اردک با مرغابی چه تفاوتی دارد ؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

اردک ها پرندگانی هستند که در نزدیکی آب های شیرین و یا نزدیک آب دریا زندگی می کنند و در سطح وسیعی از گستره زمین به غیر از قطب جنوب پراکنده شده اند حتی با پرندگان کوچک دیگر مثل ماهی خوار و چنگر که در نزدیکی آب زندگی می کنند، تفاوت دارند.

حقیقت این است که اصطلاح اردک ، برای نامگذاری بسیاری از پرندگانی که نزدیک آب زندگی می کنند به کار می رود ولی جثه کوچکتری نسبت با سایر پرنده ها مثل قو و یا غاز دارند.

اردک های نر بال و پر کشیده و رنگارنگ تری دارند در حالی که بال و پر اردک های ماده، بسیار ساده و یکنواخت است. البته این خصوصیت فردی تمام پرنده های نر است تا بتوانند پرنده های ماده را برای جفتگیری ترغیب کنند.

چکیده مقاله

شباهت برخی از پرندگان آنقدر به هم زیاد است که اگر شناختی در باره تفاوت های ظاهری آنها نداشته باشیم ، قطعا دچار اشتباه خواهیم شد مثل اردک و مرغابی دو گونه متفاوت از مرغابی سانان هستند که حتی بسیاری از مردم آنها را در یک راسته می پندارند. مرغابی یک اصطلاح عامیانه است که به هر پرنده ای که در نزدیکی آب زندگی می کند اطلاق می شود و اردک هم جزو همین پرنده های آب دوست مثل قو و غاز است. حقیقت این است که اصلا پرنده ای به نام مرغابی نداریم.

دلیل سادگی و یکنواختی پرهای اردک ماده بیشتر به خاطر تقویت قدر استتار آنها در طبیعت است چرا که باعث می شود آنها را از چشم دشمنانشان در امان نگه دارد مخصوصا زمانی که تخم می گذارند و یا صاحب جوجه می شوند، تا به راحتی بتوانند از لانه، تخم و یا جوجه هایشان مراقبت کنند.

هنوز گونه های زیادی از اردک در طبیعت وجود دارد که جانور شناسان موفق به کشف آنها نشده اند. این پرندگان می توانند از هر چیزی تغذیه کنند ولی اگر به زندگی خود در طبیعت ادامه دهند، گیاهان آبزی، ماهی های کوچک، حشرات و جنبندگان کوچک محبوب ترین غذای آنها به حساب می آید. آنها قادرند زمان بیشتری بدن خود را در زیر آب سر و ته کنند و به تغذیه در زیر آب مشغول شوند.

اردک پرنده‌ای تخم‌گذار است که بیشتر دوست دارد در اطراف رودخانه، تالاپ و هر جای دیگری که آب وجود داشته باشد، دوست دارد جفتگیری کند و بعد از لانه سازی اردک ماده شروع به گذشتن تخم کند. پرهای این پرنده آب دوست آنقدر چربی دارد که از نفوذ آب به داخل پرهایش جلوگیری می کند.

این پرندگان در مقایسه با سایر پرنده های آبی، بدن کشیده و پاهای کوتاه تری دارند و شکم انها به سطح زمین نزدیک تر است. آنها نوک های ‌پهن تری است دارند که در جانورشناسی اصطلاحا به آن‌ها لاملیورستر Lamelliorostere می‌گویند. بلندی و حجم بال اردک وحشی در حد متوسط است و اردک های اهلی قادر به پرواز نیستند.

تفاوت اردک و مرغابی

« تفاوت اردک و مرغابی »

فرق بین اردک و مرغابی در چیست؟

مرغابی، بت یا سیکا اصطلاحی است که جانور شناسان برای نامگذاری گونه‌های متفاوتی از مرغابی سانان انتخاب کرده اند و به چندین دسته تقسیم می‌شوند.

مرغابی بر بالای چشم هایش ابروی سفید رنگ دارد و زمانی که در آسمان اوج می گیرد ، شکل پروازش تند و تیز به نظر می رسد. رنگ بال و پر تمام نرها، به سبز فلزی و براق نزدیک تر است و فقط در قسمتی از بال شان پرهای به رنگ سفید دیده می شود. رنگ پوست پاها و نوک شان خاکستری رنگ است در حالی که این رنگ در پا و نوک ماده های آنها کم رنگ تر است.

مرغابی ماده در هر فصلی که جفت گیری می کند، حداکثر ۲۶ عدد تخم زردرنگ می گذارد و در آب‌های کم عمق به زندگی خود ادامه می دهد. زیستگاه اصلی آن‌ها اروپای شمالی است ولی در فصل زمستان‌ و در مرداب های انزلی و مازندران هم دیده شده‌اند.

تفاوت بین مرغابی و اردک

تفاوت مرغابی (هر پرنده آبی) و اردک بیشتر در ظاهر آنهاست. مرغابی ها بزرگتر هستند، گردن بلند تری دارند و سر و صدا آنها نسبت به اردک ها بیشتر است در حالی که اردک ها جثه کوچک تر دارند، و گردن شان کوتاه تر است و سر و صدای کمتری دارند .

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت