پرورش همزمان غاز و اردک و ماهی در یک استخر

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۸٫۱۵

پرورش همزمان غاز ، اردک و ماهی هزینه های ناشی از تغذیه این دو را به مقدار قابل توجهی کاهش میدهد. همچنین نگهداری اردک در کنار ماهی ها باعث وزن گیری بهتر ماهی ها شده و صید بیشتری میتوان به دست آورد. ماهیان کپور بهترین گونه برای پرورش همزمان در کنار غاز ، اردک های اسرائیلی و پکنی می باشند.

پرورش همزمان غاز ، اردک و ماهی در یک استخر

غازها و اردک ها پرندگانی آبدوست و شناگرهای ماهری هستند و میتوانند در برکه های اب از گیاهان آبزی، حشرات و خزندگان ریز، خزه ها و جلبک ها کنار آب تغذیه کنند. پرورش توأم اردک ، غاز و ماهی الگوی مناسب برای بهره برداری چند منظوره ای از منابع آبی می باشد. این فعالیت دو سر سود علاوه بر کاهش هزینه تولید، باعث افزایش بهره وری از ماهی ها و این پرندگان میشود. این موجودات آبزی با هم کاملا سازگار هستند و پرورش آنها در کنار هم باعث کمک به تغذیه دیگری میشود. اگر به پرورش اردک و ماهی علاقه مند هستند خواندن این مطلب از وبلاگ سایت "ایزی باتور" مرجع انواع دستگاه جوجه کشی را از دست ندهید. نکات مهم پرورش همزمان اردک و ماهی در یک استخر را در این پست با شما در میان میگذاریم.

پرورش همزمان غاز و اردک و ماهی در یک استخر

« پرورش همزمان غاز و اردک و ماهی در یک استخر »

مهمترین مزیت های پرورش توأم غاز ، اردک با ماهی

پرورش غاز ، اردک و ماهی در یک استخر مزیت های زیادی دارد که عبارتند از:

شناور بودن این پرنده ها در سطح استخر باعث افزایش اکسیژن محلول در آب میشود. این افزایش اکسیژن شرایط زیستی بهتری برای ماهی ها فراهم میکند.

اردک ها با تغذیه از لاروها و بچه قورباغه ها و دیگر شکارچیان تخم ماهی، محیط امن تر برای ماهی ایجاد خواهند کرد. همچنین این پرندگان با خوردن گیاهان آبزی علاوه بر تأمین غذای خود مانع از رشد بی رویه این گیاهان در استخر خواهند شد.

فضولات دفع شده اردک ها در آب باعث رشد پلانکتون ها و افزایش تولید آنها میشود. این موجودات ریز بخشی از غذای طبیعی ماهیان را تشکیل میدهند. از طرفی دیگر اردک ها با دفع فضله در داخل آب، باعث کوددهی جلبک ها و گیاهان آبزی هم میشوند. همچنین ماهی ها بعضی از ریزمغذی های هضم نشده در فضله اردک را بعنوان مواد غذایی دریافت و مصرف میکنند.

اردک ها با شنا کردن بر روی سطح آب گاها با پاهای خود کف استخر را لمس و به نوعی شخم میزنند. در نتیجه این کار مواد غذایی موجود در کف استخر مجددا بالا امده و در اختیار ماهی ها قرار میگیرد.

مهمترین بخش اقتصادی پرورش اردک در استخر ماهی کاهش هزینه های تغذیه آبزیان و حتی کاهش هزینه های تغذیه اردک ها می باشد. چرا که پرورش اردک در استخر ماهی باعث بارور شدن آب و رشد گیاهان و موجودات آبزی خواهد شد. در نتیجه ماهی ها غذای طبیعی بیشتری در اختیار خواهند داشت و اردک ها نیز با خوردن گیاهان و لاروها بخش زیادی از غذای روزانه خود را در استخر تأمین خواهند کرد. میدانیم که در این نوع کسب و کارها بیشترین هزینه های تولید مربوط به تغذیه می باشد و هرگونه صرفه جویی در هزینه های تولید میزان سودآوری شما از این شغل را به شدت افزایش خواهد داد.

نحوه پرورش اردک در استخر ماهی

هرچند که اردک ها بیشتر وقت خود را در داخل استخر سپری خواهند کرد ولی برای استراحت و تخمگذاری نیاز است که یک سرپناه و آشیانه سر پوشیده نیز در کنار استخر برای آنها تهیه کرد. در داخل این سرپناه از دانخوری و لانه تخمگذاری نیز باید استفاده شود.

اندازه استخر میتواند بین ۲۰۰ الی ۱٫۰۰۰ مترمربع باشد. دیواره های استخر را به طور کامل بررسی نموده و اگر نیاز به تعمیر بود حتما آن را بازسازی کنید. عمق استخر باید به نحوی باشد که در طول فصل های خشک بیش از یک متر آب در داخل آن باقی بماند. یک هفته قبل از کوددهی استخر، داخل آن را با پودر کلر و اوره ضدعفونی کنید. پس از گذشت ۷ روز از ضدعفونی استخر، با کود گاوی، استخرا را کوددهی نمایید. زمانیکه بستر استخر برای بچه ماهی ها آماده شد، آنها را به داخل استخر منتقل کنید. در زمان انتقال بچه ماهیان به استخر، از نبود قورباغه ها و لاروها در آب باید مطمئن شوید.

به ازای هر ۱۰۰ متر مربع از سطح استخر ۶۰ قطعه بچه ماهی با قد ۱۰ سانتی « انگشت قد » میتوان در آب رها کرد. اگر بچه ماهی ها کمتر از ۱۰ سانتیمتر قد داشته باشند ممکن است توسط اردک ها خورده شوند.

پرورش اردک و جوجه اردک در کنار ماهی

« پرورش اردک و جوجه اردک در کنار ماهی »

سن مناسب برای انتقال اردک ها به استخر ماهی

قبل از انتقال جوجه اردک ها به استخر آب، ابتدا باید آنها در برابر بیماری های شایع طیور به اندازه کافی مقاوم سازی شده باشند. همچنین جوجه اردک ها برای شناور ماندن بر روی آب نیاز به پرهای روغنی دارند، وگرنه پرهای آنها خیس شده و اردک در آب غرق خواهد شد. تا قبل از سن یک ماهگی جوجه اردک در برابر بیماری ضعیف است و از طرفی غده چربی ساز آنها در این سن به خوبی فعال نیست. بنابراین باید تا سن ۳۰ الی ۴۰ روزگی جوجه اردک ها صبر کرد و سپس آنها را به داخل استخر ماهی ها انداخت. وگرنه درگیر بیماری خواهند شد.

تراکم اردک ها بر روی سطح استخر نباید زیاد باشد وگرنه احتمال شکار شدن ماهی ها توسط اردک به دلیل کمبود مواد غذایی زیاد خواهد بود. بهترین تراکم نگهداری ۳۰۰ قطعه اردک به ازای هر یک هکتار می باشد. بعنوان مثال به ازای ۴۰ هزار قطعه ماهی کپور، میتوان ۱٫۰۰۰ قطعه اردک در نظر گرفت.

نحوه تغذیه اردک ها و ماهی ها با هم

هر چند که اردک ها و ماهی ها بخش زیادی از نیاز غذایی خود را بصورت طبیعی از منابع داخل استخر تأمین خواهند کرد. ولی باز هم نیاز است که کمی غذای تجاری در اختیار آنها قرار داد تا وزن گیری بهتری داشته باشند. غذای تجاری مورد نیاز ماهیان کپور در بازار موجود بوده که به مقدار لازم میتوان آن را تأمین کرد. برای تغذیه اردک نیز میتوان روزانه به ازای هر قطعه، ۵۰ گرم دان مخصوص برای آنها در داخل اشیانه قرار داد تا اردک ها از آن مصرف کنند. توصیه میشود که در کنار دانخوری ها از آبخوری در بخش استراحتگاه اردک ها استفاده نشود تا اردک ها برای آب خوردن به استخر مراجعه کنند.

کدام نوع اردک ها و ماهی ها با هم سازگار هستند؟

از بین گونه های مختلف ماهی، کپور ماهیان برای پرورش همزمان با اردک ها کاملا مناسب می باشند. بهترین نژاد اردک نیز برای پرورش در استخر ماهی نژادهای گوشتی هستند که معروف ترین آنها اردک اسرائیلی و اردک پکنی « سفید چینی » میباشند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت