معرفی انواع نژاد ها و گونه های شترمرغ

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۲

در این مطلب به بررسی چند گونه اصلی شترمرغ می پردازیم. صد البته که شترمرغ گونه ها و نژادهای مختلفی دارد اما گونه های شناخته شده و اصلی این پرنده عبارتند از شترمرغ گردن قرمز ، شترمرغ سیاه ، شترمرغ ماسائی عربی و شترمرغ سومالی.

اهمیت بهداشت جوجه کشی

« اهمیت بهداشت جوجه کشی »

شترمرغ ماسائی

زیستگاه شترمرغ ماسائی در شرق آفریقا بوده و از مركز كنيا تا جنوب غربـی تانزانيـا پراكنـدگی دارنـد. از خصوصیات این نژاد از شترمرغ میتوان به پوست عریان و گردن لخت پرنده اشاره کرد. گردن این نژاد در طی فصل جفتگیری به رنگ قرمز تبدیل میشود. پرهای دم این نژاد به رنگ سفید است و پرهای خاکی مایل به قهوه ای در میان آن وجود دارد. در گردن این نژاد از شترمرغ یک حلقه پر سفیدرنگ نیز وجود دارد.

شترمرغ سومالی

این نژاد از شترمرغ هم در منطقه شمال شرقی كنيا و جنوب شـرقي اتيـوپي زیست کرده و در برخی اوقات در کنار شترمرغهای ماسائی نیز دیده میشوند. با این حال بدلیل تفاوت های ظاهری شترمرغ سومالی و ماسائی به راحتی قابل تشخیص هستند. این زیرگونه دارای پاهایی به رنگ آبی و خاکستری بوده و پرهای خاکی رنگ در دم آنها وجود ندارد و پرها به رنگ سفید رنگ هستند. برخلاف شترمرغ ماسائی حلقه سفیدرنگ در دور گردن این نژاد وجود ندارد

شترمرغ جنوب آفریقا

شترمرغ جنوب آفریقا اغلب در اطراف رود گینه زیست میکنند. این نژاد نیز دارای گردنی به رنگ آبی بوده و به سادگی رام میشوند.

شترمرغ شمال آفریقا

شترمرغ شمال آفریقا در صحرای آفریقا و در بخش هایی از ساحل عاج ، موريتانی تا اتيوپی زیست میکنند. زیرگونه نام برده بزرگترین نژاد شترمرغ است و شباهت ظاهری زیادی با شترمرغ های ماسائی دارد. گردن شترمرغ های شمال آفریقا به رنگ صورتی است.

شترمرغ عربی

این نژاد از شترمرغ در صحراهای عربی و در حاشیه کشورهای همجوار زیست میکردند و همکنون منقرض شده اند. گونه های دیگری از این شترمرغ بنام شترمرغ کوتوله وجو دارند که نژادی وحشی بوده و در منطقه ریودارو زیست میکنند و تخم های نسبتاً کوچکتری میگذارند.

شترمرغ گردن آبی

« شترمرغ گردن آبی »

نژادهای تجاری شترمرغ

نژادهای تجاری و اصلاح نژاد شده شترمرغ ها از سال ۱۷۷۵ میلادی در مزارع آفریقای جنوبی شکل گرفت. در سال ۱۸۵۷ میلادی در الجزایر اولین مزرعه پرورشی این نژاد شکل گرفت و در سال ۱۸۶۷ میلادی اولین مزرعه تخصصی برای اصلاح نژاد این پرنده در قاره آفریقا انجام شد. با گذشت زمان و آمیزش نژادهای مختلف سه نژاد جدید از شترمرغ ها با نام های گردن قرمز ، گردن آبی و گردن سیاه به وجود آمد که هرکدام از آنها خصوصیات مخصوص به خود را داشتند. در زیز خصوصیات هر کدام از این سه نژاد ذکر شده است:

شترمرغ گردن قرمز

نژاد گردن قرمز شترمرغ جثه بزرگی داشته و پتانسیل تخمگذاری و جوجه آوری آن نسبت به سایر اصلاح نژاد شده ها کمتر است. گردن قرمزها رفتار تهاجمی تر داشته و بطبع نگهداری آنها مشکل تر است. سن بلوغ در این نژادها نسبت به سایر اصلاح نژادها دیرتر بوده و در نتیجه آن دیرتر به بهره وری میرسند. پوسـت بـدن و گـردن اين پرنده صورتی كمرنگ است. عمده شترمرغهای پرورشی در قـاره آمريكـا از ايـن نـژاد هستند.

شترمرغ گردن آبی

شترمرغ های گردن آبی که به نام شترمرغ زیمباوه ای نیز شناخته میشوند اغلب در کشور زیمباوه پرورش داده میشوند. از خصوصیات اصلی این نژاد میتوان به بدنی پهن و حجیم ، گردنی بلند اشاره کرد. نژاد گردن آبی از راندمان تولید گوشت بالاتری برخوردار بوده و میتوان آن را بهتر مدیریت کرد. شترمرغ های گردن آبی در مناطق سردسیری سازگاری بهتری از خود نشان میدهند.

شترمرغ گردن سیاه

نژاد گردن سیاه شترمرغ حاصل چندین دهه تلاش اصلاح نژادی در کشور آمریکا است و از جفتگیری دو زير گونه استروتيو كاملوس كاملوس « شترمرغهای شمال آفريقـا » و زير گونه استروتيو كاملوس استراليس « شترمرغ جنوب آفريقا » بدست آمده است. شترمرغ های گردن سیاه با نام گردن سیاه آفریقایی نیز شناخته میشوند و دارای قد کوتاه تر و بدن فشرده تری دارند. پرهای این رسته شترمرغ کیفیت نسبتاً بالاتری داشته و پوست آنها نیز کیفیت مناسبی دارد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت