معرفی انواع بستر استاندارد برای پرورش طیور

نوشته شده در : ۱۴۰۱٫۰۱٫۳۰

کف زمین نگهداری طیور و جنس بستر از جمله موارد بسیار مهم در پرورش طیور می باشد. در واقع برای کاهش رطوبت بستر، برای آسایش طیور و جلوگیری از شیوع بیماری ها ضروری است که از مواد مناسب زیر پای آنها استفاده شود. بستر سالن پرورش مرغ، بلدرچین، بوقلمون، قرقاول و دیگر طیور را میتوان با مواد مختلف پوشش داد که در این مطلب از مجموعه مقالات سایت ایزی باتور بهترین بستر برای پرورش طیور را شرح داده ایم.

ویژگی های بستر مناسب

بستر راحت و مناسب برای طیور باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

جاذب رطوبت باشد و سریع خشک شود

چون پرنده ها به همراه فضله، ادرار نیز دفع میکنند و همین موضوع باعث شده فضله آنها رطوبت بالایی داشته باشد. افزایش رطوبت بستر باعث افزایش تولید آمونیاک شده و راه را برای انواع بیماری های تنفسی، تاول سینه و عفونت های باکتریایی باز میکند و در نتیجه طیور به شدت در معرض بیماری قرار میگیرند.

بستر مناسب پرورش طیور

« بستر مناسب پرورش طیور »

مانع از آسیب به پای طیور شود

جوجه ها در ماه های اول بسیار فعال و پرجنب و جوش هستند. لذا کف زمین نگهداری آنها باید نرم بوده و مانع از ضربه به کف پای آنها شود. مواد بستر اگر سفت و سخت باشند، کف پای طیور دچار زخم شده و باعث عفونت یا لنگیدن طیور میشود.

عایق حرارتی باشد

کف زمین مخصوصا در فصل های پاییز و زمستان بسیار سرد می باشد. در صورتیکه کف سالن سرد باشد، جوجه ها و یا طیور بالغ بصورت ایستاده می خوابند و این موضوع باعث مشکلات زیاد از جمله خستگی، بیماری، ضعف پاها و غیره میشود. همچنین بستر سرد باعث سرماخوردگی، مشکلات کلیوی و اسهال در جوجه ها میشود.

سبک ، نرم و قابل فشرده شدن باشد

برای جابجایی و تعویض راحت بستر در هر دوره لازم است که جنس مواد بستر سبک و به راحتی قابل پخش کردن یا جمع کردن باشند. همچنین به جهت تولید کود حیوانی در انتهای دوره قابلیت فشرده شدن بستر مهم است.

در نهایت بستر مناسب برای مرغداری و هر نوع سالن پرورش طیور باید برای مرغدار صرفه اقتصادی داشته و به راحتی قابل دسترس باشد.

نکات مهم در هنگام خرید بستر سالن طیور

در تهیه بستر مرغداری لازم است که بستر را از محل تمیز خریداری کرد. به خصوص فروشنده نباید پرورش دهنده طیور باشد زیرا در این شرایط احتمال آلوده شدن بستر به عوامل بیماری زا بالا خواهد بود. همچنین از خرید بسترهای فاسد شده و کپک زده اجتناب کنید چون این نوع بسترها نیز با ایجاد هاگ باعث عفونت قارچی و بیماری تنفسی در طیور میشوند.

بر روی بستر، علف کش و یا دیگر سموم کشاورزی نباید استفاده شده باشند.

بستر جوجه یکروزه

« بستر جوجه یکروزه »

میزان ضخامت بستر در سالن های پرورش طیور

بستر سالن را باید بعد از ضدعفونی سالن مرغداری و قبل از جوجه ریزی آماده کرد. در فصل تابستان با توجه به گرمی هوا، ضحامت بستر میتواند بین 3 الی 5 سانتیمتر باشد. ولی در فصل زمستان باید ضخامت بستر را به بیش از 5 سانتی متر (بین 5 الی 8 سانتیمتر) رساند تا طیور از سرمای کف در امان باشند.

انواع بستر قابل استفاده در سالن های پرورش طیور شامل موارد زیر می باشد:

پوشال چوب

پوشال چوب یکی از عمده ترین و پرمصرف ترین مواد برای بستر طیور می باشد. این نوع بستر در تمامی مناطق به راحتی قابل دسترس است. همچنین کود مرغی که از این پوشال به دست می آید با قیمت مناسبی به باغداران و کشاورزان فروخته میشود. به ازای هر متر مربع از سالن، 3 الی 5 کیلوگرم پوشال چوب نیاز می باشد. اما در صورت استفاده از کاه، به ازای هر مترمربع 2.5 الی 4 کیلو کاه کافی خواهد بود.

پوشال چوب در مقایسه با دیگر بسترها کمی گران تر تمام میشود و امکان الودگی قارچی آن به خصوص در فصل های مرطوب وجود دارد. همچنین اندکی خاک اره هم همراه پوشال چوب موجود بوده که ذرات خاک اره میتوانند عامل گرد و غبار در سالن باشند.

استفاده از تراشه چوب به جای کلش پیشنهاد میشود. چون کلش برخلاف براده های چوب باعث ایجاد گرد و غبار در سالن میشود. در نتیجه ذرات معلق در هوای سالن افزایش یافته و طیور بیشتر در معرض بیماری های تنفسی قرار خواهند گرفت.

خاک اره

خاک اره محصول خرده چوب در نجاری ها می باشد که قیمت ارازن تری نسبت به پوشال دارد. خاک اره هرچند نرم و جاذب رطوبت است، ولی باعث ایجاد گرد و غبار شده و در رطویت بالا احتمال قارچ زدگی و کپک زدگی آن زیاد می باشد.

رول مقوایی

رول مقوایی یکی دیگر از بسترهای مناسب برای مرغداری بوده و به سرعت میتوان کف سالن را با رول کاغذی پوشش داد و سریعتر بستر را آماده کرد. همچنین این نوع بستر قابلیت جذب رطوبت بالایی داشته، سبک و ارازن است و باعث ایجاد گرد و خاک نمیشود. این نوع بستر مقوایی در کاهش آلودگی های میکروبی نیز بسیار تأثیرگذار می باشد. رول مقوایی معمولا به شکل ورق دو لایه تهیه میشود و تا حدود زیادی عایق سرما است. اما به اندازه پوشال چوب در برابر سرمای کف عایق خوبی ندارد. همچنین رول های مقوایی چندان نرم نیستند و ممکن است باعث مشکلات حرکتی در پای طیور شوند. بعلاوه کود مرغی حاصل از رول مقوایی کیفیت و قیمت پایین تری دارد.

بستر پرورشی مرغ تخمگذار

« بستر پرورشی مرغ تخمگذار »

سبوس برنج

سبوس برنجی به دلیل ارزانی و نرم و راحت بودن آن از جمله مواد مناسب برای کف زمین نگهداری طیور می باشد. این نوع بستر فاقد گرد و غبار بوده و به خوبی رطوبت را به خود جذب میکند. اما متأسفانه در بیشتر مناطق دسترسی به سبوس برنج امکان پذیر نیست و بیشتر مرغدارهای ساکن استان های شمالی از آن بهره می برند.

شن و ماسه

بعنوان بستر سالن پرورش طیور میتوان از شن و ماسه نیز استفاده کرد. چون بیشتر ویژگی های بستر مناسب را دارد. اما عایق خوبی در برابر سرما نیست. برای پرنده هایی همچون قرقاول بهترین بستر ماسه بادامی است ولی در فصل های زمستان بهتر است که از پوشال چوب در پرورش قرقاول استفاده کرد تا پرنده بتواند بر روی کف بخوابد وگرنه ایستاده خواهند خوابید و درگیر مشکلات متعددی خواهند شد. برای مطالعه سایر نکات مهم پرورش قرقاول کلیک کنید.

یکی دیگر از بسترهایی که برای استفاده های مقطعی مصرف میشود، بنتونیت سدیم دار می باشد. این نوع بستر قدرت جذب بسیار بالایی داشته و در نقاطی از سالن که رطوبت بالایی دارند میتوان از بنتونیت بهره برد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت