سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش اردک

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

اردک یا همان مرغابی ها، گونه ای از پرندگان هستند که علاقه زیادی به شناکردن و زندگی در کنار آب دارند. در هر نقطه از کره زمین البته به غیر از مناطق قطبی می توان دسته هایی از این پرنده را مشاهده کرد.

این پرندگان از هر چیزی مثل انواع حشرات و گیاهان تغذیه می کنند و در واقع جزو پرنده های همه چیز خوار هستند. نقطه جالب توجه اینجاست که جوجه های آنها بعد از متولد شدن، می توانند تا 48 ساعت بدون خوردن هیچ غذایی زنده بمانند چون غذایی که در بدن آنها ذخیره می شود، نقش مهمی در زنده ماندن آنها دارد.

چکیده مقاله

اردک ها پرنده هایی از دسته مرغابی سانان هستند که بیشتر دوست دارند در نزدیکی آب ها، مراتع سرسبز و تالاپ ها به زندگی طبیعی خود ادامه دهند. این پرندگان آب دوست مهارت فوق العاده ای در شنا کردن دارند و منبع غذایی آنها شامل خزه ها، جلبک های کنار آب، ماهی ریز جثه، گیاهان آبزی، حشرات و خزندگان کوچک است.

چگونه اردک پرورش بدهیم ؟

درست است که اردک یک پرنده آب دوست است ولی می تواند خود را با هر شرایط آب و هوایی تطبیق دهد آب یا خشکی، هر جایی به غیر از مناطق سرد مثل قطب می تواند به محلی برای زندگی آنها تبدیل شود چون خیلی راحت می تواند خود را با شرایط جوی محل جدید سازگار کند. اردک ها اگر آشیانه خود را در کنار آب بسازنند، برای تغذیه کردن رفتارهای به خصوصی دارند به طوری که هر چند دقیقه یکبار می توانند خود را به صورت سر و ته در داخل آب نگه دارند و از ماهی های یا گیاهان آب زی تغذیه کنند.

پرورش اردک در خانه

اگر گوشه ای از خانه یا انباری های خود را برای پرورش اردک ها اختصاص داده اید، حتما به بهداشت و تغذیه آنها توجه کنید تا در معرض آلودگی و بیماری های داخل بستر قرار نگیرند. در فصل های سرد ، به محیطی که اردک ها در آن قرار می گیرند، توجه کنید تا دمای مناسب تری داشته باشد و حدالامکان سیستم گرمایشی در محل نگهداری به راه باشد.

پرورش اردک در حیاط خانه

« پرورش اردک در حیاط خانه »

پرورش اردک در سوله های صنعتی

اگر قصد دارید اردک ها را برای کسب درآمد در فضای باز پرورش دهید به این مسئله مهم توجه کنید، افراد حرفه ای و متخصصین پرورش اردک معتقدند که اردک ها به مدت یک ماه نباید کنار آب پرورش داده شوند تا پوشش پرهای اصلی بدن آنها تکمیل شود سپس می توانید آنها را به شالیزار ها یا استخرهای پرورشی انتقال دهید.

روش دوم ، پرورش اردک در فضای بسته است که بیشتر در مناطق سرد مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش جوجه اردک ها را در یک محدوده حصار کشی شده ، قفس و بستری از پوشال پرورش می دهند. متاسفانه از نظر انسانی این روش نگهداری صحیح نیست چرا که جوجه اردک ها در قفس، مثل زندانی هایی هستند که هیچ اراده ای برای نشان دادن رفتارهای طبیعی خود ندارند و عملکرد ضعیف تری دارند.

روش های درآمد زایی با پرورش اردک

راه های مختلفی برای درآمدزایی وجود دارد که در پارگراف بعدی به آن اشاره می کنم.

یکی از آن روش ها این است ؛ می توان اردک ها را برای به دست آوردن مقاصد گوشتی پروار کرد. در این روش 50 الی 60 روز از جوجه اردک ها نگهداری می کنند. در این مدت جوجه ها به اندازی کافی رشد کرده اند و برای کشتار آماده هستند.

یکی دیگر از راه های کسب درآمد این است که جوجه اردک ها را به مدت 20 روز نگهداری می کنند سپس آنها را به شالی کاران مزارع برنج می فروشند. شالی کاران بعد از برداشت محصول، جوجه های 20 روزه را به صورت گله ای در مزارع رها می کنند تا ضمن چریدن از آفت های برنج مثل کرم های ساقه خوار تغذیه کنند، و با کندن زمین باعث شخم زدن مزرارع هم باشند البته کودهایشان هم برای تقویت زمین های کشاورزی خالی از لطف نیست. در نهایت جوجه اردک ها بعد از هفته ها چریدن به اندازه کافی بزرگ می شوند و کشاورزان می توانند آنها را با هدف فرآوری های گوشتی به خریداران بفروشند.

 

روشی دیگر برای کسب درآمد از پرورش اردک وجود دارد. به این صورت که، شما می توانید آنها را بعد از تعیین جنسیت تفکیک کنید و به عنوان مولد از تعدادی اردک ماده و اردک نر نگهداری کنید. طبیعتا باید تعداد ماده ها بیشتر از اردک های نر باشد تا حالت توازن برای جفتگیری آنها حفظ شود در غیر این صورت ممکن است اردک های نر به همدیگر حمله کنند و آسیب های جدی تری به یکدیگر وارد کنند. در این روش پرورشی که 5 ماه طول می کشد، باید از غذاهای مقوی مولدین را تغذیه کنید تا عمل جفتگیری موفقیت آمیز باشد و ماده ها تخم های با کیفیت و سالم تری بگذارند.

روش دیگری برای درامد زایی وجود دارد به این صورت که، یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت خریداری کنید سپس به مزارع معتبر پرورش اردک رفته و تعدادی تخم نطفه دار تهیه کنید. جوجه گیری از اردک با استفاده از دستگاه های جوجه کشی، بهترین روش برای کسب درآمد است چون نیازی به صرف هزینه های اضافی مثل نگهداری از مولدین، خرید جوجه های یکروزه و تغذیه آنها و صرف سایر هزینه ها ندارید. اگر شرایط مساعدتری داشتید می توانید در کنار جوجه کشی از تخم های نطفه دار و بسته به امکاناتی که در اختیار دارید، سایر روش های پرورشی و یا درآمدزایی را نیز امتحان کنید.

سوددهی پرورش اردک

فرقی نمی کند که کار خود را در یک مزرعه، گوشه ای از حیاط خلوت خانه تان و یا هر جای دیگری که برای اینکار مناسب است، شروع کنید، در هر صورت شما پرورش دهندگان عزیز با آگاهی از روش های کسب درآمد، به پنج روش متفاوت، می توانید مقدمات کار را فراهم کنید.

 

فروش جوجه اردک یک روزه

یکی از روش های کسب درآمد از اردک این است که یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای تهیه کنید و از تخم های نطفه دار اردک جوجه کشی کنید و پس از تولد جوجه ها ، آنها را با عنوان جوجه های یکروزه به فروش شاید این روش سود دهی بالایی نداشته باشد ولی کسانی که سرمایه و امکانات کافی مثل تغذیه و محلی برای توسعه کار ندارند بسیار مناسب است.

 

فروش جوجه اردک ۲۰ روزه

تهیه و خرید جوجه های سالم و نگهداری از آنها تا سن 20 روزگی یکی دیگر از راه های کسب درآمد از ادک است البته به شرطی که تمامی موارد اصولی از قبیل بهداشت و شرایط نگهداری ، تغذیه سالم و ... را رعایت کنید تا آنها را با قیمت مناسبی به فروش برسانید. شالی کاران برنج و دلال هایی که واسطه اینکار هستند، خریداران خوبی برای جوجه اردک های 20 روزه به شمار می روند. البته کسانی که به کار جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک مشغول هستند، اگر جایی برای نگهداری و تغذیه جوجه های یکروزه دارند، می توانند مدتی صبر کنند تا آنها به سن 20 روزگی رسیده تا بعد از فروش درآمد خوبی از اینکار نصیبشان شود.

 

فروش اردک های پرواری و گوشتی

55 الی 60 روز مراقبت و نگهداری از جوجه اردک ها با تغذیه سالم کافی است تا آنها را روانه کشتار کنید چون با فروش هر یک کیلو گوشت اردک پروار شده، پول خوبی نصیبتان می شود. اردک در این فاصله دو ماهه حداقل 3 کیلو گرم وزن دارند.

اگر می خواهید، مقدار مصرف دان و هزینه جیره ای که در اختیار آنها می گذارید، مقرون به صرف باشد . این توصیه را به کار ببندید.

اردک ها جزو پرندگان پرخور و همه چیز خوار هستند و در حالت معمولی می توانند از نان خشک، ضایعات میوه و سبزی و یا آرد ذرت و گندم هم تغذیه کنند. این یعنی اینکه هر چقدر که شما غذای بیشتری در اختیار آنها بگذارید مصرف خواهند کرد پس پیشنهاد می کنم حد اعتدال را نگه دارید و شرایط تغذیه دادن آنها را رعایت کنید. حتی گردش در اطراف مزرعه هم بیشتر باعث گرسنگی آنها می شود. در این حالت فکر نمی کنم هزینه های تهیه دان برای شما مقرون به صرفه شود.

 

فروش اردک های مولد

5 الی 6 ماه دیگر ، اردک ها به سن بلوغ و تولیدمثل رسیده اند، آنها را با رعایت کردن نسبت نر و ماده تقسیم کنید تا بتوانید با عنوان مولدهای تخم گذار در بازار به قیمت خوبی بفروشید.

 

فروش تخم های نطفه دار

نگهداری از مولد های تخم گذار هم ایده خوبی است. اگر قصد نگهداری از مولد های تخمگذار را دارید به تغذیه و بهداشت محل زندگی آنها توجه کنید تا آنها بعد از جفت گیری بتوانند تخم های نطفه دار با کیفیتی تولید کنند. جمع آوری و نگهداری آنها در یک محل مناسب با رعایت دمای محیط و چرخش روزانه تخم ها تا زمانی که تعدادشان به حد نصاب برسد، اصولی است که باید آنها را رعایت کنید تا بتوانید، به قیمت مناسبی به متقاضیان تخم نطفه دار اردک بفروشید.

نکته: قیمت اردک ها بر اساس نژاد،وزن و شرایط جغرافیای محل پرورش متفاوت است برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت های اینترنتی مثل شیپور و دیوار مراجعه کنید تا نسبت به وسع مالی خود،راحتر بتوانید، اقدام به پرورش، نگهداری و فروش اردک های خود کنید.

 

کسب درآمد از طریق پرورش اردک در تعداد کم

اگر شرایط راه اندازی مزرعه اردک را ندارید پیشنهاد می کنم اقدام به تهیه تعداد کمی از آنها کرده و با فروش گوشت اردک بین اقوام و بستگانتان و حتی بازار های محلی یا فروشگاه های اطراف محل زندگی خود، کسب درآمد کنید.

 

کسب درآمد از طریق پرورش اردک در تعداد بالا و کثیر

کسانی که شرایط بهتری برای نگهداری از اردک و توسعه کار پرورشی دارند می توانند به تعداد زیادی اقدام به تهیه و پرورش اردک کنند. با تبلیغ در شبکه های اینترنتی ( دیوار و شیپور) یا صادر کردن اردک ها به کشورهای همسایه چون عراق، امارت، بحرین، روسیه و ... که همیشه بیشترین وارد کنندگان گوشت اردک هستند، پول خوبی نصیبتان می شود.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت