آشنایی با خواص مفید و بی نظیر تخم کبک

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

کبک از جمله پرندگان حلال گوشت است که هم گوشت و هم تخم او قابل مصرف است و از گذشته تا به امروز به دلیل خواص فوق العاده ای که در گوشت و تخم خود دارد، مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان، شکارچیان و خانوار ها بوده و هست. کبک ذاتا پرنده ای وحشی بوده و بیشتر در مناطق معتدل و کوهستانی یافت می شود، ولی به دلیل علاقه روز افزون بشر به این پرنده و خواص بی نظیر آن، پرورش آن در سطح گسترده ای در بسیاری از کشورهای جهان من جمله خود ایران از رونق بالایی برخوردار شده است.

چکیده مقاله

تخم کبک دارای خواص فوق العاده زیادی می باشد که محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است. تخم کبک کوچک تر از تخم مرغ می باشد ولی با این مواد معدنی و پروتئین های موجود در تخم کبک با تخم مرغ برابری می کند. تخم کبک در رنگ های سفید، کرمی و قهوه ای وجود دارد که بر روی آن خال های قهوه ای رنگی پدیدار است. از همه مهمتر تخم کبک نسبت به تخم مرغ از پروتئین بیشتر و چربی کمتری برخوردار است.

خواص تخم کبک

« خواص تخم کبک »

تخم کبک چه خواصی دارد ؟

  • تخم کبک در مقایسه با تخم مرغ کوچک تر است ولی با این حال میزان پروتئین موجود در تخم کبک با تخم مرغ برابری می کند، بنابراین در مصرف هر عدد تخم کبک همان میزان پروتئینی را دریافت خواهید نمود که از مصرف یک تخم مرغ دریافت می کردید. در هر تخم کبک حدود 13 گرم پروتئین وجود دارد.
  • میزان چربی اشباع یا کلسترول بد موجود در تخم کبک بسیار کمتر از تخم مرغ است، به دلیل اینکه کبک از جنب و جوش بالایی برخوردار است، بنابراین به هیج وجه اجازه تجمع چربی در اندام و تخم های تولیدی خود نمی دهد. پس مصرف تخم کبک نسبت به تخم مرغ ارجحیت دارد زیرا به دلیل عدم وجود چربی های مضر، سلامتی شما به خطر نمی افتد.
  • کولین موجود در تخم کبک سبب افزایش سطح فعالیت های مغزی شده و نقش اساسی در افزایش حافظه و عملکرد مغز دارد.
  • امگا 3 یک چربی مفید یا اصطلاحا کلسترول خوب برای بدن می باشد که بدن هر انسانی به آن احتیاج دارد و به سلامت قلب و باز شدن رگ های خونی کمک می کند. ولی متاسفانه بدن قادر به تولید چنین چربی نیست و باید از منابع غذایی سالم مانند تخم کبک، گوشت ماهی و ... این ماده غذایی را دریافت نمود.
  • در تخم کبک نیز همانند تخم سایر پرندگان و حتی بیشتر از آنها مقادیر زیادی مواد معدنی نظیر آهن، روی، منیزیم، فسفر، پتاسیم و ...وجود دارد که برای رشد اندام های بدن و عملکرد صحیح آنها ضروری می باشد، بنابراین مصرف هفته ای دو بار و مداوم تخم کبک، از بدن شما در برابر بسیاری از بیماری های پوستی و عفونی محافظت می کند.
  • انواع ویتامین های موجود در تخم کبک یعنی ویتامین A، ویتامین گروه B، ویتامین E، ویتامین D و ... در سلامتی بدن انسان نقش اساسی ایفا می کند. همانطور که می دانید ویتامین A برای سلامتی پوست و چشم ، ویتامین B برای عملکرد صحیح قلب، ویتامین E برای تقویت سیستم دفاعی بدن و افزایش قدرت بدنی و ویتامین D برای محکم سازی استخوان ها و دندان ها و جلوگیری از سرطان بسیار مفید و حیاتی هستند.
  • فولیک اسید و ویتامین B9 موجود در تخم کبک برای تولید و حفظ سلول های جدید بسیار مهم و حیاتی بوده و بخصوص در افراد باردار برای سلامت جنین و تولد فرزندی کاملا سالم و بی عیب و نقص بسیار ضروری می باشد، بنابراین توصیه می گردد که خانم های باردار حتما هفته ای چند بار تخم کبک مصرف نمایند بخصوص اگر در ماه سوم قرار دارند.
  • تخم کبک بسیار لذیذ و فاقد طعم و بوی نامطبوع می باشد، بنابراین برای تغذیه کودکان بسیار مناسب می باشد و تغذیه کودکان با تخم کبک یا تخم مرغ باعث افزایش قدرت بدنی و هوش او شده و در افزایش سرعت رشد کودکان بسیار موثر واقع خواهد شد.
  • مصرف تخم کبک به صورت خام برای تقویت صدا و رفع سرفه های شدید مناسب می باشد، ولی دقت کنید که مصرف بی رویه تخم کبک یا تخم مرغ به صورت خام موجب افزایش انگلی بنام سالمونلا در روده انسان خواهد شد و مسمومیت مصرف کننده را به دنبال خواهد داشت. پس اعتدال در مصرف تخم کبک آنهم به صورت خام شدیدا تاکید می شود.

تخم کبک را همانند تخم مرغ می توان به سه حالت، آب پز، املتی و سرخ شده در روغن میل نمود و هم چنین از آن برای پخت انواع کیک ها می توان بهره برد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت