نحوه ضدعفونی سالن پرورش غاز و اردک

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

در حالت کلی بیشتر پرندگان فصل بهار را برای تخم گذاری انتخاب می کنند ولی شایان ذکر است که عده ای از آن ها هم در اواخر تابستان یا اوایل زمستان اقدام به لانه سازی و تخم گذاری می نمایند.

ولی اگر پرندگان از شرایط سازگاری برای آشیانه سازی، تولید مثل، جیره ی غذایی خوب و شرایط آب و هوایی مناسب برخوردار باشند می توانند به راحتی در هر مکان و زمانی تخم گذاری نمایند. در غیر این صورت کمبود هر کدام از موارد ذکر شده، می تواند تخم گذاری پرنده را با تاخیر بیندازد.

ضدعفونی سالن پرورش غاز و اردک

« ضدعفونی سالن پرورش غاز و اردک »

مراحل ضدعفونی سالن غاز و اردک

معمولا ضد عفونی سالن پرورش شامل چند مرحله می شود که عبارتند از: 1- ضد عفونی دیوار ها 2-ضد عفونی کف سالن 3-ضد عفونی هوای سالن 4- ضد عفونی پای اردک ها و غاز ها

 

۱- ضد عفونی دیوار های سالن:

این مرحله اولین مرحله در ضد عفونی می باشد، بدین ترتیب شما باید اردک ها یا غاز ها را به سالنی دیگر منتقل کنید و دیوار ها را با آب و تاید بشورید و با مایع ضد عفونی کننده تمیز نمایید.

 

۲- ضد عفونی کف سالن:

در مرحله بعدی باید کف سالن را کاملا تمیز نمایید و با مایع شوینده بشورید. سپس می توانید از مواد ضد عفونی کننده مایع یا جامد برای پاکسازی کف سالن بهره ببرد.

 

۳- ضد عفونی هوای سالن:

به منظور ضد عفونی هوای سالن می توانید از گاز فرمالدهید یا حشره کش ها استفاده نمایید.

 

۴- ضد عفونی پای اردک ها و غاز ها:

پس از گذشت 24 ساعت از ضد عفونی سالن می توانید اردک ها را وارد سالن کنید، منتها باید آنها را نیز ضد عفونی نمایید. بیشترین نقطه از بدن اردک ها که با میکروب ها در تماس بوده پای آنهاست، شما می توانید در ورودی سالن از انواع مواد ضد عفونی کننده جامد یا مایع برای پاکسازی کف پا و ساق پای آنها بهره ببرید.

راهنمای انتخاب بهترین ضدعفونی کننده

در انتخاب بهترین ماده ضد عفونی کننده باید موارد زیر را رعایت فرمایید:

  • قدرت میکروب کشی بالایی داشته باشد و طیف وسیعی از میکرو ارگانیسم ها را شامل شود.
  • غلظت ماده ضد عفونی کننده مناسب باشد
  • از لحاظ قیمتی کاملا مقرون به صرفه باشد.
  • برای سیستم تنفسی انسان ها و پرندگان ضرری نداشته باشد.
  • حلالیت بالایی داشته باشد، یعنی به راحتی در آب حل شود.
  • به فراوانی در بازار یافت شود هم چنین قیمت ارزانی داشته باشد.
  • در انتخاب نام دقت کنید، ضد عفونی کننده هایی که با نام cidial خاتمه می یابند معمولا کشنده میکروب ها هستند و ضد عفونی کننده هایی که در انتهای نامشان کلمه stat وجود داشته باشد معمولا متوقف کننده رشد باکتریها و میکروب ها می باشد. مثلا Bacteriocidial باکتری کش بوده و Coccidiostat متوقف سازنده رشد باکتری های کوکسیدیوزی می باشد.

بنابراین هنگام انتخاب یک ماده ضد عفونی کننده باید به نام آنها، قیمت آنها، حجم آنها هم چنین میزان ضرر آنها برای انسان و پرندگان توجه نمایید.

از چه نوع ماده ضدعفونی کننده ای استفاده کنیم؟

مواد ضد عفونی کننده ای که معمولا در صنعت پرورش دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد شامل موارد زیر می باشد:

الف- اسید کرسیلیک: نام دیگر این اسید کروزول یا متیل فنل نام دارد که در حالت معمولی به رنگ زرد مایل به قهوه ای می باشد و پس از انحلال در آب به رنگ شیری در می آید. از این ماده ضد عفونی کننده می توانید برای ضد عفونی کف و دیوار های سالن و حوضچه های عبور پرندگان استفاده نمایید.

ب- ترکیبات کلر دار: این مواد ضد عفونی کننده به شکل پودر یا مایع وجود دارد و هنگام ترکیب شدن با آب کلر آزاد می کند. این ماده برای ضد عفونی به زمان بیشتری نیاز دارد و در حضور مواد آلی از میزان خورندگی آنها کاسته می شود، این ماده مناسب استفاده در ورودی سالن می باشد.

ج- ترکیبات آمونیومی: این مواد ضد عفونی کننده کاملا بی بو و بی رنگ بوده و در حضور موادی مانند صابون و مواد دارای یون های منفی خاصیت خود را از دست می دهند، بنابراین اگر قصد ضد عفونی کف و دیوار های سالن با این ماده را دارید باید از شستشوی سالن با مواد شوینده خودداری کنید.

د- اسید های آلی: به آن دسته از اسید های تعلق دارد که ph آنها کمتر از 5/4 و بالاتر از 5/2 می باشد، بنابراین خاصیت خورندگی ندارند و اثر ضد میکروبی خوبی دارند. نمونه هایی از آنها اسید فرمیک و اسید پروپیونیک هستند.

ه- حشره کش ها: همان گاز هایی هستند که برای حشره کشی در منزل استفاده می شود معمولا در کپسول های بزرگی به منظور استفاده در مرغداری ها وجود دارند، آنها از ترکیبات فسفات هستند و برای از بین بردن حشرات موجود در هوای سالن استفاده می شود. بنابراین شما پس از ضد عفونی کف و دیوار ها برای ضد عفونی هوای درون سالن میتوانید از این گاز استفاده نمایید.

و- گاز فرمالدهید: معمولا در دو حالت مایع و جامد وجود دارد، به نوع جامد آن پارا فرمالدهید گفته می شود و نوع مایع ان را فرمالین می گویند. برای ضد عفونی با آن را در آب محلول نموده و با استفاده از پمپ های سم پاشی می توانید محیط سالن و هوای درون آن را محلول پاشی کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت