نحوه نگهداری و جمع آوری تخم نطفه دار شترمرغ

نوشته شده در : ۱۴۰۱٫۰۵٫۰۳

تخم های نطفه دار شترمرغ قبل از قرار گرفتن در داخل ماشین جوجه کشی باید تحت شرایط خاصی جمع آوری و ذخیره شوند. در غیر اینصورت تعداد زیادی از تخم های نطفه دار خراب شده یا جوجه داخل آنها تلف میشود. بنابراین پرورش دهنده شترمرغ می بایست نحوه صحیح جمع آوری و مراقبت از تخم های نطفه دار این پرنده را بداند. تخم نطفه دار اگر در دما و رطوبت نامناسب نگهداری شوند، درصد تبدیل آن به  جوجه به شدت پایین می آید. در این پست از مجموعه مقالات وبلاگ سایت ایزی باتور، روش صحیح جمع آوری و مراقبت از تخم نطفه دار شترمرغ را به شما آموزش میدهیم. شما عزیزان میتوانید انواع دستگاه جوجه کشی ساخت که مخصوص جوجه کشی شترمرغ می باشند را در صفحه دستگاه جوجه کشی شترمرغ مشاهده نمایید.

چکیده مقاله

برای اینکه درصد بالایی از تخم های نطفه دار شترمرغ به جوجه تبدیل شوند، نحوه نگهداری و تعداد روزهایی که تخم ها انبار شده اند، بسیار مهم است. در این مقاله سعی شد تمامی نکات لازم جهت نگهداری و حفظ ضریب بالای جوجه آوری تخم های شترمرغ را به شما آموزش دهیم. امیدواریم با رعایت این نکات، بالاترین میزان هچ در جوجه کشی شترمرغ را بتوانید به دست بیاورید. همچنین شما میتوانید نکات لازم درباره نحوه جوجه کشی از شترمرغ را لینک مشخص شده مطالعه نمایید.

ساعات تخمگذاری شترمرغ

شترمرغ ها بیشتر در ساعات بعد از ظهر و عصر هنگام تخمگذاری میکنند. معمولا ساعت 3 الی 8 بعد از ظهر زمان تخمگذاری شترمرغ ماده می باشد. در این ساعات لازم است که کارگران یا پرورش دهنده در نزدیکی پن ها حضور داشته باشند.

لازم به ذکر است که تخم هایی که دیر از آشیانه جمع آوری میشوند و در معرض تابش مستقیم نور افتاب قرار میگیرند، تلفات اولیه جنینی بیشتری دارند. بنابراین در صورت لزوم باید چندین بار تخم ها را جمع آوری کنید.

در فصل جوجه کشی شترمرغ، لازم است که پس از تخمگذاری سریعا تخم های پرنده جمع آوری شوند. این کار به چند دلیل انجام میگیرد:

  • یکی اینکه در صورت تأخیر در جمع آوری تخم ها، احتمال لگد مال شدن تخم ها زیر پای شترمرغ زیاد است.
  • دیگری آنکه، اگر تعداد زیادی تخم در گودال های تخمگذاری باقی بمانند، شترمرغ ماده برای خوابیدن بر روی آنها تحریک شده و در نتیجه دوره تخمگذاری کوتاهتری خواهد داشت.
  • سومی این که در زمان تخمگذاری، سطح تخم گرم بوده و به تدریج سرد میشود. با سرد شدن تدریجی تخم، محتویات داخل تخم دچار انقباظ شده و در نتیجه کمی هوا به داخل تخم کشیده میشود. با توجه به اینکه محل فارم و چاله تخمگذاری محلی آلوده به باکتری و میکروب است، این الودگی ها میتوانند به داخل تخم راه پیدا کنند. به همین دلیل تخم نطفه دار شترمرغ بعد از تخمگذاری پرنده باید سریعا از محل پن به داخل اتاقک مخصوص منتقل شود.

برای جمع اوری تخم ها حتما یک سبد پلاستیکی از قبل اماده کنید. سبد باید ضدعفونی شده و کاملا تمیز باشد تا هیچ نوع الودگی به تخم های نطفه دار در زمان جابجایی وارد نشود. برای جمع آوری تخم های شترمرغ نباید از کیسه های پلاستیکی استفاده کنید. چرا که هوا باید در اطراف تخم نطفه دار در جریان باشد.

جمع آوری تخم نطفه دار شترمرغ

« جمع آوری تخم نطفه دار شترمرغ »

علامت گذاری تخم ها برای ارزیابی

توصیه میشود که به هنگام جمع آوری تخم ها، آنها را با توجه به شماره پن یا شترمرغ ماده، علامت گذاری کنید. برای این منظور میتوانید با مداد بر روی پوسته تخم بنویسید. با علامت گذاری تخم ها و ثبت اطلاعات آنها در دفتر بهتر میتوانید میزان تولید مثل و باروری شترمرغ های مولد را ارزیابی کنید. با بررسی این اطلاعات میتوان مولدهای ضعیف را شناسایی کرد.

نکته» در زمان حمل و جمع آوری تخم ها، به نرمی و ارامی آنها را جابجا کنید. حرکات تند و لرزش باعث آسیب به تخم نطفه دار میشود.

تخم نطفه دار شترمرغ تا چه مدت قابل نگهداری است؟

در بهترین شرایط تخم نطفه دار شترمرغ باید یک الی 3 روز بعد از تخمگذاری در دستگاه جوجه کشی قرار گیرد. اما با ایجاد شرایط مساعد حداکثر تا یک هفته و گاها تا 10 روز میتوان تخم نطفه دار شترمرغ را ذخیره کرد، ولی درصد هچ این نوع تخم ها پایین خواهد بود.

تمیز کردن و ضدعفونی تخم ها بعد از جمع آوری

بعد از جمع آوری تخم ها حتما سطح آنها را با یک دستمال تمیز پاک کنید. ساختار تخم پرندگان به نحوی است که تا حدود زیادی در برابر عوامل بیماری زا ایمن است ولی باز هم میکرو ارگانیزمهای بیماری زا میتوانند جوجه را به بیماری الوده کنند و باعث تلف شدنش شوند. برای جلوگیری از این مشکل ابتدا باید بهداشت محیط تخمگذاری رعایت شود. در قدم بعدی میتوان بعد از جمع آوری تخم ها، آنها را ضدعفونی کرد.

برای تمیز کردن خاک و یا آلودگی چسبیده به پوسته، بهتر است که با سمباده کاغذی یا فرچه نرم آن را پاک کنید. سپس میتوان با روش هایی چون دود فرمالین یا ضدعفونی کننده هایی نظیر جرمی ساید یا هیپوکلریت سدیم، تخم های نطفه دار را ضدعفونی کرد. البته با توجه به خطر دود فرمالین و نیاز این کار به یک فضای بسته، استفاده از این روش توصیه نمیشود و بهتر است که گزینه های ایمن تری را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید تخم هایی که ظاهر و وزن استاندارد دارند باید برای ضدعفونی و جوجه کشی انتخاب شوند. در این لینک در مورد ویژگی ها و خصوصیات تخم شترمرغ بیشتر بخوانید.

علت و روش صحیح چرخش تخم شترمرغ

بعد از انتقال تخم ها به اتاقک ذخیره، تخم ها باید تا ۲۴ ساعت بدون حرکت باشند. زیرا کیسه هوا در داخل تخم شترمرغ بین ۶ الی ۲۴ ساعت بعد از تخمگذاری شکل میگیرد. وجود کیسه هوایی برای تبادل گازهای تنفسی ضروری است. با کندل کردن تخم ها و نطفه سنجی میتوان وجود کیسه هوا را بررسی کرد. برای نطفه سنجی نیاز به یک منبع نور قوی دارید تا در یک محیط تاریک بتوانید داخل تخم را مشاهده کنید. محل کیسه هوا بر روی تخم شترمرغ را علامت بزنید یا دورش خط بکشید تا در ادامه در تشخیص محل کیسه هوا دچار اشتباه نشوید. با مشخص شدن کیسه هوا باید تخم ها را طوری داخل شانه جوجه کشی قرار دهید که کیسه هوا در سمت بالا باشد.

علت اصلی چرخاندن تخم شترمرغ جلوگیری از چسبندگی زرده می باشد. زیرا وقتیکه تخم برای ساعات طولانی بی حرکت باشد، زرده به سمت غشاء داخلی حرکت میکند. وقتیکه جنین در چنین وضعیتی رشد کند او نیز به غشاء داخلی چسبیده و در روزهای آخر قادر به شکستن تخم نمی باشد و همچنین جوجه در چنین حالتی نمیتواند به خوبی از منابع غذایی داخل تخم تغذیه کند و در نتیجه تلف میشود. بنابراین برای جلوگیری از چسبندگی زرده حتما باید تخم نطفه دار را در طول شبانه روز چندین مرتبه بچرخانید. برای چرخاندن راحت تخم ها، میتوان از دستگاه مخصوص استفاده کرد که مجهز به موتور جوجه کشی باشد. یا اینکه بصورت دستی هر چهار ساعت یکبار تخم ها را با زاویه 45 درجه بچرخانید.

نگهداری تخم شترمرغ

« نگهداری تخم شترمرغ »

دما و رطوبت مناسب برای نگهداری تخم نطفه دار شترمرغ

برای رشد جنینی حداقل دمای ۲۹ درجه ای لازم می باشد. بنابراین اگر تخم نطفه دار در این دما یا دماهای گرم تر از آن قرار گیرد، رشد جنینی آغاز میشود. در زمان نگهداری از تخم نطفه دار شترمرغ، اگر دمای محیط گرم باشد، تلفات زیادی به دلیل توقف توسعه جنین در روز دوم حاصل میشود. همچنین کمبود رطوبت نیز در اتاقک ذخیره سازی باعث تبخیر آب داخل تخم شترمرغ خواهد شد. بنابراین تخم نطفه دار در زمان انبار باید در دما و رطوبت مناسب ذخیره شود.

دمای ۱۳ الی ۱۸ درجه برای اتاقک نگهداری تخم نطفه دار شترمرغ کاملا مناسب است. رطوبت مناسب نیز برای جلوگیری از تبخیر اب تخم شترمرغ، حدودا ۷۰ درصد می باشد.

در این دما و رطوبت تا ۶ الی ۷ روز میتوان درصد جوجه آوری تخم ها را حفظ کرد. اما با گذشت هر روز درصد جوجه اوری به طور معناداری کاهش پیدا میکند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت