بهداشت در کشتارگاه شترمرغ

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۱٫۱۵

شترمرغ ها پرندگان پر خاصیتی هستند که از تمام وجود شان استفاده می شود، از گوشت شان برای تهیه انواع فرآورده های گوشتی، از پوست شان برای تهیه چرم کیف و کفش، از پرشان برای تهیه گردگیر و بالش و از چربی موجود در بدنشان برای تهیه روغن شترمرغ استفاده می شود. این پرنده پس از ۱۴ ماه زندگی آماده کشتار می شوند، در این مقاله نیز هدف ما بررسی موارد بهداشتی در کشتار شترمرغ می باشد.

شترمرغ در کشورمان ایران در تعداد معدودی پرورش داده می شود به همین دلیل هنوز آنچنان کشتارگاه صنعتی برای شترمرغ ها راه اندازی نشده است و کشتار اکثر شترمرغ به صورت دستی انجام می شود. اما در کشور هایی مانند آفریقا ، آمریکا یا استرالیا به صورت انبوه پرورش داده می شوند و کشتارگاه های مجهزی نیز بدین منظور وجود دارد.

بهداشت محیط کشتارگاه نه تنها در مورد شترمرغ بلکه باید در مورد تمامی کشتارگاه های دام و طیور رعایت شود ولی فارغ از این موضوع بحث اصلی ما در مورد بهداشت در کشتارگاه های شترمرغ می باشد که به سه بخش بهداشت کشتارگاه قبل از ذبح، بهداشت کشتارگاه حین ذبح و بهداشت کشتارگاه بعد از ذبح تقسیم بندی خواهد شد. لطفا با ما همراه باشید.

بهداشت کشتارگاه شترمرغ قبل از ذبح

کشتارگاه هایی که فاقد استاندارد های بهداشتی لازم باشند، بلافاصله پلمپ می شوند، بنابراین اکثر قریب به ۹۹ درصد واحد های صنعتی برای جذب اعتماد بازار و مشتریان و هم چنین توسعه کار موارد بهداشتی لازم را رعایت نموده و پیوسته مقید به اجرای آنها هستند. این موارد می تواند شامل موارد زیر شود:

  • سقف، کف و دیوار های سالن کشتار، شستشو و بسته بندی باید از کاشی یا سرامیک باشند.
  • درب های ورودی و خروجی سالن باید تا حد امکان به صورت مکانیزه باشد تا از نفوذ حشرات و موجودات موذی جلوگیری به عمل آید.
  • کارگران و قصابان باید همیشه لباس، دستکش و چکمه های تمیز بر تن نمایند و روزانه مورد شستشو قرار گیرد.
  • آنها قبل از ورود به سالن و قبل از خروج از سالن باید دستان خود را با ماده ضد عفونی کننده و آب و صابون شسته و از مایع حاوی مواد ضد عفونی عبور کنند.
  • استعمال دخانیات در سالن ممنوع باشد.
کشتارگاه شترمرغ

« کشتارگاه شترمرغ »

بهداشت کشتارگاه شترمرغ در حین ذبح

در این بخش به مواردی که باید حین ذبح، پرکنی،پوست کنی، تخلیه امعاء و احشاء، خردسازی و... رعایت شود خواهیم پرداخت، این موارد عبارتند از:

  • کلیه دستگاه ها، چاقو ها و تشت ها قبل از شروع به کار و بعد از اتمام کار باید شستشو و ضد عفونی شوند.
  • به محض وارد شدن شترمرغ به سالن کشتار باید به میله ها آویخته شده و سر بریده شود و به منظور تخلیه کامل خون جهنده بر روی تشت مخصوص جمع آوری خون اویزان گردد (خارج از موضوع: گفتن کلمه بسم الله حین ذبح برای حلال شدن گوشت توصیه می گردد)
  • چاقوی مورد نظر باید قبل از ذبح کاملا تیز شده باشد تا حیوان با کمترین درد ذبح شود.
  • به منظور کندن پر و پوست یا خارج سازی اجزای داخلی بدن پرنده نباید از انبر دست یا وسایل غیر بهداشتی استفاده شود.
  • پرنده پس از عبور از مراحل پر کنی، پوست کنی، خارج سازی امعاء و احشاء، خرد سازی به منظور بسته بندی وارد مرحله خنک سازی میشود. در این مرحله از تشت های آب یخ برای خنک سازی سریع گوشت و بسته بندی استفاده می شود. دمای آب ورودی باید حداکثر 15 درجه سانتی گراد و دمای آب خروجی باید حداقل 40 درجه سانتی گراد باشد و نباید از این دو مقدار تجاوز نماید.
  • تشت ها باید از جنس ورق های گالوانیزه، استیل یا آلومینیومی باشند تا از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود زیرا آب به سرعت با آهن زنگ زده واکنش داده و آنرا به گوشت منتقل می کند.
  • گوشت برای سرد شدن باید از چندین مرحله آب سرد و آب یخ عبور نماید تا در نهایت به دمای صفر یا 4 درجه سانتی گراد رسیده و آماده بسته بندی شود.
  • گوشت نباید بیش از نیم ساعت در تشت بماند زیرا فاسد شدن گوشت را به دنبال خواهد داشت.
  • در مرحله بسته بندی نیز باید از ورود هر جاندار دیگری به جز کارگران، گوشت شترمرغ و مواد بسته بندی جلوگیری به عمل آید.
  • مواد اولیه مورد نیاز برای بسته نیز باید کاملا پلمپ شده باشند و درون سالن کشتارگاه پلمپ آنها باز شود.
  • محصولات پس از بسته بندی بلافاصله به سرد خانه منتقل شوند.
  • پوست شترمرغ نیز بعد از شستشو به خشک کن های مخصوص منتقل شود یا تا زمان فروش در سردخانه نگهداری شود.

بهداشت کشتارگاه شترمرغ بعد از ذبح

موارد زیر باید پس از پایان ساعات کاری یا پایان تولید انجام شود که عبارتند از:

  • کلیه محصولات باقی مانده جهت ادامه کار در روز بعد به سردخانه مخصوص منتقل شوند.
  • کلیه وسایل و دستگاه ها با آب داغ و مواد شوینده شستشو داده شوند.
  • اشغال های حاصل از تولید سوزانده شود.
  • کارگران و کارمندان قبل از خروج حتما باید دستکش، چکمه و لباس خود را با آب داغ و مواد شوینده بشورند تا دچار آلودگی نشود.
  • آنها باید پس از شستشوی لباس و چکمه، دستان و پاهای خود را نیز شسته و ضد عفونی نمایند.
شترمرغ های کشتار شده

« شترمرغ های کشتار شده »

بررسی نحوه کشتار شترمرغ

شترمرغ به عنوان بزرگترین پرنده حال حاضر در دنیا شناخته می‌شود که به دلیل داشتن گوشت و لذیذ و همچنین با توجه به توانایی های فراوانی که در محصولات این پرنده یافت می شود، فروش گوشت و تخم شترمرغ نرخ فروش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در رابطه با نحوه کشتار شترمرغ باید در نظر داشته باشید که ذبح کردن این پرنده بزرگ دارای اول و مقدماتی است که می‌بایست حتماً رعایت شود. در واقع شما با با رعایت کردن تمامی اقدامات به صورت قدم به قدم خواهید توانست کشتار پرنده‌ها را در بهترین حالت ممکن انجام برسانید.

قدم اول - انتقال پرنده ها به کشتارگاه

برای شروع کار بعد از اینکه شترمرغ ها فرآیند رشد و بالغ شدن را پشت سر گذاشتند و به سن ۱۰ تا ۱۴ ماهگی رسیدند می بایست برای کشتار آنها را به کشتارگاه های مخصوص این پرنده انتقال دهید. البته در نظر بگیرید که اگر کشتارگاه منطقه یا شهر شما از نظر تجهیزات چندان مجهز نباشد؛ نحوه کشتار شترمرغ به صورت خواهد شد که شما مجبور خواهید بود فرایند سلاخی و به شتر مرغ ها را خودتان به انجام برسانید.

چنانچه هدف شما از پرورش شترمرغ تولید تخم خوراکی یا تخم نطفه دار است می بایست حتماً این پرنده ها را تا سن دو سالگی در بهترین شرایط نگهداری کنید چرا که سن بلوغ شترمرغ و همچنین دوره تخمگذاری آنها از دو سالگی می باشد.

شترمرغ های بالغ آماده کشتار

« شترمرغ های بالغ آماده کشتار »

قدم دوم - قرار گیری در نگهدارنده مخصوص

بعد از این که شترمرغ ها به دوره تعیین شده رسیدند و شما آنها را به سالن ارسال نمودید، دو کارگر آنها را به نگهدارنده های مخصوص متصل خواهند کرد که در این فرایند پاها، بدن و همچنین سر آنها به صورت ثابت نگهداری خواهد شد تا پرنده نتواند حرکت جنبشی داشته باشد.

قدم سوم - شوک الکتریکی

بعد از قسمت سر شترمرغ ها در میان یک نگهداری فلزی جایگذاری می شود، طی فرایندی یک شوک الکتریکی ۹۰ ولتی که دارای شدت جریان سه دهم آمپر است به قسمت سر آنها وارد می شود که این امر یک حال بی حسی تا مدت زمانی خاص را به همراه دارد. البته چنانچه ولتاژ برق افزایش داده شود می تواند شترمرغ را بیهوش کند. تمامی این کار ها به منظور عذاب نکشیدن شترمرغ در پروسه کشتار صورت می گیرد.

قدم چهارم - قطع کردن سر پرنده ها

برای تسریع نمودن فرایند کشتار، سر شترمرغ در زیر گلو قطع می گردد. در این هنگام برای رعایت نحوه کشتار شترمرغ به شکل صحیح پرنده به صورت وارون قرار داده می شود تا تمامی خون ان به داخل تشت خالی گردد. در واقع با این کار امکان آلودگی پوست، پر و خون پرنده در فرایند های بعدی کشتار به صفر خواهد رسید و شما با مشکلی مواجه نخواهید شد.

قدم پنجم - پرکنی شترمرغ

شایان ذکر است که پر های شترمرغ از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و در صنایع زینتی برای تولید محصولات مختلف مانند بادبزن، گردگیر و ... به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو در این مرحله که پرنده همچنان به شکل وارونه قرار دارد باید کارگر ها به وسیله دست های خود پر های این پرنده ها را جداسازی کنند.

کشتارگاه مدرنیزه شترمرغ

« کشتارگاه مدرنیزه شترمرغ »

قدم ششم - کندن پوست پرنده

پوست شترمرغ دومین محصول با ارزشی است که از قیمت بالایی برخوردار بوده و در میان افرادی که به کالا های چرمی علاقه دارند، بسیار محبوب است. بعد از اتمام پرکنی، فرایند جداسازی پوست صورت می گیرد. پوست شترمرغ ها توسط کارگران جداسازی شده و به دیگر مراحل فراوری ارسال می شوند. البته در نظر داشته باشید که در برخی از کشتارگاه ها پوست این پرنده به صورت مستقل به برخی از شرکت های چرم سازی فروخته می شوند.

مرحله آخر - جداسازی

بعد از پایان یافتن تمامی مراحل، عضوها و قسمت های مختلف بدن شترمرغ مانند قلب، کبد، روده، پا ها، سینه و … کنده می شوند و با رعایت اصول بهداشتی برای بسته بندی شدن به مراحل بعدی انتقال می یابند.

شایان ذکر است که کشتار شترمرغ به طور کلی در دو روش دستی و مکانیزه در مکانی به نام کشتارگاه انجام می‌شود که در روش دستی تک به تک مراحل کار به وسیله کارگران انجام میشود ولی برعکس در شیوه مکانیزه از ابزارات خودکار و پیشرفته بهره گیری می کنند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت