راه ها و روش های افزایش تخمگذاری شترمرغ

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۳٫۰۳

شترمرغ پرنده ایست که نگهداری و پرورش آن با دیگر پرنده ها متفاوت است. از این رو عواملی که بر روی تخمگذاری این پرنده ها تاثیگذارند نسبت به طیور دیگر متفاوت می باشد. معمولاً تخمگذاری پرنده های مانند مرغ ، بلدرچین ، بوقلمون ، غاز ، اردک و ... به مواردی مانند نور ، تغذیه ، آب و هوا ، سن ، محیط پرورشی و ... بستگی دارد ؛ اما در نگهداری شترمرغ ها موارد دیگری نیز بر روی میزان تخمگذاری پرنده موثر می باشد. در ابن مطلب از سایت ما توانی عوامل تاثیرگذار بر روی میزان تخمگذاری شترمرغ ها را بررسی خواهیم کرد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

چکیده مقاله

شترمرغ ها در فصول بهار تخمگذاری میکنند. این پرنده ها در سال حدود ۴۰ تخم میگذارند و در صورتی که تمامی شرایط پرورشی رعایت شوند قادر هستند که تا ۶۰ تخم نیز بگذارند...

شترمرغان بزرگترین پرنده در حال حاظر بوده و تخم آن نیز نسبت به سایر پرندگان بزرگتر می باشد. پرورش شترمرغ در ایران جایگاه خوبی داشته و از پتانسیل درآمد بسیار بالا برخوردار است. جهت موفقیت در امر پرورش شترمرغ نیاز است تا شما با مباحثی همچون نحوه پرورش و نگهداری و جوجه کشی این پرنده آشنا باشید. پیشنهاد ما این است که مطلب آموزش پرورش شترمرغ را حتماً قبل از پرورش این پرنده مطالعه کنید.

تخمگذاری شترمرغ

« تخمگذاری شترمرغ »

تاثیر جفتگیری نر و ماده بر تخمگذاری شترمرغ ها

یکی از مهمترین عوامل تخمگذاری شترمرغان جفتگیری جنسیت نر و ماده این پرنده می باشد. هر چند که شترمرغ ماده بدون حضور نر نیز میتواند تخمگذاری کند ؛ اما این تخمگذاری بصورت غریزی بوده و تخم ها بدون نطفه خواهند بود. با وجود شترمرغ نر پرورش دهنده میتواند علاوه بر تولید تخم های خوراکی نسبت به تولید تخم های نطفه دار نیز اقدام کند. گله های مولد را به شیوه های مختلفی میتوان تشکیل داد ؛ برای نمونه شما میتوانید به ازای هر شترمرغ نر یک شترمرغ ماده در نظر بگیرید و یا اینکه به ازای هر دو عدد شترمرغ ماده یک شترمرغ نر لحاظ کنید. هر کدام از این متدها به نوبه خود مزایا و معایب بخصوصی دارند. برای مثال در سیستم پرورشی یک به یک درصد نطفه داری تخم ها بسیار زیاد بوده اما نگهداری مولدها کاری دشوار می باشد. علاوه بر این ممکن است که بین جفت های شترمرغ ناسازگاری بوجود بیاید.

هنگامی که شما گله شترمرغ تشکیل میدهید باید شترمرغ ها را برای انتخاب جفت خود آزاد بگذارید تا بین نر و ماده این پرنده ناسازگاری بوجود نیاید. در این صورت درصد تخمگذاری پرنده ماده نیز افزایش پیدا میکند.

تاثیر سن بر تخمگذاری شترمرغ ها

در هنگام تشکیل گله شما نباید شترمرغان جوان را با پیر در یک جا نگهداری کنید ؛ چرا که شترمرغان مسن تر قادر به جفتگیری نیستند. به همین دلیل بهتر است تا شترمرغ ها از یک طیف سنی انتخاب شوند. سن پرنده ها بر روی تخمگذاری نیز بسیار تاثیرگذار هستند. این پرنده ها معمولاً در سنین دو الی سه سالگی به بلوغ جنسی میرسند و در ۳۰ هفتگی قادر به تخمگذاری می باشند. فصل تخمگذاری پرندگان نیز بهار است ، بنابرین اگر شترمرغ ها در فصل پاییز به فصل تخمگذاری برسند باید با فصل بهار برای تخمگذاری آنها منتظر بمانید.

دلایل ایجاد فلجی در پای غاز

میزان تخمگذاری شترمرغان به چندین پارامتر از قبیل نژاد ، سن ، آب و هوای محیط و ... بستگی دارد. این پرنده ها عموماً در اولین سال تخمگذاری خود حدود ۱۲ تا ۲۱ تخم میگذارند. در سنین ۴ الی ۵ سالگی شترمرغان عموماً تخمگذاری بالایی داشته و بصورت یکروز در میان تخمگذاری میکنند.

دوره تخمگذاری این پرنده ها از ابتدای بهار شروع شده و تا انتهای تابستان ادامه پیدا میکند. البته همانطور که قبلاً نیز اشاره شد آب و هوای منطقه نیز بر روی مقدار تخمگذاری تاثیر مستقیم دارد. معمولاً در طول سال شترمرغ ها مابین ۴۰ تا ۶۰ تخم میگذارند و شترمرغ ماده طبیعتاً  زمانی که ۱۵ تا ۲۰ تخم میگذارد کرچ شده و روی آنها میخوابد. با این حال در مزارع پرورشی پیشرفته از دستگاه جوجه کشی شترمرغی برای جوجه گیری از تخم این پرنده استفاده میکنند تا سیکل تخمگذاری پرنده ادامه پیدا کند.

شترمرغ کرچ شده

« شترمرغ کرچ شده »

برای پیشگیری از کُرچ شدن شترمرغ ماده لازم است که تخم ها را به موقع از لانه جمع آوری کنید ؛ چرا که از تخم ها بیش از 5 عدد باشد شترمرغ کرچ میشود.

تاثیر استرس بر تخمگذاری شترمرغ

در هنگام تخمگذاری شترمرغان نسبت به محیط پیرامون خود حساس می باشند. در فصول تخمگذاری شترمرغ ها باید به دور از صر و صدا و عوامل استرس زا باشند. چرا که وجود استرس در پرنده بر تخمگذاری و نطفه دار بودن تخم ها تاثیر منفی بر جای میگذارد.

تاثیر تغذیه بر تخمگذاری شترمرغ

از دیگر موضوعات تاثیرگذار بر تخمگذاری این پرنده ها نحوه تغذیه آنها می باشد. برای کسب بالاترین میزان تخمگذاری شترمرغ ها باید از تغذیه خوب و مکفی برخوردار باشند. غذای دریافتی این پرنده ها باید به اندازه کافی مواد مغذی از جمله پروتئین ، کلسیم و ویتامین ها را داشته باشد. علاوه بر این نسبت کلسیم به فسفر جیره نیز باید رعایت شده باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت