آموزش پرورش قرقاول و جوجه کشی از تخم قرقاول

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

قرقاول پرنده ای بسیار زیبا است که به صورت وحشی در نقاط مختلف ایران زندگی می کند. بسیاری از پرورش دهندگان بلدرچین آن را به خاطر زیبایی و ظاهر خاصی که دارد پرورش می دهند. نگهداری از این پرنده بسیار کم هزینه است و می توان آن را به صورت کسب و کار خانگی نیز نگهداری کرد. این پرندگان از اواخر زمستان تا اواسط تابستان تخم گذاری می کنند و قیمت مناسبی در بازار دارند. تخم و گوشت این پرنده دارای خواص بسیار مفیدی است که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

دلایل پرورش قرقاول

بعد از طاووس، قرقاول زیباترین پرنده ی زینتی ست که به خاطر زرق و برق پرهایش مورد توجه بسیاری از پرنده داران قرار گرفته، همچنین این پرنده دارای گوشت لذیذی چون گوشت آهو می باشد، به همین دلیل پرورش، نگهداری و تکثیر این پرنده در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران به یک منبع مهم درآمدی تبدیل شده است.

پرورش این پرنده ی زیبا که جنبه تجاری هم دارد، با دلایل بسیار متفاوت و خاص حائز اهمیت است که قصد داریم در ادامه ی مقاله، مهمترین آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

- تولید پروتئین

جالب است بدانید گوشت قرقاول سرشار از مواد معدنی و فاقد کلسترول می باشد و اولین پرنده ای ست که خوردن گوشت آن به شدت از طرف پزشکان توصیه می شود. این پرندگان در مقایسه با مرغ و بوقلمون از گوشت لذیذتری برخوردار هستند. از مهم ترین امتیاز قرقاول که پرورش دهندگان را به سوی خود جذب نموده، مدیریت نمودن مصرف خوراکش است، یعنی اگر به اندازه یک ماه برای قرقاول‌ها غذا بگذارید، آن‌ها بیش از نیاز مصرف روزانه شان غذا نمی‌خورند و بقیه را ذخیره می‌کنند، همین مساله باعث شده پرورش آن ها در مقایسه با سایر پرندگان بسیار کم هزینه تر باشد. همچنین عدم سرکشی مداوم به قفس آنها کار را راحت تر کرده است چرا که؛ این پرندگان به مراقبت دائم نیاز ندارند.

پرورش و جوجه کشی قرقاول

« پرورش و جوجه کشی قرقاول »

تکثیر و پرورش قرقاول در گذشته از اهمیت کمتری برخوردار بود. کسانی که مشتاق نگهداری و پرورش این پرنده بودند،به خاطر هزینه های بالایی که داشت، قادر به تهیه ی آنها نبودند و تنها شکارچیان می توانستند آنها را در طبیعت وحشی تصاحب کنند ولی هم اکنون با وجود اطلاعات فراوان، بالا رفتن سطح آگاهی افراد علاقه مند، اصول صحیح پرورش، روش های متدوال پرورشی، تکثیر این پرنده ی زیبا هم افزایش پیدا کرده است، به طوریکه با بالا رفتن میزان تقاضای مصرف کنندگان گوشت و تخم قرقاول، ، قیمت فرآورده های قرقاول نیز به نرخ واقعی و هدفمندش نزدیک تر می شود.

 

- تمرین شکار در شکارگاه مصنوعی

شکار جزئی از خلقیات تفریحی و پایان ناپذیر انسان هاست که تاکنون ادامه دارد. چه بسا افراد مشتاقی که در این راه جان خود را به خطر انداخته اند از این رو بسیاری از کشورهای پیشرفته و رو به رشدی از جمله ایران سعی نمودند با ایجاد شکارگاه های مصنوعی، نه تنها از کشته شدن افراد جلوگیری کنند بلکه در حفظ بقای زندگی این پرندگان و متعادل کردن اکوسیستم محیط زیست، قدم مثبت تری بردارند لذا پرورش قرقاول و رها کردنش در شکارگاه های مصنوعی ، به یک تفریح جالب و لذت بخش برای طرفداران، شکار پرنده، تبدیل شده است که می تواند نقش مهمی هم در درآمدزایی نگهبانان محیط زیست داشته باشد.

این روش برای اولین بار در کشور انگلستان به مرحله اجرا در آمد که توانست با پرورش 15 میلیون پرنده مناسب برای شکار، توسط شکارچیان در زمانی کوتاه به درآمد بسیار بالایی دست یابد.

 

- زیبایی قرقاول

قرقاول ها در ایران به عنوان یکی از خوش سیماترین پرنده ها محسوب می شوند ضمن اینکه با رها کردن آنها در مزارع کشاورزی، خیل عظیمی از گستره حشرات که مهمترین آفات مزارع هستند، دفع می شود.

بسیاری از افراد با پرورش نژاد طلایی و لیدی توانسته اند در مدت زمان کوتاهی به درآمد های میلیونی دست یابند.

 

- تاکسیدرمی

یکی از دلایل وسوسه شکارچیان برای شکار قرقاول‌ها، زیبایی این پرنده است که با تاکسیدرمی کردن لاشه آنها، می توانند به درآمد نسبتا بالایی دست یابند. در این روش پس از مرگ، لاشه آن را در کارگاه های مخصوص خشک می کنند چون افراد زیادی هستند که مشتاقند از این پرنده خشک شده به عنوان یک دکور گران قیمت در منازل لوکس شان استفاده کنند.

گوشت و تخم قرقاول

گوشت قرقاول نرم است و به راحتی در بدن هضم می شود. گوشت این پرنده منبع بسیار مناسبی برای املاح معدنی مانند روی ، فسفر ، مس ، آهن و انواع ویتامین ها است. مصرف این پرنده برای تقویت هوش بسیار مناسب است و برای رفع فراموشی و وسواس و تولید خون مناسب است. گوشت پرنده می تواند در درمان بیماری های تشنج ، آسم ، فشار خون ، اعصاب و سنگ کلیه نیز مفید باشد.

تخم قرقاول نسبت به تخم مرغ دارای چندین برابر فسفر ، آهن و انواع ویتامین ها است. ویتامین B موجود در تخم قرقاول منجر به تامین انرژی در بدن و بهبود روحیه می شود. تخم این پرنده سرشار از امگا 3 است و برای تقویت هوش و حافظه در کودکان و جنین در داخل شکم مادر می شود. تخم قرقاول سرشار از آهن و پروتئین است و برای درمان کلسترول و کم خونی و کاهش استرس مناسب است.

جیره غذایی قرقاول

جیره غذایی ابتدایی بلدرچین باید حاوی حدود 30 درصد پروتئین باشد. جیره های کرامبل و خمیری نتایج مثبتی را در پرورش قرقاول در پی دارند. جوجه های این پرنده از زمانی که از تخم خارج می شوند تا 3 هفتگی نمی توانند از خوراک پلت شده استفاده کنند. مواد غذایی که در پرورش قرقاول استفاده می شود برای جلوگیری از ابتلای این پرنده به کوکسیدوز باید حاوی کوکسیدواستات باشند. آب مصرفی قرقاول باید تمیز و بهداشتی باشد. قرقاول های در حال رشد به دو تا 5 گالن آب نیاز دارند.

جوجه کشی قرقاول

« جوجه کشی قرقاول »

فضای مورد نیاز و تجهیزات لازم برای پرورش قرقاول

اینکه چه تعداد از قرقاول را میتوان در بستر پرورش داد در مرحله اول به سن پرنده بستگی دارد. جوجه قرقاول ها عموماً به فضای کمتری احتیاج دارند اما یکی از ویژگی های این جوجه ها درگیری بیش از اندازه در بین آنها می باشد. در صورتیکه فضای اختصاصی جوجه ها کوچک باشد آنها به یکدیگر نوک خواهند زد. به همین علت نمیتوان جوجه قرقاول ها را بصورت فشرده در یک سطح پرورش داد.قرقاول های بالغ نیز در صورت قرارگیری در یک سطح کوچک همدیگر را نوک میزنند « کانی بالیسم. »

برای پرورش قرقاول بالغ در فضای سرپوشیده به ازای هر قطعه به حدود نیم متر مربع فضا نیاز است. همچنین در ک فضا با متراژ ۷ متر مربع میتوان ۱۲۰ قطعه جوجه قرقاول نگهداشت ؛ اما هرچه قدر فضای نگهداری بزرگتر باشد بهتر است چرا که قرقاول ها خوی وحشی دارند و ازدحام بیش از حد باعث هم نوع خواری در آنها میشود.

قرقاول ها را عموماً میتوان مانند مرغ ها در سالن های باز و سرپوشیده پرورش داد ؛ اما این پرواربندی هر چه بهتر خوب است که گردشگاه نیز در خارج از سالن برای قرقاول ها در نظر گرفته شود. فضای گردشگاه نیز باید مقداری بزرگتر از فضای پرورش باشد. همچنین باید دور گرشتگاه نیز با توری پوشانده شود ؛ چرا که این پرندگان میتوانند پرواز کرده و فرار کنند. تغذیه قرقاول ها میتواند در فضای باز و در داخل گردشگاه نیز انجام گیرد ولی برای تخمگذاری لانه در داخل سالن اصلی مستقر میشود.

در مزارع صنعتی نگهداری قرقاول فضای نسبتاً بزرگی را برای این کار در نظر میگیرند ؛ چرا که این مزارع به مکان هایی مانند انباردان ، سالن نگهداری قرقاول ، سالن جوجه کشی قرقاول ، ساختمان اداری و... نیاز می باشد.

مطلب مرتبط : آموزش بازاریابی فروش تخم و گوشت قرقاول

تجهیزات مورد نیاز پرورش قرقاول

در زمینه پرورش قرقاول نیاز است تا شرایطی مانند نور ، دما ، رطوبت ، اکسیژن و تهویه بصورت کنترل شده باشند. برای کنترل و تامین این شرایط به برخی تجهیزات لازم است. عموماً هر چیزی که برای پرورش مرغ لازم و ضروری است برای پرورش قرقاول نیز کارایی دارد. لوازمی مانند آبخوری و دانخوری ، لامپ مادر مصنوعی ، لانه تخمگذاری ، دماسنج و رطوبت سنج ، هیتر و دستگاه جوجه کشی از نمونه تجهیزات مورد نیاز این کسب و کار می باشد. در پرورش طیور لوازمی مانند آبخوری و دانخوری بر اساس سن جوجه ها تعیین میشود. عموماً در روزهای اولیه جوجه ریزی از دانخوری های بشقابی استفاده میشود. همچنین در روزهای نخستین برای گرمایش جوجه ها از لامپ مادر مصنوعی استفاده میگردد.

در مناطق گرمسیر استفاده از لوازم سرمایشی مانند کولر و فن برای خنک کردن سالن پرورش قرقاول الزامی است. میزان دمای 22 الی 24 درجه سانتیگراد برای پرورش قرقاول ایده آل می باشد.

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز سالن های پرورش قرقاول رطوبت ساز است ؛ چرا که رطوبت نسبی 45 درصدی برای نگهداری این پرنده مناسب بوده و برای دریافت این مقدار باید از دستگاه رطوبت ساز بهره جست. در مناطق خشک باید از دستگاه مه پاش برای تامین رطوبت محیط استفاده کرد.

جوجه کشی قرقاول

جوجه کشی از قرقاول را می توان به صورت طبیعی و یا مصنوعی نیز انجام داد. در جوجه کشی طبیعی قرقاول باید شرایط مناسب برای کرچ قرقاول های مادر را فراهم کنید. برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های قرقاول می توانید از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنید. اگر از دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده می کنید باید شرایط لازم برای جوجه کشی از قرقاول را به صورت دستی تنظیم کنید.

جدول دما و رطوبت جوجه کشی قرقاول

« جدول دما و رطوبت جوجه کشی قرقاول »

پس از جوجه کشی از قرقاول چه کنیم؟

همانند سایر پرندگان پس از هچ شدن جوجه های قرقاول ، آن ها را تا 24 ساعت نباید از دستگاه جوجه کشی خارج کنید. در فرایند تشکیل جنین ذخیره زرده در داخل بدن جوجه قرار می گیرد و جوجه تازه هچ شده می تواند تا 24 ساعت از آن تغذیه کند. اگر در طول 24 ساعت اول هچ شدن جوجه ها به آن ها غذا بدهید ، ذخیره زرده در بدن جوجه ها فاسد شده و ممکن است حتی باعث مرگ جوجه بشود.

جوجه های قرقاول را 24 ساعت پس از هچ اولین جوجه در حالی که فقط پنج درصد بدن آن ها مرطوب است از دستگاه خارج کنید. خشک شدن بیش از انداره بدن جوجه ها در داخل هچر می تواند منجر به کاهش رطوبت درون بدن جوجه ها شده و حتی باعث مرگ آن ها بشود. بلکه در زمان مناسب باید پس از خشک شدن آن ها را به سالن با درجه حرارت مناسب منتقل کنید.

جوجه ها را باید به سالنی با 24 درجه سانتی گراد و 75 درصد رطوبت منتقل کنید. دمای پایین از دمای مناسب می تواند منجر به سرماخوردگی و حتی مرگ پرنده ها شود. دمای بالا نیز موجب بروز استرس دمایی در میان جوجه های قرقاول می شود. کم بودن رطوبت در محیط می تواند منجر به دی هیدراته و کم آب شدن بدن جوجه های قرقاول شود.

 

پس از خارج کردن جوجه ها از دستگاه جوجه کشی باید دستگاه را شسته و ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی کردن دستگاه جوجه کشی می توانید از گاز فرمالدئید استفاده کنید. برای تهیه گاز فرمالدئید برای هر متر مکعب از فضای دستگاه باید 35 میلی لیتر فرمالین 40 درصد را بر روی 25 گرم پرمنگنات بریزید. به این ترتیب گاز فرمالدئید تولید شده و درون دستگاه جوجه کشی را ضدعفونی می کند.

ضدعفونی نکردن دستگاه جوجه کشی پس از هچ جوجه های قرقاول می تواند منجر به تلف شدن تخم های نطفه دار در دوره های بعدی جوجه کشی شود. این امر در دستگاه های جوجه کشی که با بدنه فلزی ساخته می شوند بیشتر نمود پیدا می کند. زیرا بدنه این دستگاه از دو لایه فلزی با کائوچو ساخته شده است که مکان بسیار مناسبی برای رشد باکتری هستند.

پس از جوجه کشی از قرقاول چه کنیم؟

بطور کل برای پرورش قرقاول از طریق سه روش زیر میتوان کسب درآمد کرد :

  • جوجه کشی قرقاول و فروش جوجه
  • فروش قرقاول گوشتی
  • فروش تخم نطفه دار قرقاول

هر کدام از روش های معرفی شده مقدار سودآوری جداگانه ای دارد و بصورت همزمان نیز میتوان به این حیطه ها وارد شد. هر فردی که نسبت به پرورش قرقاول اقدام میکند باید با توجه به میزان سرمایه و نیاز کلی بازار اقدام کند.

پرورش قرقاول ها

« پرورش قرقاول ها »

مقدار سرمایه مورد نیاز فروش جوجه یکروزه قرقاول

این شیوه به سرمایه نسبتاً کمتری نیاز دارد. برای شروع نیاز است تا یکعدد دستگاه جوجه کشی استاندارد خریداری کنید ؛ سپس با خرید تخم های نطفه دار از مزارع فرآیند جوجه کشی را شروع کنید. برای موفق شدن در این روش کیفیت ماشین جوجه کشی و تخم های نطفه دار بسیار پراهمیت می باشد. پیشنهاد میشود تا برای خرید تخم های نطفه دار حتماً و حتماً بصورت حضوری به مزارع پرورش قرقاول مراجعه نمایید.

برای جوجه کشی از قرقاولان به تجهیزات زیادی نیاز نیست ؛ شما با قرار دادن دستگاه در یک اتاق کوچک نیز میتوانید جوجه کشی را آغاز کنید. مدت زمان دوره جوجه کشی از قرقاول در حدود ۲۴ الی ۲۶ روز متغیر می باشد. در صورتی که بخواهید از ۳۰۰ عدد تخم قرقاول جوجه کشی کنید باید هزینه ای در حدود ۵ میلیون تومان برای خرید ماشین جوجه کشی در اختیار داشته باشید. همچنین در زمان تهیه این مطلب قیمت تخم های نطفه دار قرقاول با توجه به نژاد آنها از ۱۴٫۰۰۰ تومان الی ۷۰٫۰۰۰ تومان در بازار به فروش میرسند. معمولاً نژادهای زینتی قرقاول مانند بلژیکی ، طاووسی و ... قیمت بیشتری دارند اما نژادهای معمول مانند آمریکایی ، خزری و ... قیمت ارزان تری دارند. درصورتی که میخواهید قرقاول گوشتی پرورش دهید میتوانید هزینه کمتری بابت تخم پرداخت کنید ؛ برای مثال هزینه تهیه ۳۰۰ عدد تخم قرقاول آمریکایی حدود ۴٫۲۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد.

توجه کنید در روند جوجه کشی اکثراً مقداری از تخم های نطفه دار بعلت ضعیف بودن نطفه از بین میروند اما اگر قوانین جوجه کشی را رعایت کنید راندمان خوبی را کسب خواهید کرد. با فرض ۲۰ درصد تلفات برای تولید ۲۴۰ عدد جوجه یکروزه قرقاول شما به مبلغی در حدود ۹ الی ۱۰ میلیون تومان سرمایه نیازمند خواهید بود.

برای پرورش قرقاول گوشتی به سالن پرورشی و برخی از تجهیزات نیاز است. دقت کنید که تا رسیدن قرقاول ها به سن کشتار باید هزینه ای را برای خوراک آنها در نظر بگیرید.

فضای مورد نیاز برای پرورش قرقاول گوشتی و هزینه آن

قرقاول ها را میتوان هم در فضای باز و هم در داخل سیستم های پرورشی بسته پرورش داده و نگهداری کرد. اغلب پرورش دهندگان به کمک فنس و حصار کشی بخشی از زمین را به جایگاه پرورشی تبدیل میکنند. قرقاولان باید فضای پرورشی زیادی را داشته باشند ؛ چرا که آنها پرندگانی پرخاشگر بوده و ممکن است به بیماری هایی مانند کانی بالیسم دچار شوند. حتی جوجه های قرقاول ها نیز در روزهای اولیه شروع به نوک زنی به همدیگر میکنند. به همین علت هر چه مقدار فضای پرورشی به قرقاول ها بیشتر اختصاص داده شود نتایج بهتری حاصل خواهد شد. معمولاً در فضاهای آزاد به ازای هر جفت قرقاول عموماً یک متر مربع فضا در نظر میگیرند. هزینه های پرورشی نیز با توجه به تعداد پرنده ها متفاوت خواهد بود.

سالن پرورش قرقاول

« سالن پرورش قرقاول »

هزینه های خوراک قرقاول گوشتی

قرقاول های بالغ در هفته حدود ۵۰۰ گرم دان مصرف میکنند. دوره پرورشی قرقاول های گوشتی عموماً چهارماه بوده و تا اتمام دوره حدود ۵ کیلوگرم دان مصرف میکنند. با در نظر گرفتن پرورش ۳۰۰ قطعه گوشتی تا پایان دوره تقریبا ۱٫۵ تن دان مصرف خواهد شد. قیمت فعلی هر کیلو دان ۴٫۰۰۰ تومان می باشد. بنابرین هزینه خوراک ۳۰۰ قطعه قرقاول گوشتی ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد شد.

سرمایه لازم برای خرید قرقاول

برای تشکیل گله مولد و یا گوشتی یکی از هزینه های اصلی صرف خرید قرقاول ها خواهد شد. بدین منظور میتوانید گله مورد نظر خود را با خرید تخم های نطفه دار و جوجه کشی آغاز کنید. اگر قصد خرید ۳۰۰ قطعه جوجه یک روزه گوشتی داشته باشید، باید ۵ الی ۶ میلیون تومان هزینه کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت