سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش کبک

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

یکی از پرنده های ریز جثه که به راحتی پرورش می یابد، کبک است. این پرنده کوچک از خانواده ماکیان سانان است که به عنوان یک پرنده وحشی در جایگاه های مخصوصی، قابل تکثیر و پرورش است البته به غیر از جایگاه های مخصوص در مکان های دیگری مثل گوشه ای از حیاط، انباری، گاراژ و یا پشت بام خانه هم،می توان آن را پرورش داد حتی اگر امکانات و تجهیزات پرورش شما تکمیل نباشد چون بازار گوشت و تخم کبک آنقدر داغ است که نه تنها قابل مقایسه با سایر گوشت پرنده های پرورشی نیست بلکه افراد زیادی ( حداقل 5 الی 10 برابر بیشتر) وجود دارند که از خوردن تخم و گوشت لذیذ این پرنده وحشی همچنان استقبال می کنند.

چکیده مقاله

قبل از احداث یک سالن و مزرعه پرورش کبک ، باید برنامه ریزی های اولیه انجام پذیرد. چند مورد که باید در مورد استارت این شغل باید از قبل به آن اندیشید عبارتند از : برآورد هرینه های لازم برای تامین لوازم اولیه پرورشی مانند آبخوری ، دانخوری و ... ، میزان سرمایه مورد نیاز ، درآمد حاصل از پرورش کبک بالغ و جوجه کبک ، بازار فروش کبک و ...

برای پرورش کبک چقدر سرمایه لازم است ؟

شاید در بین شما خوانندگان عزیز افرادی باشند که سرمایه کافی برای راه اندازی سالن پرورشی کبک ندارند. باید به استحضار برسانم که در ابتدای کار، حتما نیازی به سرمایه گذاری های هنگفت ندارید. شما می توانید از حیاط، پشت بام منزل و یا انباری های بلا استفاده خانه هایتان اقدامات اولیه را فراهم و سازمان دهی کنید و یا اگر مبلغ سرمایه شما برای اجاره مکان کفایت می کند، به روستاهای نزدیک محل سکونت خود سری بزنید و به فکر اجاره یک مکان قابل قبول و مناسب باشید و با خرید تعدادی کبک مولد یا جوجه های یک روزه به پرورش کبک مشغول شوید. گذر زمان و توانایی های شما برای به اجرا درآوردن برنامه های مدیریتی کافی است تا نتیجه زحمات تان را بعد از چند دوره جوجه آوری کبک های مولد، مشاهده کنید.

شاید سال ۹۷ و زمانی که نوسانات ارزی به اوج خود نرسیده بود می توانستید با ۴۵ میلیون تومان به نحو احسن کار پرورش کبک را با روش های مکانیزه سر و سامان ببخشید. درست که هزینه های پرورشی با شرایط کنونی جامعه غیر قابل پیش بینی است ولی با وجود گرانی ها هنوز بازار فرآوری های کبک همچنان داغ است پس اگر بتوانید از مشورت و تجربه افراد حرفه ای بهره مند شوید و یا یک طرح توجیهی مناسب در اختیار داشته باشید حتی اگر نتوانید یک مزرعه مکانیزه راه اندازی نکنید بدون شک راه شما برای برپایی مزارع کوچک با تجهیزات ارزان قیمت باز است به شرطی که قدم های خود را با احتیاط بردارید و به سراغ خرید انبوهی از مولدین گوشتی و یا تخمگذار نروید. تجربه افراد موفق نشانگر این است که کسی در این راه موفق خواهد بود که به طمع سود بیشتر ، اقدام به خرید مولدین و یا جوجه های یکروزه آن هم با تعداد بالا نمی کند چون بی تجربگی و نوسانات بازار منطقه ممکن است آن ها را تا مرز ور شکستگی هم پیش ببرد در حالی که تلفات پایین و ضررهای اقتصادی کمتر زمانی موجه است که احتیاط های لازم را برای شروع کار در نظر گرفته باشید.

برآورد هزینه های پرورش کبک

« برآورد هزینه های پرورش کبک »

هزینه های پرورش کبک عبارتند از

  • هزینه دان: هر کبک می تواند تا ۸۰۰ گرم وزن بگیرد و برای رسیدن به چنین وزنی تا پایان دوره پرورشی و آماده شدن برای کشتار به ۷ کیلوگرم دان احتیاج دارد. مقدار دور ریزی و پرت شدن جیره غذایی هم مهم است چون اگر نتوانید دانخوری ها را کنترل کنید و مقدار ضایعات را پایین نگه دارید بدون شک هزینه های پرورشی افزایش می یابد و زمانی به این نتیجه می رسید که سود پرورش کبک های پروار شده، کمتر از حد انتظار است. شرایط موجه انبارهای مواد غذایی، عدم نفوذ جانوران و حشرات موذی به منابع غذایی، عدم فساد و کپک زدگی مواد غذایی، مواردی هستند که می توانند هزینه های پرورش را در حد تعادل حفظ کنند.
  • هزینه سوخت مصرفی: هزینه های سوخت در گرو دوری و نزدیکی محل پرورشی به منابع تامین سوخت، مساحت سالن پرورشی، شرایط جوی و جغرافیایی محل سکونت پرورش دهنده، نوع تجهیزات گرمایشی و غیره است. برای به دست آوردن مقیاس درستی از هزینه های سوخت به سراغ پرورش دهندگان کبک بروید.
  • هزینه کارگری: برای کنترل، تامین تغذیه و بهداشت هشت هزار قطعه کبک گوشتی قطعا وجود یک کارگر ضرورت خواهد داشت.
  • هزینه واکسیناسیون : برای تضمین سلامتی کبک ها باید دوره واکسیناسیون آنها را تکمیل کنید ضمن اینکه در کنار منابع غذایی، ویتامین و مکمل های دارویی را هم باید مصرف کنند پس لازم است که یک درصد کل هزینه های پرورش یک کیلو کبک را به این کار اختصاص دهید.
  • هزینه آب و برق: هزینه های آب و برق را هم باید در نظر گرفت. طبق تحقیقاتی که از پرورش دهندگان حرفه ای صورت گرفته است، آنها تقریبا نیم درصد از کل هزینه های پرورشی ( یک کیلو کبک) را برای پرداخت هزینه های آب، برق و گاز اختصاص می دهند.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت