چگونه به شکار کبک برویم ؟

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۰

شکار از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و به عنوان یک روش کسب درآمد و تامین غذا در بین ایرانیان مرسوم بوده است. اشراف زادگان و پادشاهان نیز برای تفریح و گذران وقت شکارگاه های بخصوصی را راه اندازی می کردند و به شکار انواع پرندگان و حیوانات می پرداختند. در اسلام نیز شکار در صورتی برای مسلمانان حلال می باشد که فرد شکارچی با هدف ارتزاق یا کسب درآمد به شکار بپردازد و در صورتی که هدف شکارچی چیزی جز تفریح و خوش گذارنی نباشد، شکار او حرام است.

شکار کبک نیز از قدیم به عنوان یک راه کسب درآمد و مصرف گوشت پرنده انجام می شده و امروزه نیز برخی از شکارچیان روستایی با هدف ارتزاق اقدام به شکار کبک می نمایند. جالب است بدانید که گوشت کبک بسیار لذیذ بوده و از گوشت سایر پرندگان مانند مرغ، اردک و غاز بسیار بسیار خوشمزه تر است.

حال که تصمیم خود را برای شکار کبک گرفته اید، موارد زیر می تواند کمک شایانی به شما بکند.

شکار کبک

« شکار کبک »

بهترین زمان برای شکار کبک چه زمانی می باشد ؟

بهترین زمان برای شکار قبل از طلوع آفتاب می باشد، زیرا کبک ها در این زمان خواب خواهند بود و با کمترین تعداد تیر می توانید تعداد بیشتری از آنها را شکار کنید. آنها معمولا در غار ها یا بوته زار ها می خوابند. سعی کنید قبل از طلوع آفتاب در محل حاضر شوید و بدون ایجاد کمترین سر و صدا مکان تجمع کبک ها را رصد کرده و آماده شکار شوید.

وسایل مورد نیاز شکار کبک

سعی کنید تمامی وسایل مورد نیاز شکار اعم از تفنگ، فشنگ، چاقوی تیز،چراغ قوه، دوربین، آب و غذا، لباس گرم، کیسه، کوله پشتی، کفش کوهنوردی و... را به همراه داشته باشید. شما با خودتان را برای 5 الی 10 کیلومتر پیاده روی آماده کنید چون کبک ها همیشه در یکجا نمی مانند و مدام در حال حرکت هستند. مجوز تفنگ و مجوز شکار را به همراه داشته باشید تا در صورت برخورد با مامورین محیط زیست دچار دردسر نشوید.

لوازم شکار کبک

« لوازم شکار کبک »

تفنگ شکار کبک باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

تفنگ مورد نظر اولا باید دارای مجوز از سازمان محیط زیست کشور باشد، دوما باید بیشترین برد را داشته باشد تا منجر به زخمی شدن و نیمه جان شدن حیوان نشود، زیرا در این صورت هم شما وقتتان را بیهوده تلف خواهید و هم پرنده معصوم را زخمی خواهید نمود. معمولا برد مفید برای تفنگ های شکاری 70 متر می باشد، ولی برد ماثر آن یعنی مسافتی که می تواند پرنده را بکشد 50 متر است.

موارد احتیاطی هنگام شکار

  • برای اینکه به یک شکارچی موفق تبدیل شوید باید حس شنوایی قوی داشته باشید، زیرا کبک ها در مخفی شدن از دید دشمن استاد می باشند. موارد بسیاری پیش میاید که شما از کنار کبک رد می شوید و پشت سر شما پرواز می کند.
  • حتما گوشی خود را در حالت سایلنت (ویبره) قرار دهید، تا کبک ها را با یک زنگ ناخوآگاه و ناگهانی از دست ندهید.
  • تا زمانی که متوجه حضور کبک ها در محل نشدید، اسلحه تان را از ضامن خارج نکنید، زیرا بسیار خطرناک است و سعی کنید اسلحه را طوری بر دوش بیندازید که لوله تفنگ رو به بالا باشد.
  • از همراه بردن افراد پر حرف و نا آشنا پرهیز کنید موارد زیادی پیش میاید که فرد همراه شکارچی دیرتر از خود شکارچی متوجه حضور کبک ها می شود و با ایجاد سر و صدا (مانند حرف زدن، اواز خواندن، پخش آهنگ و...) موجب پرانیدن کبک ها می شود.
  • هنگام بارندگی لوله تفنگ حتما رو به پایین باشد و از خیس شدن فشنگ ها جلوگیری کنید.
  • تا حد امکان از ایجاد سر وصدا پرهیز کنید، کبک ها حتی با شنیدن صدای خش خش کفش شما متوجه خطر شده و پرواز می کنند.
  • بیشتر از تعداد مجاز شکار نکنید، زیرا محیط بانان در صورت مشاهده تعداد افزون بر مقدار مجاز تمامی کبک ها را از شما خواهند گرفت و احتمال خلع سلاح شدن شما نیز وجود دارد.
  • اگر احساس کردید که فاصله کبک ها از شما بیشتر از 50 متر می باشد. از شلیک گلوله خودداری کنید چون چیزی جز هدر رفتن گلوله ها نصیب تان نخواهد شد.

کبک ها را در چه مکان هایی می توان یافت ؟

  • در فصل بهار و تابستان کبک ها بیشتر نزدیکی رودخانه ها و چشمه ها وجود دارد و در فصل پاییز و زمستان نیز می توان آنها را نزدیک بوته ها و درختان میوه یافت. کبک ها علاقه زیادی به زرشک کوهی، بادام کوهی و گز ها دارند بنابراین به احتمال خیلی زیاد جمعیت آنها در زیر درخت این میوه ها وجود دارد.
  • اگر کبکی درشت و بزرگ را بالای صخره ای دیدید مطمئن باشید که نگهبان گله است و بلافاصله پس از احساس حضور شما با صدایی خاص دیگر کبک ها را مطلع خواهد ساخت. سعی کنید از لباس های هم رنگ با زمین مخصوصا قهوه ای استفاده کنید تا کبک ها متوجه حضور شما نشوند.
  • کبک ها پرواز های کوتاهی دارند و معمولا پس از انجام دو الی 3 پرواز کوتاه خسته خواهند شد و خود را در میان بوته ها و درختچه ها مخفی خواهند نمود. سعی کنید کبک ها را دنبال کنید و از آنها چشم برندارید.

کبک ها را در چه مکان هایی می توان یافت ؟

موارد زیر نه تنها در مورد شکار کبک ها صادق می باشد، بلکه برای شکار سایر پرندگان و حیوانات نیز باید این قوانین را رعایت فرمایید.

  • شکار از داخل ماشین ممنوع می باشد.
  • منطقه شلیک گلوله باید حداقل 50 متر از جاده فاصله داشته باشد.
  • حمل و استفاده از فشنگ های چهار پاره ممنوع می باشد، فشنگ مورد نظر شکار کبک باید حتما ساچمه ای ریز باشد.
  • هرگز اسلحه خود را در اختیار دیگران قرار ندهید، استفاده و شکار با اسلحه غیر، جرم محسوب می شود.

نکته آخر

در نهایت با در نظر گرفتن تمام موازین اسلامی عازم شکار شوید، پرنده ای خون از آن نجهد گوشتش حرام است، بنابراین شکار با اسلحه های لیزری غیر شرعی می باشد. بلافاصله پس از زخمی شدن یک کشته شدن پرنده سرش را ببرید (ذبح کنید) تا گوشتش حلال شود. در فصل بهار کبک مادر بر روی تخم های خود می خوابد، بنابراین شکار کبک در این زمان گناه محسوب می شود، و عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت