خواص و خصوصیات گوشت شترمرغ

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۲٫۲۲

شترمرغ از خانواده پرندگان و از راسته سینه پهنان می باشد. این پرنده در واقع بزرگترین پرنده روی زمین به شمار می رود و منشا پیدایش این پرنده به قاره آفریقا بر می گردد. هم اکنون نیز نژاد آفریقایی این پرنده در بیشتر استان های کشورمان پرورش داده می شود.

این پرنده پر خاصیت ترین پرنده می باشد، زیرا هم از گوشت و تخم آن استفاده می شود و هم پوست و پر آن در صنعت کاربرد های فراوانی دارد و هم اکنون نیز شاهد محصولات چرمی از پوست شترمرغ هستیم. فضولات این پرنده نیز جهت کود دهی به مزارع کشاورزی به فروش می رود.

در این مقاله از وب سایت ایزی باتور هدف ما آشنا ساختن شما با خواص شگفت انگیز گوشت شترمرغ می باشد، لطفا با ما همراه باشید.

گوشت شترمرغ

« گوشت شترمرغ »

گوشت شترمرغ بر خلاف گوشت سایر پرندگان قرمز است درست مانند گوشت گاو و گوسفند، ولی یک تفاوت عمده با گوشت گاو و گوسفند دارد و این تفاوت بزرگ در میزان چربی و کلسترول آن می باشد. گوشت شترمرغ بیشتر شامل پروتئین و مواد معدنی و انواع ویتامین ها می باشد تا چربی، به طریکه می توان گفت که در هر ۱۰۰ گرم گوشت شترمرغ فقط ۱ گرم چربی اشباع شده وجود دارد و این یعنی که گوشت شترمرغ یک معجزه در درمان انواع بیماری های قلبی و عروقی و مبارزه با چاقی می باشد.

مهم تر اینکه گوشت شترمرغ بر خلاف گوشت گاو و گوسفند عاری از هر گونه انگل می باشد و این خود یک دلیل بسیار محکم برای مصرف گوشت شترمرغ به جای مصرف گوشت گاو و گوسفند می باشد. گوشت شترمرغ به دلیل همین خواص فوق العاده خود در بین سفره های ایرانی کم کم جای باز کرده است و بیشتر سر آشپز ها و رستوران های لوکس را به خود علاقه مند نموده است.

بررسی خواص گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ مانند گوشت هر پرنده یا حیوان دیگری سرشار از انواع ویتامین ها ، پروتئین ها ، مواد معدنی ، چربی ها و انرژی می باشد که مصرف آن می تواند بسیاری از نیاز های روزانه بدن ما را تا حدودی تامین کند. البته در کنار موارد ذکر شده برخی فواید و خواص دیگر در گوشت این پرنده وجود دارد که آن را با محصولات گوشتی سایر پرنده های متمایز می کند.

گوشت تمام پرندگان معمولاً سفید است اما شترمرغ ها نشان داده اند که پرندگان می توانند گوشت قرمز نیز داشته باشند. گوشت قرمز و گوشت بره دارای چربی های اشباع شده هستند، که گاهی اوقات برای قلب و عروق خونی مضر است. اما گوشت این پرنده از پایین ترین میزان چربی برخوردار می باشد.

دارای مقادیر زیاد منیزیم و روی

عناصری مانند چربی های مضر و اوره و همچنین موادی که باعث افزایش کلسترول خون می شود در گوشت شترمرغ وجود ندارد. علاوه بر این گوشت این پرنده بزرگ سرشار از ویتامین های B1 ، B2 ، A ، C و منیزیم و روی است. توجه کنید که رانها و سینه قسمتهای اصلی گوشت شترمرغ هستند.

دارای مقدار زیادی ویتامین E و اسیدهای چرب

طبیب های سنتی معتقدند که هر گوشتی باید چندین ساعت بخارپز شود تا باکتری های انگلی آن از بین برود و از بین برود. اما گوشت شترمرغ از این قاعده مستثنی می باشد و بخار پز شدن نیازی ندارد.

این بدان معناست که هنگام پخت گوشت شترمرغ نیازی به استفاده از پروتکل های بهداشتی که برای پخت سایر گوشت ها استفاده می کنید ، ندارید. از دیگر خواص گوشت شترمرغ می توان به وجود مقدار قابل توجه ویتامین D اشاره کرد که مصرف آن برای بدن انرژی زا است. در واقع هرجایی که این ویتامین به مقدار زیاد یافت شود ، هیچ دلیلی بر وجود باکتری در کلسترول و چربی وجود ندارد.

با استناد بر آزمایش ها و تست های صورت گرفته، گوشت شترمرغ نه تنها برای بیماران قلبی که از اساس از خوردن گوشت قرمز منع شده اند مضر نیست ، بلکه در درمان و بهبود شرایط این بیماری بسیار تاثیر گذار است.

سرشار از امگا 3

تا به امروز ، هیچ محقق یا زیست شناسی تحت هیچ شرایطی فواید و اثرات امگا 3 بر روی سیستم قلبی عروقی ، تولید مثل ، سیستم ایمنی و عصبی را رد نکرده است. گوشت شترمرغ با 8٪ امگا 3 ، با اقتدار ، یکی از گوشت هایی است که برای بیماران قلبی عروقی مفید است و به همین دلیل نرخ فروش بالایی دارد و در رژیم غذایی افراد زیادی تاثیر گذار است.

امگا 3 یک درمان طبیعی برای تنگ شدگی و گرفتگی عروق است. حال فرض کنید کسانی که از خوردن گوشت قرمز منع شده اند (مانند زنان باردار ، بیماران قلبی و دیگران که نباید گوشت قرمز بخورند!) به راحتی این نعمت الهی را در هرم غذایی خود بگنجانید. پس از مدتی قطعاً از تاثیرات مثبت آن بر روی سلامتی و سیستم بدنی خود شگفت زده خواهید شد.

گوشت شترمرغ

« گوشت شترمرغ »

دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان

ویتامین های موجود در گوشت شترمرغ آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به مبارزه با سلول های سرطانی و رادیکال های آزاد کمک می کنند و در نتیجه باعث سلامتی و طراوت و شادابی پوست می شوند.

دارای چربی مفید

چربی ها یا کلسترول به طور کلی به خوب و بد تقسیم می شوند و کلسترول خوب باعث بیماری  قلبی و گرفتگی رگ های خونی می شود. اما با مصرف مداوم کلسترول خوب و چربی های اشباع نشده ، می توانید چربی های اشباع شده را از بین ببرید و سلامتی خود را بهبود ببخشید.

سرشار از آهن

گوشت شترمرغ منبع غیر قابل انکار و غیر قابل انکار آهن و پروتئین است. بنابراین توصیه آن برای خانم هایی که دچار کمبود خون و آهن هستند هر هفته چند بار از گوشت این پرنده در وعده های غذایی خود استفاده کند.

منبع پروتئین

یکی از خواص گوشت شترمرغ حضور مقدار زیاد پروتئین در آن است که برای سوخت و ساز بدن ، بهبود و ترمیم بافت و رشد و نمو عضلات بسیار مفید است. همه افراد در هر سنی باید روزانه مقدار مشخصی پروتئین دریافت کنند که گوشت شترمرغ می تواند به راحتی مقدار مورد نیاز برای فرد را تامین کند.

امکان هضم در کوتاه ترین زمان

گوشت شترمرغ بدون هیچ دشواری به راحتی پخته می شود و در عین حال به راحتی قابل خوردن و هضم است. البته  دلیل اصلی آن ترد بودن آن می باشد که همین ویژگی باعث می شود برای همیشه از آن برای پخت انواع غذا ها استفاده کنند.

مصرف گوشت شترمرغ به افراد چاق کمک می کند تا متابولیسم نادرست خود را اصلاح کنند. علاوه بر این ، گوشت این پرنده برای کسانی که از مشکل نفخ رنج می برند بسیار مفید می باشد. گوشت شترمرغ تاثیر بسزایی در درمان فلجی، بی حسی ، ضعف و خواب آلودگی اندام ها ، درد مفاصل ، سیاتیک ، نقرس ، مرض و بیماری های رحم سرد دارد؛ از این رو توصیه می شود که حتماً آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

جالب است که حتی مربیان ورزش به هنرجویان توصیه می کنند گوشت شترمرغ بخورند تا ضمن دریافت مقادیر زیاد پروتئین ، از چاقی زیاد و موضعی جلوگیری کنند. خصوصاً افرادی که بدنسازی می کنند می توانند درصد بالایی از پروتئین بدن را در گوشت این پرنده بخورند و در عین حال از بالا رفتن چربی بدن خود جلوگیری کنند. همچنین حضور انواع ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن باعث شده تا این محصول گوشتی یک مکمل تمام عیار به شما برود.

گوشت شترمرغ سرخ شده

« گوشت شترمرغ سرخ شده »

کمک به التیام زخم ها

به احتمال زیاد شنیده اید، به کسانی که جراحی و بخیه می زنند توصیه می شود کمپوت آناناس میل کنند. گوشت شترمرغ نیز دقیقاً همانند آناناس خاصیت جمع آوری و بهبود زخم را دارد. بنابراین ، توصیه می شود بیماران برای تسریع بهبودی خود از این محصول محبوب گوشتی استفاده نمایند.

ماهیت گوشت شترمرغ چیست؟

با توجه به بررسی های صورت گرفته گوشت شترمرغ دارای طبع گرم و خشک است؛ از این رو کسانی که دارای مزاج سرد هستند می توانند از گوشت این پرنده به خوبی غذا بخورند اما افراد گرم مزاج باید در این مورد کمی احتیاط کرده و زیاده روی ننمایند.

گوشت شترمرغ حاوی چه موادی است؟

بر طبق جدول زیر مهم ترین مواد تشکیل دهنده گوشت شترمرغ آورده شده است. این جدول بر حسب ۱۰۰ گرم گوشت شترمرغ می باشد.

۱۴۵ کیلوکالری

کالری

۲٫۶ گرم

چربی

۸۵ میلی گرم

کلسترول خون

۸۰ میلی گرم

سدیم

۳۶۲ میلی گرم

پتاسیم

۱۵ درصد

آهن

۶ درصد

منیزیم

۳ درصد

روی

۲۸ درصد

پروتئین

۰

شکر

۰

کربوهیدرات

۰

ویتامین A

۰

ویتامین C

۰

ویتامین D

۱ درصد

ویتامین E

۱۰۵ درصد

ویتامین B-12

۲۵ درصد

ویتامین B-6

« جدول خواص گوشت شترمرغ »

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت