غذای کبک ها چیست؟ تغذیه مناسب برای کبک

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

رعایت اصول تغذیه مهمترین فاکتوریست که هر پرورش دهنده ای باید از آن اطلاع داشته باشد چرا که اگر قادر به کنترل مقدار غذایی که در اختیار کبک ها می گذارد، نباشد هزینه های پرورشی مقرون به صرفه نخواهد بود.

پرورش دهندگان موظف اند تا درباره برنامه غذایی کبک ها مطالعه کنند. اطلاع از منابع غذایی این پرندگان مهم ترین مسئله ایست که باید در طول دوره پرورشی با آن آشنا شده تا بتوانند آن را به مرحله اجرا در آورده و به خوبی مدیریت کنند. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی مهمترین منابع و نیازهای غذایی کبک ها اطلاعات جامع و کامتری در اختیار شما قرار دهیم. بدون شک با بکارگیری این نکات مهم می توانید موفقیت زیادی در پروش کبک به دست بیاورید پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

چکیده مقاله

درست است که؛ جیره غذایی که در اختیار کبک ها قرار می گیرد، تفاوت چندانی با سایر پرندگان ندارد، اما جالب است بدانید که نوع غذایی که در اختیار آنها می گذاریدبایدبه اندازه کافی پروتئین، املاح و مواد معدنی، انواع ویتامین ها، کربوهیدرات ها، کلسیم، فیبر های انرژی زا، فسفر و … در خود داشته باشند تا بتواند احتیاجات بدن آنها را در سنین مختلف تامین کند.

در طبيعت كبک ها طبق عادت غذایی خود از انواع برگ‌ها، دانه‌ها، میوه‌ها و انواع جنبندگان مثل حشرات و ملخ تغذیه می کنند اما در سيستم صنعتی روش تغذیه کردن آنها فرق می کند. خوراک‌های كنسانتره ای فرموله شده که شامل ذرت، كنجاله سويا و... است، مناسبترین فاکتور برای تغذیه آنهاست و باید برحسب هدفی که برای پرورش کبک در پیش گرفته اید، مطابقت کند چون غذای کبک پروار شده، مولد و تخمگذار با یکدیگر فرق می کند و باید طبق احتياجات غذايی آن‌ها تأمین شود.

ميزان مصرف خوراک يك كبک مولد در حين پرورش، حدودا ۳۰ گرم در طول روز است و به ازای هر ۷ كيلوگرم جیره ای كه مصرف می‌شود، می توان انتظار تولید یک کيلوگرم گوشت را داشت یعنی اگر يك كبک گوشتی که نیم کیلو گرم وزن دارد و برای کشتار آماده است ، مقدار غذایی که در طول دوره پرواری مصرف کرده است حدودا ۵/۳ كيلوگرم بوده است.

پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی جیره کبک

« پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی جیره کبک »

مناسب ترین غذا برای کبک

۱- استفاده از کنسانتره مخصوص پرورش کبک که حاوی مخلوطی از دانه های غلات که حاوی نمک و فسفر و کلسیم است به همراه مواد ویتامینی و مکمل های معدنی مناسب ترین غذا برای پرورش کبک است.

۲- کنسانتره مخصوص جوجه مرغ و مرغ تخم گذا

۳- استفاده ازمخلوط دانه ها ، میوه ها و گاهی از حشراتی مثل ملخ هم می تواند برای تغذیه کبک ها مناسب باشد.

۴- حبوبات و استفاده از ریشه گیاهان دارویی هم می توانید یکی از فاکتورهای مناسب برای تقویت متابولیسم دفاعی پرده باشد چرا که در رشد و پرورش بهتر این پرنده تأثیر مثبت تری خواهد گذاشت.

۵- در کنار تغذیه کبک ها ، از سنگ ریزه ها هم استفاده کنید. تا در سنگدان ها ذخیره شود. وجود سنگ در کنار جیره غذایی که کبک ها مصرف می کنند، باعث می شود، دانه های سفت بهتر خرد شده و غذا بعد از ورود به دستگاه گوارشی پرنده راحت تر هضم شود.

۶- و آب که مهم ترین فاکتور در پرورش کبک است.

نقش آب در تغذیه کبک

در اختیار گذاشتن آب کافی نقش بسیار مهمی در زندگی کبک ها ایفا می کند چرا که حدود 65 الی 70 درصد بدن آنها، از آب تشکیل شده است. میزان تحمل گرسنگی کبک ها اصلا قابل مقایسه با میزان تحمل تشنگی آنها نیست اگر در کمتر از چند ساعت، به کبک آب نرسد ، می تواند آن را از پای در آورد. اگر به روش غذا خوردن آنها دقت کنید، متوجه خواهید شد که، کبک ها در حین خوردن غذا مدام آب می خورند چرا که این امر؛

  • شرایط بهتری را برای هضم و جذب بهتر مواد مغذی در بدن ایجاد می کند.
  • دمای بدن کبک ها با خوردن آب تنظیم می شود.
  • بهترین روش برای خوراندن بسیاری از ویتامین ها و آنتی بیوتیک ها ، استفاده از آب است.
  • شما می توانید انواع ویتامین و یا هر داروی تقویتی را که مد نظرتان است، با مقداری آب حل کرده و در اختیار آنها بگذارید .

انرژی مورد نیاز کبک

وقتی در منابع غذایی انرژی کافی وجود داشته باشد، می تواند متابولیسم بدن آنها را تقویت کند. با بالا رفتن انژری بدن، سر زندگی کبک ها بیشتر می شود ولی به شرطی که این انرژی از قندهای خوراکی، اسیدهای آمینه و چربی های موجود در جیره غذایی کبک ها و طبق فاکتورهای تعین شده در جیره غذایی آنها تامین شود تا با تاثیر مثبتی که دارد؛

  • باعث رشد بافت های بدن کبک شده
  • باعث تقویت قدرت تخمگذاری کبک می شود.
  • دمای بدن کبک ها متعادل می شود.

 

ولی مادامی که مقدار انرژی در منابع غذایی کبک ها هیچ حد اعتدالی نداشته باشد؛

  • با بالا بودن مقدار انژری ، اضافات آن به صورت توده های چربی در بدن کبک ذخیره می شود.
  • و در صورت کمبود انرژی، بدن آنها به پرخوری عادت می کند.
  • سلامت دستگاه گوارش آنها برای هضم غذا دچار اختلال می شود.
  • وزن گیری کبک ها کاملا تحت تاثیر منابع غذایی انژی زاست و در اثر کمبود اصلا وزن نمی گیرند.
  • رشد و شرایط بلوغ آنها به تاخیر می افتد.
  • مقدار غذایی که در اختیار آنها قرار می دهید، افزایش پیدا می کند و مقرون به صرفه نخواهد بود.
غذای کبک

« غذای کبک »

مواد معدنی

پتاسیم ، سدیم، فسفر، کلر و منیزیم و کلسیم مهمترین منابع مواد معدنی هستند که نقش مهمی در رشد کبک ها خواهند داشت. با کمبود مواد معدنی ؛

  • استخوان سازی و تشکیل شدن پوسته تخم گله مادر را تحت تاثیر قرار می دهد چرا گله تخمگذار برای تشکیل شدن پوسته تخم، به کلسیم بیشتری احتیاج دارند.
  • کمبود پروتئین در بدن کبک ها باعث می شود که بدن آنها با جذب انواع مواد غذایی دچار اختلال و مسمومیت شوند.

ویتامین های مورد نیاز کبک

كبك پرنده ای است كه مقاومت بدنش در مقایسه با ساير پرندگان برای مقابله با انواع بیماری‌های ميكروبی و ویروسی بیشتر است ولی به شرطی که از داروهای تقویتی مناسب و متعددی استفاده شود، اگر بدن کبک به اندازه کافی ویتامین دریافت نکند، سلامت آنها در برابر بسیاری از بیماری ها به خطر می افتد چرا که متابولیسم دفاعی کبک تحت تاثیر کمبود ویتامین، تضعیف می شود و مقاومت کمتری خواهد. همچنین ؛

  • پر های آنها به اندازه کافی رشد نمی کند و حجم کمتری خواهد داشت.
  • رشد و بلوغ آنها به تاخیر می افتد.
  • دچار ضعف و کم خونی می شوند.

 

فراموش نکنید که ویتامین سازی باید در بدن پرندگان تقویت شود پس سعی کنید که ویتامین های مناسبی را در جیره غذایی آنها بگنجانید تا متابولیسم دفاعی بدن آنها برای دریافت ویتامین تقویت شود. برای جبران این امر به شما پرورش دهندگان عزیز توصیه می کنم، ویتامین ها در مقداری آب حل کرده و در آبخوری آنها بریزید البته برای اینکه نتیجه بهتری از اینکار بگیرید، اجازه بدهید تا کبک ها به مدت 1 الی 2 ساعت تشنه بمانند.

ترکیب انواع ویتامین ها با جیره ای که مصرف می کنند هم ، ایده مناسبی است شما می توانید آنها را با غذای کبک ترکیب کرده و در اختیار شان بگذارید تا کمبود انواع ویتامین ها در بدن آنها جبران شود.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت