پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

پروش بوقلمون یا شترمرغ هر دو دارای سود دهی بالایی هستند و پرورش هر کدام از آنها به سرمایه و علاقه شما بستگی دارد. هر دو پرنده در شرایط مختلفی پرورش داده شده و تمامی عوائد پرورشی مانند مکان نگهداری ، میزان تغذیه ، شرایط نگهداری و... با یکدیگر متفاوت است. شرایط کار هر کدام از پرنده ها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و شترمرغ و بوقلمون را میتوان به گونه های مختلفی پرورش داد. در این مطلب ما مزایا و معایب پرورشی هر کدام از این پرنده ها را مورد بررسی قرار داده و با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. اگر شما بین پرورش بوقلمون و یا پرورش شترمرغ مانده اید پیشنهاد میکنیم تا این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

مقایسه دوره پرورشی بوقلمون با شترمرغ

بوقلمون ها با اینکه پرندگانی درشت جثه محسوب میشوند ؛ وزنشان در حدود یک دهم شترمرغ است! بوقلمون های نژاد سنگین با گذشت ۶ ماه از زمان تولد به وزنی در حدود ۱۵ کیلوگرم میرسند. مصرف دان بوقلمون ها در طی پروار شدن در حدود ۳۵ کیلوگرم بوده و پرورش دهنده ها برای کاهش هزینه های دان آنها را به مراتع برده و به آنها یونجه و یا شبدر میدهند.

شترمرغ ها در طی گذشت ۱۴ ماه از زمان تولد خود آماده کشتار میشوند ؛ اما برای تولید شترمرغ های تخمگذار باید آنها را تا سنین ۳۰ ماهگی پرورش داد. شترمرغ ها با گذشت زمان به وزنی در حدود ۱۳۰ کیلوگرم میرسند که تا این زمان مقدار بسیار زیادی دان مصرف خواهند کرد. اغلب پرورش دهندگان شترمرغ برای کاهش هزینه های خوراک آنها را در مراتع پرورش میدهند.

مقایسه بوقلمون و شترمرغ

« مقایسه بوقلمون و شترمرغ »

مقایسه مقاومت در مقابل بیماری بوقلمون و شترمرغ

بوقلمون ها در مقابل بیماری ها مقاومت زیادی نداشته و با کمترین بی دقتی پرورش دهنده ممکن است تلفات بسیاری به بار بیاید. در مقابل آن شترمرغ ها مقاومت بسیار بالایی در مقابل بیماری ها داشته و میتوانند به راحتی در آب و هوای بسیار سرد و گرم پرورش داده شوند. اگر شما علاقه ای به درمان و مراقبت از پرنده ها نسبت به بیماری ها ندارید پرورش شترمرغ برای شما نسبتاً راحت تر خواهد بود.

مقایسه گوشت بوقلمون و شترمرغ

گوشت بوقلمون و شترمرغ هر دو دارای کیفیتی بی نظیر و طعم مطلوب است. همچنین گوشت هر دو پرنده دارای مشتری های مختص به خود است. گوشت شترمرغ قرمز رنگ بوده و شبیه به گوشت گاو است و چربی کمتری دارد ؛ در مقابل گوشت بوقلمون به گوشت مرغ نزدیک تر بوده و مقداری از آن را شبیه به گوشت قرمز گاو و گوسفند می باشد. چربی این گوشت نیز بسیار کم می باشد.

توجه کنید که حاشیه سود گوشت شترمرغ در مقایسه با گوشت بوقلمون بیشتر بوده و این یعنی اینکه حاشیه سود پرورش شترمرغ بسیار بالاتر از سود پرورش بوقلمون خواهد بود.

گوشت بوقلمون و شترمرغ

« گوشت بوقلمون و شترمرغ »

مقایسه فضای پرورشی بوقلمون و شترمرغ

شما میتونید شترمرغ ها را در فضای باز و بسته پرورش دهید و محدودیتی در این باره ندارید ؛ اما اگر زمین وسیعی دارید میتوانید با حصار کشی آن زمین بزرگی را برای شترمرغ ها فراهم کنید. در اینصورت شترمرغ ها خود به تغذیه ، جفتگیری ، تولید تخم و جوجه کشی اقدام خواهند کرد و نیازی به دخالت شما نمی باشد. پیشنهاد ما این است که سعی کنید تا شترمرغ ها را در فضای باز پرورش دهید.

برای پرورش بوقلمون ها باید سالن بسته و مجهزی را در اختیار داشته باشید و تمامی لوازم از قبیل سیستم های گرمایشی و سرمایشی ، سیستم های تهویه و... را محیا کنید. همچنین به شخصه باید تمامی عملیات از قبیل تغذیه ، جفتگیری و جوجه کشی بوقلمون ها را تحت نظر بگیرید تا کارها به بهترین شکل صورت بگیرد.

در نهایت اینکه برای پرورش شترمرغ ها باید مکان وسیعی در اختیار داشته باشید و برای پرورش بوقلمون میتوان از یک مکان کوچک نیز شروع کرد.

بازار فروش محصولات بوقلمون و شترمرغ

همانطور که در قبل نیز ذکر شد گوشت هر دو نوع پرنده مشتری های خاص خود را دارد ، اما بدلیل اینکه پوشت بوقلمون قیمت کمتری دارد بنابرین خریداران بیشتری نیز دارد. اما بدلیل لذیذ بودن گوشت شترمرغ خریداران زیادی نیز به سمت آن جذب میشوند.

مورد دیگر گستردگی فروش فراورده های دو پرنده است. شما تنها میتوانید گوشت و تخم بوقلمون را بفروش برسانید ؛ اما از تمامی بخش های شترمرغ مانند گوشت ، پوست ، پر ، تخم و حتی فضولات پرنده میتوان به سوددهی رسید. حتی با چربی های زیر پوست شترمرغ میتوان روغن شترمرغ تهیه کرده و آن را به فروش رساند.

فروشگاه معصولات پروتئینی

« فروشگاه معصولات پروتئینی »

نتیجه گیری نهایی

تمامی موارد مهم در مورد هر دو پرنده برای شما بصورت مفصل توضیح داده شد. تصمیم پرورش بوقلمون و یا شترمرغ با شماست ؛ اما بصورت کلی میتوان گفت اگر محل با وسعت بالایی دارید میتوانید شترمرغ پرورش دهید. چرا که واحدهای پرورش شترمرغ در ایران کم بوده و سوددهی مناسبی دارد. اما اگر سرمایه شما محدود است میتوانید کار خود را با پرورش بوقلمون استارت بزنید. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که پرورش بوقلمون بسیار با صرفه تر از پرورش پرندگانی مانند مرغ و بلدرچین و غاز می باشد.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت