانسه بر می گردد. جثه نسبتا درشتی دارد و بر خلاف سایر غازهای سنگین وزن در زیر گلویشان غبغب وجود دارد. وزن نرها 12 کیلوگرم و ماده ها 10 کیلوگرم است. آنها تخم گذاران خوبی نیستند و تعداد تخم هایی که ماده ها در طول سال می گذارند بین 40 تا 50 عدد است ولی گوشت و جگر حجیم آنها طرفداران زیادی دارد.

غاز تولوز

« غاز تولوز »

غاز امدن

نژاد امدن، یکی دیگر از نژادهای سنگین وزن است که خواستگاه اولیه آن به شهر هانوور آلمان برمی گردد ولی بسیاری از محققین معتقدند که این نژاد را ابتدا در شهر امدن پرورش می دادند و از این رو به نژد امدن مشهور است.ماده های این نژاد خلق و خوی آرامتری دارند و زمانی که جوجه هایشان سر از تخم بیرون بیاورد مادرهای مهربانی هستند که در هر شرایط از جوجه هایشان مراقبت می کنند.بلوغ جنسی نرهای این نژاد زود رس است و حتی می تواند با سایر نژاد هم جفتگیری کند.آنها جثه نسبتا بزرگتری دارند. گردنشان دراز و منقارشان باریکتر از سایر نژادهاست. رنگ بال و پر غازهای امدن خاکستری و بیشتر سفید است . ماده های این نژاد تخمگذاران خوبی نیستند واگر تغذیه مناسبی داشته باشند می توانند در طول سال 40 عدد تخم بگذارند. وزن نرها تا زمان کشتار 9 کیلوگرم و ماده ها به 8 کیلو گرم می رسد

غاز امدن

« غاز امدن »

غاز چینی

این نژاد از غازها دو سویه هستند و به نژاد چینی قهوه ای و چینی سفید هم مشهورند. همانطور که از اسمش پیداست، خواستگاه این نژاد به کشور چین بر می گردد. جثه آنها کوچکتر از نژاد امدن و تولوز است. این نژاد از غازها بدن کشیده تری دارند. پاها و گردنشان دراز تر از سایر نژادهاست و یک زائده گوشتی بر روی منقارشان وجود دارد. آنها می توانند برای صاحب مزرعه، نگهبانان خوبی باشند. تعداد تخم هایی که ماده های چینی در طول سال می گذارند به 60 عدد می رسد. وزن نرها تا زمان کشتار 6 کیلوگرم و ماده ها 4.5 کیلوگرم است. اگر نژادهای چینی با نژادهای گوشتی امدن تلاقی داشته باشند، جوجه های حاصل از این نژاد گوشت با کیفیت، سفید و مرغوبتری خواهند داشت.

غاز امدن

« غاز چینی »

غاز سبواستوپول

یک نژاد دیگر از غازها با پرهای سفید و جثه متوسط است و از آنجایی که پرهای نسبتا بلند تری نسبت به غازهای دیگر دارد به غاز فر دار هم معروف شده است . زیستگاه بومی این نژاد از غازها به قاره اروپا و امتداد رودخانه دانوب و اطراف دریای سیاه بر می گردد.وزن غاز های نر سبواستوپول بین 5 الی 6 کیلوگرم می رسد و وزن ماده های آنها چیزی در حدود 4 الی 5 کیلوگرم است. منقار و ساق پای نارنجی رنگ با چشم‌ های آبی روشن و بدنی پوشیده از پرهای سفید ظاهر این پرنده را زیباتر نشان می دهد.

غاز سبواستوپول

« غاز سبواستوپول »

غاز زرد آمریکایی

این نژاد از غازها جثه تقریبا متوسطی دارند . وزن بدن غازهای نر به 8 کیلوگرم و ماده های آنها به 7 کیلوگرم می رسد . رنگ چشمای نژاد زرد به رنگ فندقی تیره است و رنگ منقار و ساق پا و پنجه‌های آنها نارنجی رنگ است. این نژاد غاز مختص کشور آمریکا می باشد.

غاز زرد آمریکایی

« غاز زرد آمریکایی »

غاز فرانکونیان

از نژادهای قدیمی آلمان هستند که زیستگاه اصلی آنها به بخش شمالی ایالت باواریا Bavaria بر می گردد. غازهای فرانکونیان جثه کوچکتری نسبت به غازهای دیگر دارند و وزنشان بین 4 تا 6 کیلوگرم متغیر است. دو گونه متفاوت به رنگ های قهوه‌ای و آبی روشن از این غازها وجود دارد که در چند سال گذشته ،گونه آبی روشن آن به عنوان یک نژاد استاندارد آلمانی ثبت شده است.روش نگهداری از این نوع غازها آنقدر ساده و آسان است که طرفداران زیادی علاقه مند به پرورش آنها هستند.

غاز فرانکونیان

« غاز فرانکونیان »

غاز زرد بریکون

در ایالت ولز انگلستان برابر با سال 1930میلادی اولین نژاد از نژادهای زرد توسط پرورش دهندگان استاندارد شد و به صنعت پرورش طیور معرفی گردید. این نژاد جزو نژادهای متوسط غاز بوده و ساق پای آن صورتی رنگ است و پنجه پا و منقار و چشم به رنگ قهوه‌ای است.

غاز زرد بریکون

« غاز زرد بریکون »

غاز لینی

غاز لینی که در نزدیکی اولدنبرگ Oldenburg آلمان شناسایی شد ، جزو نژادهای متوسط الجثه غازها به شمار می آید. این غازها قابلیت این را دارند که در مسافت های طولانی راهپیمایی کرده و به چرا مشغول باشند. اندام ظاهری بدن آنها طوری است که به صورت عمودی و قائم دیده می شود و پرهای تحتانی رو به بالاست. رنگ بال و پر غازهای لینی دو رنگ سفید و خاکستری است. وزن پرنده نر به 7 کیلوگرم می رسد و وزن غاز ماده در حدود 5 تا 6 کیلوگرم است. این نژاد از غازها وقتی تولید مثل کرده و صاحب جوجه می شوند، تمام تلاش خود را می کنند تا به خوبی از آنها مراقبت کنند.

غاز لینی

« غاز لینی »

غاز نرماندی

زیستگاه اصلی این نژاد از غازها به منطقه نرماندی فرانسه بر می گردد. از خصوصیات بارز غازهای نرمادی می توان به ظاهر متفاوت آنها در رنگ بندی بال و پرشان اشاره کرد. مثلا رنگ بال و پر غاز نر همیشه سفید است، در حالی که پرنده ماده ترکیبی از رنگ سفید و خاکستری را باهم دارد. چشم‌ های نژاد نرمادی همیشه به رنگ آبی است. وزن غاز نر بین 4.5 و 5.5 کیلوگرم می رسد و غاز ماده کمی کم وزن تر یعنی بین 4 ال 5 کیلو گرم است.

غاز نرماندی

« غاز نرماندی »

غاز نژاد مهاجر

رنگ بندی بال و پر ماده و نر این نژاد از غازها هم با یکدیگر متفاوت است ، به طوری که رنگبندی پرهای پرنده نر همیشه سفید است و چشم‌هایی به رنگ آبی روشن دارد در حالی که ترکیب رنگ بال و پر غاز ماده خاکستری است و یک لکه سفید روی سر وجود دارد همچنین رنگ چشمهایشان قهوه ایست ولی رنگ منقار و پاهای هر دو پرنده به رنگ نارنجی است. جالب است بدانید که ؛ جوجه های این نژاد از غازها وقتی متولد می شوند از همان یک روزگی جنسیتشان معلوم است یعنی جوجه های نر ، به زرد یا نقره‌ای با منقاری روشن هستند در حالی که جوجه های ماده به رنگ خاکستری متمایل به سبز فام و منقاری تیره تر دارند.

غاز نژاد مهاجر

« غاز نژاد مهاجر »

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت