عملیات پس از جوجه کشی تخم کبک

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

همانند جوجه‌کشی سایر پرندگان ، پس از جوجه‌کشی از کبک نیز باید برخی فاکتورهای مهم را رعایت کنید. رعایت نکردن این موارد می‌تواند علی‌رغم جوجه‌کشی موفق ، تلف شدن جوجه‌ها را به دنبال داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به برخی موارد مهم که باید پس از هچ جوجه‌های کبک باید آن‌ها را رعایت کنید اشاره ‌کنیم.

عملیات پس از جوجه کشی کبک

« عملیات پس از جوجه کشی کبک »

جوجه‌های بی کیفیت کبک را جدا کنید

جوجه‌های بی‌کیفیت پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند. بنابراین باید جوجه‌های بی‌کیفیت را از جوجه‌های سالم جدا کنید. معمولاً دو تا سه درصد جوجه‌های یک‌روزه کبک از کیفیت قابل قبولی برخوردار نمی‌شوند.

یک معیار کاربردی برای تعیین کیفیت جوجه‌های یک‌روزه کبک توجه به وزن آن‌ها است. معمولاً جوجه‌های یک‌روزه کبک وزنی در حدود ۱۳ تا ۱۴ گرم دارند. جوجه کبک‌های کم‌وزن‌تر بی‌کیفیت محسوب می‌شوند.

جوجه کبک ها را به مکانی با دما و رطوبت مناسب منتقل کنید

جوجه‌ها را پس از هچ باید به مکان مناسبی منتقل کرده و در آنجا نگهداری کنید. مکان نگهداری جوجه‌ها باید دما و رطوبت مناسب داشته باشد.

همان‌طور که دمای پایین می‌تواند برای پرورش جوجه‌ها مشکل‌ساز باشد ، دمای بالا نیز می‌تواند منجر به رشد راحت باکتری و میکروب در محیط شده و بیماری جوجه‌ها را به دنبال داشته باشد. دمای مناسب برای مکان نگهداری جوجه‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است.

دمای مناسب برای پرورش جوجه‌ها در سه روز اول ۳۳ درجه سانتی گراد است. اما باید دما را هر سه روز یک درجه کاهش دهید تا به ۲۵ درجه سانتی گراد برسد. در طول دوره پرورش دما در ۲۵ درجه سانتی گراد ثابت باقی می‌ماند.

کمبود رطوبت نیز می‌تواند باعث خشکی هوا شده و تنفس جوجه‌ها را با مشکل مواجه کند. رطوبت هوای مناسب برای مکان نگهداری جوجه‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

از کنترل حجم هوا غافل نشوید و جوجه‌ها را واکسیناسیون کنید

حجم و سیرکولاسیون هوا نیز از فاکتورهای مهم در پرورش جوجه‌های کبک است. به ازای ۱٫۵۰۰ قطعه جوجه کبک باید حجم هوا ۴۰ تا ۵۰ متر مکعب در ساعت باشد.

در مراکز بزرگ پرورش ، کبک‌ها را با دو واکسن نیوکاسل B1 و لاتوسا واکسیناسیون می‌کنند. واکسن نیوکاسل در سن یک هفتگی و با آب آشامیدنی و واکسن لاتوسا در سن ۳۰ روزگی به جوجه کبک‌ها تزریق می‌شود.

دستگاه جوجه‌کشی را شسته و ضدعفونی کنید

در هنگام هچ همراه با جوجه‌ها باکتری و اضافات تخم خارج می‌شوند که می‌تواند دستگاه جوجه‌کشی را آلوده کرده و در دوره‌های بعدی راندمان را کاهش دهد. بنابراین قطعات درون دستگاه را باید حتماً شسته و ضدعفونی کنید. حتما در زمان ضدعفونی دستگاه از سنسور آن محافظت کنید.

عملیات پس از جوجه کشی کبک

« عملیات پس از جوجه کشی کبک »

آیا تشخیص جنسیت جوجه کبک‌ها امکان‌پذیر است؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تشخیص جنسیت جوجه‌های یک‌روزه این پرنده از روی شکل ظاهری امکان‌پذیر نیست. جوجه‌های یک‌روزه کبک را فقط با آزمایش DNA می‌توان انجام داد که برای پرورش‌دهندگان کوچک مقرون‌به‌صرفه نیست.

با روش آزمایش مقعد و کلوآک نیز تشخیص جنسیت کبک را فقط در میان نیمچه ها و کبک‌های بالغ می‌توان انجام داد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت