خواص و خصوصیات گوشت اردک

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

اردک نیز همانند غاز از جمله پرندگان آبدوست و از خانواده مرغابی سانان می باشد. به دلیل سازگاری بالایی که اردک دارد میتوان آن را در انواع محیط ها پرورش داد، بنابراین در سراسر ایران می توان گوشت اردک پیدا نمود. گوشت و تخم اردک دارای ارزش غذایی بالایی بوده و در سفره غذایی اکثر ایرانیان یافت می شود.

گوشت اردک در مقایسه با گوشت مرغ هم از رنگ تیره تری برخوردار است و هم از مقدار انرژی بیشتری برخوردار است. اردک اغلب اوقات خود را در آب می گذراند بنابراین پوستش مقدار چربی زیادی را به جهت محافظت از پرنده در برابر سرما به خود جذب نموده است مهم تر اینکه این چربی برای بدن بسیار مفید بوده و اکثرا در تهیه روغن های حیوانی با کیفیت از آن استفاده می شود. اگر می خواهید غذای خود را بدون چربی مصرف نمایید بهتر است پوست پرنده را از گوشتش جدا کرده و آب پز نمایید.

گوشت اردک

« گوشت اردک »

ارزش غذایی گوشت اردک

در جدول زیر انواع مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین و سایر مواد موجود در 100 گرم گوشت اردک آورده شده است. امید است مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

خواص گوشت اردک

« خواص گوشت اردک »

چند خاصیت شگفت انگیز گوشت اردک

1- گوشت اردک به دلیل غنی بودن از مواد معدنی به ویژه آهن و روی، در رفع کم خونی بدن به ویژه در بیماران و خانم های باردار بسیار مفید است.

2- در گوشت اردک مقدار زیادی کلسترول خوب وجود دارد، با مصرف اصولی و مداوم گوشت اردک مثلا هفته ای یکبار، کلسترول و چربی بد بدن را از بین برده و موجب تضمین سلامت بدن شما می شود.

3- به علت اینکه گوشت اردک سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد، بنابراین مصرف ماهانه گوشت اردک انواع رادیکال های آزاد موجود در سلول ها را از بین برده و بدین صورت از به وجود آمدن سلول های سرطانی جلوگیری به عمل می اید.

4- ویتامین های B6 و B12 موجود در گوشت اردک به تقویت سیستم عصبی، افزایش متابولیسم بدن و افزایش اشتها کمک می کند و بدین ترتیب بدنی سالم و پر انرژی را برای شما به ارمغان می آورد. کمبود این ویتامین ها در بدن موجب، کم خونی، ضعف اعصاب، کمبود حافظه، سستی و بی حالی، سردرد و ... می شود.

5- وجود انواع ویتامین ها و پروتئین ها در گوشت اردک، موجب تامین انرژی بدن شما در طول روز می شود و به دلیل دیر هضم بودن پروتئین، معده شما زمان طولانی تری سیر خواهد ماند و بدین ترتیب از زخم معده و اشتهای کاذب جلوگیری خواهد کرد.

6- ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک موجود در گوشت اردک، به کوآنزیم A در جهت افزایش سرعت هضم غذا کمک می کند. بنابراین اگر به صورت اصولی مصرف شود نیاز بدن به ویتامین B5 رفع شده و سطح جذب مواد غذایی در بدن شما افزایش می یابد.

7- ویتامین B3 یا نیاسین موجود در گوشت پرنده خاصیت ضد نفخ داشته و به رفع گاز معده کمک می کند و به این ترتیب به افزایش اشتهای شما کمک می کند.

8- جگر اردک منبع غنی از ویتامین B2 می باشد، وجود این ویتامین در بدن باعث تنظیم متابولیسم بدن شده و بر عملکرد صحیح غده تیروئید بسیار تاثیر گذار است. از علایم کمبود این ویتامین در بدن سوزش و قرمزی چشم ها، ترک خوردن لب ها و ایجاد زخم در گوشه دهان می باشد.

مضرات مصرف زیاد گوشت اردک

گوشت اردک به عنوان یک منبع غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی همانند دارویی بسیار حساس عمل می کند همانطور که مصرف یک دارو به اندازه مجاژ سلامتی شما را تضمین می کند و مصرف بیش از اندازه همان دارو باعث ایجاد انواع مشکلات کبدی، کلیوی و گوارشی می شود، گوشت اردک نیز اگر به اندازه مجاز مصرف شود سلامتی شما را تضمین و مصرف بیش از حد آن باعث بروز مشکلات زیادی در بدن شما می شود. از عوارض مصرف زیاد گوشت اردک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل وجود چربی بالا در گوشت اردک، مصرف زیاد آن موجب انسداد رگ های خونی و بروز مشکلات شدید قلبی و عروقی می شود.
  • هم چنین به دلیل وجود کلسترول بالا در گوشت این پرنده، مصرف بیش از اندازه آن موجب افزایش سطح کلسترول خون شده و چربی خون را افزایش می دهد.
  • امروزه چاقی گریبان همه ما را گرفته است و نتیجه آن مصرف زیاد خوراکی ها و مواد غذایی می باشد، مصرف بیش از اندازه مجاز گوشت اردک نیز به دلیل چربی بالایی که دارد، عوارضی مانند چاقی موضعی را به دنبال دارد که خود چاقی نیز منشا بسیاری از بیماری ها می باشد.

نتیجه: مصرف هر ماده غذایی تا حدی مجاز و مفید می باشد و اگر از اندازه مجاز خود تجاوز نماید موجب بروز مشکلات شدید قلبی، کبدی، کلیوی، گوارشی و ... در بدن شما می شود

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت