آموزش نحوه تشخیص جنسیت جوجه اردک یکروزه

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

اردک ها از دسته مرغابی سانان بوده و در طبیعیت در اطراف دریاچه ها ، حوضچه ها و رودخانه ها زیست میکنند. امروزه اشخاص زیادی نسبت به پرورش این پرنده در شهرهای مختلف ایران اقدام کرده و از طریق فروش گوشت و تخم پرنده کسب درآمد میکنند. یکی از اصلی ترین مراحل پرورش اردک روش تشخیص جنسیت پرنده می باشد ؛ چرا که با شناسایی جنسیت پرنده میتوان آنها را از بدو تولد جدا کرده و صحیح تر پرورش داد. تشخیص جنسیت اردک برای مدیریت گله در فصل جفتگیری ، تعیین جیره غذایی مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد. برای نمونه اردک های ماده تخمگذار برای افزایش تخمگذاری نیاز به کلسیم بیشتری نسبت به اردک های نر دارند. علاوه بر این برای اینکه اردک های نر و ماده را با هم جت کنید باید جنسیت آنها را تشخیص دهید.

در این مطلب از سایت ما روش های تعیین و تشخیص و شناسایی جنسیت اردک های نر و ماده را برایتان آموزش خواهیم داد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

روش های کلی تشخیص جنسیت اردک

بدلیل وجود نژادهای مختلف اردک ها ممکن است تشخیص تفاوت نر و ماده این پرنده کار آسانی نباشد. اما اگر شما خصوصیات و ویژگی های نر و ماده این پرنده را بدانید به سادگی میتوانید جنسیت آنها را تشخیص دهید.

در حالت کل جنسیت اردکهایی نظیر مسکویی ، پکنی ، روئن ، سرسبز ، اکراینی ، خاک کمپل ، سیاه ، سفید ، ابلق ، گردویی و … با توجه به پرهای جنسی ، روش نای ، کلوآک و در برخی مواقع رنگ منقار و … تشخیص داده می شود.

تشخیص جنسیت جوجه اردک

« تشخیص جنسیت جوجه اردک »

روش های تشخیص جنسیت اردک

شما با توجه به روش های معرفی شده در زیر میتوانید جنسیت اردک خود را مشخص کنید :

توجه به رنگ پرها

از آنجا که اردک های نر و ماده در اولین روزهای تولد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند به همین دلیل برای استفاده از این روش باید تا زمان رسیدن سن بلوغ پرنده صبر کرد. در این زمان رنگ پر نر و ماده جوجه ها متفاوت بوده و قابل تشخیص می باشند. علاوه بر این در فصول جفتگیری رنگ پرهای اردکهای نر برای جلب توجه نوع ماده روشن تر میشود. اما بعد از اتمام دوره جفتگیری پرهای روشن اردک نر میریزد و آنها شبیه پرنده ماده میشوند. رنگ پرهای اردک نر و ماده برخی از نژادها مانند مالارد بسیار متفاوت می باشد. اردک مالارد نر دارای پرهای سبزرنگ بوده و جنس ماده این نژاد ، ظاهری ساده تر داشته ، رنگ بدن آن قهوه ای خال خالی و رنگ منقار آن متمایل به قهوه ای است.

توجه به صدای پرنده

استفاده از روش صدای اردک ها برای تشخیص جنسیت بعد از یکماهگی ممکن می باشد ؛ چرا که صدای اردک نر و ماده بعد از گذشت یکماه از تولد متمایز میشود. در بسیاری از نژادهای اردک نوع ماده صدای بلندی دارد اما صدای جنسیت نر خشن و ضعیف است.

آموزش تشخیص جنسیت اردک یکروزه

« آموزش تشخیص جنسیت اردک یکروزه »

توجه به دم پرنده

در بیشتر نژادهای اردک نژاد نر دارای یک تا سه پر تاب خورده در قسمت دم آنها می باشد. به این پرها پرهای جنسی می گویند. برای نمونه اردک مسکویی نر دارای سه عدد پر جنسی می باشد ؛ این در حالیست که پرهای دم نژاد ماده صاف و بدون تاب خوردگی می باشد. همچنین اردک های نژاد پکنی نر دارای دو پر تاب خورده در دم خود هستند. نژاد ماده پکنی نیز فاقد این نوع پر می باشد.

توجه به جثه پرنده

در غالب گونه های اردک جثه نوع نرها بزرگتر از ماده ها می باشد. برای نمونه اردک مسکویی نر در همان جوجگی جثه بزرگتری نسبت به ماده ها دارند. پاهای اردک نر نیز قوی تر از نژاد ماده ها بوده و پرنده گوشتی قرمز موجود در بینی هم نسبت به جنس ماده بزرگتر است.

توجه به رفتار اردک ها

در فصول جفتگیری اردک های نر برای جذب اردک های ماده از خود رفتارهای خاصی را نشان میدهند. برای نمونه در اردک های مالارد چندین اردک نر کنار یک اردک ماده جمع شده و شروع به نزاع میکنند. اردک های مسکویی نر نیز برای جلب توجه جنسیت ماده از خود صداهای خاصی را بروز میدهند و در حین آن کاکل روی سرشان را به بالا و پایین می برند و سر و دم خود را تکان میدهند.

توجه به رنگ منقار

رنگ منقار برخی از نژادهای اردک در سالیان سال ثابت بوده و در زمان جفتگیری نیز تغییری نمیکند. با این حال در برخی از نژادهای اردک این گزینه میتواند معیاری برای تشخیص جنسیت اردک باشد.

جوجه اردک یکروزه نر

« جوجه اردک یکروزه نر »

روش تشخیص جنسیت اردک به روش کلوآک

در این روش باید جوجه اردک ها را به صورت سروته با دست چپ بگیرید به طوری که دو انگشت شست و اشاره دست راست در میان پاهای جوجه اردک قرار بگیرد. سپس کلوآک را با انگشت شست و اشاره فشار دهید تا مدفوع از داخل آن خارج شود. اکنون انگشت اشاره را داخل کلوآک کنید و آن را بچرخانید اگر در داخل کلوآک زائیده ای به اندازه 3-2 میلی متر در آن وجود داشته باشد ، جوجه از جنس نر است. این زائیده اندام تناسلی جوجه اردک های نر است که جوجه اردک های ماده فاقد آن می باشند.

روش تشخیص جنسیت اردک به روش نای

جوجه اردک های نر دارای گلو و سینه پهن تری نسبت به جوجه اردک های ماده هستند. همچنین در گلوی آن ها سه ، چهار میلی متر انحراف دیده می شود. این کار را با گرفتن گلوی جوجه ها با دست چپ و بررسی نای با دست راست می توانید انجام دهید. اما باید توجه کنید که این روش موقتی است و پس از گذشت چند روز نمی توان آن را انجام داد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت