تخم نطفه دار غاز

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۴٫۲۱

غاز ها پرنده ای آب دوست از خانواده مرغابی سانان است که جثه ای بزرگتر از اردک دارد. این پرندگانی مهاجر در بسیاری از مناطق قاره اروپا ،آمریکای شمالی و آسیا پراکنده شده اند. در فصل های سرد سال از شمال به جنوب و بالعکس مهاجرت می کنند. غازهای وحشی که بعد ها به دست انسان اهلی شده اند جثه ای ریز تر و کوچک تر پیدا کردند و دارای نژاد های متفاوتی هستند که هر یک متعلق به منطقه جغرافیایی خاصی است. تعیین جنسیت غاز های نر و ماده به راحتی امکان پذیر نیست ولی اگر کمی دقت کنید، متوجه خواهید شد که غاز های نر نسبت به غاز های ماده جثه ای بزرگتر، وزن بیشتر و گردنی دراز تر دارند و خوی وحشی گری آنها بیشتر از غازهای ماده است.

غازها ااکثرا به صورت گروهی و دسته های چند تایی زندگی می کنند . کنار برکه ها ، رودخانه ها و دریاچه ها جایی است که آنها آشیانه خود را در آن بنا کنند ، حیات آنها وابسته به آب و شنا کردن در آن است. آنها در مناطقی شروع به تخم گذاری میکنند که امکان دسترسی به آب و غذای کافی باشد در غیر این صورت نمی توانند در مناطق خشک و شنزار ها تخم گذاری کنند. این پرندگان غذای خود را از میان جلبک ها و بوته های علفی رودخانه ها پیدا می کنند ، البته دانه های گیاهان ،علف ها و،جلبک هاو بی مهرگان و حشرات نیز جزو محبوب ترین غذای آنهاست.

چکیده مقاله

فصل جفت گیری این پرندگان در اوایل پاییز اتفاق می افتد و به مدت ۳۰ روز بر روی تخم های خود می خوابند تا تخم ها تبدیل به جوجه شوند ولی کاری که پرورش دهندگان در مزارع صنعتی انجام می دهند این است که؛ غاز ها را چند ماه قبل از تخم گذاری کنار هم قرار می دهند تا آنها علاوه بر غاز پاییز در بهار هم تخم گذاری کنند.

جوجه کشی طبیعی از تخم نطفه دار غاز

جوجه کشی از قو غاز ها در ایران و از سال های بسیار دور، متداول بوده و پرطرفدار ترین نژاد هایی که به صورت صنعتی و خانگی پرورش می یابند عبارتند از غازهای محلی ،قوغاز ها، غاز های اکراینی و غاز های آفریقایی است.

درست است که با کمک غازهای ماده می توانید از تخم های نطفه دار آنها به صورت طبیعی هم جوجه کشی کرد ولی همانطور که می دانید این مسئله وابسته به تامین محل مناسب ، تغذیه و رعایت تمام موارد مربوط به شرایط نگهداری و رسیدگی به بهداشت آنهاست. قطعا نگهداری از غازهای مولد برای بسیاری از پرورش دهندگان که در ابتدای راه هستند، کمی سخت خواهد بود.

تخم نطفه دار غاز

« تخم نطفه دار غاز »

جوجه کشی طبیعی از تخم نطفه دار غاز

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم غاز باید یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای و تخم های نطفه دار با کیفیت تهیه کنید تا راندمان تولید به بهترین شکل ممکن حفظ شود. شما کاربران عزیز می توانید دستگاه جوجه کشی مخصوص غاز را از وب سایت فروشگاهی easy-bator.com خریداری کنید. برای خرید تخم نطفه دار غاز هم اصلا سراغ وب سایت های اینترنتی غیر معتبر که فاصله زیادی هم با شهر شما دارند نروید چون چنین تخم هایی اصلا شرایط مناسبی برای تبدیل شدن به جوجه را ندارند. مطالعه نظر سنجی بسیاری از افراد فریب خورده نشان می دهد که 99% این تخم ها توسط افراد سودجو و وب سایت های اینترنتی غیرمعتبر به فروش می رسد که هیچ نطفه ای در داخل تخم وجود ندارد. اگر هم معتبر باشد، قطعا مسافت زیاد و دست اندازهای جاده ای تمام نطفه ها را از بین خواهد برد.

اگر شما جزو پروش دهندگانی هستید که از تخم های نطفه دار غازهای مولد خود استفاده می کنید برای جمع آوری تخم غاز به این نکات مهم توجه کنید.

۱- تخمگذاری غاز در اوایل صبح اتفاق می افتد پس بهتر است آنها در اواخر صبح جمع آوری کنید.

۲- لانه تخمگذاری که اطراف آنها با چوب نرم، مثل نی یا تراشه باشد از آلودگی و شکستگی تخم ها بیشتر محافظت می کند.

۳- به ازای هر کدام از غازهای مولد یک لانه تخمگذاری در داخل سالن بگذارید تا مشکلی در تخمگذاری آنها پیش نیاید.

۴- برای سرعت بخشیدن به تولید تخم بیشتر پیشنهاد می کنم در لانه تخمگذاری نور مصنوعی قرار دهید تا به تحریک تخمگذاری غازها کمک کند.

 

یکی از فاکتورهای ضروری شما برای موفقیت در جوجه کشی غاز ، تهیه تخم های سالم و با کیفیت است. در این قسمت از مقاله به موارد ضروری دیگری اشاره می کنم که موفقیت شما کاملا وابسته رعایت این نکات مهم است.

۱- اندازه تخم مهمترین فاکتور برای جوجه کشی از غاز است تخم های نطفه دار بزرگتر یا کوچکتر که اندازه نامتعارفی داشته باشند اصلا برای جوجه کشی مناسب نخواهند بود. تخم نطفه دار کوچک نشان دهنده عدم بلوغ گله مولد است و تخم های بزرگتر هم نشان دهنده، پیری گله مولد است. جوجه ای که از این نوع تخم ها متولد شود، بزرگتر، کوچکتر و یا با مشکلات ژنتیکی مواجه خواهند بود.

۲- تخم نطفه دار با کیفیت باید وزن متعادلی داشته باشد. تخم های کم وزن نشان دهنده تبخیرمحتویات داخل آن است.

۳- تخم هایی که در شکل های نامتعارفی تولید می شوند، نطفه نمی تواند مرکز مناسبی را برای رشد پیدا کند و بعد از هچ شدن با مشکلات ژنتیکی یا حتی نقص عضو مواجه می شوند.

۴- تخم هایی که آلوده به خون هستند از بیماری گله مادر که به نطفه هم انتقال پیدا کرده خبر می دهند.

۵- تخم های نطفه دار نباید پوسته ضخیم یا نازک تری داشته باشند . اگر نطفه در پوسته ضخیم رشد کند، بعد از سپری شدن ایام هچ، قدرت شکستن آن را نخواهد داشد و در داخل تخم تلف می شود. تخم هایی هم که پوسته نازک تری دارند، مستعد دریافت انواع میکروب ها هستند.

۶- برای تمیز کردن تخم نطفه دار غاز هرگز از آب استفاده نکنید.

۷- تخم نطفه دار کثیف قبل از قرار گرفتن در دستگاه جوجه کشی، باید به آرامی با یک برس، یک قطعه از کاغذ سمباده، یا یک قطعه از پشم فولاد تمیز و ضد عفونی شود.

۸- پوسته تخم نطفه دار نباید ترک داشته باشد چون انواع ویروس و میکروب های بیماری زا می تواند به داخل آن نفوذ کرده و نطفه را بیمار کنند همچنین اگر در مجاورت تخم های سالم، قرار بگیرند، آنها را هم آلوده خواهند کرد.

۹- مدت زمان انبار و ذخیره تخم های نطفه دار را طولانی نکنید. تخم هایی که بیش از یک هفته از زمان ذخیره آنها گذشته است، قابلیت کمتری برای تبدیل شدن به جوجه را خواهند داشت.

۱۰- محل ذخیره تخم ها باید عاری از هر نوع آلودگی باشد.

۱۱- رطوبت بیش از حد و گرمای نامتعادل سلامت نطفه ها را به خطر می اندازد.

۱۲- ورود حشرات، پرندگان مزاحم و جانوران موذی که ناقل بیماری هستند، خطرات جدی تری برای تخم های نطفه دار ایجاد می کنند.

۱۳- برای خرید تخم نطفه دار از افراد با تجربه یا سایر پرورش دهندگان غاز مشاوره بگیرید.

غاز نر و ماده

« غاز نر و ماده »

جوجه کشی مصنوعی از تخم نطفه دار غاز

بعد از تهیه تخم های نطفه دار غاز ، خرید یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت موفقیت شما را تضمین خواهد کرد. تخم نطفه دار غازبرای رشد مناسب نیاز به حرارت بالا و رطوبت نسبی زیاد دارد تا عملیات هچ با موفقیت به پایان رسد و این امر وابسته یک دستگاه جوجه کشی مطمئن و حرفه ای است.

شما نمی توانید به هر دستگاهی که در بازارهای داخلی وجود دارند اعتماد کنید. دستگاه های جوجه کشی مخصوص جوجه کشی از تخم غاز در وب سایت فروشگاهی گروه صنعتی ایزی باتور ارائه شده اند، این دستگاه های حرفه ای و با کیفیت مجهز به سیستم جوجه کشی تمام اتوماتیک و هوشمند هستند که می توانند، پارامترهای ضروری مثل اکسیژن رسانی، رطوبت، دما و چرخش خودکار تخم نطفه دار را بدون دخالت دست تنظیم نمایند و راندمان تولید را بالای 90 درصد افزایش دهند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت