اطلاعات کامل در مورد قرقاول نژاد بلژیکی - طلایی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

قرقاول بلژیکی که از آن تحت عنوان قرقاول طلایی نیز نام برده می شود ، پرنده ای از زیر رسته ماکیان سانان یا پرندگان گیاه خوار است. قرقاول طلایی پرنده بومی کوهستان های غرب چین است و به همین دلیل به آن قرقاول چینی نیز گفته می شود. این پرنده به عنوان پرنده ای وحشی در برخی کشورهای اروپا و امریکای شمالی نیز زندگی می کند.

قرقاول طلایی پرنده ای زیبا است که رنگ های مختلف موجود در پرهای آن ، ظاهری زیبا و وصف ناپذیر را به آن ارائه می کنند. رنگ های سیاه ، قرمز ، زرد و طلایی ترکیب رنگ پرهای این پرنده را تشکیل می دهد.این پرنده تاج طلایی و پرهای سرخ و قرمز بر روی بدن خود دارد. قرقاول طلایی طولی به انداره ۹۰ تا ۱۰۵ سانتی متر دارد که بیش از دو سوم آن را دم پرنده تشکیل می دهد.

قرقاول بلژیکی ( طلایی )

« قرقاول بلژیکی - طلایی »

موقعیت جغرافیایی و رابطه ان با تولید مثل

توجه کنید که هرچقدر پرنده در مناطق مرتفع تری زندگی نماید میزان جوجه آوری پایین تری خواهد داشت، زیرا کمبود گرما و اکسیژن کافی موجب تاخیرات روزهای جوجه کشی خواهد شد، در اصل حضور گرما از موارد بسیار مهمی ست که باید در اختیار پرنده ی مولد قرار گیرد تا تخم گذاری خود را آغاز نماید.

همانطور که گفته شد مناطق معتدله بهترین شرایط را برای آشیانه سازی و تخم گذاری دارند، در این مناطق با حضور گرما و رطوبت کافی، گیاهان سرسبز و فراوانی انواع دانه ها و گیاهان، یک جیره ی غذایی کامل برای تغذیه پرندگان مهیا می شود که با وجود همه اینها ، پرنده از نظر بلوغ جسمی و جنسی، بیشتر به تکامل می رسد تا قابلیت جفتگیری و جوجه آوری بهتری داشته باشد.

جالب است بدانید که ؛ عده ای از پرندگان مثلعقاب سرسفید و برخی گونه های کبوتران در فصل زمستان و پاییز بهترین شرایط را برای تخم گذاری در اختیار دارند ولی در حالت کلی هر پرنده ای، اگر از تغذیه ای خوب و گرمایی مناسب برخوردار باشد، می توانند در بهترین حالت ممکن جفتگیری و جوجه آوری نمایند.

گر چه در دنیای امروز با استفاده از روش های پیشرفته، می توان از نژادهایی جوجه کشی کرد که مطابق با آب و هوای زمستان جفت گیری کرده و درصد جوجه آوری در آن ها به میزان قابل توجهی بالا می باشد.

ویژگی های ظاهری قرقاول طلایی نر

از مشخصات اصلی قرقاول طلایی نر می توان به تاج زرد یا طلایی رنگ آن اشاره کرد. همچنین قرقاول طلایی نر دارای خطی قرمز رنگ بر روی نوک خود است. گلو ، سینه و دو طرف گردن آن به رنگ قهوه ای مایل به زرد است. قسمت بالایی پشت این پرنده سبز رنگ است و مابقی آن تا دم به رنگ زرد طلایی است. دم این پرنده سیاه و سفید و پاهای آن زرد رنگ است.

تغذیه قرقاول های بلژیکی

تغذیه نقش مهم و حیاتی در پرورش و نگهداری این پرنده ایفا می کند. اگر در پرورش این پرنده از مواد غذایی مناسب استفاده نشود رشد آن با کندی مواجه شده و ممکن است باعث بیماری و مرگ پرنده بشود. معمولاً در تغذیه قرقاول های بلژیکی از دان مرغ و پلیت استفاده می شود. هرچند که برخی افراد برای کاهش هزینه ها و افزایش قدرت کلی بدن قرقاول ها علوفه و سبزیجات را نیز به ترکیب جیره غذایی این پرنده اضافه می کنند.

قرقاول طلایی پرنده ای پر جنب و جوش است و به پریدن به این ور و آن ور و بالای درختان علاقه زیادی دارد. قرقاول چینی روزها بر روی زمین گردش می کند و شب ها را در بالای درختان به استراحت می پردازد. در صورت غفلت صاحب پرنده حتی این احتمال وجود دارد که از قفس خارج شده و به بالای درختان پرواز کند.

تخم گذاری و جوجه کشی قرقاول بلژیکی

میزان تخم گذاری قرقاول بلژیکی نسبت به سایر نژادهای قرقاول کمتر است و در طول سال فقط بین ۸ تا ۱۲ تخم می گذارد. طول مدت جوجه کشی از قرقاول طلایی ۲۳ روز است. جوجه کشی از قرقاول طلایی همانند دیگر ماکیان از دو مرحله ستر و هچر تشکیل شده است که مرحله هچر این پرنده از روز ۲۱ ام جوجه کشی آن آغاز می شود. دمای مناسب برای مراحل ستر و هچر این پرنده به ترتیب برابر با ۳۷٫۵ و ۳۷٫۲ درجه سانتی گراد است. رطوبت مناسب نیز بین ۵۸ تا ۶۳ درصد است.

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار قرقاول باید از دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی استفاده کنید. این دستگاه ها در انواع حرفه ای و اتوماتیک ساخته می شوند. استفاده از دستگاه های جوجه کشی تمام اتوماتیک برای افرادی که برای اولین بار می خواهند از قرقاول طلایی استفاده کنند مناسب تر است. در استفاده از این دستگاه ها باید اطلاعات مربوط به دما و رطوبت را که در قسمت قبلی به آن ها اشاره شده به صورت دستی وارد دستگاه کنید تا دستگاه به صورت اتوماتیک دما و رطوبت را تنظیم کرده و تخم ها را بچرخاند.

جدول دما و رطوبت جوجه کشی قرقاول

« جوجه کشی قرقاول بلژیکی »

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت